Aktualności
Festiwal "KRoki" i promocja "Terpsychory w tenisówkach" Sally Banes
2014-03-31
W dniach 22-30 marca w Małopolskim Ogrodzie Sztuki w Krakowie odbywa się Międzynarodowy Festiwal Tańca Współczesnego, w ramach którego zaprezentowane zostanie polskie tłumaczenie fundamentalnej książki z dziedziny tańca współczesnego „Terpsychora w tenisówkach” Sally Banes.
Spotkanie promujące wydanie odbędzie się 28 marca o godzinie 17:00 w kawiarni Pauza in Garden w Małopolskim Ogrodzie Sztuki. Udział w nim wezmą Julia Hoczyk, Sonia Nieśpiałowska-Owczarek, Katarzyna Słoboda, a także tłumaczka książki Jadwiga Majewska oraz redaktor naczelny PWM Daniel Cichy.
Szczegółowy program festiwalu: http://www.mos.art.pl/spektakl/pl/451/kroki-harmonogram
,,Terpsychora w tenisówkach” Sally Banes to pierwsze na rynku polskim tłumaczenie tak ważnej pozycji należącej do kanonu teoretycznych rozważań nad tańcem współczesnym. Napisana przystępnym językiem, ukazuje szerokie tło społeczne i artystyczne, z którego wyrosła i na którym rozkwitła amerykańska awangarda taneczna. Zarazem jednak rozważania Banes mają charakter uniwersalny, traktują o tańcu jako takim. Autorka zaczyna od przybliżenia historii ruchu postmodernistycznego, a następnie koncentruje się na portretach najważniejszych postaci tamtej epoki. Książkę wypełniają wnikliwe opisy i błyskotliwe interpretacje głośnych przedstawień. Czytając ją, przekonamy się, że dokonania artystów, o których pisze Banes, stanowią źródło inspiracji dla tego, co w tej dziedzinie sztuki dzieje się obecnie. Poznamy nie tylko taniec, ale również sztukę plastyczną, teatralną i, rodzący się w Nowym Jorku lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych, performance artystyczny.
Sally Banes była szefem Wydziału Tańca na University of Wisconsin-Madison oraz wieloletnim prezydentem Society of Dance History Scholars. Autorka wielu publikacji na temat tańca współczesnego, teatru, filmu i performance’u. Pracowała również jako krytyk sztuk performatywnych dla „The Village Voice” i jako wydawca „Dance Research Journal”. W 2003 Congress of Research in Dance nagrodził ją za całokształt pracy; w tym samym roku odbyło się sympozjum poświęcone jej twórczości. Po wylewie, jakiego doświadczyła w 2002 roku, nie powróciła już do wcześniejszej aktywności.
„Terpsychora w tenisówkach” (...) jest aktualną i bardzo wartościową książką. Banes jest wielce poważanym krytykiem tańca, ale także sumiennym historykiem, i to właśnie ta jej strona dominuje w książce. [Susan Reiter American Dance Guild Newsletter]
Sally Banes pisze, wykorzystując wyczucie tancerki, osobiste znajomości z opisywanymi choreografami, solidną wiedzę o teorii krytyki oraz świadomość wielu powiązań postmodernizmu ze współczesnym kontekstem kulturowym. „Terpsychora w tenisówkach” jest publikacją na najwyższym poziomie... najlepszą książką, jaka powstała o tańcu post-modernistycznym. [Milton H. Snoeyenbos, Journal of Aesthetics and Art Criticism ]
Imponujące osiągnięcie i cenny dokument historii tańca... Terpsychora w tenisówkach będzie potrzebna przez długi czas, zarówno jako przewodnik po jednej z najmniej przewidywalnych dziedzin sztuki i jako przykład krytyki tańca, która naprawdę pomaga nam zobaczyć. [Laura Shapiro, The Real Paper]
Najczęściej czytane:
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.