Aktualności
Rusza 3. edycja Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA
2017-01-17
Pod koniec kwietnia Fundacja MEAKULTURA po raz trzeci ogłosi zwycięzców Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA. Na autorów najlepszych tekstów o polskiej muzyce – recenzji, felietonów, esejów oraz wpisów na blogach – czekają atrakcyjne nagrody rzeczowe, w tym nowoczesny zestaw głośnikowy Maestro III firmy Tonsil. Zgłoszenia konkursowe można przesyłać do 3 marca.
Konkurs Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA, organizowany od 3 lat przez Fundację MEAKULTURA, jest jedynym tego typu przedsięwzięciem w Polsce. Jego cele to promocja kompetentnej krytyki muzycznej w mediach drukowanych i elektronicznych, wspieranie osób debiutujących w tej dziedzinie oraz prezentacja dorobku zagranicznych dziennikarzy i publicystów – badaczy i promotorów muzyki polskiej na świecie. Konkurs jest otwarty na wszystkie gatunki muzyczne – od muzyki klasycznej, poprzez filmową, jazzową, folkową po muzykę popularną. Wśród laureatów KROPKI znaleźli się zarówno doświadczeni krytycy (Anna R. Burzyńska, Dorota Kozińska), jak i młode talenty (Paweł Siechowicz, Barbara Kinga Majewska). Nagrodę Specjalną otrzymali wybitni dziennikarze zagraniczni, tacy jak Alex Ross z „The New Yorkera” czy John Allison z brytyjskiego „Opera Magazine”.
Podobnie jak w latach ubiegłych nadesłane na konkurs teksty ocenią wybitni przedstawiciele świata nauki, mediów oraz instytucji kultury, aktywnie kształtujący panoramę życia kulturalnego w Polsce. W jury 3. edycji KROPKI zasiądą dr Daniel Cichy (przewodniczący), Ewa Szczecińska, dr hab. Paweł Gancarczyk, dr hab. Waldemar Kuligowski, dr Miłosz Bembinow, dr Mariusz Gradowski oraz Rafał Księżyk. Nagrodę Indywidualną przyzna Piotr Metz.
Dzięki współpracy z marką Tonsil, legendarnym polskim producentem głośników, zdobywca Grand Prix otrzyma w tym roku wyjątkową nagrodę rzeczową – nowoczesny zestaw głośnikowy MAESTRO III. Laureaci pozostałych kategorii, w tym m.in. dwóch Nagród Głównych w kategorii artykuł/felieton i recenzja/relacja, Wyróżnienia dla debiutanta oraz Nagrody Specjalnej za tekst o muzyce polskiej opublikowany poza granicami kraju, otrzymają statuetki, dyplomy oraz nagrody rzeczowe – książkowe i płytowe. W tegorocznej edycji konkursu organizatorzy przewidzieli aż 5 nagród pozaregulaminowych: Nagrodę Indywidualną Piotra Metza za najlepszy tekst o muzyce popularnej, Nagrodę Dyrektora Redaktora Naczelnego PWM, Nagrodę Fundacji MEAKULTURA za wybitne osiągnięcia w dziedzinie krytyki muzycznej oraz, po raz pierwszy w historii KROPKI, Nagrodę Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich za działalność na rzecz muzyki w radiu i telewizji oraz Nagrodę Publiczności za najlepszą książkę o muzyce wydaną w 2016 roku. Wyniki konkursu zostaną ogłoszone 24 kwietnia, natomiast wręczenie nagród nastąpi 28 maja podczas uroczystej Gali Finałowej, która odbędzie się w siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Warszawie.
Partnerami i grantodawcami tegorocznego konkursu są: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Instytut Muzyki i Tańca, Stowarzyszenie Autorów ZAIKS i Fundacja Legalna Kultura. Patronami medialnymi wydarzenia zostali: TVP Kultura, TRÓJKA – Program 3 Polskiego Radia oraz czasopismo Meakultura.pl i portal Polmic.pl. Honorowy patronat nad konkursem sprawuje Narodowe Centrum Kultury.
Prace konkursowe można nadsyłać na adres mailowy kropka@fundacjameakultura.pl do 3 marca. Nagrodzone teksty zostaną opublikowane za zgodą autorów i pierwszych wydawców na łamach czasopisma internetowego MEAKULTURA. Szczegółowe informacje o konkursie wraz z jego regulaminem są dostępne na stronie Fundacji MEAKULTURA.
Najczęściej czytane:
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.