Aktualności
Paryskie prawykonanie "Poloneza" Józefa Świdra
2018-05-14
Po trzydziestu latach od skomponowania Polonez na obój, klarnet i fagot zostaje wydany przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, a jego światowego prawykonania 23 maja 2018 roku w Bibliotece Polskiej w Paryżu dokona Krakowskie Trio Stroikowe w składzie: Marek Mleczko – obój, Roman Widaszek – klarnet, Paweł Solecki – fagot.
Profesor Roman Widaszek o utworze:
„Polonez – polski taniec narodowy, o dostojnym i uroczystym charakterze – od wieków inspirował kompozytorów do pisania nie tylko użytkowych, ale również artystycznych jego wersji. Mniej lub bardziej rozbudowane, bogato zinstrumentowane, czasem wirtuozowskie polonezy odnajdujemy w dorobku wybitych polskich kompozytorów, takich jak Fryderyk Chopin, Henryk Wieniawski, Michał Kleofas Ogiński czy współcześnie Wojciech Kilar.
Józef Świder, polski kompozytor kojarzony głównie z twórczością chóralną, mający też znaczny dorobek dzieł instrumentalnych, także nie oparł się pokusie skomponowania poloneza. Tak oto w roku 1988 powstał Polonez na chór mieszany a cappella i niemal równolegle z nim zaistniało autorskie opracowanie utworu na trzy instrumenty dęte – obój, klarnet i fagot. Kompozytor całe życie związany był ze Śląskiem, a region ten zawsze słynął z wysokiego poziomu muzyków grających na instrumentach dętych (w dorobku Świdra jest aż 20 kompozycji na takie składy). To zapewne było powodem opracowania przez kompozytora pierwotnego materiału muzycznego również na kwintet instrumentów dętych i dodania go w roku 2005 do drugiej wersji swego Mini Quintetto (twórca uzupełnił dzieło z roku 1993 o dodatkowe części: Imitazione i Polonez; zob. wydanie PWM 2016). Świder dokonał także aranżacji Poloneza na trzy gitary (1996) oraz na chór żeński (2004).
Polonez na obój, klarnet i fagot Józefa Świdra to zwarta, jednoczęściowa miniatura, która może stanowić doskonały materiał koncertowy, ale też edukacyjny. Zważywszy na fakt, że współczesnych polskich kompozycji przeznaczonych na trio stroikowe jest stanowczo za mało, utwór ten niewątpliwie wzbogaci literaturę na tę obsadę wykonawczą. Kompozycja idealnie nadaje się do kształcenia w zakresie kameralistyki w szkołach muzycznych II stopnia”.
Program koncertu
W.A. Mozart - Divertimento B -dur
K. Dębski - Cantabile in h
H.Tomasi - Concert champetre
J.S. Bach - Sinfonien C-dur, e-moll, a-moll
J. Świder - Polonez na obój, klarnet i fagot
J. Ibert - Cinque pieces pour Trio d'anches
A. Szałowski - Trio
O autorze Poloneza
Józef Świder – pianista, kompozytor i pedagog urodzony 19 sierpnia 1930 w Czechowicach-Dziedzicach. Zmarł 22 maja 2014 w Katowicach. Szczególnie ceniona jest jego twórczość chóralna, doskonale ukazująca bogactwo inwencji harmonicznej - pierwszoplanowego elementu formotwórczego.
Studia odbył pod kierunkiem Bolesława Woytowicza w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach oraz Goeffredo Petrassiego w Accademia Santa Cecilia w Rzymie. Jako profesor Akademii Muzycznej w Katowicach wykształcił wielu uczniów, m.in. Aleksandra Lasonia, Andrzeja Dziadka i Wiesława Cienciałę.
Ponadto był profesorem Uniwersytetu Śląskiego - Filii w Cieszynie i Podyplomowego Studium Chórmistrzowskiego przy Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Wykładał na kursach dla dyrygentów i instruktorów muzycznych. Był jurorem konkursów kompozytorskich i śpiewaczych oraz dyrektorem Związku Śląskich Kół Śpiewaczych i Instrumentalnych.
Józef Świder był wielokrotnie honorowany państwowymi odznaczeniami i nagrodami: Srebrnym i Złotym Krzyżem Zasługi, Krzyżem Kawalerskim i Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski, Nagrodami Ministra Kultury i Sztuki (II stopnia – 1973, I stopnia – 1975), Nagrodą Ministra Edukacji za działalność pedagogiczną, Nagrodą Prezesa Rady Ministrów za twórczość dla dzieci, Nagrodą Prezydenta miasta Katowic oraz Srebrną i Złotą Odznaką „Zasłużonemu w Rozwoju Województwa Katowickiego”.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.