Aktualności
Kulminacyjna faza projektu „100 na 100. Muzyczne dekady wolności”
2018-11-09
Projekt Polskiego Wydawnictwa Muzycznego „100 na 100. Muzyczne dekady wolności” to wielowątkowe i wielowymiarowe przedsięwzięcie, zakrojone na niespotykaną wcześniej w kraju skalę.
Jego podstawą jest lista „100 na 100” arcydzieł polskiej literatury muzycznej, które powstawały od 1918 roku do dzisiaj. Wśród utworów tworzących wielobarwny pejzaż ostatniego 100-lecia polskiej muzyki znalazły się dzieła takich kompozytorów, jak: Karol Szymanowski, Witold Lutosławski, Andrzej Panufnik, Grażyna Bacewicz, Krzysztof Penderecki, Kazimierz Serocki, Henryk Mikołaj Górecki, Wojciech Kilar, Zygmunt Krauze, Eugeniusz Knapik, Paweł Mykietyn czy Agata Zubel.
Symbolicznym zwieńczeniem listy, ale i nowym otwarciem stanie się Fanfara „dla Niepodległej” na instrumenty dęte, napisana specjalnie na tę okazję przez Krzysztofa Pendereckiego.
11 listopada jest dla projektu dniem wyjątkowym. Tego dnia, dla uświetnienia setnej rocznicy odzyskania niepodległości odbędzie się 11 koncertów w kraju oraz 11 koncertów za granicą. Wszystkie z repertuarem opartym wyłącznie na utworach kompozytorów polskich, tych z listy „100 na 100”, ale i wielu innych – trzeba bowiem wyraźnie zaznaczyć, że lista stu arcydzieł „Muzycznych dekad wolności” ma inspirować do odkrywania kolejnych utworów i układania swoich list z kolejnymi setkami tytułów.
Zachęcamy do świętowania stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości w najbardziej uniwersalny ze znanych nam sposobów: słuchając muzyki kompozytorów polskich.
Zapraszamy na każdy z jedenastu koncertów w kraju i na świecie, które odbędą się 11 listopada. Mamy nadzieję, że muzyka kompozytorów polskich dostarczy wielu pięknych emocji i wzruszeń.
Koncerty w kraju:
11.00 KRAKÓW
Filharmonia Krakowska im. Karola Szymanowskiego
Krzysztof Penderecki, Fanfara dla Niepodległej
Ignacy Jan Paderewski, Koncert fortepianowy a-moll
Karol Szymanowski, Stabat Mater
12.00 KATOWICE
Krzysztof Penderecki, Fanfara dla Niepodległej
Wojciech Kilar, Bogurodzica
Henryk Mikołaj Górecki, Totus Tuus
Wojciech Kilar, Te Deum
13.00 BIAŁYSTOK
Krzysztof Penderecki, Fanfara dla Niepodległej
Karol Szymanowski, Harnasie
Wojciech Kilar, Exodus
14.00 OLSZTYN
Filharmonia Warmińsko-Mazurska im. Feliksa Nowowiejskiego
Krzysztof Penderecki, Fanfara dla Niepodległej
Feliks Nowowiejski, Uwertura koncertowa Legenda Bałtyku
Marsz pretorianów z oratorium Quo vadis
Krzysztof Penderecki, 3 utwory w dawnym stylu
Marek Stachowski, Sinfonietta per archi
Marcel Chyrzyński, Ukiyo-e
Wojciech Kilar, Orawa
15.00 ŁÓDŹ
Filharmonia Łódzka im. Artuta Rubinsteina
Krzysztof Penderecki, Fanfara dla Niepodległej
Grażyna Bacewicz, Pensieri notturni
Roman Palester, Sonety do Orfeusza
Aleksander Tansman, I Koncert fortepianowy
Ignacy Jan Paderewski, Uwertura Es-dur
Fantazja Polska na tematy własne
16.00 RZESZÓW
Filharmonia Podkarpacka im. Artura Malawskiego
Krzysztof Penderecki, Fanfara dla Niepodległej
Henryk Mikołaj Górecki, Trzy utwory w dawnym stylu
Andrzej Panufnik, Uwertura tragiczna
Artur Malawski, Hungaria
Wojciech Kilar, Victoria
17.00 SZCZECIN
Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza
Henryk Mikołaj Górecki, Symfonia nr 3. Symfonia pieśni żałosnych
18.00 POZNAŃ
Filharmonia Poznańska im. Tadeusza Szeligowskiego
Krzysztof Penderecki, Fanfara dla Niepodległej
Aleksander Tansman, Cztery tańce polskie
Tadeusz Szeligowski, Kaziuki
Andrzej Panufnik, Sinfonia votiva
Ignacy Jan Paderewski, Koncert fortepianowy a-moll
Feliks Nowowiejski, Rota
19.00 WROCŁAW
