PWM

Szukaj
Zaawansowane

Aktualności

Dużo Emocji Muzycznych – Dzień Edukacji Muzycznej 2016

2016-10-20

Tegoroczny Dzień Edukacji Muzycznej już za nami. Była to edycja pod wieloma względami wyjątkowa. Program obejmował ponad 20 wydarzeń, wśród których znalazły się lekcje pokazowe, warsztaty chóralne i wykłady prowadzone przez wybitnych specjalistów: pedagogów, kompozytorów i autorów publikacji. Impreza cieszyła się ogromnym zainteresowaniem – zgromadziła ponad 200 uczestników z całej Polski.
 

Dzień Edukacji Muzycznej dedykowany jest nauczycielom gry na różnych instrumentach, dyrygentom chórów i orkiestr szkolnych, a także bibliotekarzom szkół muzycznych wszystkich stopni. Ma na celu wymianę doświadczeń między pedagogami, a także przedstawienie nowatorskich metod nauczania i nowych publikacji nutowych wydawanych przez PWM oraz wydawnictwa współpracujące. W tym roku zawitaliśmy w gościnne progi Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Oferowane przez nas zajęcia dotyczyły problematyki nauczania uczniów na różnych poziomach zaawansowania.

Zagadnienie efektywnego kształcenia najmłodszych dzieci w zakresie gry na fortepianie omówiła dr Agnieszka Kopińska. Prelegentka wykorzystała publikacje Janiny Garści – Łamigłówki na fortepian, Feliksa Rybickiego – Już gram oraz Gram wszystko, a także nowy zbiór kompozycji Zenona Kowalowskiego pt. Okruchy. Piękno polskich utworów fortepianowych przybliżyła także Izabela Grzybek podczas zajęć zatytułowanych Muzyka z kraju Chopina (publikacje Muzyka z Kraju Chopina na fortepian solo, z. 1 i 2). W programie znalazła się również lekcja pokazowa Elżbiety Bień, poświęcona grze na 2 fortepianach, podczas których zaprezentowano zbiór utworów Zenona Kowalowskiego Witaj Reksio na 2 fortepiany oraz Ambulansik na 2 fortepiany Hanny Kulenty. Dla pedagogów II stopnia warsztaty prowadził dr Piotr Machnik (publikacje: F. Rybicki, Koncert dla małych rąk, Z. Bargielski, Pchli targ na fortepian, z. 1).

Nauczycielom początkowych klas skrzypiec dedykowane były zajęcia prowadzone przez Ewę Iwan i Pawła Wójtowicza, którzy zaprezentowali publikacje swojego autorstwa – Ładnie gram na skrzypcach (E. Iwan) oraz Miniatury na skrzypce i fortepian (P. Wójtowicz). O pierwszych etapach nauczania gry na skrzypach z wykorzystaniem muzycznej wyobraźni dzieci opowiadała też Dorota Obijalska (publikacja: D. Obijalska, M. Wawruk, Skrzypiące nutki na skrzypce i fortepian) oraz Lilianna Adamska, która na swojej lekcji pokazowej wykorzystała kompozycje Grażyny Bacewicz – Łatwe utwory na skrzypce i fortepian, Hanny Kulenty Ambulansik na skrzypce i fortepian oraz zbiór utworów Wandy Doleżal Śpiewające skrzypce.

Zajęcia dla nauczycieli wiolonczeli na poziomie II stopnia w oparciu o Zbiór tańców na wiolonczelę i fortepian Mirosława Gąsieńca przeprowadziła Marta Nagawiecka.

Warsztaty dotyczące nauczania gry na kontrabasie uczniów pierwszych klas poprowadził Ryszard Kusek, który podczas lekcji wykorzystał swoje publikacje: Etiudowe oczko oraz W dawnym stylu. Autorską metodę nauczania gry na kontrabasie zaprezentował także Grzegorz Frankowski (G. Frankowski, Szkoła na kontrabas, z. 1 i 2), angażując przy tym nie tylko uczniów, ale też rodziców.

