Aktualności
Druga edycja TUTTI.pl ‘od kuchni’
2018-05-09
Z ogromnym zainteresowaniem analizowaliśmy wnioski, które wpłynęły po ogłoszeniu drugiej edycji przedsięwzięcia wspierającego wykonawstwo muzyki polskiej TUTTI.pl.
Jakie tytuły zostaną uwzględnione z szerokiej gamy utworów dostępnych z katalogu PWM? Nazwiska których kompozytorów będą pojawiać się w rankingu najczęściej? Jakie cykle, projekty, nagrania zostaną zrealizowane w ramach programu?
Mamy już wszystko ‘czarno na białym’.
Cieszą nas wybory utworów kompozytorów współczesnych. Na liście rankingowej pojawiają się nazwiska Agaty Zubel, Elżbiety Sikory, Pawła Mykietyna, Aleksandra Nowaka, Zygmunta Krauzego, Eugeniusza Knapika, Andrzeja Kwiecińskiego, Mikołaja Góreckiego, Marcela Chyrzyńskiego, Pawła Łukaszewskiego. W ramach TUTTI.pl zabrzmią także utwory – to wielka radość – Andrzeja Krzanowskiego i Tomasza Sikorskiego. W tej grupie wysłuchamy aż czterech prawykonań!
W zestawieniu nie mogło zabraknąć utworów ‘klasyków’ polskiej muzyki: Witolda Lutosławskiego, Wojciecha Kilara, Henryka Mikołaja Góreckiego, Karola Szymanowskiego, Mieczysława Karłowicza, Ignacego Jana Paderewskiego, czy Stanisława Moniuszki. W tej grupie wysoką punktację otrzymały programy z utworami rzadziej wykonywanymi, jak choćby z Koncertem wiolonczelowym Lutosławskiego, Missa pro pace Kilara, czy Litaniami ostrobramskimi Moniuszki.
Kilkakrotnie wybrane zostały kompozycje Grażyny Bacewicz – mamy nadzieję, że podwójny jubileusz w roku 2019 sprzyjać będzie częstszym prezentacjom jej utworów.
Największą radość sprawiają wybory utworów, których wykonania są wciąż rzadkością. Filharmonia Narodowa zagra Capriccio na temat Kreutzera Stefana Poradowskiego, Mona Lisa Gioconda Ludomira Różyckiego zabrzmi w Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach, a Solemnis Coronationis Missa Józefa Elsnera zostanie wykonana przez NFM. W różnych miejscach Polski usłyszeć będzie można utwory Henryka Warsa, Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego, Macieja Radziwiłła, czy Juliusza Zarębskiego. Polska Orkiestra Radiowa przygotowuje cały pakiet nagrań z utworami mniej znanymi – to cieszy podwójnie, ponieważ staną się one dostępne dla szerszego grona odbiorców.
Lista rankingowa ze szczegółami zamieszczona została na stronie TUTTI.pl.
Daniel Cichy, dyrektor PWM zapytany, który program wzbudził Jego największe emocje odpowiada:
Z niecierpliwością czekam na prawykonania utworów scenicznych. Od lat PWM próbowało zachęcić polskich artystów do pierwszej prezentacji Audycji V Andrzeja Krzanowskiego, opus magnum tego wybitnego kompozytora. Bardzo interesująco zapowiada się światowa premiera opery Ahat ili Aleksandra Nowaka, do której libretto napisała Olga Tokarczuk. Przygotowanie dużych form wymaga ogromnych środków, zaangażowania znakomitych artystów i ogromnej determinacji. Cieszę, że PWM może wesprzeć przedsięwzięcia, które mają szansę stać się wyjątkowymi wydarzeniami na skalę światową.
Jury* rozpatrzyło 169 wniosków (!). Trzy wnioski zostały odrzucone z powodu uchybień formalnych. Z pozostałych, decyzją jury, dofinansowanie w ramach TUTTI.pl otrzyma 120 wniosków, czyli ponad 70% wszystkich zgłoszonych w drugiej edycji. Rozdysponowane zostało ponad 65% dostępnej puli środków.
Wciąż dysponujemy środkami w ramach TUTTI.pl. To dobra wiadomość dla wszystkich, którym w kwietniu czas i los (oraz ścisłe wyliczenia) mniej sprzyjały. Ogłaszamy bowiem drugi nabór w ramach bieżącej edycji!
To Państwa prośby i sugestie utwierdziły nas w przekonaniu, że kolejny, późniejszy nabór jest bardzo oczekiwany.
Zasady konkursu pozostają bez zmian: po wypełnieniu i przesyłaniu do PWM wymaganych dokumentów, komisja dokona oceny merytorycznej bezbłędnych formalnie wniosków. Instytucje, których wnioski otrzymają punktację pozwalającą na dofinansowanie otrzymają 70% rabat na wypożyczenia materiałów wykonawczych do wskazanych utworów.
Termin składania wniosków: 1 września – 1 października 2018.
Termin ogłoszenia wyników: 31 października 2018.
Termin realizacji projektów: 1 stycznia – 31 sierpnia 2019.
Druki niezbędne do przygotowania zgłoszenia wkrótce będą dostępne tutaj.
*Skład jury:
Agnieszka Duczmal – przedstawicielka zespołów artystycznych Polskiego Radia
dr hab. Iwona Lindstedt – przedstawicielka środowiska muzykologicznego
dr Mieczysław Kominek – przedstawiciel Związku Kompozytorów Polskich
dr hab. Piotr Sułkowski – przedstawiciel Zarządu Zrzeszenia Filharmonii Polskich
dr Daniel Cichy – Dyrektor-Redaktor Naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.