Narodowe Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego
Krzysztof Penderecki, Fanfara dla Niepodległej
Witold Lutosławski, III Symfonia
Koncert na orkiestrę
Fryderyk Chopin, II Koncert fortepianowy f-moll
20.00 WARSZAWA
Krzysztof Penderecki, Fanfara dla Niepodległej
Henryk Mikołaj Górecki, Beatus Vir
Ignacy Jan Paderewski, Koncert fortepianowy a-moll
Krzysztof Penderecki, Te Deum
22.00 GDAŃSK
Europejskie Centrum Solidarności
Włodzimierz Kotoński, Etiuda na jedno uderzenie w talerz
Krzysztof Penderecki, Psalmus 1961
Andrzej Dobrowolski, Muzyka na taśmę nr 1
Bogusław Schaeffer, Assemblage I
Eugeniusz Rudnik, Dixi
Bohdan Mazurek, Esperienza
Michał Jacaszek / Stefan Wesołowski, PRES Revisited I
Wojciech Michniewski, Szeptet
Tomasz Sikorski, Samotność dźwięków
Krzysztof Knittel, Resztki
Michał Jacaszek / Stefan Wesołowski, PRES Revisited II
Paweł Szymański, …pod jaworem
Elżbieta Sikora, Janek Wiśniewski, grudzień, Polska
Michał Jacaszek / Stefan Wesołowski, PRES Revisited III
Koncerty za granicą:
12.00 LONDYN
Krzysztof Penderecki, Fanfara dla Niepodległej
Henryk Mikołaj Górecki, Symfonia nr 3. Symfonia pieśni żałosnych
13.30 CHICAGO
Wojciech Kilar, Missa Pro Pace
15.00 MELBOURNE
Krzysztof Penderecki, Fanfara dla Niepodległej
Kazimierz Serocki, Fantasmagoria
Dominik Karski, motion+form
Marcin Stańczyk, Sighs
Dobromila Jaskot, Hgrrrsht
Andrzej Kwieciński, Contregambilles
Jagoda Szmytka, inane prattle
15.00 TOKIO
Sumida Hokusai Museum
Zbigniew Bujarski, Kwartet na jesień
Krzysztof Penderecki, Quartetto per archi no. 1
Quartetto per archi no. 2
Quartetto per archi no. 3 Kartki z nienapisanego dziennika
Paweł Mykietyn, III Kwartet smyczkowy
Witold Lutosławski, Kwartet smyczkowy
Henryk Mikołaj Górecki, Już się zmierzcha, muzyka na kwartet smyczkowy
II Kwartet smyczkowy Quasi una fantasia
Karol Szymanowski, I Kwartet smyczkowy
II Kwartet smyczkowy
Grażyna Bacewicz, IV Kwartet smyczkowy
16.00 KOPENHAGA
Krystyna Moszumańska-Nazar, Kwartet smyczkowy nr 3
Agata Zubel, What is the word
The Alphabet of the Ars Brevis
Witold Lutosławski, 5 melodii ludowych (wersja na kwartet smyczkowy)
Rafał Augustyn, Cinq calligrammes d'Apollinaire
Grażyna Bacewicz, Pieśni (wybór)
Henryk Mikołaj Górecki, Już się zmierzcha, muzyka na kwartet smyczkowy
17.00 WIEDEŃ
Artur Malawski, Trio fortepianowe
Roman Haubenstock–Ramati, Streichtrio No. 1 Ricercari
Konstellationen
Jeux 2
Pluriel
Roman Haubenstock–Ramati / Bernhard Lang, Morendo – double/echo
18.00 LWÓW http://stonasto.pl/wydarzenie/miejsce/18/2
Witold Lutosławski, Łańcuch I
Paweł Szymański, Dwie konstrukcje iluzoryczne
Marcin Stańczyk, Geysir – Grisey
Paweł Mykietyn, Eine kleine Herbstmusik
Jerzy Kornowicz, Zorze IV „Melos-Ethos”
19.00 FRANKFURT
Krzysztof Meyer, Musique scintillante
Dariusz Przybylski, Ich war, ich bin, aber ich werde nie wieder sein (PRWYKONANIE)
Witold Lutosławski, Łańcuch I
Jagoda Szmytka, electrified memories of bloody cherries
Paweł Mykietyn, 3 dla 13
19.30 PARYŻ
Agata Zubel, Aforyzmy na Miłosza
Henryk Mikołaj Górecki, Genesis I
Roman Haubenstock–Ramati, Alone I
Andrzej Kwieciński, no.27[A] (PRAWYKONANIE)
Karol Szymanowski, Słopiewnie
Jerzy Kornowicz, Zorze IV „Melos-Ethos”
20.00 NOWY JORK
Agata Zubel, Double Battery
Tadeusz Wielecki, Liczne odnogi rozgalezionych splotow
Aleksander Nowak, Quantemporette
Paweł Mykietyn, Klave
Lidia Zielińska, Siedem wysp Conrada
21.00 MEDIOLAN
Krzysztof Penderecki, Sextet
Henryk Mikołaj Górecki, Małe Requiem dla pewnej polki
Agata Zubel, Not I
Najczęściej czytane:
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.
