Aktualności
Druga edycja TUTTI.pl ‘od kuchni’
2018-05-09
Z ogromnym zainteresowaniem analizowaliśmy wnioski, które wpłynęły po ogłoszeniu drugiej edycji przedsięwzięcia wspierającego wykonawstwo muzyki polskiej TUTTI.pl.
Jakie tytuły zostaną uwzględnione z szerokiej gamy utworów dostępnych z katalogu PWM? Nazwiska których kompozytorów będą pojawiać się w rankingu najczęściej? Jakie cykle, projekty, nagrania zostaną zrealizowane w ramach programu?
Mamy już wszystko ‘czarno na białym’.
Cieszą nas wybory utworów kompozytorów współczesnych. Na liście rankingowej pojawiają się nazwiska Agaty Zubel, Elżbiety Sikory, Pawła Mykietyna, Aleksandra Nowaka, Zygmunta Krauzego, Eugeniusza Knapika, Andrzeja Kwiecińskiego, Mikołaja Góreckiego, Marcela Chyrzyńskiego, Pawła Łukaszewskiego. W ramach TUTTI.pl zabrzmią także utwory – to wielka radość – Andrzeja Krzanowskiego i Tomasza Sikorskiego. W tej grupie wysłuchamy aż czterech prawykonań!
W zestawieniu nie mogło zabraknąć utworów ‘klasyków’ polskiej muzyki: Witolda Lutosławskiego, Wojciecha Kilara, Henryka Mikołaja Góreckiego, Karola Szymanowskiego, Mieczysława Karłowicza, Ignacego Jana Paderewskiego, czy Stanisława Moniuszki. W tej grupie wysoką punktację otrzymały programy z utworami rzadziej wykonywanymi, jak choćby z Koncertem wiolonczelowym Lutosławskiego, Missa pro pace Kilara, czy Litaniami ostrobramskimi Moniuszki.
Kilkakrotnie wybrane zostały kompozycje Grażyny Bacewicz – mamy nadzieję, że podwójny jubileusz w roku 2019 sprzyjać będzie częstszym prezentacjom jej utworów.
Największą radość sprawiają wybory utworów, których wykonania są wciąż rzadkością. Filharmonia Narodowa zagra Capriccio na temat Kreutzera Stefana Poradowskiego, Mona Lisa Gioconda Ludomira Różyckiego zabrzmi w Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach, a Solemnis Coronationis Missa Józefa Elsnera zostanie wykonana przez NFM. W różnych miejscach Polski usłyszeć będzie można utwory Henryka Warsa, Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego, Macieja Radziwiłła, czy Juliusza Zarębskiego. Polska Orkiestra Radiowa przygotowuje cały pakiet nagrań z utworami mniej znanymi – to cieszy podwójnie, ponieważ staną się one dostępne dla szerszego grona odbiorców.
Lista rankingowa ze szczegółami zamieszczona została na stronie TUTTI.pl.
Daniel Cichy, dyrektor PWM zapytany, który program wzbudził Jego największe emocje odpowiada:
Z niecierpliwością czekam na prawykonania utworów scenicznych. Od lat PWM próbowało zachęcić polskich artystów do pierwszej prezentacji Audycji V Andrzeja Krzanowskiego, opus magnum tego wybitnego kompozytora. Bardzo interesująco zapowiada się światowa premiera opery Ahat ili Aleksandra Nowaka, do której libretto napisała Olga Tokarczuk. Przygotowanie dużych form wymaga ogromnych środków, zaangażowania znakomitych artystów i ogromnej determinacji. Cieszę, że PWM może wesprzeć przedsięwzięcia, które mają szansę stać się wyjątkowymi wydarzeniami na skalę światową.
Jury* rozpatrzyło 169 wniosków (!). Trzy wnioski zostały odrzucone z powodu uchybień formalnych. Z pozostałych, decyzją jury, dofinansowanie w ramach TUTTI.pl otrzyma 120 wniosków, czyli ponad 70% wszystkich zgłoszonych w drugiej edycji. Rozdysponowane zostało ponad 65% dostępnej puli środków.
Wciąż dysponujemy środkami w ramach TUTTI.pl. To dobra wiadomość dla wszystkich, którym w kwietniu czas i los (oraz ścisłe wyliczenia) mniej sprzyjały. Ogłaszamy bowiem drugi nabór w ramach bieżącej edycji!
To Państwa prośby i sugestie utwierdziły nas w przekonaniu, że kolejny, późniejszy nabór jest bardzo oczekiwany.
Zasady konkursu pozostają bez zmian: po wypełnieniu i przesyłaniu do PWM wymaganych dokumentów, komisja dokona oceny merytorycznej bezbłędnych formalnie wniosków. Instytucje, których wnioski otrzymają punktację pozwalającą na dofinansowanie otrzymają 70% rabat na wypożyczenia materiałów wykonawczych do wskazanych utworów.
Termin składania wniosków: 1 września – 1 października 2018.
Termin ogłoszenia wyników: 31 października 2018.
Termin realizacji projektów: 1 stycznia – 31 sierpnia 2019.
Druki niezbędne do przygotowania zgłoszenia wkrótce będą dostępne tutaj.
*Skład jury:
Agnieszka Duczmal – przedstawicielka zespołów artystycznych Polskiego Radia
dr hab. Iwona Lindstedt – przedstawicielka środowiska muzykologicznego
dr Mieczysław Kominek – przedstawiciel Związku Kompozytorów Polskich
dr hab. Piotr Sułkowski – przedstawiciel Zarządu Zrzeszenia Filharmonii Polskich
dr Daniel Cichy – Dyrektor-Redaktor Naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.