PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Kulminacyjna faza projektu „100 na 100. Muzyczne dekady wolności”

2018-11-09

Projekt Polskiego Wydawnictwa Muzycznego „100 na 100. Muzyczne dekady wolności” to wielowątkowe i wielowymiarowe przedsięwzięcie, zakrojone na niespotykaną wcześniej w kraju skalę.

Jego podstawą jest lista „100 na 100” arcydzieł polskiej literatury muzycznej, które powstawały od 1918 roku do dzisiaj. Wśród utworów tworzących wielobarwny pejzaż ostatniego 100-lecia polskiej muzyki znalazły się dzieła takich kompozytorów, jak: Karol Szymanowski, Witold Lutosławski, Andrzej Panufnik, Grażyna Bacewicz, Krzysztof Penderecki, Kazimierz Serocki, Henryk Mikołaj Górecki, Wojciech Kilar, Zygmunt Krauze, Eugeniusz Knapik, Paweł Mykietyn czy Agata Zubel.

Symbolicznym zwieńczeniem listy, ale i nowym otwarciem stanie się Fanfara „dla Niepodległej” na instrumenty dęte, napisana specjalnie na tę okazję przez Krzysztofa Pendereckiego.

 

11 listopada jest dla projektu dniem wyjątkowym. Tego dnia, dla uświetnienia setnej rocznicy odzyskania niepodległości odbędzie się 11 koncertów w kraju oraz 11 koncertów za granicą. Wszystkie z repertuarem opartym wyłącznie na utworach kompozytorów polskich, tych z listy „100 na 100”, ale i wielu innych – trzeba bowiem wyraźnie zaznaczyć, że lista stu arcydzieł „Muzycznych dekad wolności” ma inspirować do odkrywania kolejnych utworów i układania swoich list z kolejnymi setkami tytułów.

 

Zachęcamy do świętowania stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości w najbardziej uniwersalny ze znanych nam sposobów: słuchając muzyki kompozytorów polskich.

 

Zapraszamy na każdy z jedenastu koncertów w kraju i na świecie, które odbędą się 11 listopada. Mamy nadzieję, że muzyka kompozytorów polskich dostarczy wielu pięknych emocji i wzruszeń.

 

 

Koncerty w kraju:

 

11.00 KRAKÓW

Filharmonia Krakowska im. Karola Szymanowskiego

 

Krzysztof Penderecki, Fanfara dla Niepodległej

Ignacy Jan Paderewski, Koncert fortepianowy a-moll

Karol Szymanowski, Stabat Mater

 

 

12.00 KATOWICE

NOSPR

 

Krzysztof Penderecki, Fanfara dla Niepodległej

Wojciech Kilar, Bogurodzica

Henryk Mikołaj Górecki, Totus Tuus

Wojciech Kilar, Te Deum

 

 

13.00 BIAŁYSTOK

Opera i Filharmonia Podlaska 

 

Krzysztof Penderecki, Fanfara dla Niepodległej

Karol Szymanowski, Harnasie

Wojciech Kilar, Exodus

 

 

14.00 OLSZTYN

Filharmonia Warmińsko-Mazurska im. Feliksa Nowowiejskiego 

 

Krzysztof Penderecki, Fanfara dla Niepodległej

Feliks Nowowiejski, Uwertura koncertowa Legenda Bałtyku

                            Marsz pretorianów z oratorium Quo vadis

Krzysztof Penderecki, 3 utwory w dawnym stylu

Marek Stachowski, Sinfonietta per archi

Marcel Chyrzyński, Ukiyo-e

Wojciech Kilar, Orawa


 

15.00 ŁÓDŹ

Filharmonia Łódzka im. Artuta Rubinsteina 

 

Krzysztof Penderecki, Fanfara dla Niepodległej

Grażyna Bacewicz, Pensieri notturni

Roman Palester, Sonety do Orfeusza

Aleksander Tansman, I Koncert fortepianowy

Ignacy Jan Paderewski, Uwertura Es-dur

                                  Fantazja Polska na tematy własne

 

 

16.00 RZESZÓW

Filharmonia Podkarpacka im. Artura Malawskiego 

 

Krzysztof Penderecki, Fanfara dla Niepodległej

Henryk Mikołaj Górecki, Trzy utwory w dawnym stylu

Andrzej Panufnik, Uwertura tragiczna

Artur Malawski, Hungaria

Wojciech Kilar, Victoria

 

 

