Aktualności
Muzyka polska podbija Azję
2018-10-12
Już po raz drugi Polskie Wydawnictwo Muzyczne reprezentuje Polskę podczas Music China – największych targów muzycznych w Azji, które właśnie odbywają się w Szanghaju.
100 tysięcy odwiedzających z ponad 80 krajów, wystawcy ze wszystkich kontynentów, prezentacje instrumentów, nowinek technicznych i sprzętu nagłośnieniowego oraz scenicznego, wreszcie sprzedaż publikacji nutowych i książkowych z każdego zakątka globu. Music China ze swoim rozmachem plasują się w czołówce targów muzycznych na świecie i są istotnym miejscem spotkań nie tylko z powodów biznesowych, ale nade wszystko kulturowych.
Dlatego już po raz drugi Polskie Wydawnictwo Muzyczne, jako rodzima instytucja kultury, która od blisko 75 lat prowadzi aktywność na całym świecie, uczestniczy w tym ważnym dla muzycznego środowiska wydarzeniu. Na specjalnie zaprojektowanym stoisku prezentowane są realizowane w ramach programu Dziedzictwo Muzyki Polskiej źródłowo-krytyczne wydania dzieł Fryderyka Chopina, Henryka Wieniawskiego, Karola Szymanowskiego i Mieczysława Karłowicza. Dużym zainteresowaniem cieszy się polska muzyka XX i XXI wieku – tym razem PWM promuje twórczość klasyków współczesności – Witolda Lutosławskiego, Grażyny Bacewicz, Wojciecha Kilara i Henryka Mikołaja Góreckiego oraz kompozytorów aktualnie tworzących, m.in. Marcela Chyrzyńskiego, Mikołaja Góreckiego, Eugeniusza Knapika, Aleksandra Lasonia, Pawła Łukaszewskiego czy budzącej podziw również w Azji Agaty Zubel. Niezmiennie zachwyty wzbudzają publikacje pedagogiczne takich legend muzycznej edukacji jak Antoni Cofalik, Janina Garścia, Feliks Rybicki, Romuald Twardowski.
Punktem kulminacyjnym Music China było zawarcie umowy licencyjnej pomiędzy Polskim Wydawnictwem Muzycznym a Shanghai Music Publishing House. Na mocy podpisanego porozumienia w 2020 roku ukażą się na rynku chińskim Wydanie Narodowe Dzieł Fryderyka Chopina w formacie kieszonkowym oraz edycja Dzieł Fryderyka Chopina pod redakcją Ignacego Jana Paderewskiego.
– Relacje między naszymi oficynami mają kilkuletnią tradycję – powiedział podczas ceremonii podpisania umowy dr Daniel Cichy, dyrektor-redaktor naczelny PWM-u. – Tym bardziej się cieszę, że w tym szczególnym dla Polaków roku, w którym obchodzimy 100-lecie odzyskania przez nasz kraj niepodległości, możemy zacieśnić naszą współpracę i pokazać artystom w Chinach najlepsze na świecie wydania nutowe dzieł Fryderyka Chopina.
Istotnym elementem współpracy obu wydawców będzie komponent artystyczny i edukacyjny.
– Już jesienią 2019 roku zaproponujemy melomanom w Chinach koncerty z muzyką Fryderyka Chopina w wykonaniu wybitnych polskich i chińskich pianistów – zapowiedział Fei Weiyao, dyrektor-redaktor naczelny SMPH. – Ponadto zorganizujemy specjalne warsztaty i lekcje mistrzowskie dla studentów konserwatoriów chińskich, na których będziemy przedstawiać zalety polskich wydań utworów Chopina.
Zainteresowanie muzycznego środowiska muzyką polską wykracza jednak poza miłość do twórczości Fryderyka Chopina. Udział Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Music China, prowadzone rozmowy, a także nawiązywane i rozwijane kontakty z najważniejszymi partnerami na rynku azjatyckim już wkrótce przyniosą rezultaty w postaci zwiększonej obecności muzyki polskiej na Dalekim Wschodzie.
Na fotografii:
Fei Weiyao – dyrektor-redaktor naczelny Shanghai Music Publishing House
Dr Daniel Cichy – dyrektor-redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego
Najczęściej czytane:
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!