Aktualności
Promocja nowego wydania "Przewodnika operowego" Józefa Kańskiego
2014-05-14
17 maja w Operze i Filharmonii Podlaskiej odbędzie się uroczysta promocja jedenastego wydania „Przewodnika operowego” autorstwa wybitnego krytyka muzycznego Józefa Kańskiego. W prezentacji weźmie udział autor, który podpisze swoje książki.
Wydarzeniu towarzyszyć będą występy solistów Opery i Filharmonii Podlaskiej. W programie najsłynniejsze arie i pieśni:
G. Rossini „Włoszka w Algierze” aria Izabeli – Cruda sorte – Joanna Motulewicz (mezzosopran)
G. Fauré - Pieśń Après un rêve op.7 nr 1 – Joanna Motulewicz (mezzosopran)
G. Verdi „Traviata” – aria Germonta – Taras Kuzmych (baryton)
Ch. Gounod „Romeo i Julia” – Walc Julii " Ah!, Jevex vivre”– Anna Wolfinger (sopran)
G. Verdi „Don Carlos” – aria Rodriga „Per me giunto” – Krzysztof Caban (baryton)
Spotkanie z autorem poprowadzi Daniel Cichy – Redaktor Naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Sala Kameralna godz. 20:00. Wstęp wolny. Promocja jedenastego wydania publikacji stanowi główną imprezę zaplanowaną w ramach Nocy Muzeów.
„Pół wieku z górą upłynęło od daty ukazania się na rynku pierwszej edycji Przewodnika operowego — i oto oddajemy do rąk Czytelników znacznie tym razem poszerzone, nowe, jedenaste już z rzędu wydanie tej publikacji. Ogromna to satysfakcja i radość dla autora; niezmiernie bowiem rzadko zdarza się, aby książka nie będąca sensacyjnym powieściowym hitem ani też arcydziełem wyróżnionym nagrodą Nobla, przekroczyła okrągłą liczbę 10 wydań. Przyjmując zaś, że decyzja wydawcy o przygotowaniu kolejnej edycji Przewodnika jest odpowiedzią na niesłabnące zainteresowanie sporej rzeszy melomanów, od paru już lat daremnie poszukujących tej pozycji w księgarniach, świadczy to wymownie, iż także w naszym XXI wieku opera pozostaje żywa i nadal może liczyć na szeroki krąg wdzięcznych odbiorców. (...) Jedenaste wydanie Przewodnika operowego otrzymało nową szatę zewnętrzną, a ponadto przynosi — zgodnie z życzeniem wielu posiadaczy wydań poprzednich — pokaźny zestaw całkiem nowych haseł (okrągłe 30), przede wszystkim z dziedziny współczesnej twórczości polskiej, ale nie tylko. Skorygowałem ponadto, w oparciu o najświeższe ustalenia, niektóre informacje zawarte w wydaniach poprzednich, zwłaszcza dotyczy to dat polskich premier." [Józef Kański]
Józef Kański – muzykolog i krytyk muzyczny, urodzony w Warszawie w 1928 roku. Studiował na Uniwersytecie Warszawskim filologię klasyczną w latach 1946-48 oraz muzykologię u Zofii Lissy i Józefa Chomińskiego w latach 1948-54. W Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie studiował teorię muzyki i kompozycję w latach 1949-51 (u Piotra Rytla i Jana Maklakiewicza) oraz grę na fortepianie (dyplom w 1955 roku u Józefa Śmidowicza). Od 1953 do 1979 roku prowadził w Polskim Radiu redakcję muzyki operowej, od 1955 roku był stałym recenzentem „Trybuny Ludu”, a od 1960 roku członkiem kolegium redakcyjnego „Ruchu Muzycznego”, w którym do dziś publikuje artykuły i recenzje. W latach 70. i 80. ubiegłego stulecia prowadził w warszawskiej Akademii Muzycznej seminaria z krytyki muzycznej oraz wykłady z historii teatru operowego. Jest członkiem Zarządu i Rady Naukowej Towarzystwa im. Fryderyka Chopina, laureatem wielu nagród w tym Krzyża Kawalerskiego Orderu Odrodzenia Polski.
Przewodnik operowy Józefa Kańskiego to zbiór ponad 250 haseł poświęconych dziełom operowym. Hasła zawierają streszczenia librett, poprzedzone faktografią życia scenicznego danego dzieła oraz biogramem kompozytora, a także komentarz do każdej omawianej opery, łączący ciekawostki historyczne jej powstania z opisem warstwy muzycznej czy inscenizacji. Odnajdziemy w Przewodniku zarówno opery należące do żelaznego repertuaru światowego – dzieła Mozarta, Verdiego, Pucciniego, Glucka czy Rossiniego, ale i te rzadziej lub tylko lokalnie goszczące na scenach operowych (Delibes, Lortzing, Bruzdowicz). Obok obowiązkowego kanonu polskich dzieł Moniuszki, Kurpińskiego czy Szymanowskiego przeczytamy także o operach Twardowskiego, Różyckiego, Nowowiejskiego, Rytla. Odnajdziemy tu dzieła sprzed setek lat (Orfeusz Monteverdiego), jak i te współczesne (Qudsja Zaher Szymańskiego) – poszukiwanie ułatwią nam aneksy: chronologiczne zestawienie prapremier, wykaz ważniejszych postaci i alfabetyczny spis oper.
Wydanie jedenaste Przewodnika uzupełnione jest o 30 nowych haseł (m.in. Pasażerka Mieczysława Weinberga, Sen nocy letniej Benjamina Brittena, Pan Marimba Marty Ptaszyńskiej, Sprawa Makropulos i Z domu umarłych Leoša Janáčka, Prorok Giacoma Meyerbeera, Lulu Albana Berga, Madame Curie i Ariadna Elżbiety Sikory, Pułapka i Baltazar Zygmunta Krauzego, Kupiec wenecki Andrzeja Czajkowskiego), a dzięki zmienionej szacie zewnętrznej staje się jeszcze bardziej poręczne i wygodne w użyciu.
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.