Aktualności
PWM partnerem 12. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie
2019-05-15
Trzy, dwa, jeden… AKCJA! 12. Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie rusza pełną parą. Przed nami niesamowite emocje, wzruszenia i występy światowej klasy gwiazd muzyki – nie tylko filmowej. Nie zabraknie również działań Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, które w tym roku zostało partnerem tego święta muzyki.
Już w najbliższy czwartek o godzinie 19.00 odbędzie się koncert Scoring4Polish Directors, na którym usłyszymy m.in. kultowe utwory Wojciecha Kilara z filmów: Hipnoza, Obce ciało czy Iluminacja.
W piątek zapraszamy na dyskusję panelową Pracować z Kilarem – o kulisach przyjaźni, współpracy i przywracaniu jego dzieł po latach z udziałem przedstawicielki PWM – pani Janiny Warzechy. Dyskusja dotyczyć będzie wspomnień z pracy z Wojciechem Kilarem – prelegenci podzielą się swoimi doświadczeniami i wspomnieniami zza kulis – nie możemy się doczekać!
Sobota upłynie nam pod sztandarem najmłodszych. O godz. 10.00 spotkamy się w Centrum Kongresowym ICE Kraków na „Dzień Dobry FMF” – specjalnej edycji „Dzień Dobry ICE Kraków”. Razem z autorką serii Sonia w Krainie Sonostworów, Katarzyną Huzar-Czub, i animatorem-maestro Darkiem Janiczakiem będziemy bawić się z muzyką – powędrujemy do krainy Sonostworów, a razem z szalonym dyrygentem nagramy swój własny utwór za pomocą specjalnego rejestratora dźwięków!
W niedzielę, w trakcie FMF Gala: The Galmorous Show, kompozytor Craig Armstrong odbierze tegoroczną Nagrodę im. Wojciecha Kilara. Rada merytoryczna, w której zasiadał m.in. dyrektor – redaktor naczelny PWM dr Daniel Cichy, uhonorowała wybitnego kompozytora muzyki filmowej, twórcę ścieżek dźwiękowych do takich filmów, jak Moulin Rouge!, Wielki Gatsby, Romeo i Julia, czy Z dala od zgiełku. Gratulujemy!
W trakcie całego tegorocznego Festiwalu Muzyki Filmowej na stoisku Music Corner będziecie także mogli odszukać nasze publikacje – zarówno te przeznaczone dla najmłodszych: Uwerturki i Sonię w Krainie Sonostworów, jak i dla nieco starszych: nagradzane Sidła Grażyny Bacewicz, Romans, którego nie było Teresy Chylińkiej, wspomnienia Kazimierza Korda czy 100 lat z dziejów polskiej muzyki Danuty Gwizdalanki.
Zapraszamy w imieniu organizatorów i własnym!
Najczęściej czytane:
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!