PWM

Szukaj
Zaawansowane
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Po premierze "Olimpii z Gdańska" Zygmunta Krauzego

2015-11-23

20 listopada odbyła się prapremiera spektaklu operowego Zygmunta Krauzego „Olimpia z Gdańska”, będącego opowieścią o Stanisławie Przybyszewskiej, przedwojennej pisarce zafascynowanej tematem Rewolucji Francuskiej.

 

O najnowszej operze Zygmunta Krauzego Dorota Szwarcman napisała:

"Jeśli ktoś zna opery Krauzego, wie, czego się spodziewać – techniki recytatywów, urywanych, niespokojnych motywów, jednego nieprzerwanego ciągu akcji. Ciekawe jest powierzenie roli Robespierre’a kontratenorowi (w tej roli świetny Jan Jakub Monowid). Jednak główną postacią jest oczywiście Stanisława – i znów fantastyczna rola Anny Mikołajczyk, która pojawia się w cyklu Opera Gedanensis po raz drugi (w operze Sikory również grała główną rolę). Role poboczne również brzmią interesująco, trudno tu każdego wymieniać, może z wyjątkiem Olimpii – Moniki Ledzion. Prosta i plastyczna reżyseria (Jerzy Lach) i scenografia (Hanna Szymczak), udany debiut za pulpitem kanału Mai Metelskiej, której kiedyś kibicowałam na Konkursie im. Fitelberga. Ogólnie spektakl udany." 

http://szwarcman.blog.polityka.pl/2015/11/22/gdansk-z-niespodziankami/

 

Łukasz Rudziński z kolei podkreślił: "Warto (...) kupić się na bogatej, urozmaiconej muzyce Zygmunta Krauzego, złożonej z kąśliwych, niemal jazzowych dysonansów i oryginalnych wstawek muzycznych (np. akordeonu), płynnie balansującej między harmonią a dysharmonią (wykorzystano m.in. rozstrojone pianino). W wielu momentach bardzo ściśle (zbyt ściśle w mojej opinii) muzyka związana jest jednak z librettem dzieła, akcentując poszczególne frazy lub zagłuszając śpiewaków (np. podczas wykonywanych przez Chór Opery Bałtyckiej cytatów z Deklaracji Praw Kobiety i Obywatelki). Jednak wraz z czasem spektaklu, opera łagodnieje, staje się łatwiejsza w odbiorze, pomimo posępnych, coraz niższych tonów."

http://kultura.trojmiasto.pl/Prawa-kobiet-rewolucja-i-gilotyna-o-Olimpii-z-Gdanska-Opery-Baltyckiej-n96533.html#tri

 

Maja Korbut na łamach „Dziennika Bałtyckiego” nie szczędziła operze ciepłych słów: „Kompozycja Zygmunta Krauzego jest jednak tak ciekawa, że mogłaby zaistnieć jako samodzielny, niesceniczny utwór. Choć twórca chętnie sięga po nowatorskie brzmienia i środki, opery tej nie muszą się bać ci, którzy nie lubią muzyki współczesnej. „Olimpia z Gdańska” pełna jest pięknych melodii i fascynujących struktur muzycznych. Kompozytor sięga po nietuzinkowe brzmienia, wykorzystując w orkiestrze niestandardowe instrumenty perkusyjne, akordeon i rozstrojone pianino. Muzyka Zygmunta Krauzego staje się dla słuchacza przewodniczką - choć spójna na przestrzeni całego dzieła, podkreśla podział opery na mniejsze części i oddziela to, co dla Stanisławy było rzeczywistością, od jej wyobrażeń i majaków w narkotycznym transie. W dziele słychać też, że nie jest to pierwsza opera napisana przez twórcę i że doskonale rozumie on ten gatunek. Choć niektóre partie wokalne wymagały od artystów wiele, zwłaszcza najeżona karkołomnymi skokami partia Stanisławy, mimo wszystko słychać ogromną dbałość kompozytora o przekazanie i podkreślenie tekstu.”  

