Aktualności
Jan Kanty Pawluśkiewicz rozpoczyna współpracę z PWM
2014-09-10
Miło nam poinformować, że 4 września podpisana została umowa inaugurująca współpracę między naszym wydawnictwem a Janem Kantym Pawluśkiewiczem. Pierwszym utworem, który zostanie wydany przez naszą oficynę, będą "Nieszpory Ludźmierskie".
Jan Kanty Pawluśkiewicz urodził się 13 października 1942 roku w Nowym Targu. Jest pianistą, kompozytorem, aranżerem i malarzem. Ukończył klasę fortepianu u Z. Chodorowicz w Państwowej Szkole Muzycznej w Nowym Targu, w latach 1961-1968 studiował na wydziale architektury Politechniki Krakowskiej. W 1967 wspólnie z Markiem Grechutą założył kabaret studencki Anawa i działający w jego ramach do 1977 zespół muzyczny o tej samej nazwie. Pawluśkiewicz kierował tym zespołem, grał na fortepianie, komponował i aranżował piosenki (m.in. „Dni, których nie znamy”, „Mandarynki, pomarańcze”, „Dzikie wino”, „Nie dokazuj”, „Serce”, „Tango”, „Świecie nasz”), które przyniosły jemu i Markowi Grechucie dużą popularność. W 1971 Jan Kanty Pawluśkiewicz rozpoczął współpracę z Piwnicą pod Baranami. W 1973 roku zadebiutował jako kompozytor filmowy, a w 1974 – jako kompozytor teatralny.
Od połowy lat 70. Jan Kanty Pawluśkiewicz tworzy też większe formy muzyczne takie jak musical („Szalona lokomotywa”, na motywach utworów S.I. Witkiewicza, wspólnie z M. Grechutą, 1977), opera („Kur zapiał”, do tekstów W. Dymnego, 1985), oratorium („Nieszpory Ludźmierskie”, do psalmów L. A. Moczulskiego, 1992, „Ogrody Jozafata”, 2002, „Weneckie opowieści o piekle i raju”, 2008, „Radość Miłosierdzia”, 2009, ) misterium („Droga – życie – miłość” do poezji L. A Moczulskiego, 1999, „Przez tę ziemię przeszedł Pan”, 2005), poemat symfoniczny („Harfy Papuszy”, do wierszy B. Wajs-Papuszy, 1994), koncert „Amat vita” (1998), koncert fortepianowy „Liściany kolczyk” (2005) czy koncert klarnetowy „Karossa/Carossa” (2013).
W dorobku kompozytora ważne miejsce zajmuje także muzyka filmowa, zwłaszcza do filmów Tomasza Zygadły - „Rebus” (1977), „Ćma” (1980), „Odwet” (1982), oraz Kazimierza Kutza - „Zawrócony” (1994), „Pułkownik Kwiatkowski” (1995). Stworzył także muzykę do filmów Feliksa Falka „Wodzirej” (1977), „Szansa” (1979), „Idol” (1984), „Bohater roku” (1986), Agnieszki Holland „Gorączka” (1980), „Kobieta samotna” (1981), Krzysztofa Kieślowskiego „Krótki dzień pracy” (1981), Marty Meszaros „Córy szczęścia” (1999), „Mała Vilma” (2000), Joanny Kos-Krauze i Krzysztofa Krauze „Papusza” (2013), za którą otrzymał nagrodę za najlepszą muzykę podczas 38. Festiwalu Filmowego w Gdyni.
Polecamy wywiad z Kompozytorem: http://pwm.com.pl/pl/news/show/3458365.html
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.