Aktualności
Transmisje Przedstawień z The Metropolitan Opera w Nowym Yorku
2014-10-29
Za pośrednictwem kina Kijów.Centrum miłośnicy opery, mogą obejrzeć i usłyszeć na żywo najznamienitsze arie, najdoskonalsze uwertury i mistrzowskie układy choreograficzne. Warto poczuć te emocje i docenić maestrię wykonawców. O wyjątkowej atmosferze związanej z odbiorem wspaniałych muzycznych dzieł na wielkim ekranie przekonali się już uczestnicy poprzednich sezonów transmisji z MET. Warto dodać, że przed każdym Sezonem Operowym w Kijów.Centrum list polecający przesyła Mariusz Kwiecień, światowej sławy śpiewak operowy, pochodzący z Krakowa.
W tym roku Polska będzie miała silną reprezentację w Met. Tenor liryczny Piotr Beczała, którego publiczność całego świata podziwiała ostatnio w „Rusałce” Dvořáka, wystąpi u boku Rosjanki Anny Netrebko w „Jolancie” Czajkowskiego – spektaklu wyreżyserowanym przez Mariusza Trelińskiego, dyrektora artystycznego Teatru Wielkiego - Opery Narodowej (scenografię przygotował stale współpracujący z Trelińskim Boris Kudlička). Przedstawienie to – wraz z „Zamkiem Sinobrodego” Bartóka – jest pierwszą w historii koprodukcją warszawskiej i nowojorskiej sceny. Operami zadyryguje Valery Gergiev, szef Teatru Maryjskiego w Petersburgu. Znów pojawi się w orkiestronie i na dużym ekranie James Levine, dyrektor muzyczny Met. Zadyryguje monumentalnymi „Śpiewakami norymberskimi” Wagnera i komediowym „Weselem Figara” Mozarta (z Ildarem Abdrazakovem w roli sprytnego Figara). Jak zwykle w każdym przedstawieniu wystąpią gwiazdy, jednak nie obędzie się bez interesujących niespodzianek obsadowych. Anna Netrebko zaśpiewa Lady Makbet w operze Verdiego, Renée Fleming będzie Hanną Glawari w „Wesołej wdówce” Lehára, a Marcelo Álvarez podejmie się trudu wykonania podczas jednego wieczoru dwóch arcytrudnych ról: wystąpi jako Turiddu w „Rycerskości wieśniaczej” Mascagniego i Canio w „Pajacach” Leoncavalla. Większość transmitowanych przedstawień będzie nowościami, ale pojawią się też te tytuły, z „Carmen” Bizeta na czele, które w poprzednich sezonach cieszyły się szczególnym powodzeniem wśród międzynarodowej publiczności.
Będzie to wielka, polska uczta muzyczna dla wszystkich miłośników opery. Ogromne zainteresowanie widzów wcześniejszymi edycjami transmisji jest najlepszą rekomendacją, dlaczego warto przenieść się do The Metropolitan Opera w Nowym Jorku, siedząc wygodnym fotelu krakowskiej sali kinowej.
01. 11. 2014 | sobota | 17:45
Bizet „Carmen”
dyryguje: Pablo Heras-Casado
reżyseria: Richard Eyre
scenografia i kostiumy: Rob Howell
światło: Peter Mumford
choreografia: Christopher Wheeldon
w rolach głównych: Anita Hartig, Anita Rachvelishvili, Aleksandrs Antonenko, Ildar Abdrazakov
(planowany czas trwania przedstawienia: 3:40)
Historia miłosna, w której zderza się nie ujarzmione, uwodzicielskie kobiece piękno z męskim pożądaniem i namiętnością, zmierzająca ku zatraceniu. Doskonała i mroczna zarazem muzyka, przepowiadająca śmierć od pierwszego aktu. Hipnotyzująca produkcja Richarda Eyre ekscytującego melodramatu Bizeta z mezzosopranem Anitą Rachvelishvili która śpiewa rolę tytułową – Carmen, feralną cygańską kusicielkę. Aleksandrs Antonenko odgrywa desperackiego kochanka, żołnierza Don José a Ildar Abdrazakov jest toreadorem – Escamilla.
(mat. prasowe)
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.