Aktualności
Festiwal "KRoki" i promocja "Terpsychory w tenisówkach" Sally Banes
2014-03-31
W dniach 22-30 marca w Małopolskim Ogrodzie Sztuki w Krakowie odbywa się Międzynarodowy Festiwal Tańca Współczesnego, w ramach którego zaprezentowane zostanie polskie tłumaczenie fundamentalnej książki z dziedziny tańca współczesnego „Terpsychora w tenisówkach” Sally Banes.
Spotkanie promujące wydanie odbędzie się 28 marca o godzinie 17:00 w kawiarni Pauza in Garden w Małopolskim Ogrodzie Sztuki. Udział w nim wezmą Julia Hoczyk, Sonia Nieśpiałowska-Owczarek, Katarzyna Słoboda, a także tłumaczka książki Jadwiga Majewska oraz redaktor naczelny PWM Daniel Cichy.
Szczegółowy program festiwalu: http://www.mos.art.pl/spektakl/pl/451/kroki-harmonogram
,,Terpsychora w tenisówkach” Sally Banes to pierwsze na rynku polskim tłumaczenie tak ważnej pozycji należącej do kanonu teoretycznych rozważań nad tańcem współczesnym. Napisana przystępnym językiem, ukazuje szerokie tło społeczne i artystyczne, z którego wyrosła i na którym rozkwitła amerykańska awangarda taneczna. Zarazem jednak rozważania Banes mają charakter uniwersalny, traktują o tańcu jako takim. Autorka zaczyna od przybliżenia historii ruchu postmodernistycznego, a następnie koncentruje się na portretach najważniejszych postaci tamtej epoki. Książkę wypełniają wnikliwe opisy i błyskotliwe interpretacje głośnych przedstawień. Czytając ją, przekonamy się, że dokonania artystów, o których pisze Banes, stanowią źródło inspiracji dla tego, co w tej dziedzinie sztuki dzieje się obecnie. Poznamy nie tylko taniec, ale również sztukę plastyczną, teatralną i, rodzący się w Nowym Jorku lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych, performance artystyczny.
Sally Banes była szefem Wydziału Tańca na University of Wisconsin-Madison oraz wieloletnim prezydentem Society of Dance History Scholars. Autorka wielu publikacji na temat tańca współczesnego, teatru, filmu i performance’u. Pracowała również jako krytyk sztuk performatywnych dla „The Village Voice” i jako wydawca „Dance Research Journal”. W 2003 Congress of Research in Dance nagrodził ją za całokształt pracy; w tym samym roku odbyło się sympozjum poświęcone jej twórczości. Po wylewie, jakiego doświadczyła w 2002 roku, nie powróciła już do wcześniejszej aktywności.
„Terpsychora w tenisówkach” (...) jest aktualną i bardzo wartościową książką. Banes jest wielce poważanym krytykiem tańca, ale także sumiennym historykiem, i to właśnie ta jej strona dominuje w książce. [Susan Reiter American Dance Guild Newsletter]
Sally Banes pisze, wykorzystując wyczucie tancerki, osobiste znajomości z opisywanymi choreografami, solidną wiedzę o teorii krytyki oraz świadomość wielu powiązań postmodernizmu ze współczesnym kontekstem kulturowym. „Terpsychora w tenisówkach” jest publikacją na najwyższym poziomie... najlepszą książką, jaka powstała o tańcu post-modernistycznym. [Milton H. Snoeyenbos, Journal of Aesthetics and Art Criticism ]
Imponujące osiągnięcie i cenny dokument historii tańca... Terpsychora w tenisówkach będzie potrzebna przez długi czas, zarówno jako przewodnik po jednej z najmniej przewidywalnych dziedzin sztuki i jako przykład krytyki tańca, która naprawdę pomaga nam zobaczyć. [Laura Shapiro, The Real Paper]
Najczęściej czytane:
Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.
70 lat temu ukazał się literacki portret Fryderyka Chopina pióra Jarosława Iwaszkiewicza, który na stałe wpisał się do kanonu literatury poświęconej kompozytorowi. Teraz, dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, powraca na półki w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. Premiera nowego wydania już 26 lutego.
W lutym zaglądamy do pracowni Sławomira Kupczaka – kompozytora związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym od ponad dwunastu lat. Tworzy muzykę solową, kameralną, symfoniczną, elektroakustyczną, teatralną oraz filmową. Jak sam przyznaje, komponowanie jest procesem złożonym i skomplikowanym, ale jednocześnie jest też przygodą, niosącą ze sobą sporą radość. Na jego biurku znajdziemy całkiem sporo urządzeń i przyrządów służących tworzeniu kolejnych utworów.
Muzyczne spotkania odbywające się w ramach tegorocznego jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego będą okazją do poznania najpiękniejszych dzieł muzyki kameralnej i chóralnej oraz zacieśnienia więzi między słuchaczami a kompozytorami i wykonawcami. Nie zabraknie również utworów solowych skomponowanych na dzwony carillonu. Do wspólnego świętowania podczas jubileuszowych koncertów zapraszamy w dniach 7–8 marca do Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.
W ramach obchodów jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zapraszamy do różnych przestrzeni NFM na spotkania edukacyjne. W ciągu dwóch dni świętowania odbędzie się szereg wydarzeń, które pozwolą uczestnikom na głębsze poznanie historii polskiej muzyki oraz jej twórców.
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.