PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Jan Kanty Pawluśkiewicz rozpoczyna współpracę z PWM

2014-09-10

Miło nam poinformować, że 4 września podpisana została umowa inaugurująca współpracę między naszym wydawnictwem a Janem Kantym Pawluśkiewiczem. Pierwszym utworem, który zostanie wydany przez naszą oficynę, będą "Nieszpory Ludźmierskie".

 

Jan Kanty Pawluśkiewicz urodził się 13 października 1942 roku w Nowym Targu. Jest pianistą, kompozytorem, aranżerem i malarzem. Ukończył klasę fortepianu u Z. Chodorowicz w Państwowej Szkole Muzycznej w Nowym Targu, w latach 1961-1968 studiował na wydziale architektury Politechniki Krakowskiej. W 1967 wspólnie z Markiem Grechutą założył kabaret studencki Anawa i działający w jego ramach do 1977 zespół muzyczny o tej samej nazwie. Pawluśkiewicz kierował tym zespołem, grał na fortepianie, komponował i aranżował piosenki (m.in. „Dni, których nie znamy”, „Mandarynki, pomarańcze”, „Dzikie wino”, „Nie dokazuj”, „Serce”, „Tango”, „Świecie nasz”), które przyniosły jemu i Markowi Grechucie dużą popularność. W 1971 Jan Kanty Pawluśkiewicz rozpoczął współpracę z Piwnicą pod Baranami. W 1973 roku zadebiutował jako kompozytor filmowy, a w 1974 – jako kompozytor teatralny.


Od połowy lat 70. Jan Kanty Pawluśkiewicz tworzy też większe formy muzyczne takie jak musical („Szalona lokomotywa”, na motywach utworów S.I. Witkiewicza, wspólnie z M. Grechutą, 1977), opera („Kur zapiał”, do tekstów W. Dymnego, 1985), oratorium („Nieszpory Ludźmierskie”, do psalmów L. A. Moczulskiego, 1992, „Ogrody Jozafata”, 2002, „Weneckie opowieści o piekle i raju”, 2008, „Radość Miłosierdzia”, 2009, ) misterium („Droga – życie – miłość” do poezji L. A Moczulskiego, 1999, „Przez tę ziemię przeszedł Pan”, 2005), poemat symfoniczny („Harfy Papuszy”, do wierszy B. Wajs-Papuszy, 1994), koncert „Amat vita” (1998), koncert fortepianowy „Liściany kolczyk” (2005) czy koncert klarnetowy „Karossa/Carossa” (2013).


W dorobku kompozytora ważne miejsce zajmuje także muzyka filmowa, zwłaszcza do filmów Tomasza Zygadły - „Rebus” (1977), „Ćma” (1980), „Odwet” (1982), oraz Kazimierza Kutza - „Zawrócony” (1994), „Pułkownik Kwiatkowski” (1995). Stworzył także muzykę do filmów Feliksa Falka „Wodzirej” (1977), „Szansa” (1979), „Idol” (1984), „Bohater roku” (1986), Agnieszki Holland „Gorączka” (1980), „Kobieta samotna” (1981), Krzysztofa Kieślowskiego „Krótki dzień pracy” (1981), Marty Meszaros „Córy szczęścia” (1999), „Mała Vilma” (2000), Joanny Kos-Krauze i Krzysztofa Krauze „Papusza” (2013), za którą otrzymał nagrodę za najlepszą muzykę podczas 38. Festiwalu Filmowego w Gdyni.

Polecamy wywiad z Kompozytorem: http://pwm.com.pl/pl/news/show/3458365.html

Najczęściej czytane:

Słuchaj „Króla Narcyza” w Audiotece!

Pięcioodcinkowe słuchowisko o Karolu Szymanowskim w reżyserii Mateusza Pakuły dostępne jest w sprzedaży. Odnaleźć je można na www.pwm.sklep.pl oraz w serwisie Audioteka. Premiera słuchowiska odbyła się w czerwcu na antenie Radia Kraków, wywołując poruszenie w środowisku muzycznym. 

