PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Dziedzictwo Muzyki Polskiej

2017-11-09

Dzieła wybitnych polskich kompozytorów tworzących w okresie zaborów ujrzą światło dzienne i zaistnieją na arenie międzynarodowej dzięki programowi „Dziedzictwo Muzyki Polskiej”, realizowanemu przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Narodowy Instytut Fryderyka Chopina przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.


Okres zaborów przedstawia się jako biała plama w historii muzyki polskiej. Nazwiska wielu znaczących kompozytorów są do dziś nieobecne w świadomości wykonawców i publiczności. Twórczość muzyczna przez całe dziesięciolecia pozostawała niedoceniona, a wszelkie próby jej udokumentowania, opublikowania i wypromowania były często niedozwolone i obarczone restrykcjami.

Dokonana w roku 2016 kwerenda opracowań muzyki polskiej wykazała, jak ogromne są braki w źródłowo-krytycznej dokumentacji spuścizny wielu wybitnych polskich kompozytorów. Wiele podjętych przed laty ważnych inicjatyw w tym zakresie z różnych względów, w tym finansowych, zostało wstrzymanych. Sytuacja ta determinuje niszową rolę polskiej muzyki w polskich salach koncertowych, nie wspominając o repertuarach renomowanych zagranicznych artystów i zespołów.

Celem programu „Dziedzictwo Muzyki Polskiej” prowadzonego przez dwie instytucje – Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Narodowy Instytut Fryderyka Chopina – jest zmiana tego stanu rzeczy poprzez gromadzenie, badanie, opracowanie, wydanie, wykonanie, rejestrację, udostępnienie i włączenie w proces edukacyjny dzieł polskich kompozytorów, którzy żyli i tworzyli w czasie 123 lat zaborów.

Program realizowany będzie na czterech płaszczyznach. Obejmie wydawnictwa nutowe wraz
z kompleksowym naukowym i wykonawczym opracowaniem (PWM) oraz wydawnictwa książkowe (PWM/NIFC), wykonania artystyczne i wydawnictwa fonograficzne (NIFC), szkolenie i wsparcie procesu kształcenia kadry redaktorskiej (PWM) oraz upowszechnianie i promocję, w tym serwisy internetowe, streaming, aplikacje mobilne etc. (NIFC/PWM).

W ramach pierwszej fazy programu (lata 2016–2021) opracowane i udostępnione zostaną utwory już obecnie docenione lub mające największe szanse trwałego zaistnienia w życiu artystycznym – m.in. dzieła Mieczysława Karłowicza, Ignacego Jana Paderewskiego, Stanisława Moniuszki, większość zachowanej spuścizny Józefa Elsnera, Feliksa Nowowiejskiego, Henryka Wieniawskiego, Juliusza Zarębskiego, Władysława Żeleńskiego, a także innych kluczowych kompozytorów. Przeprowadzone zostaną również kwerendy biblioteczne i archiwalne (m.in. w Dreźnie, Lwowie, Mińsku, Moskwie, Petersburgu, Pradze, Wiedniu). Harmonogram i struktura prac zostały tak dobrane, aby umożliwić wzmocnienie i poszerzenie repertuaru obchodów 100-lecia odzyskania niepodległości. W wyniku drugiej fazy programu (lata 2022–2030) zostanie ukończony zbiór wszystkich dzieł 50 kompozytorów uwzględnionych w programie. Przygotowany zostanie również portal internetowy i ukażą się płyty z wykonanymi utworami.

Ważnym elementem projektu będzie wyszkolenie kadry redaktorów, posiadających odpowiednie kompetencje w zakresie opracowań źródłowych i edytorstwa nutowego. Oprócz intensywnych kursów NIFC i PWM doprowadziły do uruchomienia na Uniwersytecie Jagiellońskim pilotażowych zajęć adresowanych do studentów i absolwentów UJ i Akademii Muzycznej w Krakowie. W latach kolejnych planowane jest rozszerzenie aktywności edukacyjnej na inne ośrodki akademickie.

Zrealizowanie projektu daje szansę na zniwelowanie podstawowej przyczyny nikłej i zdecydowanie niewystarczającej obecności polskiej kultury muzycznej na światowych estradach. Spodziewanym efektem programu jest upowszechnianie i promocja polskiego dziedzictwa kulturowego w wymiarze europejskim i światowym.
 

Najczęściej czytane:

Wyostrz słuch na pieśni Zygmunta Mycielskiego

Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.

Kompozytorka Miesiąca: Elżbieta Sikora i jej #biurkokompozytorki

Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą. 

Polskie Wydawnictwo Muzyczne na konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie

Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.

Muzyka Grażyny Bacewicz zabrzmi podczas prestiżowego konkursu dyrygenckiego!

Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.

Tak świętowaliśmy 80-lecie PWM. Muzyczne spotkania 2025

3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.

Prapremiery wieńczące 2025 rok

Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.

„Ruch Muzyczny” świętuje 80-te urodziny wyjątkowym koncertem

Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego

XVI Ogólnopolska Konferencja Bibliotekarzy Muzycznych

Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".

Pracownicy i autorzy PWM uhonorowani odznaczeniami państwowymi

Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

„… od nas kochać mocniej na pewno nie mogą” – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Historia pewnego utworu

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.