PWM

Szukaj
Zaawansowane
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Jan Kanty Pawluśkiewicz rozpoczyna współpracę z PWM

2014-09-10

Miło nam poinformować, że 4 września podpisana została umowa inaugurująca współpracę między naszym wydawnictwem a Janem Kantym Pawluśkiewiczem. Pierwszym utworem, który zostanie wydany przez naszą oficynę, będą "Nieszpory Ludźmierskie".

 

Jan Kanty Pawluśkiewicz urodził się 13 października 1942 roku w Nowym Targu. Jest pianistą, kompozytorem, aranżerem i malarzem. Ukończył klasę fortepianu u Z. Chodorowicz w Państwowej Szkole Muzycznej w Nowym Targu, w latach 1961-1968 studiował na wydziale architektury Politechniki Krakowskiej. W 1967 wspólnie z Markiem Grechutą założył kabaret studencki Anawa i działający w jego ramach do 1977 zespół muzyczny o tej samej nazwie. Pawluśkiewicz kierował tym zespołem, grał na fortepianie, komponował i aranżował piosenki (m.in. „Dni, których nie znamy”, „Mandarynki, pomarańcze”, „Dzikie wino”, „Nie dokazuj”, „Serce”, „Tango”, „Świecie nasz”), które przyniosły jemu i Markowi Grechucie dużą popularność. W 1971 Jan Kanty Pawluśkiewicz rozpoczął współpracę z Piwnicą pod Baranami. W 1973 roku zadebiutował jako kompozytor filmowy, a w 1974 – jako kompozytor teatralny.


Od połowy lat 70. Jan Kanty Pawluśkiewicz tworzy też większe formy muzyczne takie jak musical („Szalona lokomotywa”, na motywach utworów S.I. Witkiewicza, wspólnie z M. Grechutą, 1977), opera („Kur zapiał”, do tekstów W. Dymnego, 1985), oratorium („Nieszpory Ludźmierskie”, do psalmów L. A. Moczulskiego, 1992, „Ogrody Jozafata”, 2002, „Weneckie opowieści o piekle i raju”, 2008, „Radość Miłosierdzia”, 2009, ) misterium („Droga – życie – miłość” do poezji L. A Moczulskiego, 1999, „Przez tę ziemię przeszedł Pan”, 2005), poemat symfoniczny („Harfy Papuszy”, do wierszy B. Wajs-Papuszy, 1994), koncert „Amat vita” (1998), koncert fortepianowy „Liściany kolczyk” (2005) czy koncert klarnetowy „Karossa/Carossa” (2013).


W dorobku kompozytora ważne miejsce zajmuje także muzyka filmowa, zwłaszcza do filmów Tomasza Zygadły - „Rebus” (1977), „Ćma” (1980), „Odwet” (1982), oraz Kazimierza Kutza - „Zawrócony” (1994), „Pułkownik Kwiatkowski” (1995). Stworzył także muzykę do filmów Feliksa Falka „Wodzirej” (1977), „Szansa” (1979), „Idol” (1984), „Bohater roku” (1986), Agnieszki Holland „Gorączka” (1980), „Kobieta samotna” (1981), Krzysztofa Kieślowskiego „Krótki dzień pracy” (1981), Marty Meszaros „Córy szczęścia” (1999), „Mała Vilma” (2000), Joanny Kos-Krauze i Krzysztofa Krauze „Papusza” (2013), za którą otrzymał nagrodę za najlepszą muzykę podczas 38. Festiwalu Filmowego w Gdyni.

Polecamy wywiad z Kompozytorem: http://pwm.com.pl/pl/news/show/3458365.html

Najczęściej czytane:

29 Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. F. Chopina dla Dzieci i Młodzieży w Szafarni

Niezwykłość muzyki Fryderyka Chopina i jej popularność na całym świecie stały się inspiracją do zorganizowania przez Ośrodek Chopinowski w Szafarni Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina dla Dzieci i Młodzieży. Konkurs odbywa się od 29 lat w Szafarni – miejscu, w którym nastoletni Fryderyk Chopin dwukrotnie spędził wakacje, a które do dziś przyciąga nowe pokolenia pianistów kochających muzykę Chopina.