„Odkryjemy miłość nieznaną” — najpiękniejsze piosenki Alicji Majewskiej

Alicja Majewska to ikona polskiej sceny muzycznej. Od ponad pół wieku artystka zachwyca słuchaczy swoim głosem, koncertując w kraju i za granicą. Jej utwory są ponadczasowe i stały się standardami muzyki rozrywkowej. Od 8 lipca śpiewanie i granie jej piosenek w domu staje się możliwe dzięki najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. 

Kompozytor miesiąca: Dariusz Przybylski i jego #biurkokompozytora

Organista i kompozytor wszechstronny, który może pochwalić się znaczącym pod względem liczby kompozycji portfolio, imponującym również pod względem różnorodności form. Dariusz Przybylski jest autorem oper, utworów symfonicznych, kameralnych oraz wokalnych. W lipcu, jako kompozytor miesiąca, zdradza nam m.in., co trzyma na swoim biurku, przy którym komponuje.

Rezydencje artystyczne na Islandii dla młodych polskich kompozytorów. Termin nadsyłania zgłoszeń: do 1 lipca

Kompozytorko, kompozytorze! Masz okazję pracować nad swoimi partyturami z dala od codziennego zgiełku, inspirować się naturą, oddawać rozważaniom o sztuce i życiu. Agata Zubel i Michał Moc po raz kolejny zapraszają młodych kompozytorów do czerpania inspiracji z piękna Islandii podczas edycji programu rezydencji artystycznych, która potrwa dwa tygodnie między 4 a 20 października br. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia.

Koncert z okazji 95. urodzin Romualda Twardowskiego

Alicja Twardowska, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne mają przyjemność zaprosić na koncert z okazji 95. urodzin Romualda Twardowskiego, który odbędzie się 17 czerwca o godz. 18:00 w Warszawie (ul. Morskie Oko 2).

Czerwcowe premiery polskiej muzyki najnowszej


W drugiej połowie czerwca czekają nas niezwykle interesujące prawykonania dwóch, najnowszych dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Najpierw, w Gdańsku, zabrzmi Ambient na dwa flety, organy i orkiestrę symfoniczną Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, pod koniec miesiąca zaś, w Poznaniu, Głos Potwora, nowa opera Alka Nowaka.

Kompozytorka miesiąca: Marta Mołodyńska-Wheeler i jej #biurkokompozytorki

Pianistka, kameralistka, kompozytorka i synestetyczka, doktor habilitowana w dziedzinie sztuk muzycznych. Autorka licznych i bestsellerowych publikacji fortepianowych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W czerwcu Marta Mołodyńska-Wheeler, jako kompozytorka miesiąca, opowiada nam o tym, jak powstają jej utwory i jakie zwyczaje towarzyszą jej w pracy twórczej.

Samuel Stopford zwycięzcą 12. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki

W sobotę 7 czerwca br. odbyły się przesłuchania finałowe 12. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. Zdobywcą I nagrody został brytyjski tenor Samuel Stopford. Polskie Wydawnictwo Muzyczne było Partnerem wydarzenia.

Operowa premiera dekady – Historia pewnego utworu

W maju 1857 r. w „Ruchu Muzycznym” ukazała się zapowiedź wystawienia Halki na deskach warszawskiego Teatru Wielkiego. Na te wieści Stanisław Moniuszko czekał aż dekadę – teraz jednak wpadł w „żywy niepokój”… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się przygotowaniom do długo wyczekiwanej przez kompozytora premiery.

Koncertowy finał Konkursu Kompozytorskiego "Piesomen Antropon"

Dzieło nagrodzone w Konkursie Kompozytorskim Piesomen Antropon zabrzmi po raz pierwszy 6 czerwca w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. Tego wieczoru usłyszymy ponadto utwory kompozytorów polskich i francuskich, których twórczość stanowi świadectwo czasu i hołd złożony wielkim osobowościom świata sztuki i duchowości m.in. Krzysztofa Pendereckiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem Konkursu.