Aktualności
Prawykonanie IV Symfonii Pawła Łukaszewskiego
2016-05-27
3 czerwca zabrzmi po raz pierwszy IV Symfonia Pawła Łukaszewskiego. Kompozytor nazwał ją „Symfonią o Bożym Miłosierdziu” (‘Symphony on the Mercy of God’), nawiązując do swoich wcześniejszych utworów tego gatunku, które dedykowane były Bożej Opatrzności, Miłości oraz Aniołom.
Paweł Łukaszewski tak opowiada o nowym utworze:
IV Symfonia ‘Symphony on the Mercy of God’ czyli „Symfonia o Bożym Miłosierdziu” jest kontynuacją mojej wcześniejszej drogi związanej z komponowaniem symfonii wokalno-instrumentalnych. Każda z nich poświęcona jest wyjątkowemu i ważnemu tematowi: pierwsza – Bożej Opatrzności, druga – Miłości, trzecia – Aniołom, a czwarta – Bożemu Miłosierdziu.
Od dłuższego już czasu myślałem o tej tematyce, a zamówienie ze strony Archidiecezji Białostockiej było znakomitym impulsem do tego aby pochylić się nad tematem Bożego Miłosierdzia. Rozpocząłem więc poszukiwania tekstów, pielgrzymowałem do miejsc związanych z osobami zaangażowanymi w szerzenie kultu. Byłem w Wilnie, Łagiewnikach i Białymstoku, poznałem bogatą literaturę, między innymi dzienniki błogosławionego księdza Michała Sopoćki, dzienniczek świętej siostry Faustyny, znalazłem także akt zawierzenia świata, który wygłosił w Łagiewnikach święty Jan Paweł II. Wyjątkowym wpływem był rosnący na świecie kult obrazu Pana Jezusa oraz zawierzenie wyrażane słowami „Jezu ufam tobie”. Na drodze poszukiwań przemierzyłem również historię wszystkich obrazów namalowanych na wzór opisany w wizji siostry Faustyny.
Dobór tekstów związany jest z pewnym porządkiem ukazywania się postaci i zdarzeń: a więc Święty Piotr i jego zawołanie: „Niech będzie błogosławiony Bóg i Ojciec Pana naszego Jezusa Chrystusa”; następnie słowa siostry Faustyny, która miała widzenie i ujrzała Pana Jezusa: „(…) a z jego szaty wypływały dwa wielkie promienie”; potem modlitwa księdza Michała Sopoćki, który był spowiednikiem siostry Faustyny; i wreszcie modlitwa różańcowa i słowa Jana Pawła II. Przez całą symfonię przewija się najważniejsza sentencja: „Jezu ufam tobie” albo jej łacińskie tłumaczenie: „Jesu confido tibi”, co stało się zamysłem kompozytorskim, ale przede wszystkim chęcią podkreślenia tego wyjątkowego przesłania.
W trakcie pracy nad utworem powstała koncepcja oddzielenia jednej z części, która może funkcjonować niezależnie. Nosi ona tytuł „Precatio rosaria” (albo „Rosary Prayer”) i może być wykonywana przez chór mieszany a cappella.
IV Symfonia trwa około 40 minut i składa się z pięciu części, a przeznaczona jest na orkiestrę symfoniczną, chór mieszany, chór dziecięcy i 2 solistów: sopran i baryton.
Prawykonanie odbędzie się w białostockim Sanktuarium Miłosierdzia Bożego, z udziałem Anny Mikołajczyk-Niewiedział (sopran), Macieja Nerkowskiego (baryton) oraz Chóru, Chóru Dziecięcego i Orkiestry Opery i Filharmonii Podlaskiej pod batutą Wojciecha Michniewskiego.
© PWM / fot. Marta Filipczyk
Najczęściej czytane:
W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.
Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.
Fascynujący bohater, śmiała koncepcja, wreszcie znakomita obsada aktorska – Król Narcyz to nieszablonowy format opowieści o najsłynniejszym kompozytorze muzyki polskiej początków XX wieku. Wspólna produkcja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Radia Kraków zgromadziła cenionych realizatorów i aktorów teatralnych, którzy wykreowali świat Karola Szymanowskiego oraz jego bliskich. Emisja na antenie Radia Kraków w kolejne poniedziałki o godzinie 21.05, począwszy od 2 czerwca br.
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.