Polskie Wydawnictwo Muzyczne zostało partnerem tegorocznej edycji wydarzenia. 

IV Wirtualna Akademia Smyczkowa

Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów już po raz czwarty organizuje Wirtualną Akademię Smyczkową. Konferencja dedykowana dla nauczycieli, wykonawców, studentów i uczniów odbędzie się w formule online, w dniach 16-22 maja 2022 na platformie Crowdcast.

Polskie Wydawnictwo Muzycznej jest partnerem wydarzenia.

VII Ogólnopolski Konkurs Młodych Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego

W niedzielę, 15 maja, koncertem inauguracyjnym rozpocznie się VII edycja Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego. Podczas 2 etapów konkursu swoje umiejętności zaprezentuje 24 młodych adeptów sztuki dyrygenckiej. Oprócz wysokich nagród finansowych na zwycięzcę czeka gwarancja kolejnej szansy konkursowej: możliwość udziału w przyszłorocznym XI Międzynarodowym Konkursie Dyrygentów im. G. Fitelberga w Katowicach. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia oraz fundatorem nagród rzeczowych.
 

Kompozytor miesiąca: muzyczny świat Ryszarda Kuska

Sztuka i zarządzanie tylko na pozór stanowią dwie zupełnie odrębne dziedziny. Ryszard Kusek swoją działalnością i muzyką dowodzi, jak wiele mają wspólnego. Kim jest majowy Kompozytor miesiąca?
 

Znamy zwycięzcę konkursu na napisanie Małej Monografii o Ignacym Janie Paderewskim!

Praca nadesłana przez Magdalenę Majewską to zwycięski projekt konkursu na napisanie Małej Monografii o Ignacym Janie Paderewskim. Tekst jej autorstwa został wyłoniony spośród 33 nadesłanych zgłoszeń.

Startuje konkurs pianistyczny dla dzieci i młodzieży „Muzyka z kraju Chopina” w Japonii

Choć w Tokio istnieje stowarzyszenie im. Ignacego Jana Paderewskiego, a japońscy pianiści doceniają twórczość Stanisława Moniuszki czy Tekli Bądarzewskiej, polska muzyka wciąż pozostaje tam znana głównie za pośrednictwem Fryderyka Chopina. Polskie Wydawnictwo Muzyczne wraz z japońskimi partnerami podejmuje krok ku upowszechnieniu naszej rodzimej kultury w Kraju Kwitnącej Wiśni, zapraszając młodych japońskich pianistów do udziału w konkursie fortepianowym dla dzieci i młodzieży „Muzyka z kraju Chopina”.
 

Prawykonania: majowe premiery z katalogu PWM

Gdzie w maju będzie można posłuchać nowej polskiej muzyki? Polskie Wydawnictwo Muzyczne szczególnie zaprasza do Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu oraz na Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie. Jeszcze w tym miesiącu zabrzmią tam nowości z katalogu PWM, które wyszły spod ręki Hanny Kulenty i Marcina Stańczyka. 
 

TUTTI.pl - WYNIKI 04.05.2022

Wyniki drugiego tegorocznego roztrzygnięcia TUTTI.pl na wykonania zaczynające się 1 lipca 2022.

Ryszard Kusek majowym KOMPOZYTOREM MIESIĄCA

Działalność muzyczna wcale nie musi ograniczać się do bycia wykonawcą. Co więcej – muzyka obejmuje nie tylko aspekty artystyczne, ale też biznesowe. Na obu tych polach działa majowy Kompozytor miesiąca – Ryszard Kusek. 
 

KWIECIEŃ: z wirtuozem

Co tu dużo mówić: słuchacze kochają solistów. Zmieniają się konwencje, środki, instrumenty, a wirtuozeria pozostaje. Niektórzy utyskują na muzykę służącą czystemu popisowi, ale jeśli jest dobra, mądra, głęboka – każdy zachwyci się efektownymi umiejętnościami wykonawcy. Za to kochamy solistów, niezależnie od tego, czy grają muzykę poważną, ludową, jazz czy pop.