Aktualności
Warsztaty arteterapeutyczne dla niezwykłych uczestników
2019-06-26
Za nami wyjątkowe warsztaty dla niezwykłych podopiecznych. Blisko 100 dzieci wzięło udział w zorganizowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne warsztatach arteterapeutycznych dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Łącznie zrealizowano 20 godzin zajęć.
PWM wychodząc naprzeciw najmłodszym, którzy posiadają specjalne potrzeby edukacyjne, wspólnie z certyfikowanymi arteterapeutami opracowało program muzycznych warsztatów edukacyjnych opartych na życiorysie oraz twórczości Stanisława Moniuszki. Projekt wpisał się w huczne obchody jubileuszu 200. rocznicy urodzin kompozytora.
Do współpracy przy przedsięwzięciu zostały zaproszone dwie placówki: Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 15 im. Ks. Kard. Karola Wojtyły w Krakowie oraz Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 41 im. Żołnierzy Armii Krajowej Grupy Bojowej „Krybar” w Warszawie. Zajęcia odbyły się w terminach 27-28 maja w Krakowie oraz 10-11 czerwca w Warszawie. Uczestnictwo w warsztatach było bezpłatne.
– Jednym z celów zajęć z muzykoterapii jest budowanie przystani, miejsca spotkań, w którym uczestnicy czują się bezpiecznie i komfortowo – podkreśla Dariusz Janiczak, jeden z autorów warsztatów. Program zajęć był skierowany do dzieci z zaburzeniami rozwoju, funkcjonowania układu nerwowego, łagodniejszą formą autyzmu, dzieci z zespołem Aspergera i zespołem Downa.
Jak zaznacza Adam Ligęza, współautor programu: – Muzyka jest angażującym bodźcem dla wszystkich, również dla dzieci z niepełnosprawnością. Dzieci dotknięte autyzmem reagują na nią bardziej intensywnie niż na inne stymulacje słuchowe. Przyczyniło się do uznania, że bogata twórczość Stanisława Moniuszki będzie idealnym środkiem terapeutycznym podczas tych warsztatów.
Z niepełnosprawnością intelektualną, w tym między innymi z autyzmem, wiąże się fundamentalna kwestia dotycząca procesu świadomości i poznawania. U dzieci dotyczy otaczającego je świata, a także ich wewnętrznego życia psychicznego, w szczególności emocjonalno-wolicjonalnego (uczuć, przeżyć, woli, dążeń, radości, smutku, przygnębienia itp.).
Podczas warsztatów ich uczestnicy poznawali świat sztuki z różnych stron: byli słuchaczami, widzami ale przede wszystkim – czynnymi odbiorcami i twórcami dzieł artystycznych. Warsztaty dały im możliwość poznania swoich umiejętności i pogłębienia zainteresowań muzycznych. Atrakcyjna forma spotkań, m.in. z wykorzystaniem instrumentów muzycznych i narzędzi multimedialnych, oraz swobodna ekspresja artystyczna, pozwoliły na skuteczne przybliżenie osoby Stanisława Moniuszki oraz jego dzieł. Zajęcia miały za zadanie wzmocnić w dzieciach poczucie własnej wartości, poprzez zabawę obniżyć lęk oraz ograniczyć napięcie podczas pracy w grupie, pozwoliły także, co dla wydawcy muzycznego istotne, zdobyć wiedzę dotyczącą świata muzyki (opery, instrumentów muzycznych, właściwości dźwięków) oraz doświadczyć jej poprzez różnorodne ćwiczenia kinestetyczne i zabawy muzyczne.
– Cieszę się, że w 2019 roku, czasie, w którym szczególną uwagę zwracamy na Stanisława Moniuszkę, możemy tak wiele aktywności adresować do najmłodszych. A szczególną radością jest współpraca z młodzieżą, która ma utrudniony dostęp do najlepszej muzyki i jej nie tylko artystycznego, ale i wychowawczego wymiaru. Dziękuję dyrekcji szkół za otwartość i znakomitą współpracę. Wierzę, że wspólne „moniuszkowanie” będzie początkiem doskonałej relacji – podsumowuje dr Daniel Cichy, dyrektor- redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Warsztaty były zorganizowane we współpracy ze Stowarzyszeniem Polskich Muzyków Kameralistów.
Fot. Paulina Richter
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.