Aktualności
Druga edycja TUTTI.pl ‘od kuchni’
2018-05-09
Z ogromnym zainteresowaniem analizowaliśmy wnioski, które wpłynęły po ogłoszeniu drugiej edycji przedsięwzięcia wspierającego wykonawstwo muzyki polskiej TUTTI.pl.
Jakie tytuły zostaną uwzględnione z szerokiej gamy utworów dostępnych z katalogu PWM? Nazwiska których kompozytorów będą pojawiać się w rankingu najczęściej? Jakie cykle, projekty, nagrania zostaną zrealizowane w ramach programu?
Mamy już wszystko ‘czarno na białym’.
Cieszą nas wybory utworów kompozytorów współczesnych. Na liście rankingowej pojawiają się nazwiska Agaty Zubel, Elżbiety Sikory, Pawła Mykietyna, Aleksandra Nowaka, Zygmunta Krauzego, Eugeniusza Knapika, Andrzeja Kwiecińskiego, Mikołaja Góreckiego, Marcela Chyrzyńskiego, Pawła Łukaszewskiego. W ramach TUTTI.pl zabrzmią także utwory – to wielka radość – Andrzeja Krzanowskiego i Tomasza Sikorskiego. W tej grupie wysłuchamy aż czterech prawykonań!
W zestawieniu nie mogło zabraknąć utworów ‘klasyków’ polskiej muzyki: Witolda Lutosławskiego, Wojciecha Kilara, Henryka Mikołaja Góreckiego, Karola Szymanowskiego, Mieczysława Karłowicza, Ignacego Jana Paderewskiego, czy Stanisława Moniuszki. W tej grupie wysoką punktację otrzymały programy z utworami rzadziej wykonywanymi, jak choćby z Koncertem wiolonczelowym Lutosławskiego, Missa pro pace Kilara, czy Litaniami ostrobramskimi Moniuszki.
Kilkakrotnie wybrane zostały kompozycje Grażyny Bacewicz – mamy nadzieję, że podwójny jubileusz w roku 2019 sprzyjać będzie częstszym prezentacjom jej utworów.
Największą radość sprawiają wybory utworów, których wykonania są wciąż rzadkością. Filharmonia Narodowa zagra Capriccio na temat Kreutzera Stefana Poradowskiego, Mona Lisa Gioconda Ludomira Różyckiego zabrzmi w Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach, a Solemnis Coronationis Missa Józefa Elsnera zostanie wykonana przez NFM. W różnych miejscach Polski usłyszeć będzie można utwory Henryka Warsa, Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego, Macieja Radziwiłła, czy Juliusza Zarębskiego. Polska Orkiestra Radiowa przygotowuje cały pakiet nagrań z utworami mniej znanymi – to cieszy podwójnie, ponieważ staną się one dostępne dla szerszego grona odbiorców.
Lista rankingowa ze szczegółami zamieszczona została na stronie TUTTI.pl.
Daniel Cichy, dyrektor PWM zapytany, który program wzbudził Jego największe emocje odpowiada:
Z niecierpliwością czekam na prawykonania utworów scenicznych. Od lat PWM próbowało zachęcić polskich artystów do pierwszej prezentacji Audycji V Andrzeja Krzanowskiego, opus magnum tego wybitnego kompozytora. Bardzo interesująco zapowiada się światowa premiera opery Ahat ili Aleksandra Nowaka, do której libretto napisała Olga Tokarczuk. Przygotowanie dużych form wymaga ogromnych środków, zaangażowania znakomitych artystów i ogromnej determinacji. Cieszę, że PWM może wesprzeć przedsięwzięcia, które mają szansę stać się wyjątkowymi wydarzeniami na skalę światową.
Jury* rozpatrzyło 169 wniosków (!). Trzy wnioski zostały odrzucone z powodu uchybień formalnych. Z pozostałych, decyzją jury, dofinansowanie w ramach TUTTI.pl otrzyma 120 wniosków, czyli ponad 70% wszystkich zgłoszonych w drugiej edycji. Rozdysponowane zostało ponad 65% dostępnej puli środków.
Wciąż dysponujemy środkami w ramach TUTTI.pl. To dobra wiadomość dla wszystkich, którym w kwietniu czas i los (oraz ścisłe wyliczenia) mniej sprzyjały. Ogłaszamy bowiem drugi nabór w ramach bieżącej edycji!
To Państwa prośby i sugestie utwierdziły nas w przekonaniu, że kolejny, późniejszy nabór jest bardzo oczekiwany.
Zasady konkursu pozostają bez zmian: po wypełnieniu i przesyłaniu do PWM wymaganych dokumentów, komisja dokona oceny merytorycznej bezbłędnych formalnie wniosków. Instytucje, których wnioski otrzymają punktację pozwalającą na dofinansowanie otrzymają 70% rabat na wypożyczenia materiałów wykonawczych do wskazanych utworów.
