Aktualności
XI Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego
2018-01-26
W dniach od 30 stycznia do 10 lutego trwać będzie XI Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego − pierwszy i jak dotąd jedyny konkurs w Polsce, w którego programie znajdują się wszystkie wiolonczelowe kompozycje Witolda Lutosławskiego.
Historia Konkursu sięga 1997 roku, a jego celem jest umożliwienie młodym artystom zaprezentowania się przed wybitnymi, polskimi i zagranicznymi wiolonczelistami i pedagogami, porównanie sztuki wykonawczej z muzykami z całego świata, przygotowanie uczestników do udziału w największych konkursach wiolonczelowych na świecie oraz promocja muzyki polskiej, w szczególności twórczości Witolda Lutosławskiego.
Regulamin XI Konkursu wprowadza istotne zmiany w stosunku do poprzednich. Po raz pierwszy do I etapu dopuszczono aż 60 wiolonczelistów, których wiek nie może przekraczać 28 lat (do tej pory były to 24 lata). Ponadto po raz pierwszy wszystkie przesłuchania odbędą się w Filharmonii Narodowej, która jest współorganizatorem Konkursu. Zgłoszenia nadesłało w sumie 67 muzyków z 23 krajów, w tym 17 Polaków. Program Konkursu umożliwia uczestnikom wybór spośród najważniejszych i najbardziej reprezentatywnych utworów wiolonczelowych od baroku do muzyki współczesnej. W tym roku kładzie nacisk na utwory kompozytorów polskich − oprócz dzieł Witolda Lutosławskiego w programie Konkursu znalazły się kompozycje Krzysztofa Pendereckiego, Witolda Szalonka, Jerzego Bauera, Marty Ptaszyńskiej czy Pawła Szymańskiego. Nadaje to całemu wydarzeniu charakterystyczny rys repertuarowy, którego podstawą staje się polska muzyka współczesna. Ponadto w II etapie Konkursu wiolonczeliści będą wykonywali napisany specjalnie na tę okazję utwór Dariusza Przybylskiego „Out”.
W Jury Konkursu zasiadają wybitni profesorowie i koncertujący wiolonczeliści z całego świata: Kazimierz Michalik (Honorowy Przewodniczący), Andrzej Bauer, Roman Jabłoński, Kenji Nakagi, David Geringas, Antonio Meneses, Pieter Wispelwey, Louise Hopkins, Ivan Monighetti, Marcin Zdunik. Dyrektorem XI Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego jest Bogdan Pałosz.
Konkurs wypełnia misję promocji młodych talentów i propagowania muzyki polskiej od Chopina do Lutosławskiego. Mimo dominacji fortepianu w twórczości Fryderyka Chopina i muzyki symfonicznej w twórczości Witolda Lutosławskiego, obaj stworzyli utwory będące arcydziełami literatury wiolonczelowej, które stanowią obowiązkowe pozycje w programie Konkursu.
Twórcą Konkursu jest Fundacja na Rzecz Promocji Młodych Wiolonczelistów. Współorganizatorami XI Konkursu są Narodowy Instytut Fryderyka Chopina i Filharmonia Narodowa. Partnerzy: Program 2 Polskiego Radia, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Uniwersytet Muzyczny im. F. Chopina w Warszawie, Ruch Muzyczny, Szybka Kolej Miejska, Regent Warsaw Hotel, Lexus, Miasto Stołeczne Warszawa.
Patroni medialni: Polska Agencja Prasowa, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, AMS.
Konkurs objęty jest Honorowym Patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Szczegóły na stronie Organizatora.
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.