PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Rozstrzygnięto konkurs architektoniczny #Fredry8 

2017-11-29

29 listopada w warszawskiej siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego podczas konferencji prasowej ogłoszono wyniki konkursu architektonicznego #Fredry8. Prace zaprezentowano publicznie po raz pierwszy.


W konferencji uczestniczyli Agnieszka Komar-Morawska – dyrektor Departamentu Narodowych Instytucji Kultury w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Tomasz Konior – architekt, przewodniczący Sądu Konkursowego, dr Daniel Cichy – dyrektor-redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zastępca przewodniczącego Sądu Konkursowego, Marek Szeniawski – architekt krajowy, sekretarz Sądu Konkursowego, Joanna Wnuk-Nazarowa – dyrektor naczelny i programowy Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, członkini Sądu Konkursowego oraz Marcin Mostafa – architekt, członek Sądu Konkursowego. 

Przedmiotem ogłoszonego w sierpniu konkursu było opracowanie koncepcyjne projektu architektonicznego przebudowy budynku Działu Zbiorów Nutowych Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Warszawie. PWM jako gospodarz obiektu, przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, podejmie się rewitalizacji zabytkowej kamienicy przy Fredry 8, stanowiącej dawną siedzibę Banku Dyskontowego według projektu Kazimierza Loewego z 1897 roku, figurującej w rejestrze zabytków od roku 1965. Termin składania prac do konkursu upłynął 6 listopada 2017 roku.
 
Niezwykły to konkurs, bardzo trudny, w wyjątkowej lokalizacji, a za najlepszą pracą kryje się zespół, który będzie zobowiązany do tego, żeby w sposób konstruktywny pracować z użytkownikiem i doprowadzić do dobrej realizacji, bo ona jest celem tego przedsięwzięcia. Tomasz Konior - architekt, przewodniczący Sądu Konkursowego.
 
Złożone do konkursu prace zostały ocenione przez Sąd Konkursowy na posiedzeniach w dniach 16 i 21 listopada 2017 roku. W pracach pokazano szereg odmiennych rozwiązań przestrzennych o znaczących walorach funkcjonalnych i estetycznych. Propozycje projektowe przedstawione przez uczestników konkursu dotyczące adaptacji struktur zabytkowego budynku i jego współczesnej rozbudowy, istotnie różniąc się między sobą, dały interesujący materiał porównawczy, pozwalający na zidentyfikowanie tych konceptów, które w możliwie pełnym zakresie realizują postulaty funkcjonalne Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Decyzją Sądu Konkursowego pod przewodnictwem Tomasza Koniora przyznano pierwszą oraz dwie równorzędne trzecie nagrody. Drugiej nagrody nie przyznano.

Zwycięski projekt został złożony przez AMC – Andrzej Chołdzyński Sp. z o.o. Sp. komandytowa. Do puli nagród zakwalifikowano również prace: Claudio Nardi Architetto oraz Bulanda, Mucha – Architekci Sp. z o.o. (III miejsce – dwie nagrody równorzędne).

W uzasadnieniu Sądu Konkursowego czytamy m.in.:
Zwycięski projekt wyróżnia się klarowną strukturą przestrzenną i czytelnym podziałem stref funkcjonalnych, równocześnie najlepiej z przedstawionych prac wyraża  zdefiniowane przez Zamawiającego oczekiwania dla siedziby Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Propozycja zbudowania nowej Sali koncertowej w standardzie box in box pozwala na uzyskanie optymalnych parametrów, zwłaszcza akustycznych, niezależnie od kształtu i wystroju „adoptowanych” na ten cel istniejących pomieszczeń.

W odróżnieniu od pozostałych prac wskazane rozwiązanie daje podstawę do zrealizowania oczekiwań funkcjonalnych i technicznych. (…) Umieszczenie Sali koncertowej w głębi struktury budynku pozwala na uwolnienie frontowych części obiektu dla czytelnego rozlokowania funkcji publicznych i nadania im prestiżowego charakteru, co jest możliwe przy relatywnie ograniczonej ingerencji w szczególnie wartościową, zabytkową substancję frontowego i centralnego budynku z ich wystrojem i bogatym detalem. Zwycięska praca zakłada również zlokalizowanie pomieszczeń archiwów na najwyższych kondygnacjach i poza zasadniczą wewnętrzna strukturą obiektu, co pozwoli na uzyskanie autonomii strefy gromadzenia zbiorów, stworzenia dobrych warunków ich profesjonalnej ochrony i sprawnej ekspedycji jako dobrze skomunikowanego systemu, bez kolizji z funkcjonalnością pozostałych bloków użytkowych obiektu.

W opinii Sądu Konkursowego zwycięska koncepcja wskazuje najciekawszy i odpowiedni kierunek przebudowy i rozbudowy dla uzyskania celu, jaki stawia użytkownik.

W budynku po modernizacji przewidziano salę koncertową, studio nagrań, księgarnię muzyczną, salę tańca oraz sale szkoleniowe, miejsce na warsztaty muzyczne, bibliotekę, mediatekę, archiwum, część biurową, pomieszczenia poligrafii, digitalizacji i spedycji wydawnictw oraz archiwów, a także kawiarnię i pokoje gościnne z atrakcyjnymi tarasami od strony Ogrodu Saskiego.

