PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Dużo Emocji Muzycznych – Dzień Edukacji Muzycznej 2016

2016-10-20

Tegoroczny Dzień Edukacji Muzycznej już za nami. Była to edycja pod wieloma względami wyjątkowa. Program obejmował ponad 20 wydarzeń, wśród których znalazły się lekcje pokazowe, warsztaty chóralne i wykłady prowadzone przez wybitnych specjalistów: pedagogów, kompozytorów i autorów publikacji. Impreza cieszyła się ogromnym zainteresowaniem – zgromadziła ponad 200 uczestników z całej Polski.
 

Dzień Edukacji Muzycznej dedykowany jest nauczycielom gry na różnych instrumentach, dyrygentom chórów i orkiestr szkolnych, a także bibliotekarzom szkół muzycznych wszystkich stopni. Ma na celu wymianę doświadczeń między pedagogami, a także przedstawienie nowatorskich metod nauczania i nowych publikacji nutowych wydawanych przez PWM oraz wydawnictwa współpracujące. W tym roku zawitaliśmy w gościnne progi Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Oferowane przez nas zajęcia dotyczyły problematyki nauczania uczniów na różnych poziomach zaawansowania.

Zagadnienie efektywnego kształcenia najmłodszych dzieci w zakresie gry na fortepianie omówiła dr Agnieszka Kopińska. Prelegentka wykorzystała publikacje Janiny Garści – Łamigłówki na fortepian, Feliksa Rybickiego – Już gram oraz Gram wszystko, a także nowy zbiór kompozycji Zenona Kowalowskiego pt. Okruchy. Piękno polskich utworów fortepianowych przybliżyła także Izabela Grzybek podczas zajęć zatytułowanych Muzyka z kraju Chopina (publikacje Muzyka z Kraju Chopina na fortepian solo, z. 1 i 2). W programie znalazła się również lekcja pokazowa Elżbiety Bień, poświęcona grze na 2 fortepianach, podczas których zaprezentowano zbiór utworów Zenona Kowalowskiego Witaj Reksio na 2 fortepiany oraz Ambulansik na 2 fortepiany Hanny Kulenty. Dla pedagogów II stopnia warsztaty prowadził dr Piotr Machnik (publikacje: F. Rybicki, Koncert dla małych rąk, Z. Bargielski, Pchli targ na fortepian, z. 1).

Nauczycielom początkowych klas skrzypiec dedykowane były zajęcia prowadzone przez Ewę Iwan i Pawła Wójtowicza, którzy zaprezentowali publikacje swojego autorstwa – Ładnie gram na skrzypcach (E. Iwan) oraz Miniatury na skrzypce i fortepian (P. Wójtowicz). O pierwszych etapach nauczania gry na skrzypach z wykorzystaniem muzycznej wyobraźni dzieci opowiadała też Dorota Obijalska (publikacja: D. Obijalska, M. Wawruk, Skrzypiące nutki na skrzypce i fortepian) oraz Lilianna Adamska, która na swojej lekcji pokazowej wykorzystała kompozycje Grażyny Bacewicz – Łatwe utwory na skrzypce i fortepian, Hanny Kulenty Ambulansik na skrzypce i fortepian oraz zbiór utworów Wandy Doleżal Śpiewające skrzypce.

Zajęcia dla nauczycieli wiolonczeli na poziomie II stopnia w oparciu o Zbiór tańców na wiolonczelę i fortepian Mirosława Gąsieńca przeprowadziła Marta Nagawiecka.

Warsztaty dotyczące nauczania gry na kontrabasie uczniów pierwszych klas poprowadził Ryszard Kusek, który podczas lekcji wykorzystał swoje publikacje: Etiudowe oczko oraz W dawnym stylu. Autorską metodę nauczania gry na kontrabasie zaprezentował także Grzegorz Frankowski (G. Frankowski, Szkoła na kontrabas, z. 1 i 2), angażując przy tym nie tylko uczniów, ale też rodziców.

