PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Warsztaty arteterapeutyczne dla niezwykłych uczestników

2019-06-26

Za nami wyjątkowe warsztaty dla niezwykłych podopiecznych. Blisko 100 dzieci wzięło udział w zorganizowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne warsztatach arteterapeutycznych dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Łącznie zrealizowano 20 godzin zajęć.



PWM wychodząc naprzeciw najmłodszym, którzy posiadają specjalne potrzeby edukacyjne, wspólnie z certyfikowanymi arteterapeutami opracowało program muzycznych warsztatów edukacyjnych opartych na życiorysie oraz twórczości Stanisława Moniuszki. Projekt wpisał się w huczne obchody jubileuszu 200. rocznicy urodzin kompozytora.


Do współpracy przy przedsięwzięciu zostały zaproszone dwie placówki: Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 15 im. Ks. Kard. Karola Wojtyły w Krakowie oraz Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 41 im. Żołnierzy Armii Krajowej Grupy Bojowej „Krybar” w Warszawie. Zajęcia odbyły się w terminach 27-28 maja w Krakowie oraz 10-11 czerwca w Warszawie. Uczestnictwo w warsztatach było bezpłatne.

 

 

– Jednym z celów zajęć z muzykoterapii jest budowanie przystani, miejsca spotkań, w którym uczestnicy czują się bezpiecznie i komfortowo – podkreśla Dariusz Janiczak, jeden z autorów warsztatów. Program zajęć był skierowany do dzieci z zaburzeniami rozwoju, funkcjonowania układu nerwowego, łagodniejszą formą autyzmu, dzieci z zespołem Aspergera i zespołem Downa.

 

Jak zaznacza Adam Ligęza, współautor programu: – Muzyka jest angażującym bodźcem dla wszystkich, również dla dzieci z niepełnosprawnością. Dzieci dotknięte autyzmem reagują na nią bardziej intensywnie niż na inne stymulacje słuchowe. Przyczyniło się do uznania, że bogata twórczość Stanisława Moniuszki będzie idealnym środkiem terapeutycznym podczas tych warsztatów.

 

Z niepełnosprawnością intelektualną, w tym między innymi z autyzmem, wiąże się fundamentalna kwestia dotycząca procesu świadomości i poznawania. U dzieci dotyczy otaczającego je świata, a także ich wewnętrznego życia psychicznego, w szczególności emocjonalno-wolicjonalnego (uczuć, przeżyć, woli, dążeń, radości, smutku, przygnębienia itp.).

 

 

Podczas warsztatów ich uczestnicy poznawali świat sztuki z różnych stron: byli słuchaczami, widzami ale przede wszystkim – czynnymi odbiorcami i twórcami dzieł artystycznych. Warsztaty dały im możliwość poznania swoich umiejętności i pogłębienia zainteresowań muzycznych. Atrakcyjna forma spotkań, m.in. z wykorzystaniem instrumentów muzycznych i narzędzi multimedialnych, oraz swobodna ekspresja artystyczna, pozwoliły na skuteczne przybliżenie osoby Stanisława Moniuszki oraz jego dzieł. Zajęcia miały za zadanie wzmocnić w dzieciach poczucie własnej wartości, poprzez zabawę obniżyć lęk oraz ograniczyć napięcie podczas pracy w grupie, pozwoliły także, co dla wydawcy muzycznego istotne, zdobyć wiedzę dotyczącą świata muzyki (opery, instrumentów muzycznych, właściwości dźwięków) oraz doświadczyć jej poprzez różnorodne ćwiczenia kinestetyczne i zabawy muzyczne.

 

– Cieszę się, że w 2019 roku, czasie, w którym szczególną uwagę zwracamy na Stanisława Moniuszkę, możemy tak wiele aktywności adresować do najmłodszych. A szczególną radością jest współpraca z młodzieżą, która ma utrudniony dostęp do najlepszej muzyki i jej nie tylko artystycznego, ale i wychowawczego wymiaru. Dziękuję dyrekcji szkół za otwartość i znakomitą współpracę. Wierzę, że wspólne „moniuszkowanie” będzie początkiem doskonałej relacji – podsumowuje dr Daniel Cichy, dyrektor- redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.


Warsztaty były zorganizowane we współpracy ze Stowarzyszeniem Polskich Muzyków Kameralistów.

 

 

 

 

 

 

 

Fot. Paulina Richter

Najczęściej czytane:

Kim był ulubiony uczeń Haydna? Premiera nowej książki z serii „Małe Monografie”

Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.

 

W 2025 roku grajmy TUTTI muzykę polską!

225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: ZYGMUNT KRAUZE i jego #BiurkoKompozytora

W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.

Sięgnij po najpiękniejsze polskie kolędy

Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.

Instrument miesiąca: trąbkowe rekomendacje Sławomira Cichora

Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.

 

O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.

Oferta pracy

Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.

Światowe premiery: polska muzyka współczesna w grudniu!

Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.

Jak zatrzymano dźwięki? O początkach polskiej fonografii

Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.

 

21. Dzień Edukacji Muzycznej za nami

22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!