Aktualności
FINA pokaże rejestrację opery Alka Nowaka „ahat-ilī – siostra bogów”
2019-12-15
19 grudnia o godz. 19:00 Filmoteka Narodowa – Instytut Adiowizualny zaprasza na wyjątkowe wydarzenie – projekcję rejestracji opery ahat-ilī – siostra bogów. Autorką libretta jest nagrodzona w tym roku Literacką Nagrodą Nobla Olga Tokarczuk. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
To się rzadko zdarza: wybitna pisarka idzie do opery, a następnie sama kontaktuje się z kompozytorem z propozycją współpracy. Tak właśnie spotkali się Olga Tokarczuk i Aleksander Nowak, a efektem stała się adaptacja powieści Anna In w grobowcach świata, która miała premierę podczas festiwalu Sacrum Profanum w Krakowie w 2018 roku. Bohaterką powieści jest sumeryjska bogini miłości i wojny Inanna. W operze wyreżyserowanej przez Pię Partum akcent został jednak przesunięty na służącą Inanny – ahat-ilī.
„Długo dyskutowaliśmy z Alkiem Nowakiem, jak tę mitologiczną historię opowiedzieć, aż w końcu uznaliśmy, że punkt ciężkości należy przenieść z bogini na służkę, czyli Ninę Szubur. Chodziło nam o to, by podkreślić jej człowieczeństwo, dlatego w libretcie ze służki uczyniłam ją niemal towarzyszką bogini, w jakimś sensie jej agentką w ludzkim świecie” – mówiła Olga Tokarczuk w rozmowie z Michałem Nogasiem.
Tokarczuk mimo braku wcześniejszych doświadczeń w tym gatunku sama napisała zwięzłe i poetyckie zarazem libretto o utracie bliskiej osoby, walce ze śmiercią, konflikcie dwóch sióstr. Kompozytor przypisał postaciom odmienne harmonie, a świat bogów i ludzi zróżnicował językami: ci pierwsi reprezentowani są tymi archaicznymi (akadyjskim, łacińskim, starogreckim, prasłowiańskim oraz azteckim), a ci drudzy – potocznym angielskim. W muzyce odwołującej się do najlepszych operowych tradycji oraz napędzanej dramatyczną akcją, historia ta nabiera pełnego, ponadczasowego blasku, co punktują dyskretna reżyseria i pomysłowe kostiumy.
Prezentacja rejestracji spektaklu odbędzie się 9 dni po wręczeniu Oldze Tokarczuk nagrody Nobla w Sztokholmie. W 2020 roku ukaże się także w postaci płyty Blu-ray nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, partnera wydarzenia.
Przed projekcją FINA zaprasza na spotkanie z kompozytorem Aleksandrem Nowakiem i reżyserką Pią Partum, które poprowadzi Jan Topolski – muzykolog, krytyk muzyczny i filmowy.
Wstęp bezpłatny.
Opera ahat-ilī – siostra bogów powstała na zamówienie Krakowskiego Biura Festiwalowego na Sacrum Profanum 2018.
Najczęściej czytane:
Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.
Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.
70 lat temu ukazał się literacki portret Fryderyka Chopina pióra Jarosława Iwaszkiewicza, który na stałe wpisał się do kanonu literatury poświęconej kompozytorowi. Teraz, dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, powraca na półki w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. Premiera nowego wydania już 26 lutego.
W lutym zaglądamy do pracowni Sławomira Kupczaka – kompozytora związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym od ponad dwunastu lat. Tworzy muzykę solową, kameralną, symfoniczną, elektroakustyczną, teatralną oraz filmową. Jak sam przyznaje, komponowanie jest procesem złożonym i skomplikowanym, ale jednocześnie jest też przygodą, niosącą ze sobą sporą radość. Na jego biurku znajdziemy całkiem sporo urządzeń i przyrządów służących tworzeniu kolejnych utworów.
Muzyczne spotkania odbywające się w ramach tegorocznego jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego będą okazją do poznania najpiękniejszych dzieł muzyki kameralnej i chóralnej oraz zacieśnienia więzi między słuchaczami a kompozytorami i wykonawcami. Nie zabraknie również utworów solowych skomponowanych na dzwony carillonu. Do wspólnego świętowania podczas jubileuszowych koncertów zapraszamy w dniach 7–8 marca do Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.
W ramach obchodów jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zapraszamy do różnych przestrzeni NFM na spotkania edukacyjne. W ciągu dwóch dni świętowania odbędzie się szereg wydarzeń, które pozwolą uczestnikom na głębsze poznanie historii polskiej muzyki oraz jej twórców.
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.