Aktualności
XI Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego
2018-01-26
W dniach od 30 stycznia do 10 lutego trwać będzie XI Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego − pierwszy i jak dotąd jedyny konkurs w Polsce, w którego programie znajdują się wszystkie wiolonczelowe kompozycje Witolda Lutosławskiego.
Historia Konkursu sięga 1997 roku, a jego celem jest umożliwienie młodym artystom zaprezentowania się przed wybitnymi, polskimi i zagranicznymi wiolonczelistami i pedagogami, porównanie sztuki wykonawczej z muzykami z całego świata, przygotowanie uczestników do udziału w największych konkursach wiolonczelowych na świecie oraz promocja muzyki polskiej, w szczególności twórczości Witolda Lutosławskiego.
Regulamin XI Konkursu wprowadza istotne zmiany w stosunku do poprzednich. Po raz pierwszy do I etapu dopuszczono aż 60 wiolonczelistów, których wiek nie może przekraczać 28 lat (do tej pory były to 24 lata). Ponadto po raz pierwszy wszystkie przesłuchania odbędą się w Filharmonii Narodowej, która jest współorganizatorem Konkursu. Zgłoszenia nadesłało w sumie 67 muzyków z 23 krajów, w tym 17 Polaków. Program Konkursu umożliwia uczestnikom wybór spośród najważniejszych i najbardziej reprezentatywnych utworów wiolonczelowych od baroku do muzyki współczesnej. W tym roku kładzie nacisk na utwory kompozytorów polskich − oprócz dzieł Witolda Lutosławskiego w programie Konkursu znalazły się kompozycje Krzysztofa Pendereckiego, Witolda Szalonka, Jerzego Bauera, Marty Ptaszyńskiej czy Pawła Szymańskiego. Nadaje to całemu wydarzeniu charakterystyczny rys repertuarowy, którego podstawą staje się polska muzyka współczesna. Ponadto w II etapie Konkursu wiolonczeliści będą wykonywali napisany specjalnie na tę okazję utwór Dariusza Przybylskiego „Out”.
W Jury Konkursu zasiadają wybitni profesorowie i koncertujący wiolonczeliści z całego świata: Kazimierz Michalik (Honorowy Przewodniczący), Andrzej Bauer, Roman Jabłoński, Kenji Nakagi, David Geringas, Antonio Meneses, Pieter Wispelwey, Louise Hopkins, Ivan Monighetti, Marcin Zdunik. Dyrektorem XI Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego jest Bogdan Pałosz.
Konkurs wypełnia misję promocji młodych talentów i propagowania muzyki polskiej od Chopina do Lutosławskiego. Mimo dominacji fortepianu w twórczości Fryderyka Chopina i muzyki symfonicznej w twórczości Witolda Lutosławskiego, obaj stworzyli utwory będące arcydziełami literatury wiolonczelowej, które stanowią obowiązkowe pozycje w programie Konkursu.
Twórcą Konkursu jest Fundacja na Rzecz Promocji Młodych Wiolonczelistów. Współorganizatorami XI Konkursu są Narodowy Instytut Fryderyka Chopina i Filharmonia Narodowa. Partnerzy: Program 2 Polskiego Radia, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Uniwersytet Muzyczny im. F. Chopina w Warszawie, Ruch Muzyczny, Szybka Kolej Miejska, Regent Warsaw Hotel, Lexus, Miasto Stołeczne Warszawa.
Patroni medialni: Polska Agencja Prasowa, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, AMS.
Konkurs objęty jest Honorowym Patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Szczegóły na stronie Organizatora.
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.