Aktualności
Rozstrzygnięto konkurs architektoniczny #Fredry8
2017-11-29
29 listopada w warszawskiej siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego podczas konferencji prasowej ogłoszono wyniki konkursu architektonicznego #Fredry8. Prace zaprezentowano publicznie po raz pierwszy.
W konferencji uczestniczyli Agnieszka Komar-Morawska – dyrektor Departamentu Narodowych Instytucji Kultury w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Tomasz Konior – architekt, przewodniczący Sądu Konkursowego, dr Daniel Cichy – dyrektor-redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zastępca przewodniczącego Sądu Konkursowego, Marek Szeniawski – architekt krajowy, sekretarz Sądu Konkursowego, Joanna Wnuk-Nazarowa – dyrektor naczelny i programowy Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, członkini Sądu Konkursowego oraz Marcin Mostafa – architekt, członek Sądu Konkursowego.
Przedmiotem ogłoszonego w sierpniu konkursu było opracowanie koncepcyjne projektu architektonicznego przebudowy budynku Działu Zbiorów Nutowych Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Warszawie. PWM jako gospodarz obiektu, przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, podejmie się rewitalizacji zabytkowej kamienicy przy Fredry 8, stanowiącej dawną siedzibę Banku Dyskontowego według projektu Kazimierza Loewego z 1897 roku, figurującej w rejestrze zabytków od roku 1965. Termin składania prac do konkursu upłynął 6 listopada 2017 roku.
Niezwykły to konkurs, bardzo trudny, w wyjątkowej lokalizacji, a za najlepszą pracą kryje się zespół, który będzie zobowiązany do tego, żeby w sposób konstruktywny pracować z użytkownikiem i doprowadzić do dobrej realizacji, bo ona jest celem tego przedsięwzięcia. Tomasz Konior - architekt, przewodniczący Sądu Konkursowego.
Złożone do konkursu prace zostały ocenione przez Sąd Konkursowy na posiedzeniach w dniach 16 i 21 listopada 2017 roku. W pracach pokazano szereg odmiennych rozwiązań przestrzennych o znaczących walorach funkcjonalnych i estetycznych. Propozycje projektowe przedstawione przez uczestników konkursu dotyczące adaptacji struktur zabytkowego budynku i jego współczesnej rozbudowy, istotnie różniąc się między sobą, dały interesujący materiał porównawczy, pozwalający na zidentyfikowanie tych konceptów, które w możliwie pełnym zakresie realizują postulaty funkcjonalne Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Decyzją Sądu Konkursowego pod przewodnictwem Tomasza Koniora przyznano pierwszą oraz dwie równorzędne trzecie nagrody. Drugiej nagrody nie przyznano.
Zwycięski projekt został złożony przez AMC – Andrzej Chołdzyński Sp. z o.o. Sp. komandytowa. Do puli nagród zakwalifikowano również prace: Claudio Nardi Architetto oraz Bulanda, Mucha – Architekci Sp. z o.o. (III miejsce – dwie nagrody równorzędne).
W uzasadnieniu Sądu Konkursowego czytamy m.in.:
Zwycięski projekt wyróżnia się klarowną strukturą przestrzenną i czytelnym podziałem stref funkcjonalnych, równocześnie najlepiej z przedstawionych prac wyraża zdefiniowane przez Zamawiającego oczekiwania dla siedziby Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Propozycja zbudowania nowej Sali koncertowej w standardzie box in box pozwala na uzyskanie optymalnych parametrów, zwłaszcza akustycznych, niezależnie od kształtu i wystroju „adoptowanych” na ten cel istniejących pomieszczeń.
W odróżnieniu od pozostałych prac wskazane rozwiązanie daje podstawę do zrealizowania oczekiwań funkcjonalnych i technicznych. (…) Umieszczenie Sali koncertowej w głębi struktury budynku pozwala na uwolnienie frontowych części obiektu dla czytelnego rozlokowania funkcji publicznych i nadania im prestiżowego charakteru, co jest możliwe przy relatywnie ograniczonej ingerencji w szczególnie wartościową, zabytkową substancję frontowego i centralnego budynku z ich wystrojem i bogatym detalem. Zwycięska praca zakłada również zlokalizowanie pomieszczeń archiwów na najwyższych kondygnacjach i poza zasadniczą wewnętrzna strukturą obiektu, co pozwoli na uzyskanie autonomii strefy gromadzenia zbiorów, stworzenia dobrych warunków ich profesjonalnej ochrony i sprawnej ekspedycji jako dobrze skomunikowanego systemu, bez kolizji z funkcjonalnością pozostałych bloków użytkowych obiektu.
W opinii Sądu Konkursowego zwycięska koncepcja wskazuje najciekawszy i odpowiedni kierunek przebudowy i rozbudowy dla uzyskania celu, jaki stawia użytkownik.
W budynku po modernizacji przewidziano salę koncertową, studio nagrań, księgarnię muzyczną, salę tańca oraz sale szkoleniowe, miejsce na warsztaty muzyczne, bibliotekę, mediatekę, archiwum, część biurową, pomieszczenia poligrafii, digitalizacji i spedycji wydawnictw oraz archiwów, a także kawiarnię i pokoje gościnne z atrakcyjnymi tarasami od strony Ogrodu Saskiego.