17.00 SZCZECIN

Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza 

 

Henryk Mikołaj Górecki, Symfonia nr 3. Symfonia pieśni żałosnych

 

 

18.00 POZNAŃ

Filharmonia Poznańska im. Tadeusza Szeligowskiego 

 

Krzysztof Penderecki, Fanfara dla Niepodległej

Aleksander Tansman, Cztery tańce polskie

Tadeusz Szeligowski, Kaziuki

Andrzej Panufnik, Sinfonia votiva

Ignacy Jan Paderewski, Koncert fortepianowy a-moll

Feliks Nowowiejski, Rota

 

 

19.00 WROCŁAW

Narodowe Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego 

 

Krzysztof Penderecki, Fanfara dla Niepodległej

Witold Lutosławski, III Symfonia

                            Koncert na orkiestrę

Fryderyk Chopin, II Koncert fortepianowy f-moll

 

 

20.00 WARSZAWA

Teatr Wielki – Opera Narodowa 

 

Krzysztof Penderecki, Fanfara dla Niepodległej

Henryk Mikołaj Górecki, Beatus Vir

Ignacy Jan Paderewski, Koncert fortepianowy a-moll

Krzysztof Penderecki, Te Deum

 

 

22.00 GDAŃSK

Europejskie Centrum Solidarności 

 

Włodzimierz Kotoński, Etiuda na jedno uderzenie w talerz

Krzysztof Penderecki, Psalmus 1961

Andrzej Dobrowolski, Muzyka na taśmę nr 1

Bogusław Schaeffer, Assemblage I

Eugeniusz Rudnik, Dixi

Bohdan Mazurek, Esperienza

Michał Jacaszek / Stefan Wesołowski, PRES Revisited I

Wojciech Michniewski, Szeptet

Tomasz Sikorski, Samotność dźwięków

Krzysztof Knittel, Resztki

Michał Jacaszek / Stefan Wesołowski, PRES Revisited II

Paweł Szymański, …pod jaworem

Elżbieta Sikora, Janek Wiśniewski, grudzień, Polska

Michał Jacaszek / Stefan Wesołowski, PRES Revisited III

 

 

Koncerty za granicą:

 

12.00 LONDYN 

Royal Festival Hall 

 

Krzysztof Penderecki, Fanfara dla Niepodległej

Henryk Mikołaj Górecki, Symfonia nr 3. Symfonia pieśni żałosnych

 

 

13.30 CHICAGO

St. Hyacinth Basilica 

 

Wojciech Kilar, Missa Pro Pace

 

 

15.00 MELBOURNE

Meat Market 

 

Krzysztof Penderecki, Fanfara dla Niepodległej

Kazimierz Serocki, Fantasmagoria

Dominik Karski, motion+form

Marcin Stańczyk, Sighs

Dobromila Jaskot, Hgrrrsht

Andrzej Kwieciński, Contregambilles

Jagoda Szmytka, inane prattle

 

 

15.00 TOKIO

Sumida Hokusai Museum

 

Zbigniew Bujarski, Kwartet na jesień

Krzysztof Penderecki, Quartetto per archi no. 1

                                Quartetto per archi no. 2

                                Quartetto per archi no. 3 Kartki z nienapisanego dziennika

Paweł Mykietyn, III Kwartet smyczkowy

Witold Lutosławski, Kwartet smyczkowy

Henryk Mikołaj Górecki, Już się zmierzcha, muzyka na kwartet smyczkowy

                                   II Kwartet smyczkowy Quasi una fantasia

Karol Szymanowski, I Kwartet smyczkowy

                             II Kwartet smyczkowy

Grażyna Bacewicz, IV Kwartet smyczkowy


 

16.00 KOPENHAGA

Det Kongelige Bibliotek 

 

Krystyna Moszumańska-Nazar, Kwartet smyczkowy nr 3

Agata Zubel, What is the word

                   The Alphabet of the Ars Brevis

Witold Lutosławski, 5 melodii ludowych (wersja na kwartet smyczkowy)

Rafał Augustyn, Cinq calligrammes d'Apollinaire

Grażyna Bacewicz, Pieśni (wybór)

Henryk Mikołaj Górecki, Już się zmierzcha, muzyka na kwartet smyczkowy

 

 

17.00 WIEDEŃ

Semper Depot 

 

