PWM

Szukaj
Zaawansowane
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Po premierze "Olimpii z Gdańska" Zygmunta Krauzego

2015-11-23

20 listopada odbyła się prapremiera spektaklu operowego Zygmunta Krauzego „Olimpia z Gdańska”, będącego opowieścią o Stanisławie Przybyszewskiej, przedwojennej pisarce zafascynowanej tematem Rewolucji Francuskiej.

 

O najnowszej operze Zygmunta Krauzego Dorota Szwarcman napisała:

"Jeśli ktoś zna opery Krauzego, wie, czego się spodziewać – techniki recytatywów, urywanych, niespokojnych motywów, jednego nieprzerwanego ciągu akcji. Ciekawe jest powierzenie roli Robespierre’a kontratenorowi (w tej roli świetny Jan Jakub Monowid). Jednak główną postacią jest oczywiście Stanisława – i znów fantastyczna rola Anny Mikołajczyk, która pojawia się w cyklu Opera Gedanensis po raz drugi (w operze Sikory również grała główną rolę). Role poboczne również brzmią interesująco, trudno tu każdego wymieniać, może z wyjątkiem Olimpii – Moniki Ledzion. Prosta i plastyczna reżyseria (Jerzy Lach) i scenografia (Hanna Szymczak), udany debiut za pulpitem kanału Mai Metelskiej, której kiedyś kibicowałam na Konkursie im. Fitelberga. Ogólnie spektakl udany." 

http://szwarcman.blog.polityka.pl/2015/11/22/gdansk-z-niespodziankami/

 

Łukasz Rudziński z kolei podkreślił: "Warto (...) kupić się na bogatej, urozmaiconej muzyce Zygmunta Krauzego, złożonej z kąśliwych, niemal jazzowych dysonansów i oryginalnych wstawek muzycznych (np. akordeonu), płynnie balansującej między harmonią a dysharmonią (wykorzystano m.in. rozstrojone pianino). W wielu momentach bardzo ściśle (zbyt ściśle w mojej opinii) muzyka związana jest jednak z librettem dzieła, akcentując poszczególne frazy lub zagłuszając śpiewaków (np. podczas wykonywanych przez Chór Opery Bałtyckiej cytatów z Deklaracji Praw Kobiety i Obywatelki). Jednak wraz z czasem spektaklu, opera łagodnieje, staje się łatwiejsza w odbiorze, pomimo posępnych, coraz niższych tonów."

http://kultura.trojmiasto.pl/Prawa-kobiet-rewolucja-i-gilotyna-o-Olimpii-z-Gdanska-Opery-Baltyckiej-n96533.html#tri

 

Maja Korbut na łamach „Dziennika Bałtyckiego” nie szczędziła operze ciepłych słów: „Kompozycja Zygmunta Krauzego jest jednak tak ciekawa, że mogłaby zaistnieć jako samodzielny, niesceniczny utwór. Choć twórca chętnie sięga po nowatorskie brzmienia i środki, opery tej nie muszą się bać ci, którzy nie lubią muzyki współczesnej. „Olimpia z Gdańska” pełna jest pięknych melodii i fascynujących struktur muzycznych. Kompozytor sięga po nietuzinkowe brzmienia, wykorzystując w orkiestrze niestandardowe instrumenty perkusyjne, akordeon i rozstrojone pianino. Muzyka Zygmunta Krauzego staje się dla słuchacza przewodniczką - choć spójna na przestrzeni całego dzieła, podkreśla podział opery na mniejsze części i oddziela to, co dla Stanisławy było rzeczywistością, od jej wyobrażeń i majaków w narkotycznym transie. W dziele słychać też, że nie jest to pierwsza opera napisana przez twórcę i że doskonale rozumie on ten gatunek. Choć niektóre partie wokalne wymagały od artystów wiele, zwłaszcza najeżona karkołomnymi skokami partia Stanisławy, mimo wszystko słychać ogromną dbałość kompozytora o przekazanie i podkreślenie tekstu.”  

 

http://www.dziennikbaltycki.pl/artykul/9112399,olimpia-z-gdanska-w-operze-baltyckiej-dwa-swiaty-morfinistki-recenzja,id,t.html

 

fot. Maciej Łukasz Gołębiowski

Najczęściej czytane:

Kredki w dłoń! Karol Kurpiński

Cześć! Dla najmłodszych (także duchem) mistrzów kredek i pędzli zamieszczamy dzisiaj kolejny portret do pokolorowania. Na artystyczne opracowanie czeka podobizna Karola Kurpińskiego.

#TUTTIwdomu – ostatni dzwonek na złożenie wniosku

Przypominamy, że do końca maja przyjmujemy wnioski do projektu #TUTTIwdomu – specjalnej edycji TUTTI.pl przygotowanej na czas ograniczonego dostępu do wydarzeń muzycznych na żywo. Projekt zakłada dofinansowanie w wysokości 70% należnej opłaty za zawieszenie w Internecie nagranych przez Państwa utworów kompozytorów polskich z katalogu PWM.

