Aktualności
Prawykonanie IV Symfonii Pawła Łukaszewskiego
2016-05-27
3 czerwca zabrzmi po raz pierwszy IV Symfonia Pawła Łukaszewskiego. Kompozytor nazwał ją „Symfonią o Bożym Miłosierdziu” (‘Symphony on the Mercy of God’), nawiązując do swoich wcześniejszych utworów tego gatunku, które dedykowane były Bożej Opatrzności, Miłości oraz Aniołom.
Paweł Łukaszewski tak opowiada o nowym utworze:
IV Symfonia ‘Symphony on the Mercy of God’ czyli „Symfonia o Bożym Miłosierdziu” jest kontynuacją mojej wcześniejszej drogi związanej z komponowaniem symfonii wokalno-instrumentalnych. Każda z nich poświęcona jest wyjątkowemu i ważnemu tematowi: pierwsza – Bożej Opatrzności, druga – Miłości, trzecia – Aniołom, a czwarta – Bożemu Miłosierdziu.
Od dłuższego już czasu myślałem o tej tematyce, a zamówienie ze strony Archidiecezji Białostockiej było znakomitym impulsem do tego aby pochylić się nad tematem Bożego Miłosierdzia. Rozpocząłem więc poszukiwania tekstów, pielgrzymowałem do miejsc związanych z osobami zaangażowanymi w szerzenie kultu. Byłem w Wilnie, Łagiewnikach i Białymstoku, poznałem bogatą literaturę, między innymi dzienniki błogosławionego księdza Michała Sopoćki, dzienniczek świętej siostry Faustyny, znalazłem także akt zawierzenia świata, który wygłosił w Łagiewnikach święty Jan Paweł II. Wyjątkowym wpływem był rosnący na świecie kult obrazu Pana Jezusa oraz zawierzenie wyrażane słowami „Jezu ufam tobie”. Na drodze poszukiwań przemierzyłem również historię wszystkich obrazów namalowanych na wzór opisany w wizji siostry Faustyny.
Dobór tekstów związany jest z pewnym porządkiem ukazywania się postaci i zdarzeń: a więc Święty Piotr i jego zawołanie: „Niech będzie błogosławiony Bóg i Ojciec Pana naszego Jezusa Chrystusa”; następnie słowa siostry Faustyny, która miała widzenie i ujrzała Pana Jezusa: „(…) a z jego szaty wypływały dwa wielkie promienie”; potem modlitwa księdza Michała Sopoćki, który był spowiednikiem siostry Faustyny; i wreszcie modlitwa różańcowa i słowa Jana Pawła II. Przez całą symfonię przewija się najważniejsza sentencja: „Jezu ufam tobie” albo jej łacińskie tłumaczenie: „Jesu confido tibi”, co stało się zamysłem kompozytorskim, ale przede wszystkim chęcią podkreślenia tego wyjątkowego przesłania.
W trakcie pracy nad utworem powstała koncepcja oddzielenia jednej z części, która może funkcjonować niezależnie. Nosi ona tytuł „Precatio rosaria” (albo „Rosary Prayer”) i może być wykonywana przez chór mieszany a cappella.
IV Symfonia trwa około 40 minut i składa się z pięciu części, a przeznaczona jest na orkiestrę symfoniczną, chór mieszany, chór dziecięcy i 2 solistów: sopran i baryton.
Prawykonanie odbędzie się w białostockim Sanktuarium Miłosierdzia Bożego, z udziałem Anny Mikołajczyk-Niewiedział (sopran), Macieja Nerkowskiego (baryton) oraz Chóru, Chóru Dziecięcego i Orkiestry Opery i Filharmonii Podlaskiej pod batutą Wojciecha Michniewskiego.
© PWM / fot. Marta Filipczyk
Najczęściej czytane:
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.
Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.
Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce!
Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.
Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.
To rekordowy miesiąc pod względem liczby prawykonań z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ostatnim czasie! We wrześniu usłyszymy aż 16 kompozycji: nowych, po raz pierwszy granych w Polsce lub w zupełnie nowej szacie instrumentalnej. Polska muzyka najnowsza zabrzmi w Gdańsku, Warszawie, Katowicach, Wrocławiu oraz Strasburgu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne serdecznie zaprasza na kolejną edycję seminarium „Kurs Edytorstwa Muzycznego”. Zajęcia odbywają się online, planowane są też zjazdy stacjonarne. Nabór trwa do 14 września.
Ideofonie na fortepian Marty Mołodyńskiej-Wheeler to zbiór utworów klasycznych, lecz wzbogaconych o fragmenty improwizowane – wykonawca może stworzyć własną linię melodyczną do gotowego akompaniamentu lewej ręki.
Już po raz 22. zapraszamy nauczycieli szkół muzycznych na Dzień Edukacji Muzycznej – wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz szkolny i akademicki polskiego środowiska muzycznego.
Świetne wieści dla melomanów w Krakowie: jeszcze tej jesieni na kulturalnej mapie miasta pojawi się nowa, wyjątkowa przestrzeń. To UNA – kluboksięgarnia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.