PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Prof. Jan Ekier w oczach swoich uczniów

2014-08-18

Zmarły 15 sierpnia prof. Jan Ekier był wybitnym znawcą twórczości Chopina, ale również nieprzeciętnym pedagogiem, spod którego skrzydeł wyszli wybitni artyści i muzykolodzy.

 

„Estetyka profesora Ekiera opierała się na antycznych wartościach, takich jak dobro, piękno, prawda, proporcja, symetria. Bardzo ubolewał nad wykonaniami, których podstawą była deformacja dostrzegalna w jakimkolwiek aspekcie interpretacji. Nie potrafił zgodzić się z nadmiernym eksponowaniem osobowości wykonawcy, a także z deformacją tekstu nutowego tylko po to, aby zagrać coś inaczej niż dotychczas” [wypowiedź prof. Bronisławy Kawalli w: A. Teichman, Jan Ekier, PWM, s. 450]


„Pamiętam Profesora jako człowieka bardzo wrażliwego, życzliwego dla świata, dla ludzi. Wszyscy czuliśmy i byliśmy przekonani, że możemy się zwrócić do niego z różnymi sprawami życiowymi. Nigdy nas nie zbywał, zawsze przejmował się i interesował nawet naszymi osobistymi problemami. (…) Nie pamiętam, aby profesor kiedykolwiek mnie zganił, nawet jeśli koncert nie był zbyt udany. Jego wrodzona dyplomacja, wysoka kultura osobista powodowała, że zawsze był niezwykle taktowny. Owszem, komentował wykonanie, udzielał wskazówek, ale nigdy nie powiedział niczego, co by spowodowało, że poczułbym się skarcony.” [wypowiedź Piotra Palecznego, w: A. Teichman, Jan Ekier, PWM, s. 433-434]


„Chyba wszyscy byli wdzięczni Ekierowi za to, że przypominał nieustannie młodym pianistom, iż źródło powodzenia i generalnie źródło działań człowieka powinno leżeć w naturalności. Naturalna pozycja, naturalne myślenie – to jest bardzo harmonijne i bliskie naturze człowieka, i zapewne dlatego stosunkowo łatwo było go realizować, a przede wszystkim zrozumieć.” [wypowiedź prof. Alicji Palety-Bugaj, w: A. Teichman, Jan Ekier, PWM, s. 438]


„Miałam świadomość, że pozostaję pod wpływem człowieka o wyjątkowej inteligencji. Ciekawość świata oraz otwarty umysł spowodowały, że z czasem Profesor dysponował naprawdę imponującą i rozległą wiedzą z różnych dziedzin, która emanowała na otoczenie, a więc również i na nas – studentów. Z pewnością sprzyjało to rozwojowi osobowości młodego muzyka i zachęcało do samodzielnych poszukiwań, a także do formułowania własnego zdania w sprawach artystycznych”. [wypowiedź prof. Anny Jastrzebskiej-Quinn, w: A. Teichman, Jan Ekier, PWM, s. 441]

Najczęściej czytane:

Wyostrz słuch na pieśni Zygmunta Mycielskiego

Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.

Kompozytorka Miesiąca: Elżbieta Sikora i jej #biurkokompozytorki

Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą. 

Polskie Wydawnictwo Muzyczne na konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie

Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.

Muzyka Grażyny Bacewicz zabrzmi podczas prestiżowego konkursu dyrygenckiego!

Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.

Tak świętowaliśmy 80-lecie PWM. Muzyczne spotkania 2025

3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.

Prapremiery wieńczące 2025 rok

Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.

„Ruch Muzyczny” świętuje 80-te urodziny wyjątkowym koncertem

Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego

XVI Ogólnopolska Konferencja Bibliotekarzy Muzycznych

Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".

Pracownicy i autorzy PWM uhonorowani odznaczeniami państwowymi

Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

„… od nas kochać mocniej na pewno nie mogą” – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Historia pewnego utworu

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.