Aktualności
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – w nowym wydaniu
2016-03-04
7 stycznia Polskie Wydawnictwo Muzyczne Spółka Akcyjna zostało przekształcone w państwową instytucję kultury, wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W związku z tą rewolucyjną dla naszej oficyny zmianą odświeżyliśmy naszą identyfikację graficzną.
Autorem nowej identyfikacji graficznej Polskiego Wydawnictwa Muzycznego jest Marcin Hernas, ceniony projektant graficzny (specjalizacje: branding i grafika wydawnicza), edytor, redaktor i korektor, założyciel i właściciel studia tessera | design + direction, lub, jak sam o sobie mówi, "typoligraficzne urządzenie wielofunkcyjne z wbudowanym modułem sprawdzania pisowni".
Odświeżenie marki i wizerunku Polskiego Wydawnictwo Muzycznego obejmuje identyfikację graficzną oficyny wraz z logotypem, opracowanie księgi znaku, odświeżenie graficzne wszystkich możliwych komunikatów informacyjnych, promocyjnych i handlowych instytucji oraz w dalszej perspektywie opracowanie layoutu najważniejszych serii wydawniczych.
(na rysunku powyżej: porównanie dwóch logotypów)
- Nowy rozdział w życiu instytucji postanowiliśmy także zakomunikować nową strategią komunikacyjną oficyny – mówi dr Daniel Cichy, redaktor naczelny PWM. - Ze względu na ugruntowaną rozpoznawalność naszej marki na świecie, nie chcieliśmy dokonywać rewolucji. Raczej postawiliśmy na lifting identyfikacji graficznej, aby z jednej strony zaznaczyć ciągłość naszej instytucji, mocne osadzenie w czołówce światowej tradycji edytorskiej, z drugiej pokazać, że jesteśmy wydawnictwem nowoczesnym i dynamicznym.
- Jeśli chodzi o logotyp, to modyfikacji uległy jego proporcje, kompozycja i typografia - podkreśla Marcin Hernas. - Optycznie kwadratowy znak lepiej sprawdza się w kontekście współczesnych wymogów marketingowych i promocyjnych (np. awatary w social mediach), a także lepiej komponuje się z innymi znakami w obrębie dowolnych projektów graficznych. Znak powiązałem z kilkoma dodatkowymi identyfikującymi elementami graficznymi, wśród których najistotniejsza jest pięciolinia. W połączeniu z nią logo spełnia funkcję klucza muzycznego. Pięciolinia łatwo dostosowuje się do projektu, wzmacniając przekaz marki. Dodatkowe elementy graficzne, pojawiające się w części projektów identyfikacyjnych, to rozpięte na pięciolinii pauzy półnutowe i całonutowe, które wzmacniają potencjalność konotowaną przez pięciolinię – wszak wszystko w muzyce zaczyna się od ciszy. Zrezygnowałem ze stosowania nut (nieco nazbyt) często pojawiających się w projektach graficznych dotyczących muzyki. PWM w obecnej odsłonie to klasyk w nowych szatach: stonowany, ale nowoczesny, zdyscyplinowany, choć ze szczyptą fantazji, powściągliwy, ale pewny siebie.
Więcej o nowej identyfikacji graficznej PWM pod tym linkiem.
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.