PWM

Szukaj
Zaawansowane
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Warsztaty arteterapeutyczne dla niezwykłych uczestników

2019-06-26

Za nami wyjątkowe warsztaty dla niezwykłych podopiecznych. Blisko 100 dzieci wzięło udział w zorganizowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne warsztatach arteterapeutycznych dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Łącznie zrealizowano 20 godzin zajęć.



PWM wychodząc naprzeciw najmłodszym, którzy posiadają specjalne potrzeby edukacyjne, wspólnie z certyfikowanymi arteterapeutami opracowało program muzycznych warsztatów edukacyjnych opartych na życiorysie oraz twórczości Stanisława Moniuszki. Projekt wpisał się w huczne obchody jubileuszu 200. rocznicy urodzin kompozytora.


Do współpracy przy przedsięwzięciu zostały zaproszone dwie placówki: Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 15 im. Ks. Kard. Karola Wojtyły w Krakowie oraz Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 41 im. Żołnierzy Armii Krajowej Grupy Bojowej „Krybar” w Warszawie. Zajęcia odbyły się w terminach 27-28 maja w Krakowie oraz 10-11 czerwca w Warszawie. Uczestnictwo w warsztatach było bezpłatne.

 

 

– Jednym z celów zajęć z muzykoterapii jest budowanie przystani, miejsca spotkań, w którym uczestnicy czują się bezpiecznie i komfortowo – podkreśla Dariusz Janiczak, jeden z autorów warsztatów. Program zajęć był skierowany do dzieci z zaburzeniami rozwoju, funkcjonowania układu nerwowego, łagodniejszą formą autyzmu, dzieci z zespołem Aspergera i zespołem Downa.

 

Jak zaznacza Adam Ligęza, współautor programu: – Muzyka jest angażującym bodźcem dla wszystkich, również dla dzieci z niepełnosprawnością. Dzieci dotknięte autyzmem reagują na nią bardziej intensywnie niż na inne stymulacje słuchowe. Przyczyniło się do uznania, że bogata twórczość Stanisława Moniuszki będzie idealnym środkiem terapeutycznym podczas tych warsztatów.

 

Z niepełnosprawnością intelektualną, w tym między innymi z autyzmem, wiąże się fundamentalna kwestia dotycząca procesu świadomości i poznawania. U dzieci dotyczy otaczającego je świata, a także ich wewnętrznego życia psychicznego, w szczególności emocjonalno-wolicjonalnego (uczuć, przeżyć, woli, dążeń, radości, smutku, przygnębienia itp.).

 

 

Podczas warsztatów ich uczestnicy poznawali świat sztuki z różnych stron: byli słuchaczami, widzami ale przede wszystkim – czynnymi odbiorcami i twórcami dzieł artystycznych. Warsztaty dały im możliwość poznania swoich umiejętności i pogłębienia zainteresowań muzycznych. Atrakcyjna forma spotkań, m.in. z wykorzystaniem instrumentów muzycznych i narzędzi multimedialnych, oraz swobodna ekspresja artystyczna, pozwoliły na skuteczne przybliżenie osoby Stanisława Moniuszki oraz jego dzieł. Zajęcia miały za zadanie wzmocnić w dzieciach poczucie własnej wartości, poprzez zabawę obniżyć lęk oraz ograniczyć napięcie podczas pracy w grupie, pozwoliły także, co dla wydawcy muzycznego istotne, zdobyć wiedzę dotyczącą świata muzyki (opery, instrumentów muzycznych, właściwości dźwięków) oraz doświadczyć jej poprzez różnorodne ćwiczenia kinestetyczne i zabawy muzyczne.

 

– Cieszę się, że w 2019 roku, czasie, w którym szczególną uwagę zwracamy na Stanisława Moniuszkę, możemy tak wiele aktywności adresować do najmłodszych. A szczególną radością jest współpraca z młodzieżą, która ma utrudniony dostęp do najlepszej muzyki i jej nie tylko artystycznego, ale i wychowawczego wymiaru. Dziękuję dyrekcji szkół za otwartość i znakomitą współpracę. Wierzę, że wspólne „moniuszkowanie” będzie początkiem doskonałej relacji – podsumowuje dr Daniel Cichy, dyrektor- redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.


Warsztaty były zorganizowane we współpracy ze Stowarzyszeniem Polskich Muzyków Kameralistów.

 

 

 

 

 

 

 

Fot. Paulina Richter

Najczęściej czytane:

Agata Zubel i composer.pl

Dzisiaj urodziny obchodzi Agata Zubel – kompozytorka, którą Polskie Wydawnictwo Muzyczne ma zaszczyt i radość reprezentować. Przez lata współpracy mieliśmy okazję wielokrotnie przekonywać się jak wyjątkową osobą jest Agata Zubel. Przy okazji urodzin chcemy przypomnieć o niecodziennej inicjatywie kompozytorki: projekcie composer.pl.

Jesteś twórcą, a więc masz prawo!

Polskie Wydawnictwo Muzyczne rusza z ogólnopolską kampanią edukacyjno-społeczną o prawie autorskim skierowaną do dzieci

Witold Lutosławski styczniowym KOMPOZYTOREM MIESIĄCA

Rok 2020 jest dla Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wyjątkowy – oficyna obchodzi 75-lecie działalności. W tym jubileuszowym roku w ramach akcji KOMPOZYTOR MIESIĄCA będziemy przypominać twórców, których dorobek stał się podstawą działalności naszego Wydawnictwa.
 

Zmarł Edward Pałłasz

Z przykrością informujemy, że w wieku 83 lat zmarł Edward Pałłasz, wspaniały kompozytor, pedagog, twórca muzyki teatralnej i filmowej, wieloletni współpracownik i autor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. 
 

Komunikat

Podajemy godziny pracy księgarni firmowej PWM w okresie świątecznym i noworocznym.
 

Koncert w ramach „Portretów kompozytorów” poświęcony twórczości Marcela Chyrzyńskiego

Podczas organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich koncertu w ramach 29. edycji festiwalu „Portrety kompozytorów” twórczość Marcela Chyrzyńskiego przybliżył Hashtag Ensemble.
 

Anaklasis trafia do dystrybucji Universal Music Polska!

Universal Music Polska oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne z radością ogłaszają rozpoczęcie dystrybucji katalogu ANAKLASIS!

„Halka” w Wiedniu

Tomasz Konieczny, Piotr Beczała, Łukasz Borowicz i Mariusz Treliński – to polscy artyści stający za sukcesem Halki Stanisława Moniuszki na deskach Theater an der Wien. Premiera spektaklu odbyła się 15 grudnia i wzbudziła ogromne emocje publiczności (owacje na stojąco!) oraz bardzo pochlebne głosy krytyki. 
 

XVI Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza Ochlewskiego rozstrzygnięty

29 listopada odbyły się w Krakowie obrady jury XVI Konkursu Kompozytorskiego im. Tadeusza Ochlewskiego. Jury obradowało w składzie: prof. Kaja Danczowska, Agata Szymczewska, Paweł Mykietyn (przewodniczący) oraz dr Daniel Cichy. Przedmiotem tegorocznego Konkursu było skomponowanie utworu twórczo nawiązującego do barokowej tradycji muzycznej na skrzypce z towarzyszeniem od jednego do czterech dowolnych instrumentów.