Aktualności
Festiwal Witolda Lutosławskiego Łańcuch XIV
2017-02-01
W dniach 28 stycznia - 12 lutego w Warszawie, w Studiu Koncertowym Polskiego Radia odbywa się Festiwal Witolda Lutosławskiego.
Ideą festiwali „Łańcuch”, już na stałe wpisanych w kalendarz wydarzeń kulturalnych, jest ukazywanie muzyki Witolda Lutosławskiego w interesującym, a istotnym dla niej kontekście. Jak co roku, również i tym razem, organizatorzy przygotowali niespodziankę miłośnikom muzyki XX i XXI wieku.
Kolejna, XIV edycja „Łańcucha” – cyklu koncertów poświęconych właśnie osobie i twórczości kompozytora – to szczególna impreza kulturalna organizowana od 2004 roku przez Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego.
Początkowy zamysł twórców festiwalu realizowany w pierwszych edycjach w formie prezentującej prawie całą twórczość i dorobek kompozytora – zarówno wczesne dzieła, jak i późne, dojrzałe - ustąpił koncepcji umieszczenia jej w wielostronnym kontekście muzyki XX i XXI wieku. Taki zabieg organizatorzy tłumaczą przekonaniem, że najbardziej indywidualne cechy muzyki Mistrza, jej wielkość i klasyczne piękno najmocniej przejawią się w zestawieniu z utworami innych kompozytorów.
Zbieg ważnych dat 2017 roku zdeterminował niejako decyzję organizatorów, aby w bieżącej edycji zestawić muzykę Witolda Lutosławskiego z twórczością Karola Szymanowskiego, którego 80. rocznicę śmierci i 135. rocznicę urodzin właśnie wspominamy.
Festiwal jest współorganizowany przez Program 2 Polskiego Radia S.A. i współfinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
W dniu rocznicy śmierci Witolda Lutosławskiego (7 lutego) w audycji "Filharmonia Dwójki" zostanie nadana retransmisja koncertu inauguracyjnego z 29 stycznia. Wybrane koncerty pojawią się również na antenie Drugiego Programu Polskiego Radia, m.in. koncert finałowy (12 lutego).
PROGRAM
Sobota 28 stycznia 2017 19.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego ul. Modzelewskiego 59
Karol Szymanowski (1882-1937)
III Symfonia „Pieśń o nocy” op. 27 na głos, chór mieszany i orkiestrę (1916) do słów Mewlany Dżalaludina Rumiego w przekładzie Tadeusza Micińskiego
***
Maurice Ravel (1875-1937)
Szeherezada na głos i orkiestrę (1903) do słów Tristana Klingsora
Witold Lutosławski (1913-1994)
IV Symfonia (1992)
Iwona Sobotka – sopran, Andrzej Lampert – tenor, Chór Filharmonii Krakowskiej, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Aleksander Liebreich - dyrygent
Niedziela 29 stycznia 2017
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego ul. Modzelewskiego 59
Igor Strawiński (1882-1971)
Trzy utwory na kwartet smyczkowy (1914/18)
Karol Szymanowski (1882-1937)
II Kwartet smyczkowy op. 56 (1927)
***
Anton Webern (1883-1945)
Sześć bagatel na kwartet smyczkowy op. 9 (1913)
Witold Lutosławski (1913-1994)
Kwartet smyczkowy (1964)
Kwartet Śląski
Niedziela 5 lutego 2017 19.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego ul. Modzelewskiego 59
Witold Lutosławski (1913-1994)
Lullaby for Anne-Sophie na skrzypce i fortepian (1989)
Karol Szymanowski (1882-1937)
La Berceuse d’Aïtacho Enia op. 52 na skrzypce i fortepian (1925)
Rymy dziecięce. Dwadzieścia piosenek dla dzieci op. 49 na głos i fortepian do słów Kazimiery Iłłakowiczówny (1923) - wybór
Witold Lutosławski
Pięć pieśni na głos żeński i fortepian do słów Kazimiery Iłłakowiczówny(1957)
Karol Szymanowski
Trzy kaprysy Paganiniego op. 40 na skrzypce i fortepian (1918) nr 3: Kaprys nr 24 a-moll
***
Witold Lutosławski
Wariacje na temat Paganiniego na 2 fortepiany (1941)
Karol Szymanowski
Mity. Trzy poematy op. 30 na skrzypce i fortepian (1915)
