Aktualności
Rusza 3. edycja Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA
2017-01-17
Pod koniec kwietnia Fundacja MEAKULTURA po raz trzeci ogłosi zwycięzców Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA. Na autorów najlepszych tekstów o polskiej muzyce – recenzji, felietonów, esejów oraz wpisów na blogach – czekają atrakcyjne nagrody rzeczowe, w tym nowoczesny zestaw głośnikowy Maestro III firmy Tonsil. Zgłoszenia konkursowe można przesyłać do 3 marca.
Konkurs Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA, organizowany od 3 lat przez Fundację MEAKULTURA, jest jedynym tego typu przedsięwzięciem w Polsce. Jego cele to promocja kompetentnej krytyki muzycznej w mediach drukowanych i elektronicznych, wspieranie osób debiutujących w tej dziedzinie oraz prezentacja dorobku zagranicznych dziennikarzy i publicystów – badaczy i promotorów muzyki polskiej na świecie. Konkurs jest otwarty na wszystkie gatunki muzyczne – od muzyki klasycznej, poprzez filmową, jazzową, folkową po muzykę popularną. Wśród laureatów KROPKI znaleźli się zarówno doświadczeni krytycy (Anna R. Burzyńska, Dorota Kozińska), jak i młode talenty (Paweł Siechowicz, Barbara Kinga Majewska). Nagrodę Specjalną otrzymali wybitni dziennikarze zagraniczni, tacy jak Alex Ross z „The New Yorkera” czy John Allison z brytyjskiego „Opera Magazine”.
Podobnie jak w latach ubiegłych nadesłane na konkurs teksty ocenią wybitni przedstawiciele świata nauki, mediów oraz instytucji kultury, aktywnie kształtujący panoramę życia kulturalnego w Polsce. W jury 3. edycji KROPKI zasiądą dr Daniel Cichy (przewodniczący), Ewa Szczecińska, dr hab. Paweł Gancarczyk, dr hab. Waldemar Kuligowski, dr Miłosz Bembinow, dr Mariusz Gradowski oraz Rafał Księżyk. Nagrodę Indywidualną przyzna Piotr Metz.
Dzięki współpracy z marką Tonsil, legendarnym polskim producentem głośników, zdobywca Grand Prix otrzyma w tym roku wyjątkową nagrodę rzeczową – nowoczesny zestaw głośnikowy MAESTRO III. Laureaci pozostałych kategorii, w tym m.in. dwóch Nagród Głównych w kategorii artykuł/felieton i recenzja/relacja, Wyróżnienia dla debiutanta oraz Nagrody Specjalnej za tekst o muzyce polskiej opublikowany poza granicami kraju, otrzymają statuetki, dyplomy oraz nagrody rzeczowe – książkowe i płytowe. W tegorocznej edycji konkursu organizatorzy przewidzieli aż 5 nagród pozaregulaminowych: Nagrodę Indywidualną Piotra Metza za najlepszy tekst o muzyce popularnej, Nagrodę Dyrektora Redaktora Naczelnego PWM, Nagrodę Fundacji MEAKULTURA za wybitne osiągnięcia w dziedzinie krytyki muzycznej oraz, po raz pierwszy w historii KROPKI, Nagrodę Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich za działalność na rzecz muzyki w radiu i telewizji oraz Nagrodę Publiczności za najlepszą książkę o muzyce wydaną w 2016 roku. Wyniki konkursu zostaną ogłoszone 24 kwietnia, natomiast wręczenie nagród nastąpi 28 maja podczas uroczystej Gali Finałowej, która odbędzie się w siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Warszawie.
Partnerami i grantodawcami tegorocznego konkursu są: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Instytut Muzyki i Tańca, Stowarzyszenie Autorów ZAIKS i Fundacja Legalna Kultura. Patronami medialnymi wydarzenia zostali: TVP Kultura, TRÓJKA – Program 3 Polskiego Radia oraz czasopismo Meakultura.pl i portal Polmic.pl. Honorowy patronat nad konkursem sprawuje Narodowe Centrum Kultury.
Prace konkursowe można nadsyłać na adres mailowy kropka@fundacjameakultura.pl do 3 marca. Nagrodzone teksty zostaną opublikowane za zgodą autorów i pierwszych wydawców na łamach czasopisma internetowego MEAKULTURA. Szczegółowe informacje o konkursie wraz z jego regulaminem są dostępne na stronie Fundacji MEAKULTURA.
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.