Aktualności
Poznań wystawił pomnik Romanowi Maciejewskiemu
2018-05-11
11 maja odbędzie się w Poznaniu uroczyste odsłonięcie pomnika Romana Maciejewskiego. Pomnik znajduje się w parku na skwerze imienia Romana Maciejewskiego, u zbiegu ulicy Towarowej i alei Niepodległości. Autorem rzeźby jest Robert Tomak.
Roman Maciejewski (1910-1998) był pianistą, kompozytorem, dyrygentem chóralnym i jednym z najwybitniejszych polskich twórców XX wieku. Urodził się w Berlinie, po odzyskaniu przez Polskę niepodległości zamieszkał z rodziną w Lesznie, w czasach młodości związany był m.in. z Poznaniem, gdzie studiował w Konserwatorium Muzycznym. W latach 30. opuścił Polskę: przebywał najpierw w Paryżu, następnie w Londynie, a potem w Szwecji, skąd pochodzi jego żona i gdzie artysta koncertował oraz tworzył (m.in. muzykę do przedstawień teatralnych Ingmara Bergmana). W latach 50. Maciejewski wyemigrował do USA, gdzie odnosił sukcesy zarówno jako kompozytor, jak i jako dyrygent. Do legendy przeszła jego decyzja o zrezygnowaniu ze współpracy z hollywoodzkim studiem filmowym Metro Goldwyn Meyer. Ostatnie lata życia Maciejewski spędził w Goteborgu.
30 kwietnia 2018 roku minęło dwadzieścia lat od jego śmierci.
Dziełem życia Romana Maciejewskiego jest „Missa pro defunctis” (Requiem) na 4 głosy solowe, chór i orkiestrę (1959). Autor dedykował ten utwór ofiarom wojen i zbrodni wszechczasów. Kompozycja ta bywa opisywana imponującymi liczbami: dzieło powstawało na przestrzeni 15 lat, jego partytura waży 2,5 kg, trwa ponad 2 godziny, a do jego wykonania potrzeba 200 osób.
Najczęściej czytane:
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.