Witold Lutosławski
Partita na skrzypce i fortepian (1984)
Joanna Freszel – sopran, Mariusz Rutkowski – fortepian, Katarzyna Krzyżanowska – mezzosopran, Łukasz Chrzęszczyk – fortepian, Tanja Becker-Bender – skrzypce, Peter Nagy – fortepian, Ravel Piano Duo: Agnieszka Kozło – fortepian, Katarzyna Sokołowska – fortepian
Poniedziałek 6 lutego 2017 19.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego ul. Modzelewskiego 59
Witold Lutosławski (1913-1994)
Uwertura smyczkowa (1949)
Koncert podwójny na obój, harfę i orkiestrę kameralną (1980)
***
Igor Strawiński (1882-1971)
Concerto in D (1946)
Karol Szymanowski (1882-1937)
Mandragora. Pantomima w trzech sprawach op. 43 (1920) na tenor i orkiestrę kameralną do libretta L. Schillera, R. Bolesławskiego i kompozytora
Maksymilian Lipień – obój, Giedrė Šiaulytė – harfa, Orkiestra Kameralna m. Tychy AUKSO, Marek Moś - dyrygent
Piątek 10 lutego 2017 19.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego ul. Modzelewskiego 59
Witold Lutosławski (1913-1994)
Tune for Martin Nordwall na trąbkę solo
Mini-Uwertura na kwintet blaszany
Preludia taneczne
Łańcuch I
***
Grave na wiolonczelę i smyczki
Preludia i fuga na 13 instrumentów smyczkowych
Chain Ensemble
Magdalena Bojanowicz - wiolonczela Andrzej Bauer - dyrygent
Sobota 11 lutego 2017 19.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego ul. Modzelewskiego 59
Karol Szymanowski
Pieśń Roksany z opery Król Roger op. 46 (1924) – wersja na wiolonczelę i fortepian (opr. Andrzej Orkisz)
Witold Lutosławski
Grave. Metamorfozy na wiolonczelę i fortepian (1981)
Karol Szymanowski
Preludium h-moll na fortepian op. 1 nr 1 (1905) – wersja na wiolonczelę i fortepian (opr. B. Koziak)
Berceuse d’Aïtacho Enia na skrzypce i fortepian op. 52 (1925) – wersja na wiolonczelę i fortepian (opr. Bartosz Koziak)
Dwa mazurki z cyklu Dwudziestu mazurków na fortepian op. 50 (1925) – wersja na wiolonczelę i fortepian (opr. Jerzy Bauer)
Taniec z baletu-pantomimy Harnasie op. 55 (1931) – wersja na wiolonczelę i fortepian (opr. Bartosz Koziak)
Witold Lutosławski
Wariacja Sacherowska
Karol Szymanowski
Etiuda b-moll op. 4 – wersja na wiolonczelę i fortepian (opr. Kazimierz Wiłkomirski)
Cztery pieśni kurpiowskie z cyklu Pieśni kurpiowskich op. 58 (1932) – wersja na wiolonczelę i fortepian (opr. Bartosz Koziak)
Sonata d-moll op. 9 – wersja na wiolonczelę i fortepian (opr. Kazimierz Wiłkomirski)
Bartosz Koziak – wiolonczela, Agnieszka Kozło - fortepian
Niedziela 12 lutego 2017 19.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego ul. Modzelewskiego 59
Gabriel Fauré (1845 – 1924)
Prélude z suity Pelléas et Mélisande op. 80 (1898)
Karol Szymanowski (1882-1937)
Pieśni księżniczki z baśni op. 31 na sopran i orkiestrę (1915) do słów Zofii Szymanowskiej
Alexander Zemlinsky (1871 – 1942)
Sinfonietta op. 23 (1934)
***
Witold Lutosławski (1913-1994)
Chantefleurs et chantefables na sopran i orkiestrę (1990) do słów Roberta Desnos
Łańcuch III na orkiestrę (1986)
Olga Pasiecznik – sopran, Sinfonia Varsovia, Renato Rivolta - dyrygent
Najczęściej czytane:
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego zapraszają na spotkanie autorskie z Magdaleną Dziadek. Gościem specjalnym wieczoru będzie Krzysztof Meyer – kompozytor i bohater książki Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny. Publikacja ta stanie się punktem wyjścia do rozmowy, którą poprowadzi Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz. To wszystko już 21 października o godz. 19:00 (godzina zmieniona!) w Sali Kameralnej Instytutu Muzykologii UJ (ul. Westerplatte 10, Kraków).
