Aktualności
Rusza 3. edycja Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA
2017-01-17
Pod koniec kwietnia Fundacja MEAKULTURA po raz trzeci ogłosi zwycięzców Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA. Na autorów najlepszych tekstów o polskiej muzyce – recenzji, felietonów, esejów oraz wpisów na blogach – czekają atrakcyjne nagrody rzeczowe, w tym nowoczesny zestaw głośnikowy Maestro III firmy Tonsil. Zgłoszenia konkursowe można przesyłać do 3 marca.
Konkurs Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA, organizowany od 3 lat przez Fundację MEAKULTURA, jest jedynym tego typu przedsięwzięciem w Polsce. Jego cele to promocja kompetentnej krytyki muzycznej w mediach drukowanych i elektronicznych, wspieranie osób debiutujących w tej dziedzinie oraz prezentacja dorobku zagranicznych dziennikarzy i publicystów – badaczy i promotorów muzyki polskiej na świecie. Konkurs jest otwarty na wszystkie gatunki muzyczne – od muzyki klasycznej, poprzez filmową, jazzową, folkową po muzykę popularną. Wśród laureatów KROPKI znaleźli się zarówno doświadczeni krytycy (Anna R. Burzyńska, Dorota Kozińska), jak i młode talenty (Paweł Siechowicz, Barbara Kinga Majewska). Nagrodę Specjalną otrzymali wybitni dziennikarze zagraniczni, tacy jak Alex Ross z „The New Yorkera” czy John Allison z brytyjskiego „Opera Magazine”.
Podobnie jak w latach ubiegłych nadesłane na konkurs teksty ocenią wybitni przedstawiciele świata nauki, mediów oraz instytucji kultury, aktywnie kształtujący panoramę życia kulturalnego w Polsce. W jury 3. edycji KROPKI zasiądą dr Daniel Cichy (przewodniczący), Ewa Szczecińska, dr hab. Paweł Gancarczyk, dr hab. Waldemar Kuligowski, dr Miłosz Bembinow, dr Mariusz Gradowski oraz Rafał Księżyk. Nagrodę Indywidualną przyzna Piotr Metz.
Dzięki współpracy z marką Tonsil, legendarnym polskim producentem głośników, zdobywca Grand Prix otrzyma w tym roku wyjątkową nagrodę rzeczową – nowoczesny zestaw głośnikowy MAESTRO III. Laureaci pozostałych kategorii, w tym m.in. dwóch Nagród Głównych w kategorii artykuł/felieton i recenzja/relacja, Wyróżnienia dla debiutanta oraz Nagrody Specjalnej za tekst o muzyce polskiej opublikowany poza granicami kraju, otrzymają statuetki, dyplomy oraz nagrody rzeczowe – książkowe i płytowe. W tegorocznej edycji konkursu organizatorzy przewidzieli aż 5 nagród pozaregulaminowych: Nagrodę Indywidualną Piotra Metza za najlepszy tekst o muzyce popularnej, Nagrodę Dyrektora Redaktora Naczelnego PWM, Nagrodę Fundacji MEAKULTURA za wybitne osiągnięcia w dziedzinie krytyki muzycznej oraz, po raz pierwszy w historii KROPKI, Nagrodę Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich za działalność na rzecz muzyki w radiu i telewizji oraz Nagrodę Publiczności za najlepszą książkę o muzyce wydaną w 2016 roku. Wyniki konkursu zostaną ogłoszone 24 kwietnia, natomiast wręczenie nagród nastąpi 28 maja podczas uroczystej Gali Finałowej, która odbędzie się w siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Warszawie.
Partnerami i grantodawcami tegorocznego konkursu są: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Instytut Muzyki i Tańca, Stowarzyszenie Autorów ZAIKS i Fundacja Legalna Kultura. Patronami medialnymi wydarzenia zostali: TVP Kultura, TRÓJKA – Program 3 Polskiego Radia oraz czasopismo Meakultura.pl i portal Polmic.pl. Honorowy patronat nad konkursem sprawuje Narodowe Centrum Kultury.
Prace konkursowe można nadsyłać na adres mailowy kropka@fundacjameakultura.pl do 3 marca. Nagrodzone teksty zostaną opublikowane za zgodą autorów i pierwszych wydawców na łamach czasopisma internetowego MEAKULTURA. Szczegółowe informacje o konkursie wraz z jego regulaminem są dostępne na stronie Fundacji MEAKULTURA.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.