Aktualności
Dziedzictwo Muzyki Polskiej
2017-11-09
Dzieła wybitnych polskich kompozytorów tworzących w okresie zaborów ujrzą światło dzienne i zaistnieją na arenie międzynarodowej dzięki programowi „Dziedzictwo Muzyki Polskiej”, realizowanemu przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Narodowy Instytut Fryderyka Chopina przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Okres zaborów przedstawia się jako biała plama w historii muzyki polskiej. Nazwiska wielu znaczących kompozytorów są do dziś nieobecne w świadomości wykonawców i publiczności. Twórczość muzyczna przez całe dziesięciolecia pozostawała niedoceniona, a wszelkie próby jej udokumentowania, opublikowania i wypromowania były często niedozwolone i obarczone restrykcjami.
Dokonana w roku 2016 kwerenda opracowań muzyki polskiej wykazała, jak ogromne są braki w źródłowo-krytycznej dokumentacji spuścizny wielu wybitnych polskich kompozytorów. Wiele podjętych przed laty ważnych inicjatyw w tym zakresie z różnych względów, w tym finansowych, zostało wstrzymanych. Sytuacja ta determinuje niszową rolę polskiej muzyki w polskich salach koncertowych, nie wspominając o repertuarach renomowanych zagranicznych artystów i zespołów.
Celem programu „Dziedzictwo Muzyki Polskiej” prowadzonego przez dwie instytucje – Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Narodowy Instytut Fryderyka Chopina – jest zmiana tego stanu rzeczy poprzez gromadzenie, badanie, opracowanie, wydanie, wykonanie, rejestrację, udostępnienie i włączenie w proces edukacyjny dzieł polskich kompozytorów, którzy żyli i tworzyli w czasie 123 lat zaborów.
Program realizowany będzie na czterech płaszczyznach. Obejmie wydawnictwa nutowe wraz
z kompleksowym naukowym i wykonawczym opracowaniem (PWM) oraz wydawnictwa książkowe (PWM/NIFC), wykonania artystyczne i wydawnictwa fonograficzne (NIFC), szkolenie i wsparcie procesu kształcenia kadry redaktorskiej (PWM) oraz upowszechnianie i promocję, w tym serwisy internetowe, streaming, aplikacje mobilne etc. (NIFC/PWM).
W ramach pierwszej fazy programu (lata 2016–2021) opracowane i udostępnione zostaną utwory już obecnie docenione lub mające największe szanse trwałego zaistnienia w życiu artystycznym – m.in. dzieła Mieczysława Karłowicza, Ignacego Jana Paderewskiego, Stanisława Moniuszki, większość zachowanej spuścizny Józefa Elsnera, Feliksa Nowowiejskiego, Henryka Wieniawskiego, Juliusza Zarębskiego, Władysława Żeleńskiego, a także innych kluczowych kompozytorów. Przeprowadzone zostaną również kwerendy biblioteczne i archiwalne (m.in. w Dreźnie, Lwowie, Mińsku, Moskwie, Petersburgu, Pradze, Wiedniu). Harmonogram i struktura prac zostały tak dobrane, aby umożliwić wzmocnienie i poszerzenie repertuaru obchodów 100-lecia odzyskania niepodległości. W wyniku drugiej fazy programu (lata 2022–2030) zostanie ukończony zbiór wszystkich dzieł 50 kompozytorów uwzględnionych w programie. Przygotowany zostanie również portal internetowy i ukażą się płyty z wykonanymi utworami.
Ważnym elementem projektu będzie wyszkolenie kadry redaktorów, posiadających odpowiednie kompetencje w zakresie opracowań źródłowych i edytorstwa nutowego. Oprócz intensywnych kursów NIFC i PWM doprowadziły do uruchomienia na Uniwersytecie Jagiellońskim pilotażowych zajęć adresowanych do studentów i absolwentów UJ i Akademii Muzycznej w Krakowie. W latach kolejnych planowane jest rozszerzenie aktywności edukacyjnej na inne ośrodki akademickie.
Zrealizowanie projektu daje szansę na zniwelowanie podstawowej przyczyny nikłej i zdecydowanie niewystarczającej obecności polskiej kultury muzycznej na światowych estradach. Spodziewanym efektem programu jest upowszechnianie i promocja polskiego dziedzictwa kulturowego w wymiarze europejskim i światowym.
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.