Aktualności
Wyostrz słuch na ANAKLASIS. Opera „Flis” Stanisława Moniuszki oraz „Concertina” Romana Palestra trafiają na rynek
2020-03-05
Dwie kolejne płyty pod szyldem ANAKLASIS trafiają do dystrybucji. Entuzjastycznie przyjęta nowa marka fonograficzna Polskiego Wydawnictwa Muzycznego prezentuje, otwierające serię HERITAGE, archiwalne nagranie opery Flis Stanisława Moniuszki. To perła polskiej fonografii z udziałem mistrzów wokalistyki operowej połowy XX wieku. To nie koniec niespodzianek. Na rynek trafia także album z muzyką jednego z najwybitniejszych, choć wciąż niedostatecznie eksponowanych polskich kompozytorów XX wieku, Romana Palestra, drugi po Archipelagu Macieja Zielińskiego zasilający serię PORTRAITS.
Jesienią 2019 roku rozpoczęła działalność, utworzona pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, marka fonograficzna ANAKLASIS. Jej założenia to szerokie spektrum gatunków, stylów, znakomici wykonawcy i uznani kompozytorzy. To z jednej strony muzyka najnowsza, z drugiej zaś – nieznane szerzej skarby z archiwów fonograficznych wydawane w ramach serii HERITAGE. Tę właśnie serię inauguruje wybitne nagranie z 1962 roku pochodzące ze zbiorów Narodowego Archiwum Cyfrowego – Flis Stanisława Moniuszki. Mistrzowskie wykonanie kradnie serca publiczności. Na krążku brzmią legendarne głosy, m.in. solistka Opery Warszawskiej (później Teatru Wielkiego) Halina Słonicka, jeden z najwybitniejszych polskich śpiewaków operowych wszech czasów, Bernard Ładysz, znakomity tenor Bogdan Paprocki, jeden z najświetniejszych rodzimych barytonów, Andrzej Hiolski, i bas Antoni Majak. Solistom towarzyszy Chór i Orkiestra Filharmonii Narodowej pod batutą Zdzisława Górzyńskiego. Prawdziwy rarytas, którego nie może zabraknąć w prywatnych zbiorach operowych entuzjastów.

Z kolei znakomita Sinfonia Iuventus przybliża twórczość Romana Palestra na drugiej płycie w serii PORTRAITS. Zebrane na krążku concertina w wykonaniu błyskotliwej saksofonistki Aliny Mleczko, okrzykniętej przez „Gramophone” „gwiazdą interpretacji muzyki współczesnej”, pianistki Clare Hammond oraz klawesynisty Macieja Skrzeczkowskiego uzupełnia, last but not least, Serenada na dwa flety i orkiestrę smyczkową z niedościgłymi Agatą Kielar-Długosz i Łukaszem Długoszem w partiach solowych.
Już 8 marca podczas Gali Polskiego Przemysłu Fonograficznego Fryderyk 2020 w NOSPR dowiemy się, kto z nominowanych otrzyma prestiżową statuetkę. Przypominamy, iż o zwycięstwo w kategorii Album Roku Muzyka Współczesna walczy znakomity krążek: Works for Rhodes Piano & Strings w wykonaniu Piotra Orzechowskiego „Pianohooligana” oraz AUKSO – Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy pod dyrekcją Marka Mosia. Natomiast nietuzinkowe interpretacje pieśni Stanisława Moniuszki w wykonaniu Agaty Zubel, Andrzeja Bauera i Cezarego Duchnowskego, zarejestrowane na płycie e-Śpiewnik, czekają na zwycięstwo w kategorii Album Roku Muzyka Kameralna.
Wszystkie płyty wydane w ramach ANAKLASIS dostępne są w najlepszych księgarniach i sklepach muzycznych, w serwisach cyfrowych oraz na wirtualnych półkach sieci empik! Polecamy!
ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION
www.anaklasis.pl
www.pwm.com.pl/anaklasis
www.facebook.com/anaklasisrecords/
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.