 

http://www.dziennikbaltycki.pl/artykul/9112399,olimpia-z-gdanska-w-operze-baltyckiej-dwa-swiaty-morfinistki-recenzja,id,t.html

 

fot. Maciej Łukasz Gołębiowski

Najczęściej czytane:

Prawykonanie tryptyku „Drach. Dramma per musica” Aleksandra Nowaka

Jedną z osi wydarzeń tegorocznego festiwalu Auksodrone będzie prawykonanie tryptyku Drach. Dramma per musica, Alka Nowaka do libretta Szczepana Twardocha. Podczas każdego z trzech dni festiwalu zaprezentowany zostanie jeden z trzech aktów dzieła. Drach wykonywany będzie codziennie, od 4 do 6 października w tyskiej Mediatece.

W partiach solowych usłyszymy Joannę Freszel, Jana Jakuba Monowida i Sebastiana Szumskiego. Śpiewakom akompaniować będzie orkiestra AUKSO z Marcinem Świątkiewiczem (basso continuo) pod batutą Marka Mosia.

Otwieramy jesienny nabór trzeciej edycji TUTTI.pl

Zaczynamy! Od dzisiaj przyjmujemy wnioski do jesiennej odsłony trzeciej edycji TUTTI.pl – przedsięwzięcia wspierającego wykonawstwo muzyki polskiej. Inicjatywa niezmiennie kierowana jest do orkiestr i zespołów muzycznych, szkół i akademii oraz instytucji, fundacji i stowarzyszeń zajmujących się organizowaniem koncertów, festiwali i nagrań.

Polskie Wydawnictwo Muzyczne partnerem 62. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”

62. „Warszawska Jesień” to ponad 50 festiwalowych wydarzeń. Współpraca Polskiego Wydawnictwa Muzycznego z „Warszawską Jesienią” trwa od 1956 roku, jednak podczas tegorocznej edycji będzie wyjątkowo intensywna. PWM jako partner festiwalu obecne będzie podczas prawykonań utworów kompozytorów z katalogu Wydawnictwa, spotkań z twórcami, pokazów filmowych, a także wydarzeń skierowanych do najmłodszych melomanów.

Wojciech Widłak wrześniowym kompozytorem miesiąca PWM

Wrześniowym kompozytorem miesiąca jest Wojciech Widłak. Artysta mieszka i pracuje w Krakowie. Więcej szczegółów nie zdradzamy, ponieważ kompozytor przedstawił siebie i swoje życie w alfabecie, który zamieszczamy poniżej.

Agata Zubel nominowana do Nagrody Mediów Publicznych

Nagrody Mediów Publicznych – Telewizji Polskiej, Polskiego Radia i Polskiej Agencji Prasowej przyznane zostaną w trzech kategoriach: Obraz, Muzyka i Słowo. Laureatów poznamy podczas uroczystej gali, która odbędzie się 16 września w Teatrze Polskim w Warszawie. Listę nominowanych ogłoszono 27 sierpnia. Nagrodę w kategorii Muzyka przyzna Polskie Radio.

Box 100 na 100 już w sprzedaży!

Ekskluzywne wydawnictwo dokumentujące ostatnie 100 lat polskiej muzyki już od dziś znaleźć można w księgarni stacjonarnej PWM i w krakowskiej księgarni muzycznej Kurant, a także w księgarni muzycznej Sawart w Warszawie.

TUTTI.pl 2019 – jesienny nabór wniosków

9 września otwieramy drugi i ostatni w tym roku nabór do projektu TUTTI.pl. Szkoły i uczelnie muzyczne, zespoły, producenci koncertów i festiwali oraz instytucje muzyczne ponownie zapraszamy do składania wniosków i dołączenia do grona wykonawców promujących muzykę kompozytorów polskich. Najciekawsze propozycje uzyskają wsparcie PWM w postaci rabatu na wypożyczenia materiałów wykonawczych.

Stypendia projektu composer.pl przyznane!

Agata Zubel i Michał Moc – fundatorzy stypendiów kompozytorskich na Islandii ogłosili nazwiska dwóch pierwszych beneficjentów programu composer.pl. Pierwszymi rezydentami projektu będą Kamil Kruk oraz Andrzej Ojczenasz. Serdecznie gratulujemy!

Józef Świder sierpniowym KOMPOZYTOREM MIESIĄCA

Józef Świder – ceniony pedagog, kompozytor i pianista – to kolejny Artysta, który w sierpniu dołącza do grona naszych KOMPOZYTORÓW MIESIĄCA!