Fleciści skorzystali z zajęć prowadzonych przez Jolantę Trzos-Frankowską, która w formie atrakcyjnej zabawy ze swoimi uczniami zaprezentowała ćwiczenia przydatne w pierwszym okresie nauczania gry na flecie (J. Garścia, Zabawne opowiadania na flety proste). Atrakcyjne formy nauczania gry na flecie w szkołach muzycznych II stopnia omówił natomiast dr Wiesław Suruło, który w swojej lekcji wykorzystał opracowania tematów filmowych Wojciecha Kilara (W. Kilar, Muzyka filmowa na skrzypce (flet) i fortepian, z. 1 i 2). Dużym zainteresowaniem cieszyły się także warsztaty prowadzone przez znaną saksofonistkę, dr Alinę Mleczko na podstawie wydanego właśnie przez PWM w polskiej wersji językowej podręcznika Jeana-Marie Londeixa Zagrajmy na saksofonie.

Nauczyciele gry na instrumentach dętych wzięli również udział w lekcjach pokazowych dr Katarzyny Marczak – Klarnet dla początkujących (publikacje: A. Brzozowski, Zagrajmy razem na 3 klarnety, W. Kilar, Muzyka filmowa na klarnet i fortepian, z. 1 i 2) oraz dr hab., prof. AM Romana Widaszka – Klarnet i instrumenty dęte (publikacje: G. Bacewicz, Kaprys polski na klarnet i fortepian, K. Serocki, Taniec na klarnet i fortepian, J. Świder, Kaprys na klarnet i fortepian, Z. Krauze, Trio stroikowe).

Tradycyjnie w programie Dnia Edukacji Muzycznej znalazły się wykłady tematyczne. Prof. dr hab. Sławomir Tomasik w wykładzie pt. Korekta aparatu gry skrzypka wraz z trójką uczniów tutejszej szkoły zaprezentował własne metody korygowania złych nawyków gry, natomiast dr hab., prof. AM Wojciech Olszewski w panelu o nazwie Aranżacja i improwizacja skierowanym do wszystkich nauczycieli, podkreślał znaczenie rozwijania w uczniach już od najmłodszych lat umiejętności improwizacji i harmonizowania melodii.

DEM 2016 oferował także szkolenia dla kierujących zespołami kameralnymi i orkiestrami: warsztaty pt. Kameralistyka na zespoły o różnych składach Leszka Dzierżęgi i Małgorzaty Pietruszki (publikacje: seria Children on stage: C. Saint-Saëns, Karnawał zwierząt, W.A. Mozart, Czarodziejski flet, A. Pogorilec, Suita g-moll w starodawnym stylu) oraz wykład pt. Muzyka polska w repertuarze orkiestr szkolnych, który poprowadził dr hab. Tomasz Chmiel.

Nowością tegorocznego Dnia Edukacji Muzycznej były warsztaty dla dyrygentów chóralnych. Pierwszą część poprowadziła prof. dr hab. Katarzyna Sokołowska z własnym chórem z ZPSM nr 1 w Warszawie. W programie zajęć wykorzystane zostały kompozycje Romualda Twardowskiego oraz Wojciecha Kałamarza. Moduł popołudniowy pt. Związek techniki wokalnej z intonacją w chórze zrealizowała dr hab. Agnieszka Franków-Żelazny. W zajęciach udział wzięli młodzi chórzyści ZPSM im. M. Karłowicza w Krakowie, a zaprezentowane zostały kompozycje Romualda Twardowskiego, Marcina Łukasza Mazura oraz Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej.

Podczas imprezy odbyła się także prezentacja aplikacji mobilnej Orkiestrownik (Mateusz Cieślik, Instytut Muzyki i Tańca). W ramach wydarzeń towarzyszących uczestnicy mieli również okazję do spotkania i konsultacji z lutnikiem.

W trakcie imprezy była również możliwość zakupu najnowszych publikacji nutowych i książek wydawanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz albumów płytowych firmy DUX.

Jest nam niezmiernie miło, że swoją obecnością podczas Dnia Edukacji Muzycznej zaszczycili nas także kompozytorzy i autorzy publikacji pedagogicznych i chóralnych PWM, m.in. Ewa Fabiańska-Jelińska, Zbigniew Bargielski, Zenon Kowalowski oraz Mirosław Gąsieniec.

