PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Jan Kanty Pawluśkiewicz rozpoczyna współpracę z PWM

2014-09-10

Miło nam poinformować, że 4 września podpisana została umowa inaugurująca współpracę między naszym wydawnictwem a Janem Kantym Pawluśkiewiczem. Pierwszym utworem, który zostanie wydany przez naszą oficynę, będą "Nieszpory Ludźmierskie".

 

Jan Kanty Pawluśkiewicz urodził się 13 października 1942 roku w Nowym Targu. Jest pianistą, kompozytorem, aranżerem i malarzem. Ukończył klasę fortepianu u Z. Chodorowicz w Państwowej Szkole Muzycznej w Nowym Targu, w latach 1961-1968 studiował na wydziale architektury Politechniki Krakowskiej. W 1967 wspólnie z Markiem Grechutą założył kabaret studencki Anawa i działający w jego ramach do 1977 zespół muzyczny o tej samej nazwie. Pawluśkiewicz kierował tym zespołem, grał na fortepianie, komponował i aranżował piosenki (m.in. „Dni, których nie znamy”, „Mandarynki, pomarańcze”, „Dzikie wino”, „Nie dokazuj”, „Serce”, „Tango”, „Świecie nasz”), które przyniosły jemu i Markowi Grechucie dużą popularność. W 1971 Jan Kanty Pawluśkiewicz rozpoczął współpracę z Piwnicą pod Baranami. W 1973 roku zadebiutował jako kompozytor filmowy, a w 1974 – jako kompozytor teatralny.


Od połowy lat 70. Jan Kanty Pawluśkiewicz tworzy też większe formy muzyczne takie jak musical („Szalona lokomotywa”, na motywach utworów S.I. Witkiewicza, wspólnie z M. Grechutą, 1977), opera („Kur zapiał”, do tekstów W. Dymnego, 1985), oratorium („Nieszpory Ludźmierskie”, do psalmów L. A. Moczulskiego, 1992, „Ogrody Jozafata”, 2002, „Weneckie opowieści o piekle i raju”, 2008, „Radość Miłosierdzia”, 2009, ) misterium („Droga – życie – miłość” do poezji L. A Moczulskiego, 1999, „Przez tę ziemię przeszedł Pan”, 2005), poemat symfoniczny („Harfy Papuszy”, do wierszy B. Wajs-Papuszy, 1994), koncert „Amat vita” (1998), koncert fortepianowy „Liściany kolczyk” (2005) czy koncert klarnetowy „Karossa/Carossa” (2013).


W dorobku kompozytora ważne miejsce zajmuje także muzyka filmowa, zwłaszcza do filmów Tomasza Zygadły - „Rebus” (1977), „Ćma” (1980), „Odwet” (1982), oraz Kazimierza Kutza - „Zawrócony” (1994), „Pułkownik Kwiatkowski” (1995). Stworzył także muzykę do filmów Feliksa Falka „Wodzirej” (1977), „Szansa” (1979), „Idol” (1984), „Bohater roku” (1986), Agnieszki Holland „Gorączka” (1980), „Kobieta samotna” (1981), Krzysztofa Kieślowskiego „Krótki dzień pracy” (1981), Marty Meszaros „Córy szczęścia” (1999), „Mała Vilma” (2000), Joanny Kos-Krauze i Krzysztofa Krauze „Papusza” (2013), za którą otrzymał nagrodę za najlepszą muzykę podczas 38. Festiwalu Filmowego w Gdyni.

Polecamy wywiad z Kompozytorem: http://pwm.com.pl/pl/news/show/3458365.html

Najczęściej czytane:

Karol Szymanowski bohaterem słuchowiska w reżyserii Mateusza Pakuły. Premiera radiowa już w czerwcu.

Fascynujący bohater, śmiała koncepcja, wreszcie znakomita obsada aktorska – Król Narcyz to nieszablonowy format opowieści o najsłynniejszym kompozytorze muzyki polskiej początków XX wieku. Wspólna produkcja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Radia Kraków zgromadziła cenionych realizatorów i aktorów teatralnych, którzy wykreowali świat Karola Szymanowskiego oraz jego bliskich. Emisja na antenie Radia Kraków w kolejne poniedziałki o godzinie 21.05, począwszy od 2 czerwca br.

 

Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego w nowej odsłonie. Płyta TAKI PEJZAŻ w sprzedaży od 19 maja

Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.

Muzyka polska po Szymanowskim – wyróżnienie w konkursie na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024

W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.

Kompozytor Miesiąca: Jerzy Kornowicz i jego #biurkokompozytora

W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach. 

Polscy Kompozytorzy Dzieciom: Romuald Twardowski

Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.

37. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.

Odwiedź nas w Krakowie!

Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!

6 utworów polskiej muzyki najnowszej, które warto poznać w maju

Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Ważne! Nasza strona internetowa stosuje pliki cookies w celu zapewnienia Ci maksymalnego komfortu podczas przeglądania serwisu i korzystania z usług. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia przeglądarki decydujące o ich użyciu. Dowiedz się więcej Zamknij