Aktualności
Międzynarodowy Konkurs Młodych Pianistów „Chopin pod Wawelem”
2017-05-08
W dniach 21-25 czerwca w Krakowie odbędzie się Międzynarodowy Konkurs Młodych Pianistów „Chopin pod Wawelem”.
Konkurs powstały na bazie Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Pianistów „Chopin pod Wawelem” to pierwszy międzynarodowy, monograficzny, konkurs pianistyczny organizowany w Krakowie. Pomysłodawca i założyciel Konkursu, dr hab. Gajusz Kęska, niejednokrotnie podkreślał konieczność promowania miasta jako centrum wykonawstwa muzyki Fryderyka Chopina, zaznaczając, iż to właśnie Kraków w przeszłości był kolebką polskiej szkoły pianistycznej. To tu mieszkali i prowadzili mistrzowskie klasy tacy wybitni pianiści i pedagodzy jak Zbigniew Drzewiecki, Halina Czerny – Stefańska, Regina Smendzianka, Adam Harasiewicz, Tadeusz Żmudziński czy Jan Hoffman. Wszyscy oni byli światowej sławy interpretatorami muzyki Fryderyka Chopina oraz laureatami Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina w Warszawie.
Pierwsza edycja Konkursu z czerwca 2015 roku cieszyła się dużym zainteresowaniem wśród krakowskiej publiczności. Uczestnicy Konkursu przybyli z całej Polski a jury podkreślało bardzo wysoki poziom ich występów. II Ogólnopolski Konkurs Młodych Pianistów „Chopin pod Wawelem”, będący kontynuacją rozpoczętego w poprzednim roku „powrotu muzyki Chopina pod Wawel”, odbił się szerokim echem nie tylko w kraju, ale i za granicą. Fakt ten przekonał organizatorów do powiększenia zasięgu imprezy i nadania jest rangi międzynarodowej.
W roku 2017 uczestnicy wystąpią w 4 grupach wiekowych (uczniowie szkoły podstawowej, uczniowie gimnazjum, uczniowie liceum i po raz pierwszy absolwenci szkół muzycznych, studenci) i będą oceniani przez wybitnych pedagogów¬-pianistów, znawców twórczości Fryderyka Chopina, profesorów wyższych uczelni z Polski i z zagranicy. Do jury zostali zaproszeni: prof. Andrzej Pikul (Przewodniczący Jury), prof. Anna Malikova, prof. Aquiles Delle Vigne, prof. Yuki Matsuzawa, mgr Sławomir Zubrzycki oraz dr hab. Gajusz Kęska (Dyrektor Artystyczny Konkursu i Sekretarz Jury).
Konkurs, którego głównym organizatorem jest Państwowa Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna II stopnia im. F. Chopina w Krakowie i Stowarzyszenie Artystyczne Porta Musicae, odbędzie się w auli „Florianka” - sali koncertowej Akademii Muzycznej w Krakowie, udostępnionej na czas przesłuchań dzięki uprzejmości Władz Uczelni.
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.