Aktualności
Promocja nowego wydania "Przewodnika operowego" Józefa Kańskiego
2014-05-14
17 maja w Operze i Filharmonii Podlaskiej odbędzie się uroczysta promocja jedenastego wydania „Przewodnika operowego” autorstwa wybitnego krytyka muzycznego Józefa Kańskiego. W prezentacji weźmie udział autor, który podpisze swoje książki.
Wydarzeniu towarzyszyć będą występy solistów Opery i Filharmonii Podlaskiej. W programie najsłynniejsze arie i pieśni:
G. Rossini „Włoszka w Algierze” aria Izabeli – Cruda sorte – Joanna Motulewicz (mezzosopran)
G. Fauré - Pieśń Après un rêve op.7 nr 1 – Joanna Motulewicz (mezzosopran)
G. Verdi „Traviata” – aria Germonta – Taras Kuzmych (baryton)
Ch. Gounod „Romeo i Julia” – Walc Julii " Ah!, Jevex vivre”– Anna Wolfinger (sopran)
G. Verdi „Don Carlos” – aria Rodriga „Per me giunto” – Krzysztof Caban (baryton)
Spotkanie z autorem poprowadzi Daniel Cichy – Redaktor Naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Sala Kameralna godz. 20:00. Wstęp wolny. Promocja jedenastego wydania publikacji stanowi główną imprezę zaplanowaną w ramach Nocy Muzeów.
„Pół wieku z górą upłynęło od daty ukazania się na rynku pierwszej edycji Przewodnika operowego — i oto oddajemy do rąk Czytelników znacznie tym razem poszerzone, nowe, jedenaste już z rzędu wydanie tej publikacji. Ogromna to satysfakcja i radość dla autora; niezmiernie bowiem rzadko zdarza się, aby książka nie będąca sensacyjnym powieściowym hitem ani też arcydziełem wyróżnionym nagrodą Nobla, przekroczyła okrągłą liczbę 10 wydań. Przyjmując zaś, że decyzja wydawcy o przygotowaniu kolejnej edycji Przewodnika jest odpowiedzią na niesłabnące zainteresowanie sporej rzeszy melomanów, od paru już lat daremnie poszukujących tej pozycji w księgarniach, świadczy to wymownie, iż także w naszym XXI wieku opera pozostaje żywa i nadal może liczyć na szeroki krąg wdzięcznych odbiorców. (...) Jedenaste wydanie Przewodnika operowego otrzymało nową szatę zewnętrzną, a ponadto przynosi — zgodnie z życzeniem wielu posiadaczy wydań poprzednich — pokaźny zestaw całkiem nowych haseł (okrągłe 30), przede wszystkim z dziedziny współczesnej twórczości polskiej, ale nie tylko. Skorygowałem ponadto, w oparciu o najświeższe ustalenia, niektóre informacje zawarte w wydaniach poprzednich, zwłaszcza dotyczy to dat polskich premier." [Józef Kański]
Józef Kański – muzykolog i krytyk muzyczny, urodzony w Warszawie w 1928 roku. Studiował na Uniwersytecie Warszawskim filologię klasyczną w latach 1946-48 oraz muzykologię u Zofii Lissy i Józefa Chomińskiego w latach 1948-54. W Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie studiował teorię muzyki i kompozycję w latach 1949-51 (u Piotra Rytla i Jana Maklakiewicza) oraz grę na fortepianie (dyplom w 1955 roku u Józefa Śmidowicza). Od 1953 do 1979 roku prowadził w Polskim Radiu redakcję muzyki operowej, od 1955 roku był stałym recenzentem „Trybuny Ludu”, a od 1960 roku członkiem kolegium redakcyjnego „Ruchu Muzycznego”, w którym do dziś publikuje artykuły i recenzje. W latach 70. i 80. ubiegłego stulecia prowadził w warszawskiej Akademii Muzycznej seminaria z krytyki muzycznej oraz wykłady z historii teatru operowego. Jest członkiem Zarządu i Rady Naukowej Towarzystwa im. Fryderyka Chopina, laureatem wielu nagród w tym Krzyża Kawalerskiego Orderu Odrodzenia Polski.
