Aktualności
Ks. Wojciech Kałamarz i Henryk Jan Botor rozpoczynają współpracę z PWM
2014-04-17
Wydaniem utworów „Slowiański Papież” i „Niepokalana Królowa” ks. Wojciecha Kałamarza oraz „Jezu, ozdobo Aniołów” i „Confido” Henryka Jana Botora zainaugurowana została współpraca tych uznanych kompozytorów muzyki chóralnej z naszym wydawnictwem.
Wojciech Kazimierz Kałamarz, kompozytor i wykładowca specjalizujący się w muzyce kościelnej urodził się 24 listopada 1974 r. w Dębicy. Edukację muzyczną rozpoczętą w Państwowej Szkole Muzycznej I Stopnia w Dębicy, kontynuował w Państwowym Liceum Muzycznym w Rzeszowie, gdzie uczył się w klasie klarnetu J. Cynarskiego. W latach 1997–2003 studiował w Akademii Muzycznej w Krakowie dyrygenturę chóralną pod kierunkiem A. Korzeniowskiego oraz muzykę kościelną na Wydziale Dyrygentury Chóralnej, Muzyki Kościelnej i Edukacji Muzycznej. W zakresie kompozycji kształcił się zaś pod kierunkiem A. Zawadzkiej-Gołosz i M. Długosz. W 2009 r. uzyskał tytuł doktora nauk humanistycznych w zakresie historii.
Jest laureatem szeregu nagród uzyskanych na konkursach kompozytorskich, otrzymał m.in.: I nagrodę na IX Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. A. Didura w Sanoku, III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim z okazji XXX-lecia Akademii Muzycznej w Bydgoszczy i II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim ,,Muzyka Ogrodowa” w Krakowie.
Jego utwory były wykonywane m.in. na festiwalach: Festiwal Operowy im. A. Didura w Sanoku, Festiwal „Ave Maria” w Czeladzi, Dni Krzysztofa Pendereckiego w Teatrze Wielkim w Poznaniu, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej XV /XXII Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, XI Międzynarodowy Konkurs Chóralnej Muzyki Religijnej w Preveza w Grecji, XVIII Festiwal Muzyki Religijnej w Rumi, Festiwal Współczesnej Muzyki Organowej w Eastman School of Music – University of Rochester w Stanach Zjednoczonych. Jest także laureatem Nagrody im. ks. prof. Hieronima Feichta przyznawanej przez Związek Kompozytorów Polskich za pracę naukową w dziedzinie muzykologii (2010).
Od 2003 r. jest wykładowcą muzyki kościelnej w Instytucie Teologicznym Księży Misjonarzy. W październiku 2007 r. podjął wykłady zlecone z historii muzyki na PAT, w r. 2010 został zatrudniony w Międzyuczelnianym Instytucie Muzyki Kościelnej w Krakowie. Prowadzi zajęcia z analizy dzieł muzyki religijnej, historii muzyki. Jest sekretarzem redakcji „Pro Musica Sacra” a od 2012 r. redaktorem naczelnym Śpiewnika kościelnego ks. Jana Siedleckiego.
Henryk Jan Botor urodził się w 1960 r. w Tychach. Naukę muzyki rozpoczął od prywatnych lekcji gry na fortepianie, kontynuował ją w szkołach muzycznych w rodzinnym mieście oraz w Bielsku-Białej. W Akademii Muzyczne w Krakowie studiował wychowanie muzyczne, kompozycję w klasie prof. M. Stachowskiego oraz grę na organach w klasie prof. M. Semeniuk-Podrazy. Warsztat doskonalił, ucząc się w 1988 r. w Holandii improwizacji pod okiem J. Jongepiera oraz w Letniej Akademii Organowej w Haarlemie pod kierunkiem H. Haselbocka i A. Bondemana.
Za swą twórczość był wielokrotnie nagradzany, otrzymał: I nagrodę na konkursie kompozytorskim ,,Vox Basilicae Calisiensis” w 1997 r., I nagrodę na Konkursie Kompozytorskim w Mikołowie w 2002 r. oraz III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim ,,Muzyka Ogrodowa” w Krakowie w 2004 r.