„Po Cichu. O muzyce i literaturze”. Daniel Cichy w najnowszym cyklu rozmów online Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Czy o muzyce da się mówić na aż 444 sposoby? Jak pisać, by zainteresować nią dzieci – najbardziej wymagających odbiorców? Czy prawo autorskie jest dla każdego? Co oznacza tajemnicze słowo „rytmetyka”? I, last but not least, czy premiera płyty może być bardziej ekscytująca od prawykonania? Odpowiedzi na te i inne fascynujące pytania o kulisy muzyki można poznać podczas najnowszego cyklu rozmów online Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. „Po Cichu. O muzyce i literaturze” to pasmo wyjątkowych rozmów o czytaniu i słuchaniu, o muzyce i literaturze. Z czołowymi postaciami polskiej kultury rozmawia dyrektor – redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dr Daniel Cichy.

Rusza Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski na Koncertową Orkiestrę Dętą Warsaw Wind Ensemble Composition Contest 2020

Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Stowarzyszenie Warsaw Wind Music zapraszają do udziału w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim na Koncertową Orkiestrę Dętą Warsaw Wind Ensemble Composition Contest 2020. To pierwsza edycja międzynarodowego konkursu dla kompozytorów, którego przedmiotem jest napisanie premierowej kompozycji przeznaczonej na koncertową orkiestrę dętą. 
 

Księgarnia firmowa PWM wznawia działalność stacjonarną

Po 9 tygodniach zamknięcia wznawia działalność księgarnia firmowa Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Zachowując normy i stosując się do zaleceń sanitarnych oraz dbając o zdrowie i bezpieczeństwo klientów, PWM zaprasza do odwiedzania księgarni przy al. Krasińskiego 11a w Krakowie, gdzie od 18 maja będzie można zakupić znane i cenione publikacje oraz zapoznać się z interesującymi nowościami. Dla pierwszych 50 klientów mamy niespodziankę, rabat 50% na publikacje PWM! 
 

Kredki w dłoń! Jan Stefani

Cześć! Pokolorowaliście już portret Stanisława Moniuszki? Dzisiaj mamy dla Was nowy obrazek, na którym jest inny kompozytor: Jan Stefani. Wydrukujcie grafikę i bawcie się w malarzy! Może zachęcicie rodziców by do Was dołączyli? Kolorowanie jest świetną zabawą!

Trwa druga edycja Polskiej Wirtualnej Orkiestry Dętej

Podczas pierwszej edycji Polskiej Wirtualnej Orkiestry Dętej 254 muzyków z Polski,Tajlandii, Wielkiej Brytanii, Irlandii i Hong Kongu wspólnie wykonało Taniec Eleny Michała Lorenca w opracowaniu na orkiestrę dętą. Odpowiadając na międzynarodowe zainteresowanie i wychodząc naprzeciw prośbom muzyków, a także wspierając ideę wspólnego muzykowania Polskie Wydawnictwo Muzyczne wraz ze Stowarzyszeniem Polskie Orkiestry Dęte zaprasza po raz drugi do współtworzenia Polskiej Wirtualnej Orkiestry Dętej. 
 

Poprawnie w muzyce. Premiera książki „Muzyka w prawie autorskim” Grzegorza Manii już 21 maja

Relacja prawa autorskiego i muzyki bywa określana mianem „małżeństwa z rozsądku”, ponieważ związek ten nigdy nie był ani dobrze dobrany, ani tak szczęśliwy, jakby się tego chciało. W książce Muzyka w prawie autorskim dr hab. Grzegorz Mania – prawnik i pianista – w przystępny sposób objaśnia zawiłe paragrafy z kodeksów. Dzięki klarownym podsumowaniom i rozbudowanym wątkom praktycznym książka zyskuje charakter uniwersalny – sięgać po nią mogą nie tylko prawnicy, ale także kompozytorzy, wykonawcy i wszyscy ci, którzy zajmują się rozpowszechnianiem muzyki. Pogłębiona analiza dotyczy nie tylko samych przepisów. W pierwszym rozdziale autor z eseistyczną sprawnością opisuje fenomen muzyki i jej relację z prawem.

Zmarła Anna Sackiewicz-Steckiewicz

Z głębokim żalem informujemy, że 7 maja w wieku 92 lat zmarła Anna Sackiewicz-Steckiewicz, przez wiele lat związana z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
 

Kredki w dłoń! Stanisław Moniuszko

Cześć! Przygotowaliśmy dla Was – najmłodszych melomanów i muzyków – zabawę, polegającą na kolorowaniu portretów polskich kompozytorów. Wydrukujcie załączony poniżej obrazek (możecie poprosić o to rodziców), kredki w dłoń i… do dzieła: pokolorujcie najpiękniej jak umiecie! Do rysunku dołączamy portret w oryginalnych kolorach: może być dla Was inspiracją. Oczywiście Wy możecie użyć całkiem innych kolorów – malujcie jak Wam w duszy gra!