Fleciści skorzystali z zajęć prowadzonych przez Jolantę Trzos-Frankowską, która w formie atrakcyjnej zabawy ze swoimi uczniami zaprezentowała ćwiczenia przydatne w pierwszym okresie nauczania gry na flecie (J. Garścia, Zabawne opowiadania na flety proste). Atrakcyjne formy nauczania gry na flecie w szkołach muzycznych II stopnia omówił natomiast dr Wiesław Suruło, który w swojej lekcji wykorzystał opracowania tematów filmowych Wojciecha Kilara (W. Kilar, Muzyka filmowa na skrzypce (flet) i fortepian, z. 1 i 2). Dużym zainteresowaniem cieszyły się także warsztaty prowadzone przez znaną saksofonistkę, dr Alinę Mleczko na podstawie wydanego właśnie przez PWM w polskiej wersji językowej podręcznika Jeana-Marie Londeixa Zagrajmy na saksofonie.

Nauczyciele gry na instrumentach dętych wzięli również udział w lekcjach pokazowych dr Katarzyny Marczak – Klarnet dla początkujących (publikacje: A. Brzozowski, Zagrajmy razem na 3 klarnety, W. Kilar, Muzyka filmowa na klarnet i fortepian, z. 1 i 2) oraz dr hab., prof. AM Romana Widaszka – Klarnet i instrumenty dęte (publikacje: G. Bacewicz, Kaprys polski na klarnet i fortepian, K. Serocki, Taniec na klarnet i fortepian, J. Świder, Kaprys na klarnet i fortepian, Z. Krauze, Trio stroikowe).

Tradycyjnie w programie Dnia Edukacji Muzycznej znalazły się wykłady tematyczne. Prof. dr hab. Sławomir Tomasik w wykładzie pt. Korekta aparatu gry skrzypka wraz z trójką uczniów tutejszej szkoły zaprezentował własne metody korygowania złych nawyków gry, natomiast dr hab., prof. AM Wojciech Olszewski w panelu o nazwie Aranżacja i improwizacja skierowanym do wszystkich nauczycieli, podkreślał znaczenie rozwijania w uczniach już od najmłodszych lat umiejętności improwizacji i harmonizowania melodii.

DEM 2016 oferował także szkolenia dla kierujących zespołami kameralnymi i orkiestrami: warsztaty pt. Kameralistyka na zespoły o różnych składach Leszka Dzierżęgi i Małgorzaty Pietruszki (publikacje: seria Children on stage: C. Saint-Saëns, Karnawał zwierząt, W.A. Mozart, Czarodziejski flet, A. Pogorilec, Suita g-moll w starodawnym stylu) oraz wykład pt. Muzyka polska w repertuarze orkiestr szkolnych, który poprowadził dr hab. Tomasz Chmiel.

Nowością tegorocznego Dnia Edukacji Muzycznej były warsztaty dla dyrygentów chóralnych. Pierwszą część poprowadziła prof. dr hab. Katarzyna Sokołowska z własnym chórem z ZPSM nr 1 w Warszawie. W programie zajęć wykorzystane zostały kompozycje Romualda Twardowskiego oraz Wojciecha Kałamarza. Moduł popołudniowy pt. Związek techniki wokalnej z intonacją w chórze zrealizowała dr hab. Agnieszka Franków-Żelazny. W zajęciach udział wzięli młodzi chórzyści ZPSM im. M. Karłowicza w Krakowie, a zaprezentowane zostały kompozycje Romualda Twardowskiego, Marcina Łukasza Mazura oraz Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej.

Podczas imprezy odbyła się także prezentacja aplikacji mobilnej Orkiestrownik (Mateusz Cieślik, Instytut Muzyki i Tańca). W ramach wydarzeń towarzyszących uczestnicy mieli również okazję do spotkania i konsultacji z lutnikiem.