W jego dorobku, obok chętnie wykonywanych utworów chóralnych, znajdują się także utwory symfoniczne, kameralne, fortepianowe, organowe oraz pieśni. Szczególnie interesuje go orkiestra symfoniczna z jej niewykorzystaną jeszcze kolorystyką przy konwencjonalnym użyciu instrumentów. Nie jest mu obca i muzyka filmowa – jego utwory wykorzystano w filmach dokumentalnych Jerzego Ridana pt. ”Imię moje Kinga” ,„Pielgrzymi” oraz „Moje miasto”. Henryk Jan Botor uczy obecnie improwizacji organowej oraz fortepianowej w Akademii Muzycznej w Krakowie.
Najczęściej czytane:
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego zapraszają na spotkanie autorskie z Magdaleną Dziadek. Gościem specjalnym wieczoru będzie Krzysztof Meyer – kompozytor i bohater książki Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny. Publikacja ta stanie się punktem wyjścia do rozmowy, którą poprowadzi Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz. To wszystko już 21 października o godz. 18:30 w Sali Kameralnej Instytutu Muzykologii UJ.
Już od osiemdziesięciu lat Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej w kraju i na świecie. Oficyna świętuje swój jubileusz przez cały 2025 rok, organizując serię koncertów pod hasłem „Muzyczne spotkania”. Najbliższa odsłona już 14 i 15 listopada w Filharmonii Narodowej. Będzie to podwójny jubileusz – 80-lecie PWM oraz 100-lecie Związku Kompozytorów Polskich. Zapraszamy do wspólnego świętowania!
Związek Kompozytorów Polskich został partnerem trzeciego etapu prowadzonego od 2017 roku programu kompleksowej digitalizacji unikatowych zasobów Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. W ramach projektu „Digitalizacja i udostępnianie cyfrowych zasobów Polskiego Wydawnictwa Muzycznego oraz Związku Kompozytorów Polskich”, dofinansowanego w obrębie Działania FERC.02.03, zbiory Polskiej Biblioteki Muzycznej wzbogaci m.in. kolekcja materiałów ZKP związana z festiwalem „Warszawska Jesień”. Dzięki współpracy wyjątkowe dziedzictwo polskiej muzyki współczesnej zyska na trwałości i dostępności.
Uroczystości pogrzebowe odbędą się w poniedziałek 13 października 2025 roku o godz. 13:00 na Cmentarzu Salwatorskim w Krakowie. Ceremonia będzie miała charakter państwowy.
9 października br. w Bielsku-Białej rozpocznie się 28. Festiwal Kompozytorów Polskich im. H.M. Góreckiego. Bohaterem tegorocznej jest Fryderyk Chopin. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i „Ruch Muzyczny” są Partnerami wydarzenia.
Rada Programowa Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca wytypowała nominowanych do nagrody polskiego środowiska muzycznego – Koryfeusz Muzyki Polskiej. Nagroda przyznawana jest co roku w czterech kategoriach: Osobowość roku, Wydarzenie roku, Nagroda honorowa oraz Odkrycie roku. W kategorii Wydarzenie Roku nominację otrzymały Muzyczne spotkania, organizowane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne z okazji tegorocznego jubileuszu 80-lecia w Narodowym Forum Muzyki.
Ceniony kompozytor muzyki instrumentalnej i wokalno-instrumentalnej, oper i dramatów. W jego twórczości istotne miejsce zajmują utwory pisane do tekstów m.in. takich pisarzy, jak Olga Tokarczuk, Radek Rak, Stanisław Lem, czy Szczepan Twardoch. W tym miesiącu po raz pierwszy zabrzmiała opera Nowaka: Kontakt. Sonoromanza, a na muzyczne półki trafił najnowszy album ANAKLASIS z rejestracją „Febry arktycznej”, skomponowanej do słów Marcina Wichy. To więc dobry moment, by zajrzeć do pracowni kompozytora i by przyjrzeć się jego pracy.
Muzyczna opowieść o dwóch polarnikach czekających na ratunek. O próbie przetrwania na grenlandzkim pustkowiu i o melancholii polarnej nocy. FEBRA ARKTYCZNA. COMEDIA HARMONICA – opera Alka Nowaka do oryginalnego libretta Marcina Wichy jest już dostępna na najnowszym albumie ANAKLASIS. W rolach głównych: AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy i śpiewacy Capelli Cracoviensis.
Chociaż pod względem prawykonań październik wydaje się spokojniejszy niż ubiegły miesiąc trzeba jednak podkreślić, że zakres gatunkowy i obsadowy nowych utworów zapowiada się bogato. Najnowsze dzieła z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w tym miesiącu usłyszymy po raz pierwszy w Warszawie, Kolonii, Tychach, Gdańsku, Zielonej Górze, Poznaniu, Elblągu oraz Pszczynie.