Aktualności
Gala Finałowa 2. edycji Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA
2016-05-10
12 maja o godzinie 18:30 w warszawskim oddziale Polskiego Wydawnictwa Muzycznego (ul. Fredry 8) odbędzie się Gala Finałowa Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA zorganizowanego przez Fundację MEAKULTURA.
Konkurs Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA to unikatowe przedsięwzięcie w Polsce. Do udziału w drugiej edycji konkursu zgłoszono kilkaset tekstów, które napłynęły z licznych redakcji, blogów i od osób prywatnych. Celem konkursu jest wspieranie kompetentnej krytyki muzycznej w Polsce, zarówno w mediach drukowanych, jak i elektronicznych oraz promocja tekstów o wysokim poziomie merytorycznym i językowym. Konkurs ma też zwrócić uwagę na młodych twórców i na dorobek zagranicznych krytyków, którzy promują muzykę polską na świecie. Uwzględniając różnorodność współczesnej kultury, konkurs pozostaje otwarty na wielość gatunków muzycznych (muzyka klasyczna, popularna, filmowa, jazzowa, itp.) oraz sposobów wypowiedzi (recenzja, felieton, esej, wpis na blogu).
Podczas Gali wręczone zostaną nagrody (statuetki, dyplomy oraz nagrody rzeczowe) w następujących kategoriach:
- trzy równorzędne Nagrody Główne: Paweł Siechowicz, Magdalena Romańska, Antoni Michnik
- Nagroda Specjalna za najlepszy tekst o muzyce polskiej opublikowany poza granicami kraju: John Allison
- Nagroda dla blogera: Dorota Kozińska
- Nagroda dla debiutanta oraz Nagroda Redaktora Naczelnego PWM: Karolina Dąbek
- Nagroda Indywidualna Piotra Metza za najlepszy tekst o muzyce popularnej: Olga Drenda
- Nagroda Fundacji MEAKULTURA za wybitne osiągnięcia w dziedzinie krytyki muzycznej: Krzysztof Bilica.
W tym roku laureatka nagrody w kategorii debiutu zostanie nagrodzona stażem w Instytucie Muzyki i Tańca.
W gronie Jurorów zasiadły osobistości związane z mediami, uczelniami artystycznymi oraz instytucjami kultury: dr Daniel Cichy (Redaktor Naczelny PWM i muzykolog, przewodniczący jury), dr hab. Maria Pomianowska (multiinstrumentaliska, wokalistka, profesor Akademii Muzycznej w Krakowie), dr Beata Bolesławska-Lewandowska (muzykolog i dziennikarka muzyczna, pracownik Instytutu Sztuki PAN), dr Miłosz Bembinow (kompozytor i przedstawiciel ZAIKS-u), dr Mariusz Gradowski (muzykolog, dziennikarz i publicysta muzyczny), Robert Kamyk (dziennikarz, producent, muzykolog, przedstawiciel TVP Kultura), Adam Suprynowicz (dziennikarz, prezenter radiowy i krytyk muzyczny, przedstawiciel PR2). Nagrodę Indywidualną przyznaje także Piotr Metz (dziennikarz, specjalista z zakresu muzyki popularnej, dyrektor muzyczny Programu III Polskiego Radia).
Uroczystość uświetni oprawa muzyczna w wykonaniu duetu akordeonowego Andrzeja Grzybowskiego i Piotra Wojciechowskiego.
Galę patronatem objęły Narodowe Centrum Kultury oraz TVP Kultura. Partnerami Konkursu są Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Instytut Muzyki i Tańca oraz Polskie Centrum Informacji Muzycznej. MEAKULTURA objęła to wydarzenie patronatem medialnym.
Konkurs otrzymał wsparcie z Funduszu Promocji Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.
Szczegółowe informacje znajdują się na stronie Fundacji MEAKULTURA.
Najczęściej czytane:
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!