Aktualności
IV Festiwal Muzyki Współczesnej im. Wojciecha Kilara
2016-05-13
Od 13 do 20 maja w Gorzowie Wielkopolskim trwać będzie Festiwal Muzyki Współczesnej im. Wojciecha Kilara. Ideą organizowanego przez Filharmonię Gorzowską wydarzenia jest promocja muzyki XX i XXI wieku – jej twórców i ich dorobku, a także artystów specjalizujących się w jej interpretacji. Gościem specjalnym Festiwalu będzie Michał Lorenc.
Podczas koncertu inauguracyjnego w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Gorzowskiej oraz Poznańskiego Chóru Kameralnego pod batutą Moniki Wolińskiej zabrzmią utwory Zygmunta Krauzego, Johna Cage’a i Arvo Pärta, a jako solista wystąpi znakomity pianista Włodek Pawlik.
W niedzielę 15 maja w samo południe odbędzie się widowisko taneczne Le voci del corpo do muzyki stworzonej z fragmentów utworów Arvo Pärta, Wojciecha Kilara i Steve’a Reicha, zaś wieczorem wystąpi sekstet wokalny proMODERN, który wraz z wieloma wybitnymi polskimi kompozytorami (m.in. Krzesimir Dębski, Paweł Łukaszewski, Stanisław Moryto, Wojciech Błażejczyk oraz Maciej Zieliński) stworzył program z okazji przypadającego w 2016 roku jubileuszu szekspirowskiego.
Ciekawym punktem festiwalowego programu będzie z pewnością koncert zatytułowany "Jimek & Miuosh. Hip Hop Symfonicznie", podczas którego publiczność będzie miała okazję usłyszeć rap w wydaniu symfonicznym. Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia wystąpi pod batutą Radzimira Dębskiego razem z polskim raperem i producentem muzycznym Miłoszem Pawłem Boryckim.
Ostatniego dnia zabrzmią także kompozycje filmowe Michała Lorenca - gościa specjalnego Festiwalu. Po Gali Finałowej odbędzie się spotkanie z kompozytorem, który opowie o swojej pracy twórczej, utworach i źródłach inspiracji.
Szczegółowy program, informacje i bilety dostępne są na stronie Festiwalu.
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.
Sylwetka Mieczysława Wajnberga umyka szerokiej opinii publicznej. Przez lata pomijany i niedoceniany, prawdziwy sukces osiągnął dopiero po śmierci, wpisując się na stałe w repertuary filharmonii i teatrów operowych na całym świecie. Jego burzliwe losy przybliża czytelnikom muzykolożka Danuta Gwizdalanka w najnowszej książce z serii Małe Monografie pt. Wajnberg.