Termin składania wniosków: 1 września – 1 października 2018.
Termin ogłoszenia wyników: 31 października 2018.
Termin realizacji projektów: 1 stycznia – 31 sierpnia 2019.
Druki niezbędne do przygotowania zgłoszenia wkrótce będą dostępne tutaj.
*Skład jury:
Agnieszka Duczmal – przedstawicielka zespołów artystycznych Polskiego Radia
dr hab. Iwona Lindstedt – przedstawicielka środowiska muzykologicznego
dr Mieczysław Kominek – przedstawiciel Związku Kompozytorów Polskich
dr hab. Piotr Sułkowski – przedstawiciel Zarządu Zrzeszenia Filharmonii Polskich
dr Daniel Cichy – Dyrektor-Redaktor Naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego
Najczęściej czytane:
Ideofonie na fortepian Marty Mołodyńskiej-Wheeler to zbiór utworów klasycznych, lecz wzbogaconych o fragmenty improwizowane – wykonawca może stworzyć własną linię melodyczną do gotowego akompaniamentu lewej ręki.
Już po raz 22. zapraszamy nauczycieli szkół muzycznych na Dzień Edukacji Muzycznej – wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz szkolny i akademicki polskiego środowiska muzycznego.
Świetne wieści dla melomanów w Krakowie: jeszcze tej jesieni na kulturalnej mapie miasta pojawi się nowa, wyjątkowa przestrzeń. To UNA – kluboksięgarnia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Jeden z najciekawszych polskich kompozytorów – nietuzinkowy i wymykający się schematom. Czerpiąc z tradycji, od ponad 60 lat konsekwentnie wyznacza swoją własną ścieżkę twórczą. Krzysztof Meyer stworzył 130 opusowanych dzieł i wciąż komponuje. Jego życie i twórczość opisane zostały w najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny autorstwa Magdaleny Dziadek. Premierą książki PWM świętuje 82. urodziny kompozytora.
W ramach trwającego w Edynburgu pasma Focus on Poland poświęconego polskiej muzyce podczas Edinburgh International Festival, odbędzie się przedpremierowy pokaz krótkometrażowego filmu dokumentalnego „Bacewicz x Bomsori”, który przybliża dwie wybitne artystki: południowokoreańską skrzypaczkę Bomsori Kim oraz Grażynę Bacewicz, jedną z najważniejszych postaci polskiej muzyki XX wieku. Co łączy obie te postaci? Wyjątkowy obraz stworzony przez reżysera Jakuba Piątka.
Krzysztof Knittel jest autorem utworów orkiestrowych, chóralnych, kameralnych, muzyki dla baletu, teatru, filmu, wykonawcą muzyki komputerowej i elektroakustycznej na żywo, twórcą instalacji dźwiękowych. To artysta nieustannie poszukujący – niezależny, eksperymentujący, który podąża własnymi ścieżkami. Człowiek o wielu obliczach, wyraźnych opiniach i bogaty w doświadczenia. W sierpniu jest naszym Kompozytorem miesiąca i zaprasza nas do swojej pracowni, w której opowiada o procesie twórczym i swoich dziełach.
Już 1 sierpnia 2025 roku w Edynburgu rozpoczęła się 78. edycja Edinburgh International Festival – jednego z najbardziej renomowanych i najstarszych festiwali w Wielkiej Brytanii. Tegoroczny program, realizowany pod hasłem „The Truth We Seek”, po raz pierwszy w historii festiwalu wzbogaci się o Focus on Poland – wyjątkową sekcję poświęconą polskiej muzyce.
Festiwal Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie to już stały punkt letnich aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Zrodzony jako owoc pasji do słowa, festiwal rokrocznie gromadzi miłośników języka polskiego i polskiej sztuki. W tym roku Polskie Wydawnictwo Muzycznego, które po raz czwarty stało się partnerem festiwalu, planuje aż trzy wydarzenia. Z myślą o najmłodszych uczestnikach proponuje warsztaty muzyczne; starsza publiczność natomiast ujrzy w nowym świetle postać najsłynniejszego polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina.
Ponadczasowe spotkanie z muzyką ostatniego polskiego romantyka, Tadeusza Bairda i dźwiękową historią Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia na dwupłytowym wydaniu ANAKLASIS. Trzy symfonie, czterech wybitnych dyrygentów w nagraniach najnowszych i archiwalnych, ponownie odkrytych.
To bez wątpienia jedna z najbardziej znanych i najczęściej wykonywanych kompozycji Henryka Wieniawskiego. Niezmiennie pobudza wyobraźnię melomanów – nie tylko siłą muzycznego wyrazu, lecz także okolicznościami powstania, które obrosły własną – nomen omen – legendą. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu”, z okazji 190. rocznicy urodzin Wieniawskiego, pod lupę weźmiemy Legendę op. 17, badając granice między historią a… fan fiction?