Aktualności
Jubileusz 95. urodzin profesora Mieczysława Tomaszewskiego
2016-11-17
17 listopada 95. rocznicę urodzin obchodzi profesor Mieczysław Tomaszewski – wybitny muzykolog, wieloletni dyrektor i redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Pracę w Polskim Wydawnictwie Muzycznym profesor Mieczysław Tomaszewski rozpoczął w 1952 roku. Przez 34 lata pełnił obowiązki redaktora naczelnego (1954–88) piastując jednocześnie funkcję zastępcy dyrektora (1954–65), a także dyrektora (1965–88). W tym czasie wspólnie z dyrektorem Tadeuszem Ochlewskim udało się stworzyć zespół złożony z wybitnych specjalistów w zakresie edytorstwa muzycznego, a okres ten określany bywa złotym wiekiem PWM. Szczególną uwagę profesor Tomaszewski poświęcał wydawaniu książek. W myśl bliskiej Mu integralnej teorii dzieła muzycznego wszystkie zjawiska muzyczne powinny posiadać swoją historyczno-filozoficzno-muzykologiczną wykładnię. Jak podsumował ówczesny profil Wydawnictwa Andrzej Chłopecki, było to „osobiste, personalne dzieło Mieczysława Tomaszewskiego (…) wyartykułowane wyznanie wiary estetycznej, że muzyka to nie tylko i wyłącznie dźwięki, że ewokuje ona aluzje, klimaty, znaczenia, nastroje, że apeluje nie tylko do bębenków w uszach, lecz odsyła do nas poza akustykę, że istnieje w kontekście”. Profesor Tomaszewski był inicjatorem największych przedsięwzięć edytorskich Wydawnictwa – m.in. Encyklopedii muzycznej PWM, serii „Muzyka Viva”, „Muzyka Polska w Dokumentacjach i Interpretacjach” i „Biblioteki Małych Partytur”. Za swoje zasługi dla Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w 2011 roku został odznaczony medalem „Ad Honorem”.
Swoją działalność w Polskim Wydawnictwie Muzycznym profesor Tomaszewski łączył z aktywnością naukową i dydaktyczną, dzięki której na trwałe zapisał się w historii światowej muzykologii. Jego imponujący dorobek naukowy, w którym szczególne miejsce zajmują dzieła poświęcone twórczości Fryderyka Chopina, a także zagadnieniom polskiej muzyki współczesnej i dziełom Krzysztofa Pendereckiego, stanowi kanon współczesnej literatury muzykologicznej.
Za swoje zasługi dla polskiej kultury muzycznej i osiągnięcia w pracy naukowej profesor Tomaszewski został uhonorowany wieloma nagrodami i odznaczeniami, m.in. Krzyżem Wielkim Orderu Odrodzenia Polski, Honorową odznaką „Zasłużony dla Ochrony Dziedzictwa Fryderyka Chopina”, Nagrodą Fundacji Nauki Polskiej, Nagrodą Wydawców im. J. Długosza za monografię „Chopin. Człowiek, dzieło, rezonans”. Profesor Tomaszewski otrzymał również tytuł doktora honoris causa krakowskiej Akademii Muzycznej, jest także Honorowym Obywatelem Miasta Krakowa.
W dniu tego pięknego jubileuszu pragniemy złożyć Profesorowi najserdeczniejsze życzenia!
Najczęściej czytane:
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.