Aktualności
Dziedzictwo Muzyki Polskiej
2017-11-09
Dzieła wybitnych polskich kompozytorów tworzących w okresie zaborów ujrzą światło dzienne i zaistnieją na arenie międzynarodowej dzięki programowi „Dziedzictwo Muzyki Polskiej”, realizowanemu przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Narodowy Instytut Fryderyka Chopina przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Okres zaborów przedstawia się jako biała plama w historii muzyki polskiej. Nazwiska wielu znaczących kompozytorów są do dziś nieobecne w świadomości wykonawców i publiczności. Twórczość muzyczna przez całe dziesięciolecia pozostawała niedoceniona, a wszelkie próby jej udokumentowania, opublikowania i wypromowania były często niedozwolone i obarczone restrykcjami.
Dokonana w roku 2016 kwerenda opracowań muzyki polskiej wykazała, jak ogromne są braki w źródłowo-krytycznej dokumentacji spuścizny wielu wybitnych polskich kompozytorów. Wiele podjętych przed laty ważnych inicjatyw w tym zakresie z różnych względów, w tym finansowych, zostało wstrzymanych. Sytuacja ta determinuje niszową rolę polskiej muzyki w polskich salach koncertowych, nie wspominając o repertuarach renomowanych zagranicznych artystów i zespołów.
Celem programu „Dziedzictwo Muzyki Polskiej” prowadzonego przez dwie instytucje – Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Narodowy Instytut Fryderyka Chopina – jest zmiana tego stanu rzeczy poprzez gromadzenie, badanie, opracowanie, wydanie, wykonanie, rejestrację, udostępnienie i włączenie w proces edukacyjny dzieł polskich kompozytorów, którzy żyli i tworzyli w czasie 123 lat zaborów.
Program realizowany będzie na czterech płaszczyznach. Obejmie wydawnictwa nutowe wraz
z kompleksowym naukowym i wykonawczym opracowaniem (PWM) oraz wydawnictwa książkowe (PWM/NIFC), wykonania artystyczne i wydawnictwa fonograficzne (NIFC), szkolenie i wsparcie procesu kształcenia kadry redaktorskiej (PWM) oraz upowszechnianie i promocję, w tym serwisy internetowe, streaming, aplikacje mobilne etc. (NIFC/PWM).
W ramach pierwszej fazy programu (lata 2016–2021) opracowane i udostępnione zostaną utwory już obecnie docenione lub mające największe szanse trwałego zaistnienia w życiu artystycznym – m.in. dzieła Mieczysława Karłowicza, Ignacego Jana Paderewskiego, Stanisława Moniuszki, większość zachowanej spuścizny Józefa Elsnera, Feliksa Nowowiejskiego, Henryka Wieniawskiego, Juliusza Zarębskiego, Władysława Żeleńskiego, a także innych kluczowych kompozytorów. Przeprowadzone zostaną również kwerendy biblioteczne i archiwalne (m.in. w Dreźnie, Lwowie, Mińsku, Moskwie, Petersburgu, Pradze, Wiedniu). Harmonogram i struktura prac zostały tak dobrane, aby umożliwić wzmocnienie i poszerzenie repertuaru obchodów 100-lecia odzyskania niepodległości. W wyniku drugiej fazy programu (lata 2022–2030) zostanie ukończony zbiór wszystkich dzieł 50 kompozytorów uwzględnionych w programie. Przygotowany zostanie również portal internetowy i ukażą się płyty z wykonanymi utworami.
Ważnym elementem projektu będzie wyszkolenie kadry redaktorów, posiadających odpowiednie kompetencje w zakresie opracowań źródłowych i edytorstwa nutowego. Oprócz intensywnych kursów NIFC i PWM doprowadziły do uruchomienia na Uniwersytecie Jagiellońskim pilotażowych zajęć adresowanych do studentów i absolwentów UJ i Akademii Muzycznej w Krakowie. W latach kolejnych planowane jest rozszerzenie aktywności edukacyjnej na inne ośrodki akademickie.
Zrealizowanie projektu daje szansę na zniwelowanie podstawowej przyczyny nikłej i zdecydowanie niewystarczającej obecności polskiej kultury muzycznej na światowych estradach. Spodziewanym efektem programu jest upowszechnianie i promocja polskiego dziedzictwa kulturowego w wymiarze europejskim i światowym.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.