Aktualności
Gala Finałowa IV Edycji Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych
2018-12-05
Do rąk autorów trafiły nagrody za najlepsze teksty, najciekawszą książkę o muzyce, ale także za wybitne osiągnięcia w dziedzinie krytyki muzycznej – w środę, 5 grudnia, w siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Warszawie wręczono nagrody Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA.
Już po raz czwarty w siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wręczono Nagrody Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA, organizowanego przez Fundację MEAKULTURA. Głównym Współorganizatorem i Fundatorem Grand Prix tegorocznej edycji był Instytut Muzyki i Tańca.
W trakcie uroczystości wręczono nie tylko nagrody regulaminowe, ale też szereg innych wyróżnień, m.in. nagrodę za najlepszą książkę o muzyce opublikowaną w 2017 roku czy nagrodę za wybitne osiągnięcia w dziedzinie krytyki muzycznej. W wypowiedziach laureatów nie zabrakło ważnych dla środowiska słów, gestów wdzięczności i oznak wzruszenia.
Przedstawiciele instytucji muzycznych akcentowali potrzebę większego ożywienia polskiej krytyki muzycznej (Dyrektor Instytutu Muzyki i Tańca, Maksymilian Bylicki), ale też pozytywną rolę konkursu, który co roku pozwala wychwycić teksty utalentowanych autorów (Daniel Cichy, Przewodniczący Jury i Dyrektor-Redaktor Naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego).
W tegorocznej edycji do rąk Jury trafiło blisko 200 tekstów poświęconych różnym gatunkom muzycznym – od klasyki, przez jazz po muzykę popularną. Jury obradowało w składzie: dr Daniel Cichy, dr hab. Joanna Maleszyńska, dr Anna Ignatowicz-Glińska, Agata Kwiecińska, dr hab. Mirosław Pęczak, Rafał Księżyk i Remigiusz Hanaj-Mazur. Wzorem poprzednich edycji nagrodę Indywidualną przyznał Piotr Metz.
Grand Prix o wartości 3000 zł ufundowane przez Instytut Muzyki i Tańca powędrowało do Rafała Wawrzyńczyka, za tekst Ciemne centrum (dwutygodnik.com). Autor podkreślił swoje pozytywne zaskoczenie nagrodą i zaznaczył, że do muzyki doprowadziła go jego wcześniejsza pasja literacka. Nagrody Główne o wartości 2500 zł, ufundowane przez Stowarzyszenie Autorów ZAIKS, przypadły w udziale: w kategorii artykuł/ felieton Aleksandrowi Przybylskiemu za tekst Melotypy („Ruch Muzyczny”), w kategorii recenzja/ relacja Karolinie Dąbek za recenzję Trans jesieni – zmierzch awangardy. Warszawska Jesień 2017 („Glissando”). Aleksander Przybylski podziękował Jury za docenienie tekstu, który z przymrużeniem oka podsumowuje typy publiczności koncertowej. Karolina Dąbek przypomniała, że w konkursie odbiera nagrodę już po raz drugi – dwa lata wcześniej została wyróżniona za debiut. Wyróżnienie dla debiutanta o wartości 1500 zł ufundowane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne otrzymał z rąk Dyrektora-Redaktora Naczelnego PWM Przemysław Górecki za nieopublikowany artykuł Posłuchajmy, co tak gra. Sześć razy Maryla Rodowicz.
Nagrodę Specjalną za najlepszy tekst o muzyce polskiej opublikowany za granicą otrzymał Dirk Wieschollek za artykuł Ego-Shooter mit Achillesferse („Dissonance”) dotyczący twórczości Jagody Szmytki. Podczas Gali odczytano fragment jego listu, w którym autor podkreśla konstruktywną rolę krytyki muzycznej dla sztuki współczesnej: Język nigdy nie zastąpi sztuki – czytamy w liście – chyba że sam staje się sztuką. Może on jednak, i takie też jest zadanie krytyki, wskazywać niepokojące zjawiska w sztuce, gdy ta, z nadmiernym samozadowoleniem eksploatując powtarzające się środki wyrazu, zmierza w niebezpiecznym kierunku skostnienia w postaci zwykłego rzemiosła artystycznego.
W ramach konkursu przyznano również nagrody pozaregulaminowe, a wśród nich: Nagrodę Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina o wartości 1500 zł za tekst poświęcony muzyce klasycznej dla Adama Wiedemanna za artykuł Zachód słońca oraz Nagrodę indywidualną Piotra Metza za tekst o muzyce popularnej, którą otrzymała Olga Drenda za tekst The future sound of Poland, towarzyszący wystawie 140 uderzeń na minutę w Muzeum Sztuki Współczesnej.
Podczas Gali ogłoszono także nazwiska laureatów dodatkowych nagród. Nagrodą Specjalną Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich za działalność na rzecz muzyki w radiu i telewizji uhonorowano Annę Woźniakowską. Po raz drugi przyznano również nagrodę publiczności – za najlepszą książkę o muzyce wydaną w 2017 roku. Tym razem, spośród siedmiu nominowanych publikacji, czytelnicy uznali za najlepszą książkę Muzyka a nowe media. Polska twórczość elektroakustyczna przełomu XX i XXI wieku Andrzeja Mądro. Nagrodę w wysokości 2000 zł ufundował Zarząd Fundacji MEAKULTURA. Nagroda Fundacji MEAKULTURA za wybitne osiągnięcia w dziedzinie krytyki muzycznej trafiła do rąk Kacpra Miklaszewskiego, znawcy muzyki fortepianowej, psychologa muzyki i uznanego pedagoga. Sam laureat podkreślał, że krytycy rzadko oczekują wyróżnień czy nagród za swoje działania, a jednak docenienie ich pracy jest dzisiaj bardzo ważne.
Czwarta edycja KROPKI zbiegła się z obchodami Stulecia Stowarzyszenia Autorów ZAIKS i z konkursem odbywającym się pod hasłem Obywatelki i obywatele świata – migracje polskich kompozytorek i kompozytorów w XXI wieku. Z tej okazji przyznano dodatkową nagrodę Marcie Wryk – autorce tekstu Autodyktaci, samodzielni, wierni sobie – portrety kompozytorek i kompozytorów polskich XXI wieku, którzy osiedlili się za granicą. Nagrodę o wartości 2500 zł ufundowało Stowarzyszenie Autorów ZAIKS, a nagrodzony tekst zostanie opublikowany w pracy zbiorowej, wydanej przez Fundację MEAKULTURA – Sto lat muzycznej emigracji. Kompozytorzy polscy za granicą (1918-2018). Druga nagroda o wartości 2500 zł przyznana w tym samym konkursie powędrowała do Remigiusza Wojciechowskiego.
Szczególna, symboliczna nagroda przekazana została na ręce matki Poliny Bielajewy – młodej autorki, której tekst został zgłoszony do konkursu już po jej śmierci. Wyróżnienie wręczyli przedstawiciele władz dziekańskich rodzimej uczelni Poliny, Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (dr Anna Ignatowicz–Glińska i prof. Sławek Adam Wróblewski).
Na Gali nie zabrakło akcentów muzycznych. Za oprawę muzyczną odpowiadał duet w składzie Barbara Borowicz (klarnet) i Bartosz Sałdan (perkusja), a całą uroczystość zwieńczył pełen wirtuozerii i subtelności koncert Adama Bałdycha.
/ fot. Radosław Pasterski
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.