Sylwetka Mieczysława Wajnberga umyka szerokiej opinii publicznej. Przez lata pomijany i niedoceniany, prawdziwy sukces osiągnął dopiero po śmierci, wpisując się na stałe w repertuary filharmonii i teatrów operowych na całym świecie. Jego burzliwe losy przybliża czytelnikom muzykolożka Danuta Gwizdalanka w najnowszej książce z serii Małe Monografie pt. Wajnberg.
XIX Międzynarodowy Festiwal Śląska Jesień Gitarowa, który rozpocznie się w Tychach 20 października, będzie wielkim świętem muzyki na najwyższym poziomie artystycznym i o wyjątkowym rozmachu. To wyjątkowa okazja, by odkryć nieznane oblicza gitary, ukazane w nowych utworach współczesnych kompozytorów, a także w nietypowych konfiguracjach instrumentalnych.
Zestawienie utworów przeznaczonych na ten instrument, które łączą naszą Oficynę ze Śląską Jesienią Gitarową przygotował dla nas Marek Nosal – gitarzysta i pedagog, od 2015 roku dyrektor artystyczny tego Festiwalu oraz Konkursu im. Jana Edmunda Jurkowskiego w Tychach. Wśród rekomendacji znajdziecie zarówno utwory, które już w przyszłym tygodniu zabrzmią na Śląsku, jak i propozycje pedagogiczne, po które warto sięgnąć.
Wybitna sopranistka wystąpi podczas tegorocznej edycji Festiwalu Conrada. Widzowie zobaczą Olgę Pasiecznik w dwóch odsłonach – jako śpiewaczkę podczas recitalu pieśni ukraińskich i polskich oraz jako współautorkę wywiadu rzeki Bez makijażu w rozmowie z Agatą Kwiecińską. A to wszystko już w najbliższy poniedziałek.
Polska staje się areną międzynarodowej debaty na temat wykorzystania nowoczesnych technologii cyfrowych w badaniach muzykologicznych.
W dniach 23–25 października 2024 r. Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie organizuje Pierwszą Międzynarodową Konferencję „Digital Musicology”, podczas której uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z najnowocześniejszymi technologiami usprawniającymi prowadzenie projektów badawczych.
Gitara klasyczna to jeden z najpopularniejszych (o ile nie najpopularniejszy) instrument wybierany na pierwszym poziomie kształcenia w polskich szkołach muzycznych. Po jej odmiany – gitarę akustyczną i elektryczną – chętnie i często sięgają także muzycy-amatorzy.
Wojciech Gurgul, gitarzysta, badacz, pedagog, a w latach 2014–2017 redaktor naczelny kwartalnika miłośników gitary klasycznej „Sześć Strun Świata” przygotował wybór utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, po które – jego zdaniem – warto sięgnąć, grając na gitarze.
„Wszystko, co brzmi, co jest dźwiękiem, może stać się muzyką” – mówi w wywiadzie z Michałem Mendykiem Krzysztof Knittel.
Czy zgadzasz się z tym zdaniem? Uzasadnij swoją wypowiedź w minimum czterech zdaniach. Najbardziej kreatywne odpowiedzi nagrodzimy książką z autografami Krzysztofa Knittla i Michała Mendyka.
Choć Ludomir Różycki – jeden z najważniejszych przedstawicieli Młodej Polski – za życia odnosił spektakularne sukcesy kompozytorskie, to współcześnie jego twórczość rzadko pojawia się w programach koncertowych. O wyjątkowej sztuce warto zatem przypomnieć.