Cieszymy się, że zostanie zrealizowana z dawna planowana inwestycja, a środki publiczne zostaną przeznaczone na stworzenie jeszcze jednego wyjątkowego miejsca, w którym kultura polska będzie mogła w miejscu połączenia nowoczesności z piękną tradycja uzyskać dobre warunki dla rozwoju (…) W Warszawie przybędzie znakomita instytucja i obiekt architektoniczny. Agnieszka Komar-Morawska – dyrektor Departamentu Narodowych Instytucji Kultury w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Zmodernizowany Oddział PWM w Warszawie stanie się nowym i dynamicznym miejscem na kulturalnej i naukowej mapie stolicy, miejscem spotkań środowiska oraz platformą dyskursu o przeszłości, teraźniejszości i przyszłości muzycznej kraju. Nowoczesny warszawski odział PWM ma bowiem służyć jako nowa, wielofunkcyjna przestrzeń do realizacji czterech filarów aktywności merytorycznej instytucji: ochrony polskiego dziedzictwa muzycznego, promocji twórczości muzycznej oraz prowadzenia badań, doskonalenia kompetencji muzycznych dzieci, młodzieży i osób wykluczonych oraz podnoszenia kwalifikacji edukacyjnych pedagogów, stworzenia centrum kulturowego dialogu o szerokim spektrum oddziaływania.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne to narodowa instytucja kultury specjalizująca się w wydawaniu materiałów nutowych oraz książek z zakresu muzyki klasycznej, jazzu i muzyki filmowej. Z publikacji Oficyny, oznaczonych charakterystycznym żółtym logo, korzystają zarówno najmłodsi adepci sztuki muzycznej, jak i uznani artyści, orkiestry, wykładowcy oraz liczni melomani. Główna siedziba Wydawnictwa znajduje się od 1945 roku w Krakowie, a Dział Zbiorów Nutowych – w Oddziale PWM w Warszawie.
Konkurs Architektoniczny #Fredry8 na opracowanie koncepcyjnego projektu architektonicznego przebudowy siedziby Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Warszawie jest realizowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Najczęściej czytane:
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego zapraszają na spotkanie autorskie z Magdaleną Dziadek. Gościem specjalnym wieczoru będzie Krzysztof Meyer – kompozytor i bohater książki Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny. Publikacja ta stanie się punktem wyjścia do rozmowy, którą poprowadzi Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz. To wszystko już 21 października o godz. 19:00 (godzina zmieniona!) w Sali Kameralnej Instytutu Muzykologii UJ (ul. Westerplatte 10, Kraków).
Już od osiemdziesięciu lat Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej w kraju i na świecie. Oficyna świętuje swój jubileusz przez cały 2025 rok, organizując serię koncertów pod hasłem „Muzyczne spotkania”. Najbliższa odsłona już 14 i 15 listopada w Filharmonii Narodowej. Będzie to podwójny jubileusz – 80-lecie PWM oraz 100-lecie Związku Kompozytorów Polskich. Zapraszamy do wspólnego świętowania!
Związek Kompozytorów Polskich został partnerem trzeciego etapu prowadzonego od 2017 roku programu kompleksowej digitalizacji unikatowych zasobów Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. W ramach projektu „Digitalizacja i udostępnianie cyfrowych zasobów Polskiego Wydawnictwa Muzycznego oraz Związku Kompozytorów Polskich”, dofinansowanego w obrębie Działania FERC.02.03, zbiory Polskiej Biblioteki Muzycznej wzbogaci m.in. kolekcja materiałów ZKP związana z festiwalem „Warszawska Jesień”. Dzięki współpracy wyjątkowe dziedzictwo polskiej muzyki współczesnej zyska na trwałości i dostępności.
Uroczystości pogrzebowe odbędą się w poniedziałek 13 października 2025 roku o godz. 13:00 na Cmentarzu Salwatorskim w Krakowie. Ceremonia będzie miała charakter państwowy.
9 października br. w Bielsku-Białej rozpocznie się 28. Festiwal Kompozytorów Polskich im. H.M. Góreckiego. Bohaterem tegorocznej jest Fryderyk Chopin. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i „Ruch Muzyczny” są Partnerami wydarzenia.
Rada Programowa Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca wytypowała nominowanych do nagrody polskiego środowiska muzycznego – Koryfeusz Muzyki Polskiej. Nagroda przyznawana jest co roku w czterech kategoriach: Osobowość roku, Wydarzenie roku, Nagroda honorowa oraz Odkrycie roku. W kategorii Wydarzenie Roku nominację otrzymały Muzyczne spotkania, organizowane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne z okazji tegorocznego jubileuszu 80-lecia w Narodowym Forum Muzyki.
Ceniony kompozytor muzyki instrumentalnej i wokalno-instrumentalnej, oper i dramatów. W jego twórczości istotne miejsce zajmują utwory pisane do tekstów m.in. takich pisarzy, jak Olga Tokarczuk, Radek Rak, Stanisław Lem, czy Szczepan Twardoch. W tym miesiącu po raz pierwszy zabrzmiała opera Nowaka: Kontakt. Sonoromanza, a na muzyczne półki trafił najnowszy album ANAKLASIS z rejestracją „Febry arktycznej”, skomponowanej do słów Marcina Wichy. To więc dobry moment, by zajrzeć do pracowni kompozytora i by przyjrzeć się jego pracy.