Zwieńczenie pełnego wrażeń dnia stanowił koncert Krakowskiej Młodej Filharmonii – orkiestry ZPSM im. M. Karłowicza w Krakowie pod dyrekcją Tomasza Chmiela. Młodzi artyści wykonali kompozycje Wojciecha Kilara, Michała Lorenca, Henryka Czyża, Stanisława Moniuszki oraz pieśni Fryderyka Chopina i Mieczysława Karłowicza. Solistkami były Alina Prochowska – uczennica ZPSM im. M. Karłowicza w Krakowie oraz Katarzyna Oleś-Blacha – solistka Opery Krakowskiej.

Tegoroczna edycja DEM wyróżniła postać Mieczysława Karłowicza – patrona goszczącej nas placówki, którego 140. rocznicę urodzin obchodzimy w tym roku. Okazję do przypomnienia twórczości Karłowicza stanowił nie tylko koncert, podczas którego zabrzmiały jego pieśni, ale i lekcja pokazowa z historii muzyki pt. Mieczysław Karłowicz – postępowy indywidualista epoki, poprowadzona przez dr Dorotę Susuł.

Serdecznie dziękujemy wszystkim, którzy przyczynili się do ogromnego sukcesu tegorocznego Dnia Edukacji Muzycznej. Szczególne podziękowania kierujemy do Dyrekcji Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. M. Karłowicza w Krakowie – p. dyrektora Witolda Malinowskiego i p. wicedyrektor Małgorzaty Zgałat-Łozińskiej oraz szkolnej koordynatorki wydarzenia – p. Marii Lubaszewskiej.

Pragniemy także gorąco podziękować wszystkim prelegentom, nauczycielom, uczniom oraz uczestnikom tego wyjątkowego wydarzenia i zaprosić do udziału w kolejnym Dniu Edukacji Muzycznej.
Do zobaczenia za rok!

Najczęściej czytane:

Premiera „Manru” w Operze Krakowskiej

Nie opadły jeszcze emocje związane z koncertami 11 listopada w ramach projektu „100 na 100. Muzyczne dekady wolności” a my już zapraszamy na kolejne duże wydarzenie.

 

16 listopada odbędzie się w Operze Krakowskiej premiera „Manru” Ignacego Jana Paderewskiego. Spektakl wyreżyserował Laco Adamik. Solistów i zespoły Opery Krakowskiej poprowadzi Tomasz Tokarczyk.

Prawykonanie „Koncertu na klarnet” Mikołaja Góreckiego

W najbliższy piątek, 16 listopada, podczas inauguracji VI Katowickich Dni Henryka Mikołaja Góreckiego, odbędzie się prawykonanie „Koncertu na klarnet i orkiestrę” Mikołaja Góreckiego. Koncert wykona Roman Widaszek, któremu utwór został zadedykowany. Klarneciście towarzyszyć będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod batutą Jacka Rogali.

Kulminacyjna faza projektu „100 na 100. Muzyczne dekady wolności”

Projekt Polskiego Wydawnictwa Muzycznego „100 na 100. Muzyczne dekady wolności” to wielowątkowe i wielowymiarowe przedsięwzięcie, zakrojone na niespotykaną wcześniej w kraju skalę.

Jego podstawą jest lista „100 na 100” arcydzieł polskiej literatury muzycznej, które powstawały od 1918 roku do dzisiaj. Wśród utworów tworzących wielobarwny pejzaż ostatniego 100-lecia polskiej muzyki znalazły się dzieła takich kompozytorów, jak: Karol Szymanowski, Witold Lutosławski, Andrzej Panufnik, Grażyna Bacewicz, Krzysztof Penderecki, Kazimierz Serocki, Henryk Mikołaj Górecki, Wojciech Kilar, Zygmunt Krauze, Eugeniusz Knapik, Paweł Mykietyn czy Agata Zubel.

Symbolicznym zwieńczeniem listy, ale i nowym otwarciem stanie się Fanfara „dla Niepodległej” na instrumenty dęte, napisana specjalnie na tę okazję przez Krzysztofa Pendereckiego.

Koncerty z okazji setnej rocznicy odzyskanie niepodległości

Od początku listopada cała Polska, ba! – cały świat gra muzykę polską, świętując setną rocznicę odzyskania niepodległości.

