PWM

Szukaj
Zaawansowane

Aktualności

Aleksander Nowak z „Paszportem Polityki”

2019-01-09

8 stycznia 2019 roku w Teatrze Polskim im. Arnolda Szyfmana po raz 26. wręczono jedną z najbardziej prestiżowych polskich nagród artystycznych „Paszporty Polityki”. W kategorii Muzyka Poważna nagrodę otrzymał kompozytor Aleksander Nowak „za niezależność twórczą i niezależne spojrzenie na świat”.

 

 

W swojej twórczości Aleksander Nowak łączy kompozytorski idiom z doświadczeniem codzienności. Dla artysty istotne jest „tu i teraz”. Najbardziej ceni sobie stosunek emocjonalny do słuchacza oraz intuicję w procesie twórczym.
 

Jego utwory są wykonywane na całym świecie, między innymi przez Alarm Will Sound, International Contemporary Ensemble, The London Sinfonietta, Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Narodowej, orkiestrę miasta Tychy AUKSO, czy Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia, a wśród solistów znaleźli się między innymi Urszula Kryger, Eugeniusz Knapik i Piotr Pławner.
 

Nagrania kompozycji Aleksandra Nowaka znalazły się na dwóch albumach monograficznych: Fiddler’s Green oraz 3x4+8, a także w albumach wybitnych młodych wykonawców, Agaty Szymczewskiej i TWOgether Duo.
 

Ubiegły rok możemy śmiało nazwać przełomowym dla tego kompozytora. W 2018 byliśmy świadkami aż trzech prawykonań utworów Aleksandra Nowaka.

 

Pierwsza, spektakularna premiera to ahat ilī. siostra bogów do libretta Olgi Tokarczuk, laureatki Man Booker International Prize oraz Paszportu Polityki w 1996 roku. Ponad dwuletnia współpraca artystów przyniosła efekt w postaci opery ahat ilī, której pierwsze wystawienie było kulminacyjnym punktem festiwalu Sacrum Profanum. Wykonanie dzieła zebrało znakomite recenzje. Dorota Szwarcman na blogu „Co w duszy gra” pisała: „Mamy nową wspaniałą operę. (…) dzieło, które usłyszeliśmy w Krakowie, jest dziełem dojrzałym, znakomicie skonstruowanym formalnie: wyłania się niemal z nicości, by później rozwinąć się w istne falowanie emocji.” (18.09.2018).

 

Zaledwie kilka dni po premierze ahat ilī. siostra bogów, podczas koncertu inauguracyjnego Warszawskiej Jesieni Chór i Orkiestra Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Johannesa Kalitzke wykonali po raz pierwszy kompozycję Do słów. Utwór dedykowany został pamięci Andrzeja Chłopeckiego. Z kolei początkiem października na nowym, ale mocno zarysowującym swą obecność w świecie muzycznym, tyskim festiwalu Auksodrone orkiestra AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia prawykonała utwór La, la, la na głos uwieczniony, amplifiokowany kwartet i orkiestrę smyczkową.

 

Komentując werdykt jury „Paszportów Polityki” Dyrektor – Redaktor Naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dr Daniel Cichy mówił: „Jestem szczęśliwy, że twórca, któremu od początku profesjonalnej drogi artystycznej towarzyszy Polskie Wydawnictwo Muzyczne, kompozytor o wyjątkowej dźwiękowej wyobraźni, niezwykłej wrażliwości na słowo, doskonale wyczuwający puls operowej narracji, zdobył to prestiżowe wyróżnienie. Wierzę, że nie tylko opera ahat ilī, ale i inne dzieła Nowaka jeszcze mocniej zaznaczą się w koncertowym krajobrazie. A najbliższe plany kompozytora są imponujące!”.

 

Uchylamy rąbka tajemnicy: rejestracja prapremiery opery ahat ilī. siostra bogów już jesienią 2019 roku ukaże się na DVD!

 

We wcześniejszych edycjach, „Paszporty Polityki” otrzymali Agata Zubel (2004) oraz Paweł Mykietyn (1999). To ogromna radość, że kolejny kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym został wyróżniony tą nagrodą.

 

 

© PWM / fot. Bartek Barczyk

Najczęściej czytane:

Festiwal Prawykonań 2019

Niespełna dwa tygodnie dzielą nas od inauguracji Festiwalu Prawykonań 2019. Święto Polskiej Muzyki Najnowszej odbywać się będzie w NOSPRze w dniach 29-31 marca.

 

Tegoroczna odsłona Festiwalu przyniesie prawykonania aż pięciu utworów, które trafiły do katalogu PWM. Będą to (w kolejności chronologicznej):

Chamber Piano Concerto Agaty Zubel obowiązkowym utworem podczas Concours International de Piano d’Orléans

Bardzo dobre wieści dotarły do nas z Francji: kapituła Concours International de Piano d’Orléans umieściła Chamber Piano Concerto Agaty Zubel jak obowiązkowy utwór finału 14. edycji konkursu!

TUTTI.pl – last call

Wszystkim spóźnialskim przypominamy: został weekend i poniedziałek na złożenie wniosku do TUTTI.pl.

 

TUTTI.pl to niebagatelne 70% (a w przypadku szkół i akademii muzycznych 85%) dofinansowania na wypożyczenia materiałów wykonawczych na projekty odbywające się w pierwszej połowie sezonu 2019/2020.

TUTTI.pl – trwa wiosenny nabór wniosków

Czy Państwo mają już przygotowane do złożenia dokumenty do przedsięwzięcia TUTTI.pl? Czekamy na nie do 18 marca (poniedziałek) aż do godziny 24.00.

Piotr Matwiejczuk nowym redaktorem naczelnym „Ruchu Muzycznego”

1 kwietnia 2019 roku stanowisko redaktora naczelnego „Ruchu Muzycznego” obejmie Piotr Matwiejczuk. Zastąpi na tym stanowisku Tomasza Cyza, który kierował redakcją od 2013 roku.

Alfabet Pawła Mykietyna

Zwięzły, a jednak pełen treści. Prosty, lecz poruszający. Alfabet Pawła Mykietyna. Im mniej, tym więcej.

Paweł Mykietyn kompozytorem miesiąca w marcu

Wraz ze zmianą kart kalendarza przedstawiamy nowego bohatera akcji KOMPOZYTOR MIESIĄCA. W marcu jest nim Paweł Mykietyn.

Tutorial TUTTI.pl

Od dziesięciu dni prowadzimy nabór wniosków do trzeciej edycji TUTTI.pl.

 

Dla wygody, ułatwienia i usprawnienia Państwa pracy, przygotowaliśmy tutorial, który krok po kroku przedstawia etapy wypełniania dokumentów:

Otwieramy nabór do trzeciej edycji TUTTI.pl

Od dzisiaj przyjmujemy wnioski do trzeciej edycji TUTTI.pl – przedsięwzięcia wspierającego wykonawstwo muzyki polskiej, realizowanego przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Inicjatywa kierowana jest do orkiestr i zespołów muzycznych, szkół i akademii oraz instytucji zajmujących się organizowaniem koncertów, festiwali i nagrań.

Prawykonanie Koncertu na skrzypce i orkiestrę symfoniczną Pawła Mykietyna

22 lutego we Wrocławiu odbędzie się prawykonanie Koncertu na skrzypce i orkiestrę symfoniczną Pawła Mykietyna. Utwór powstał dla Marcina Markowicza i jemu jest dedykowany. Soliście towarzyszyć będzie orkiestra Narodowego Forum Muzyki pod batutą Jacka Kaspszyka.