Aktualności
Transmisje Przedstawień z The Metropolitan Opera w Nowym Yorku
2014-10-29
Za pośrednictwem kina Kijów.Centrum miłośnicy opery, mogą obejrzeć i usłyszeć na żywo najznamienitsze arie, najdoskonalsze uwertury i mistrzowskie układy choreograficzne. Warto poczuć te emocje i docenić maestrię wykonawców. O wyjątkowej atmosferze związanej z odbiorem wspaniałych muzycznych dzieł na wielkim ekranie przekonali się już uczestnicy poprzednich sezonów transmisji z MET. Warto dodać, że przed każdym Sezonem Operowym w Kijów.Centrum list polecający przesyła Mariusz Kwiecień, światowej sławy śpiewak operowy, pochodzący z Krakowa.
W tym roku Polska będzie miała silną reprezentację w Met. Tenor liryczny Piotr Beczała, którego publiczność całego świata podziwiała ostatnio w „Rusałce” Dvořáka, wystąpi u boku Rosjanki Anny Netrebko w „Jolancie” Czajkowskiego – spektaklu wyreżyserowanym przez Mariusza Trelińskiego, dyrektora artystycznego Teatru Wielkiego - Opery Narodowej (scenografię przygotował stale współpracujący z Trelińskim Boris Kudlička). Przedstawienie to – wraz z „Zamkiem Sinobrodego” Bartóka – jest pierwszą w historii koprodukcją warszawskiej i nowojorskiej sceny. Operami zadyryguje Valery Gergiev, szef Teatru Maryjskiego w Petersburgu. Znów pojawi się w orkiestronie i na dużym ekranie James Levine, dyrektor muzyczny Met. Zadyryguje monumentalnymi „Śpiewakami norymberskimi” Wagnera i komediowym „Weselem Figara” Mozarta (z Ildarem Abdrazakovem w roli sprytnego Figara). Jak zwykle w każdym przedstawieniu wystąpią gwiazdy, jednak nie obędzie się bez interesujących niespodzianek obsadowych. Anna Netrebko zaśpiewa Lady Makbet w operze Verdiego, Renée Fleming będzie Hanną Glawari w „Wesołej wdówce” Lehára, a Marcelo Álvarez podejmie się trudu wykonania podczas jednego wieczoru dwóch arcytrudnych ról: wystąpi jako Turiddu w „Rycerskości wieśniaczej” Mascagniego i Canio w „Pajacach” Leoncavalla. Większość transmitowanych przedstawień będzie nowościami, ale pojawią się też te tytuły, z „Carmen” Bizeta na czele, które w poprzednich sezonach cieszyły się szczególnym powodzeniem wśród międzynarodowej publiczności.
Będzie to wielka, polska uczta muzyczna dla wszystkich miłośników opery. Ogromne zainteresowanie widzów wcześniejszymi edycjami transmisji jest najlepszą rekomendacją, dlaczego warto przenieść się do The Metropolitan Opera w Nowym Jorku, siedząc wygodnym fotelu krakowskiej sali kinowej.
01. 11. 2014 | sobota | 17:45
Bizet „Carmen”
dyryguje: Pablo Heras-Casado
reżyseria: Richard Eyre
scenografia i kostiumy: Rob Howell
światło: Peter Mumford
choreografia: Christopher Wheeldon
w rolach głównych: Anita Hartig, Anita Rachvelishvili, Aleksandrs Antonenko, Ildar Abdrazakov
(planowany czas trwania przedstawienia: 3:40)
Historia miłosna, w której zderza się nie ujarzmione, uwodzicielskie kobiece piękno z męskim pożądaniem i namiętnością, zmierzająca ku zatraceniu. Doskonała i mroczna zarazem muzyka, przepowiadająca śmierć od pierwszego aktu. Hipnotyzująca produkcja Richarda Eyre ekscytującego melodramatu Bizeta z mezzosopranem Anitą Rachvelishvili która śpiewa rolę tytułową – Carmen, feralną cygańską kusicielkę. Aleksandrs Antonenko odgrywa desperackiego kochanka, żołnierza Don José a Ildar Abdrazakov jest toreadorem – Escamilla.
(mat. prasowe)
Najczęściej czytane:
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.