Już od osiemdziesięciu lat Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej w kraju i na świecie. Oficyna świętuje swój jubileusz przez cały 2025 rok, organizując serię koncertów pod hasłem „Muzyczne spotkania”. Najbliższa odsłona już 14 i 15 listopada w Filharmonii Narodowej. Będzie to podwójny jubileusz – 80-lecie PWM oraz 100-lecie Związku Kompozytorów Polskich. Zapraszamy do wspólnego świętowania!
Związek Kompozytorów Polskich został partnerem trzeciego etapu prowadzonego od 2017 roku programu kompleksowej digitalizacji unikatowych zasobów Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. W ramach projektu „Digitalizacja i udostępnianie cyfrowych zasobów Polskiego Wydawnictwa Muzycznego oraz Związku Kompozytorów Polskich”, dofinansowanego w obrębie Działania FERC.02.03, zbiory Polskiej Biblioteki Muzycznej wzbogaci m.in. kolekcja materiałów ZKP związana z festiwalem „Warszawska Jesień”. Dzięki współpracy wyjątkowe dziedzictwo polskiej muzyki współczesnej zyska na trwałości i dostępności.
Uroczystości pogrzebowe odbędą się w poniedziałek 13 października 2025 roku o godz. 13:00 na Cmentarzu Salwatorskim w Krakowie. Ceremonia będzie miała charakter państwowy.
9 października br. w Bielsku-Białej rozpocznie się 28. Festiwal Kompozytorów Polskich im. H.M. Góreckiego. Bohaterem tegorocznej jest Fryderyk Chopin. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i „Ruch Muzyczny” są Partnerami wydarzenia.
Rada Programowa Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca wytypowała nominowanych do nagrody polskiego środowiska muzycznego – Koryfeusz Muzyki Polskiej. Nagroda przyznawana jest co roku w czterech kategoriach: Osobowość roku, Wydarzenie roku, Nagroda honorowa oraz Odkrycie roku. W kategorii Wydarzenie Roku nominację otrzymały Muzyczne spotkania, organizowane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne z okazji tegorocznego jubileuszu 80-lecia w Narodowym Forum Muzyki.
Ceniony kompozytor muzyki instrumentalnej i wokalno-instrumentalnej, oper i dramatów. W jego twórczości istotne miejsce zajmują utwory pisane do tekstów m.in. takich pisarzy, jak Olga Tokarczuk, Radek Rak, Stanisław Lem, czy Szczepan Twardoch. W tym miesiącu po raz pierwszy zabrzmiała opera Nowaka: Kontakt. Sonoromanza, a na muzyczne półki trafił najnowszy album ANAKLASIS z rejestracją „Febry arktycznej”, skomponowanej do słów Marcina Wichy. To więc dobry moment, by zajrzeć do pracowni kompozytora i by przyjrzeć się jego pracy.