Aktualności
Adam Radzikowski dyrektorem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego
2016-03-01
19 lutego dyrektor Departamentu Narodowych Instytucji Kultury Konrad Szczebiot wręczył Adamowi Radzikowskiemu nominację na dyrektora Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, oficyny, która od 7 stycznia jest wpisana do Rejestru Instytucji Kultury.
Adam Radzikowski, ur. 1951 w Krakowie. W 1969 roku ukończył Państwowe Liceum Muzyczne i rozpoczął studia na Wydziale Wychowania Muzycznego Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Krakowie. W 1971 roku podjął równolegle studia na wydziale instrumentalnym w klasie fortepianu prof. Jana Hoffmana. W 1973 roku zdał egzamin dyplomowy, a w 1974 obronił pracę magisterską uzyskując tytuł magistra sztuki.
W 1974 roku Adam Radzikowski podjął pracę w krakowskiej PWST w charakterze wykładowcy umuzykalnienia. W latach 1975-1978 był członkiem zespołu kameralnego muzyki współczesnej przy krakowskiej PWSM. W latach 1980-1984 był zastępcą dyrektora Wydziału Kultury i Sztuki w Urzędzie Miasta Krakowa jako zastępca dyrektora wydziału Kultury i Sztuki, a w latach 1986-1990 pracował jako zastępca dyrektora ds. produkcji artystycznej w Teatrze Starym w Krakowie. Uczestniczył w pracach organizacyjno-założycielskich Krakowskiej Agencji Multimedialnej "KRAM" sp. z o.o., przez dwa lata pełniąc funkcję wiceprezesa zarządu. W tym czasie agencja ściśle współpracowała z krakowską rozgłośnią Polskiego Radia.
W latach 1995-2010 roku Adam Radzikowski pełnił funkcję prezesa Krakowskiej Fundacji Kultury. 1 listopada 1995 roku został powołany przez Ministra Kultury i Sztuki na zarządcę komisarycznego krakowskiego "Domu Książki" (do 1997). Sprawował funkcję dyrektora administracyjnego w Centrum Prasowo-Poligraficznym w Krakowie (1997-1999) oraz zasiadał w zarządzie Rady Nadzorczej Uzdrowiska "Świeradów-Czerniawa" sp. z o.o. (1999-2002). W latach 2003-2010 piastował funkcję przewodniczącego Rady Fundacji św. Cecylii, która reaktywowała i nadzoruje działalność Krakowskiego Konserwatorium Muzycznego im. Witolda Lutosławskiego. W latach 2006-2009 współpracował z Fundacją „PANTEON NARODOWY NA SKAŁCE”, a w latach 2009-2010 pełnił funkcję prezesa zarządu Spółki „Plantpress”.
W lutym 2008 roku Adam Radzikowski wszedł w skład Rady Nadzorczej PMW S.A. w Krakowie, pełniąc w niej funkcję wiceprzewodniczącego Rady do czerwca 2010 roku, tj. do momentu objęcia stanowiska prezesa zarządu PWM S.A. Od roku 2014 jest członkiem Rady Polskiej Izby Książki. Dnia 19 lutego 2016 otrzymał z rąk dyrektora Departamentu Narodowych Instytucji Kultury Konrada Szczebiota nominację na dyrektora Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
fot. Bartosz Siedlik
Najczęściej czytane:
Motywem dzieła Krzysztofa Knittla jest uchodźstwo i związana z nim niepewność oraz niepokój przed nieznanym, a także druga strona tego tematu, czyli konieczność udzielenia pomocy i schronienia. Tekst oratorium opiera się na wierszach Tadeusza Sławka. W utworze znajdziemy śpiew, recytacje, partie chóralne oraz improwizacje oparte na tradycjach Bliskiego Wschodu. Premiera albumu już 15 marca podczas 11. Festiwalu Prawykonań.
Przez dwa dni stolica Dolnego Śląska stała się centrum polskiego świata muzycznego. Jubileusz 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zorganizowany we współpracy z Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu to 35 wydarzeń, 28 godzin koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych. To także występy blisko 500 muzyków zrzeszonych w 8 formacjach artystycznych NFM oraz dzieła 35 kompozytorów związanych z Oficyną.
Muzykolodzy nazywają go potocznie „Kras 52” – od sygnatury, jaką nadano mu w Bibliotece Krasińskich. To najcenniejsze polskie źródło średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz ówczesnego Krakowa oraz dworu pierwszych Jagiellonów. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie dzięki wydaniu wykonawczemu w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marca Lewona. „Kodeks Krasińskich” ukaże się już 20 marca nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego?
Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia.
#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS! Po raz kolejny płyty wydane przez wytwórnię płytową działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nominowano do prestiżowych nagród fonograficznych Fryderyk.
Katowice ponownie staną się centrum polskiej muzyki współczesnej. 11. Festiwal Prawykonań, który odbędzie się w dniach 14-16 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, będzie okazją do wyjątkowych odkryć – tych najnowszych, ale także tych, które na swój czas musiały poczekać. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Rozpoczynający się miesiąc ma szansę zapisać się w historii muzyki polskiej nie tylko ze względu na dużą liczbę prawykonań. Uwagę entuzjastów muzyki skupią wydarzenia w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Warszawie. Swoje premiery będą miały tam zarówno utwory najnowsze, jak i dzieła starsze, które po wielu latach zapomnienia zostaną włączone do życia koncertowego.
Bezprecedensowy hit teatralny – w samej Warszawie w ciągu 50 lat od prapremiery doczekał się 800 przedstawień. Kiedy Polacy nie posiadali własnego państwa, rozpowszechniał rodzimą kulturę i tańce, docierając m.in. do Paryża, Pragi, Lwowa, Mińska, Kijowa, Wilna, Petersburga czy Moskwy. W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu bierzemy pod lupę Wesele w Ojcowie, szukając Ojca (a raczej Ojców!) jego sukcesu.