PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Prawykonanie IV Symfonii Pawła Łukaszewskiego

2016-05-27

3 czerwca zabrzmi po raz pierwszy IV Symfonia Pawła Łukaszewskiego. Kompozytor nazwał ją „Symfonią o Bożym Miłosierdziu” (‘Symphony on the Mercy of God’), nawiązując do swoich wcześniejszych utworów tego gatunku, które dedykowane były Bożej Opatrzności, Miłości oraz Aniołom.

 

Paweł Łukaszewski tak opowiada o nowym utworze:


IV Symfonia ‘Symphony on the Mercy of God’ czyli „Symfonia o Bożym Miłosierdziu” jest kontynuacją mojej wcześniejszej drogi związanej z komponowaniem symfonii wokalno-instrumentalnych. Każda z nich poświęcona jest wyjątkowemu i ważnemu tematowi: pierwsza – Bożej Opatrzności, druga – Miłości, trzecia – Aniołom, a czwarta – Bożemu Miłosierdziu.


Od dłuższego już czasu myślałem o tej tematyce, a zamówienie ze strony Archidiecezji Białostockiej było znakomitym impulsem do tego aby pochylić się nad tematem Bożego Miłosierdzia. Rozpocząłem więc poszukiwania tekstów, pielgrzymowałem do miejsc związanych z osobami zaangażowanymi w szerzenie kultu. Byłem w Wilnie, Łagiewnikach i Białymstoku, poznałem bogatą literaturę, między innymi dzienniki błogosławionego księdza Michała Sopoćki, dzienniczek świętej siostry Faustyny, znalazłem także akt zawierzenia świata, który wygłosił w Łagiewnikach święty Jan Paweł II. Wyjątkowym wpływem był rosnący na świecie kult obrazu Pana Jezusa oraz zawierzenie wyrażane słowami „Jezu ufam tobie”. Na drodze poszukiwań przemierzyłem również historię wszystkich obrazów namalowanych na wzór opisany w wizji siostry Faustyny.


Dobór tekstów związany jest z pewnym porządkiem ukazywania się postaci i zdarzeń: a więc Święty Piotr i jego zawołanie: „Niech będzie błogosławiony Bóg i Ojciec Pana naszego Jezusa Chrystusa”; następnie słowa siostry Faustyny, która miała widzenie i ujrzała Pana Jezusa: „(…) a z jego szaty wypływały dwa wielkie promienie”; potem modlitwa księdza Michała Sopoćki, który był spowiednikiem siostry Faustyny; i wreszcie modlitwa różańcowa i słowa Jana Pawła II. Przez całą symfonię przewija się najważniejsza sentencja: „Jezu ufam tobie” albo jej łacińskie tłumaczenie: „Jesu confido tibi”, co stało się zamysłem kompozytorskim, ale przede wszystkim chęcią podkreślenia tego wyjątkowego przesłania.


W trakcie pracy nad utworem powstała koncepcja oddzielenia jednej z części, która może funkcjonować niezależnie. Nosi ona tytuł „Precatio rosaria” (albo „Rosary Prayer”) i może być wykonywana przez chór mieszany a cappella.


IV Symfonia trwa około 40 minut i składa się z pięciu części, a przeznaczona jest na orkiestrę symfoniczną, chór mieszany, chór dziecięcy i 2 solistów: sopran i baryton.

 

Prawykonanie odbędzie się w białostockim Sanktuarium Miłosierdzia Bożego, z udziałem Anny Mikołajczyk-Niewiedział (sopran), Macieja Nerkowskiego (baryton) oraz Chóru, Chóru Dziecięcego i Orkiestry Opery i Filharmonii Podlaskiej pod batutą Wojciecha Michniewskiego.

 

 

© PWM / fot. Marta Filipczyk

Najczęściej czytane:

„Ruch Muzyczny” świętuje 80-te urodziny wyjątkowym koncertem

Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego

XVI Ogólnopolska Konferencja Bibliotekarzy Muzycznych

Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".

Pracownicy i autorzy PWM uhonorowani odznaczeniami państwowymi

Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

„… od nas kochać mocniej na pewno nie mogą” – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Historia pewnego utworu

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.

Nieznany rozdział z życia Chopina. Studium brytyjskich wojaży po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu

Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.

Przezwyciężyć fatum – „Philaenis” Romana Statkowskiego. Historia pewnego utworu

Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.

Roman Statkowski w katalogu PWM – w 100. rocznicę śmierci

12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Kompozytor miesiąca: Marcel Chyrzyński i jego #biurkokompozytora

Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek. 

DORIAN GRAY - prapremiera opery Elżbiety Sikory w Teatrze Wielkim w Poznaniu

Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.

Muzyczne Spotkania z nagrodą Koryfeusz Muzyki Polskiej!

Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.