Aktualności
Warsztaty arteterapeutyczne dla niezwykłych uczestników
2019-06-26
Za nami wyjątkowe warsztaty dla niezwykłych podopiecznych. Blisko 100 dzieci wzięło udział w zorganizowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne warsztatach arteterapeutycznych dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Łącznie zrealizowano 20 godzin zajęć.
PWM wychodząc naprzeciw najmłodszym, którzy posiadają specjalne potrzeby edukacyjne, wspólnie z certyfikowanymi arteterapeutami opracowało program muzycznych warsztatów edukacyjnych opartych na życiorysie oraz twórczości Stanisława Moniuszki. Projekt wpisał się w huczne obchody jubileuszu 200. rocznicy urodzin kompozytora.
Do współpracy przy przedsięwzięciu zostały zaproszone dwie placówki: Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 15 im. Ks. Kard. Karola Wojtyły w Krakowie oraz Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 41 im. Żołnierzy Armii Krajowej Grupy Bojowej „Krybar” w Warszawie. Zajęcia odbyły się w terminach 27-28 maja w Krakowie oraz 10-11 czerwca w Warszawie. Uczestnictwo w warsztatach było bezpłatne.
– Jednym z celów zajęć z muzykoterapii jest budowanie przystani, miejsca spotkań, w którym uczestnicy czują się bezpiecznie i komfortowo – podkreśla Dariusz Janiczak, jeden z autorów warsztatów. Program zajęć był skierowany do dzieci z zaburzeniami rozwoju, funkcjonowania układu nerwowego, łagodniejszą formą autyzmu, dzieci z zespołem Aspergera i zespołem Downa.
Jak zaznacza Adam Ligęza, współautor programu: – Muzyka jest angażującym bodźcem dla wszystkich, również dla dzieci z niepełnosprawnością. Dzieci dotknięte autyzmem reagują na nią bardziej intensywnie niż na inne stymulacje słuchowe. Przyczyniło się do uznania, że bogata twórczość Stanisława Moniuszki będzie idealnym środkiem terapeutycznym podczas tych warsztatów.
Z niepełnosprawnością intelektualną, w tym między innymi z autyzmem, wiąże się fundamentalna kwestia dotycząca procesu świadomości i poznawania. U dzieci dotyczy otaczającego je świata, a także ich wewnętrznego życia psychicznego, w szczególności emocjonalno-wolicjonalnego (uczuć, przeżyć, woli, dążeń, radości, smutku, przygnębienia itp.).

Podczas warsztatów ich uczestnicy poznawali świat sztuki z różnych stron: byli słuchaczami, widzami ale przede wszystkim – czynnymi odbiorcami i twórcami dzieł artystycznych. Warsztaty dały im możliwość poznania swoich umiejętności i pogłębienia zainteresowań muzycznych. Atrakcyjna forma spotkań, m.in. z wykorzystaniem instrumentów muzycznych i narzędzi multimedialnych, oraz swobodna ekspresja artystyczna, pozwoliły na skuteczne przybliżenie osoby Stanisława Moniuszki oraz jego dzieł. Zajęcia miały za zadanie wzmocnić w dzieciach poczucie własnej wartości, poprzez zabawę obniżyć lęk oraz ograniczyć napięcie podczas pracy w grupie, pozwoliły także, co dla wydawcy muzycznego istotne, zdobyć wiedzę dotyczącą świata muzyki (opery, instrumentów muzycznych, właściwości dźwięków) oraz doświadczyć jej poprzez różnorodne ćwiczenia kinestetyczne i zabawy muzyczne.
– Cieszę się, że w 2019 roku, czasie, w którym szczególną uwagę zwracamy na Stanisława Moniuszkę, możemy tak wiele aktywności adresować do najmłodszych. A szczególną radością jest współpraca z młodzieżą, która ma utrudniony dostęp do najlepszej muzyki i jej nie tylko artystycznego, ale i wychowawczego wymiaru. Dziękuję dyrekcji szkół za otwartość i znakomitą współpracę. Wierzę, że wspólne „moniuszkowanie” będzie początkiem doskonałej relacji – podsumowuje dr Daniel Cichy, dyrektor- redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Warsztaty były zorganizowane we współpracy ze Stowarzyszeniem Polskich Muzyków Kameralistów.


Fot. Paulina Richter
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.