Szymanowski, Lutosławski, Kilar, Penderecki, Paderewski, Bacewicz, Górecki, Panufnik, Chopin, Moniuszko, Nowowiejski, Zubel, Mykietyn, Sikora, Stańczyk, Szmytka, Kornowicz, Knittel, Chyrzyński, Augustyn, Kwieciński, Przybylski – utwory tych i wielu innych kompozytorów wykonywane są w całym w kraju i za granicą.

Dariusz Przybylski – witamy w PWM

Specjalnie dla projektu „100 na 100. Muzyczne dekady wolności” powstał najnowszy utwór Dariusza Przybylskiego: „Ich war, ich bin, aber ich werde nie wieder sein” na trąbkę i 13 instrumentów. Utwór został dedykowany zespołowi Ensemble Modern. Prawykonanie odbędzie się we Frankfurcie 11 listopada (więcej o koncercie na stronie www.stonasto.pl). 

Nowy utwór Andrzeja Kwiecińskiego w katalogu PWM

11 listopada będzie dniem, w którym na całym świecie – dla uczczenia setnej rocznicy odzyskania niepodległości – rozbrzmiewać będą utwory polskich kompozytorów. Jednym z planowanych wydarzeń jest paryski koncert zespołu Ensemble Intercontemporain, podczas którego zostanie wykonany utwór Andrzej Kwiecińskiego no.27[A].

Marcin Stańczyk KOMPOZYTOREM MIESIĄCA w listopadzie

Wraz ze zmianą karty kalendarza nadchodzi czas na nowego bohatera akcji KOMPOZYTOR MIESIĄCA. W listopadzie koncentrujemy się na postaci i twórczości Marcina Stańczyka.

Współpraca PWM z Marcinem Stańczykiem jest jedną z 'nowszych'. Cieszymy się, że do katalogu wydawnictwa sukcesywnie dodawane są kolejne partytury kompozytora.

 

Marcin Stańczyk to jedyny polski kompozytor, który został wyróżniony Toru Takemitsu Award – najsłynniejszą nagrodą kompozytorską Japonii. Od 2016 roku reprezentuje Polskę w programie współpracy Chin z 16 krajami europejskimi w formacie 16+1.
 

100 na 100. Muzyczne dekady wolności

Największy projekt muzyczny wolnej Polski wkracza w decydującą fazę! 11 listopada zbliża się wielkimi krokami, a my raz jeszcze zachęcamy Państwa do zapoznania się z bogatą ofertą projektu „100 na 100. Muzyczne dekady wolności”. 

TUTTI.pl – i wszystko jasne

Już wiemy. Z trzydziestu trzech wniosków zgłoszonych w jesiennym naborze TUTTI.pl dofinansowanie otrzyma dwadzieścia pięć.

 

Docenione przez jury projekty zgłoszone zostały przez Orkiestrę Kameralną PR Amadeus, Filharmonię Poznańską, Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu, Fundację Przypływ Kultury, Filharmonię Łódzką, Operę Wrocławską, Filharmonię Opolską, krakowski oddział ZKP, Filharmonię Szczecińską, Filharmonię Warmińsko-Mazurską, Sinfonię Iuventus, Filharmonię Koszalińską oraz Filharmonię Zielonogórską (w kolejności liczby otrzymanych punktów).

 

Gratulujemy!

Uroczysty koncert z okazji 100-lecia odzyskania niepodległości w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej

Dzisiaj, 30 października 2018 odbędzie się w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej uroczysty koncert z okazji 100-lecia odzyskania niepodległości Rzeczypospolitej Polskiej. Gospodarzem koncertu będzie Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, Andrzej Duda.

 

W programie wieczoru znalazły się dwa utwory: Ignacego Jana Paderewskiego „Fantazja polska gis-moll” na fortepian i orkiestrę oraz zamówiony specjalnie na tę okazję przez Prezydenta RP „Te Deum Polonia” Pawła Łukaszewskiego na bas solo, chór i orkiestrę. Zespoły TW-ON poprowadzi Marcin Nałęcz-Niesiołowski. Solistami będą Julia Kociuban (fortepian) oraz Wojtek Gierlach (bas).