Cieszymy się, że zostanie zrealizowana z dawna planowana inwestycja, a środki publiczne zostaną przeznaczone na stworzenie jeszcze jednego wyjątkowego miejsca, w którym kultura polska będzie mogła w miejscu połączenia nowoczesności z piękną tradycja uzyskać dobre warunki dla rozwoju (…) W Warszawie przybędzie znakomita instytucja i obiekt architektoniczny. Agnieszka Komar-Morawska – dyrektor Departamentu Narodowych Instytucji Kultury w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Zmodernizowany Oddział PWM w Warszawie stanie się nowym i dynamicznym miejscem na kulturalnej i naukowej mapie stolicy, miejscem spotkań środowiska oraz platformą dyskursu o przeszłości, teraźniejszości i przyszłości muzycznej kraju. Nowoczesny warszawski odział PWM ma bowiem służyć jako nowa, wielofunkcyjna przestrzeń do realizacji czterech filarów aktywności merytorycznej instytucji: ochrony polskiego dziedzictwa muzycznego, promocji twórczości muzycznej oraz prowadzenia badań, doskonalenia kompetencji muzycznych dzieci, młodzieży i osób wykluczonych oraz podnoszenia kwalifikacji edukacyjnych pedagogów, stworzenia centrum kulturowego dialogu o szerokim spektrum oddziaływania. 

Polskie Wydawnictwo Muzyczne to narodowa instytucja kultury specjalizująca się w wydawaniu materiałów nutowych oraz książek z zakresu muzyki klasycznej, jazzu i muzyki filmowej. Z publikacji Oficyny, oznaczonych charakterystycznym żółtym logo, korzystają zarówno najmłodsi adepci sztuki muzycznej, jak i uznani artyści, orkiestry, wykładowcy oraz liczni melomani. Główna siedziba Wydawnictwa znajduje się od 1945 roku w Krakowie, a Dział Zbiorów Nutowych – w Oddziale PWM w Warszawie.

Konkurs Architektoniczny #Fredry8 na opracowanie koncepcyjnego projektu architektonicznego przebudowy siedziby Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Warszawie jest realizowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Najczęściej czytane:

Paweł Malinowski nowym kompozytorem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Mamy przyjemność ogłosić, że Paweł Malinowski dołączył do grona kompozytorów reprezentowanych przez naszą Oficynę. Jego utwory były i są wykonywane m.in. przez członków The London Philharmonic Orchestra. W swojej twórczości, młody kompozytor poszukuje kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie eksplorując muzyczną przeszłość.

Matematyczność w muzyce. 36. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów promuje i prezentuje współczesną, profesjonalną twórczość kompozytorów krakowskich od klasyków i generacji profesorów, poprzez kompozytorów średniego i młodego pokolenia oraz studentów kompozycji. W programie tegorocznej odsłony zabrzmią utwory m.in. kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Festiwal rusza już 20 kwietnia.

Biblia tańca powraca. Kultowy podręcznik Ireny Turskiej na nowo

Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.

Instrument miesiąca: klawesynowe rekomendacje Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz

Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.

Kto napisał „Poloneza Ogińskiego”? Odpowiedź nie jest oczywista

Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...

Jak brzmi muzyka najnowsza? Premiery w Krakowie i we Wrocławiu

Spośród różnorodnych czynników, które kształtują muzykę najnowszą, można wskazać indywidualne doświadczenia i perspektywy jej twórców, współczesne wydarzenia społeczne czy dziedzictwo kulturowe, niekoniecznie rodzime.

Księgarnia PWM 29 marca 2024 czynna w godzinach 10:00-16:00.

Informujemy, że księgarnia PWM przy al. Krasińskiego 11a w Krakowie w dniu 29 marca 2024 czynna będzie w godzinach 10:00-16:00. Życzymy spokojnych Świąt Wielkiej Nocy i zapraszamy na zakupy do księgarni stacjonarnej już 2 kwietnia.

Śpiewajmy razem! Muzyczne spotkanie seniorów w Krakowie

Wieczór wokół tradycji wspólnego śpiewania najpiękniejszych polskich pieśni – w teorii
i w praktyce. Już 16 kwietnia o g. 18.00 w Klubie Akademickim ARKA odbędzie się spotkanie pod hasłem „Śpiewajmy razem!”. W programie prelekcja, lekcja śpiewania i koncert krakowskich chórów seniorów. Wstęp wolny.

Elżbieta Sikora uhonorowana Nagrodą Prezydenta Republiki Francuskiej

Elżbieta Sikora została nagrodzona podczas 76. ceremonii Grands Prix internationaux du disque, organizowanej przez francuską Académie Charles Cros. Kompozytorka otrzymała nagrodę Prezydenta Republiki Francuskiej za całokształt twórczości. Uroczystość wręczenia nagrody odbyła się 21 marca 2024 roku w Ambasadzie RP w Paryżu, pod patronatem Emmanuela Macrona, Prezydenta Francji.
 

Instrument miesiąca: harfowe rekomendacje Agnieszki Kaczmarek-Bialic

Jeżeli właśnie rozpoczynasz przygodę z harfą, to warto, byś zapoznała lub zapoznał się z publikacjami wydanymi przez naszą Oficynę. Znajdziesz wśród nich nie tylko atrakcyjny materiał dydaktyczny, ale także barwnie ilustrowane miniaturki, gwarantujące radość z gry na harfie.

 

Agnieszka Kaczmarek-Bialic, harfistka koncertująca jako solistka i kameralistka zarówno w Polsce, jak i za granicą, przygotowała rekomendacje pięciu swoich ulubionych publikacji przeznaczonych na ten instrument. Artystka zdradza również historie, które kryją się za wskazanymi utworami. Która postać z japońskiej gry wideo i filmu anime stała się inspiracją do skomponowania utworu na harfę? Czy Witold Lutosławski potrafił komponować z myślą o „niebiańskim instrumencie”? Kto poprosił Janinę Garścię o nowe kompozycje dla siebie i swojego brata?