W trakcie imprezy była również możliwość zakupu najnowszych publikacji nutowych i książek wydawanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz albumów płytowych firmy DUX.

Jest nam niezmiernie miło, że swoją obecnością podczas Dnia Edukacji Muzycznej zaszczycili nas także kompozytorzy i autorzy publikacji pedagogicznych i chóralnych PWM, m.in. Ewa Fabiańska-Jelińska, Zbigniew Bargielski, Zenon Kowalowski oraz Mirosław Gąsieniec.

Zwieńczenie pełnego wrażeń dnia stanowił koncert Krakowskiej Młodej Filharmonii – orkiestry ZPSM im. M. Karłowicza w Krakowie pod dyrekcją Tomasza Chmiela. Młodzi artyści wykonali kompozycje Wojciecha Kilara, Michała Lorenca, Henryka Czyża, Stanisława Moniuszki oraz pieśni Fryderyka Chopina i Mieczysława Karłowicza. Solistkami były Alina Prochowska – uczennica ZPSM im. M. Karłowicza w Krakowie oraz Katarzyna Oleś-Blacha – solistka Opery Krakowskiej.

Tegoroczna edycja DEM wyróżniła postać Mieczysława Karłowicza – patrona goszczącej nas placówki, którego 140. rocznicę urodzin obchodzimy w tym roku. Okazję do przypomnienia twórczości Karłowicza stanowił nie tylko koncert, podczas którego zabrzmiały jego pieśni, ale i lekcja pokazowa z historii muzyki pt. Mieczysław Karłowicz – postępowy indywidualista epoki, poprowadzona przez dr Dorotę Susuł.

Serdecznie dziękujemy wszystkim, którzy przyczynili się do ogromnego sukcesu tegorocznego Dnia Edukacji Muzycznej. Szczególne podziękowania kierujemy do Dyrekcji Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. M. Karłowicza w Krakowie – p. dyrektora Witolda Malinowskiego i p. wicedyrektor Małgorzaty Zgałat-Łozińskiej oraz szkolnej koordynatorki wydarzenia – p. Marii Lubaszewskiej.

Pragniemy także gorąco podziękować wszystkim prelegentom, nauczycielom, uczniom oraz uczestnikom tego wyjątkowego wydarzenia i zaprosić do udziału w kolejnym Dniu Edukacji Muzycznej.
Do zobaczenia za rok!

Najczęściej czytane:

Warsztaty Młodego Redaktora Muzycznego zakończone!

W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.

Rusza 12. Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Stanisława Moniuszki

2 czerwca br. rozpocznie się 12. edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W muzyczne szranki stanie 77 młodych śpiewaków z 28 krajów; zwycięzców poznamy 7 czerwca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Partnerem wydarzenia.

Nie tylko nauczyciel Chopina. Odkryj historię Józefa Elsnera

Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.

 

Karol Szymanowski bohaterem słuchowiska w reżyserii Mateusza Pakuły. Premiera radiowa już w czerwcu.

Fascynujący bohater, śmiała koncepcja, wreszcie znakomita obsada aktorska – Król Narcyz to nieszablonowy format opowieści o najsłynniejszym kompozytorze muzyki polskiej początków XX wieku. Wspólna produkcja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Radia Kraków zgromadziła cenionych realizatorów i aktorów teatralnych, którzy wykreowali świat Karola Szymanowskiego oraz jego bliskich. Emisja na antenie Radia Kraków w kolejne poniedziałki o godzinie 21.05, począwszy od 2 czerwca br.

 

Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego w nowej odsłonie. Płyta TAKI PEJZAŻ w sprzedaży od 19 maja

Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.

Muzyka polska po Szymanowskim – wyróżnienie w konkursie na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024

W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.

Kompozytor Miesiąca: Jerzy Kornowicz i jego #biurkokompozytora

W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach. 

Polscy Kompozytorzy Dzieciom: Romuald Twardowski

Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.

37. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.

Odwiedź nas w Krakowie!

Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!