Aktualności
Cykl koncertów kameralnych w Płocku
2016-04-04
10 kwietnia w ramach cyklu pt. „Muzyką kawa słodzona” w płockim Domu Darmstadt zabrzmią utwory najwybitniejszych kompozytorów, m.in. Chopina, Brahmsa, Debussy’ego czy Piazzolli. Wykona je międzynarodowy duet: meksykański wiolonczelista Rolando Fernandez Lara oraz pianistka pochodzenia rosyjskiego – Daria Korotkova.
„Muzyką kawa słodzona” to prestiżowy cykl pięciu koncertów kameralnych muzyki polskiej i światowej w wykonaniu wybitnych artystów młodego pokolenia z różnych stron świata. Jego organizatorami są Płocki Ośrodek Kultury i Sztuki, Urząd Miasta Płocka oraz Patrycja Grecka – płocka skrzypaczka związana z Konserwatorium w Maastricht, współpracująca z Płocką Orkiestrą Symfoniczną. Podczas pierwszego, lutowego koncertu publiczność, która wypełniła salę koncertową Domu Darmstadt wysłuchała recitalu skrzypka Piotra Jasiurkowskiego, któremu przy fortepianie towarzyszył Tobias Borsboom. Podczas koncertu wykonano m.in. utwory skrzypcowe Henryka Wieniawskiego.
W programie kwietniowego koncertu znalazły się utwory:
Enrique Granados, Intermezzo z opery „Goyescas” na wiolonczelę i fortepian
Johannes Brahms, II Sonata wiolonczelowa F-dur op. 99
Fryderyk Chopin, Largo z Sonaty g-moll op.65 na fortepian i wiolonczelę
Claude Debussy, Sonata d-moll na wiolonczelę i fortepian
Ernest Bloch, „Prayer” (from „Jewish Life No.1”) na wiolonczelę i fortepian
Astor Piazzolla, „Le Grand Tango” na wiolonczelę i fortepian
Rolando Fernandez Lara (ur. 1990 r.) naukę gry na wiolonczeli rozpoczął w wieku 4 lat pod okiem ojca. Już w wieku 7 lat został nagrodzony na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Kameralnej w San Miguel de Allende, gdzie również uczestniczył w masterclassach wielu wybitnych wiolonczelistów tj. Sadao Harada, David Finckel czy James Creitz. Jako solista z orkiestrą zadebiutował w wieku 10 lat. Podczas swojej muzycznej kariery wielokrotnie występował w Holandii, Czechach, Niemczech, na Litwie i w Meksyku. Rolando ukonczył studia pierwszego stopnia w Konserwatorium Muzycznym w Maastricht w klasie Maestro Alexandra Petrascha. Obecnie stara się o tytuł mistrowski w Hochschule der Kunste Bern w klasie Maestro Antonio Menesesa.
Daria Korotkova (ur.1995 r.) - pochodząca z Rosji pianistka swoją muzyczną edukację rozpoczęła w wieku 3 lat. Jest laureatką wielu międzynarodowych konkursów pianistycznych m.in. International Forum „Music Performance and Pedagogics”, Festival of Alexander Scriabin czy International Competition „Valiant forum”. Koncertowała w takich krajach jak Grecja, Włochy, Hiszpania, Finlandia czy USA.
Bilety w cenie 40 zł można kupić w Bileterii POKiS oraz na stronie.
Szczegóły znajdują się TUTAJ
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.