Przewodnik operowy Józefa Kańskiego to zbiór ponad 250 haseł poświęconych dziełom operowym. Hasła zawierają streszczenia librett, poprzedzone faktografią życia scenicznego danego dzieła oraz biogramem kompozytora, a także komentarz do każdej omawianej opery, łączący ciekawostki historyczne jej powstania z opisem warstwy muzycznej czy inscenizacji. Odnajdziemy w Przewodniku zarówno opery należące do żelaznego repertuaru światowego – dzieła Mozarta, Verdiego, Pucciniego, Glucka czy Rossiniego, ale i te rzadziej lub tylko lokalnie goszczące na scenach operowych (Delibes, Lortzing, Bruzdowicz). Obok obowiązkowego kanonu polskich dzieł Moniuszki, Kurpińskiego czy Szymanowskiego przeczytamy także o operach Twardowskiego, Różyckiego, Nowowiejskiego, Rytla. Odnajdziemy tu dzieła sprzed setek lat (Orfeusz Monteverdiego), jak i te współczesne (Qudsja Zaher Szymańskiego) – poszukiwanie ułatwią nam aneksy: chronologiczne zestawienie prapremier, wykaz ważniejszych postaci i alfabetyczny spis oper.
Wydanie jedenaste Przewodnika uzupełnione jest o 30 nowych haseł (m.in. Pasażerka Mieczysława Weinberga, Sen nocy letniej Benjamina Brittena, Pan Marimba Marty Ptaszyńskiej, Sprawa Makropulos i Z domu umarłych Leoša Janáčka, Prorok Giacoma Meyerbeera, Lulu Albana Berga, Madame Curie i Ariadna Elżbiety Sikory, Pułapka i Baltazar Zygmunta Krauzego, Kupiec wenecki Andrzeja Czajkowskiego), a dzięki zmienionej szacie zewnętrznej staje się jeszcze bardziej poręczne i wygodne w użyciu.
Najczęściej czytane:
Kompozytorko, kompozytorze! Masz okazję pracować nad swoimi partyturami z dala od codziennego zgiełku, inspirować się naturą, oddawać rozważaniom o sztuce i życiu. Agata Zubel i Michał Moc po raz kolejny zapraszają młodych kompozytorów do czerpania inspiracji z piękna Islandii podczas edycji programu rezydencji artystycznych, która potrwa dwa tygodnie między 4 a 20 października br. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia.
Alicja Twardowska, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne mają przyjemność zaprosić na koncert z okazji 95. urodzin Romualda Twardowskiego, który odbędzie się 17 czerwca o godz. 18:00 w Warszawie (ul. Morskie Oko 2).
W drugiej połowie czerwca czekają nas niezwykle interesujące prawykonania dwóch, najnowszych dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Najpierw, w Gdańsku, zabrzmi Ambient na dwa flety, organy i orkiestrę symfoniczną Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, pod koniec miesiąca zaś, w Poznaniu, Głos Potwora, nowa opera Alka Nowaka.
Pianistka, kameralistka, kompozytorka i synestetyczka, doktor habilitowana w dziedzinie sztuk muzycznych. Autorka licznych i bestsellerowych publikacji fortepianowych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W czerwcu Marta Mołodyńska-Wheeler, jako kompozytorka miesiąca, opowiada nam o tym, jak powstają jej utwory i jakie zwyczaje towarzyszą jej w pracy twórczej.
W sobotę 7 czerwca br. odbyły się przesłuchania finałowe 12. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. Zdobywcą I nagrody został brytyjski tenor Samuel Stopford. Polskie Wydawnictwo Muzyczne było Partnerem wydarzenia.
W maju 1857 r. w „Ruchu Muzycznym” ukazała się zapowiedź wystawienia Halki na deskach warszawskiego Teatru Wielkiego. Na te wieści Stanisław Moniuszko czekał aż dekadę – teraz jednak wpadł w „żywy niepokój”… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się przygotowaniom do długo wyczekiwanej przez kompozytora premiery.
Dzieło nagrodzone w Konkursie Kompozytorskim Piesomen Antropon zabrzmi po raz pierwszy 6 czerwca w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. Tego wieczoru usłyszymy ponadto utwory kompozytorów polskich i francuskich, których twórczość stanowi świadectwo czasu i hołd złożony wielkim osobowościom świata sztuki i duchowości m.in. Krzysztofa Pendereckiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem Konkursu.
W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.
2 czerwca br. rozpocznie się 12. edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W muzyczne szranki stanie 77 młodych śpiewaków z 28 krajów; zwycięzców poznamy 7 czerwca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Partnerem wydarzenia.
Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.