Artur Malawski, Trio fortepianowe

Roman Haubenstock–Ramati, Streichtrio No. 1 Ricercari

                                           Konstellationen

                                           Jeux 2

                                           Pluriel

Roman Haubenstock–Ramati / Bernhard Lang, Morendo – double/echo

 

 

18.00 LWÓW http://stonasto.pl/wydarzenie/miejsce/18/2

Lwowska Filharmonia Obwodowa 

 

Witold Lutosławski, Łańcuch I

Paweł Szymański, Dwie konstrukcje iluzoryczne

Marcin Stańczyk, Geysir – Grisey

Paweł Mykietyn, Eine kleine Herbstmusik

Jerzy Kornowicz, Zorze IV „Melos-Ethos”

 

 

19.00 FRANKFURT

Clara Schumann Saal 

 

Krzysztof Meyer, Musique scintillante

Dariusz Przybylski, Ich war, ich bin, aber ich werde nie wieder sein (PRWYKONANIE)

Witold Lutosławski, Łańcuch I

Jagoda Szmytka, electrified memories of bloody cherries

Paweł Mykietyn, 3 dla 13

 

 

19.30 PARYŻ

Le Carreau du Temple 

 

Agata Zubel, Aforyzmy na Miłosza

Henryk Mikołaj Górecki, Genesis I

Roman Haubenstock–Ramati, Alone I

Andrzej Kwieciński, no.27[A] (PRAWYKONANIE)

Karol Szymanowski, Słopiewnie

Jerzy Kornowicz, Zorze IV „Melos-Ethos”

 

 

20.00 NOWY JORK

Roulette Intermedium 

 

Agata Zubel, Double Battery

Tadeusz Wielecki, Liczne odnogi rozgalezionych splotow

Aleksander Nowak, Quantemporette

Paweł Mykietyn, Klave

Lidia Zielińska, Siedem wysp Conrada

 

 

21.00 MEDIOLAN

Auditorium Lattuada 

 

Krzysztof Penderecki, Sextet

Henryk Mikołaj Górecki, Małe Requiem dla pewnej polki

Agata Zubel, Not I

Najczęściej czytane:

Wybitna koreańska skrzypaczka Bomsori Kim ambasadorką twórczości Grażyny Bacewicz

Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.

Konkurs Kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem. Termin nadsyłania prac: 1 kwietnia 2025 roku

Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.

Chopin okiem Iwaszkiewicza. Słynna biografia na nowo

70 lat temu ukazał się literacki portret Fryderyka Chopina pióra Jarosława Iwaszkiewicza, który na stałe wpisał się do kanonu literatury poświęconej kompozytorowi. Teraz, dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, powraca na półki w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. Premiera nowego wydania już 26 lutego.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: SŁAWOMIR KUPCZAK i jego #BiurkoKompozytora

W lutym zaglądamy do pracowni Sławomira Kupczaka – kompozytora związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym od ponad dwunastu lat. Tworzy muzykę solową, kameralną, symfoniczną, elektroakustyczną, teatralną oraz filmową. Jak sam przyznaje, komponowanie jest procesem złożonym i skomplikowanym, ale jednocześnie jest też przygodą, niosącą ze sobą sporą radość. Na jego biurku znajdziemy całkiem sporo urządzeń i przyrządów służących tworzeniu kolejnych utworów.

Muzyczne spotkania PWM. Bądźmy bliżej siebie

Muzyczne spotkania odbywające się w ramach tegorocznego jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego będą okazją do poznania najpiękniejszych dzieł muzyki kameralnej i chóralnej oraz zacieśnienia więzi między słuchaczami a kompozytorami i wykonawcami. Nie zabraknie również utworów solowych skomponowanych na dzwony carillonu. Do wspólnego świętowania podczas jubileuszowych koncertów zapraszamy w dniach 7–8 marca do Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.

Wydarzenia edukacyjne podczas muzycznych spotkań na 80-lecie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

W ramach obchodów jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zapraszamy do różnych przestrzeni NFM na spotkania edukacyjne. W ciągu dwóch dni świętowania odbędzie się szereg wydarzeń, które pozwolą uczestnikom na głębsze poznanie historii polskiej muzyki oraz jej twórców. 

Muzyczne spotkania. Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania!

To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia! 

Prawykonania utworów Agaty Zubel i Zygmunta Krauze inspirowanych malarstwem współczesnym

W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.

Polifonia epok i osobowości: płyta LAETA MUNDUS dostępna także na LP

Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.

Podwójna tożsamość zaginionej partytury – Historia pewnego utworu

Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.