Aktualności
Wyostrz słuch na ANAKLASIS. Opera „Flis” Stanisława Moniuszki oraz „Concertina” Romana Palestra trafiają na rynek
2020-03-05
Dwie kolejne płyty pod szyldem ANAKLASIS trafiają do dystrybucji. Entuzjastycznie przyjęta nowa marka fonograficzna Polskiego Wydawnictwa Muzycznego prezentuje, otwierające serię HERITAGE, archiwalne nagranie opery Flis Stanisława Moniuszki. To perła polskiej fonografii z udziałem mistrzów wokalistyki operowej połowy XX wieku. To nie koniec niespodzianek. Na rynek trafia także album z muzyką jednego z najwybitniejszych, choć wciąż niedostatecznie eksponowanych polskich kompozytorów XX wieku, Romana Palestra, drugi po Archipelagu Macieja Zielińskiego zasilający serię PORTRAITS.
Jesienią 2019 roku rozpoczęła działalność, utworzona pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, marka fonograficzna ANAKLASIS. Jej założenia to szerokie spektrum gatunków, stylów, znakomici wykonawcy i uznani kompozytorzy. To z jednej strony muzyka najnowsza, z drugiej zaś – nieznane szerzej skarby z archiwów fonograficznych wydawane w ramach serii HERITAGE. Tę właśnie serię inauguruje wybitne nagranie z 1962 roku pochodzące ze zbiorów Narodowego Archiwum Cyfrowego – Flis Stanisława Moniuszki. Mistrzowskie wykonanie kradnie serca publiczności. Na krążku brzmią legendarne głosy, m.in. solistka Opery Warszawskiej (później Teatru Wielkiego) Halina Słonicka, jeden z najwybitniejszych polskich śpiewaków operowych wszech czasów, Bernard Ładysz, znakomity tenor Bogdan Paprocki, jeden z najświetniejszych rodzimych barytonów, Andrzej Hiolski, i bas Antoni Majak. Solistom towarzyszy Chór i Orkiestra Filharmonii Narodowej pod batutą Zdzisława Górzyńskiego. Prawdziwy rarytas, którego nie może zabraknąć w prywatnych zbiorach operowych entuzjastów.
Z kolei znakomita Sinfonia Iuventus przybliża twórczość Romana Palestra na drugiej płycie w serii PORTRAITS. Zebrane na krążku concertina w wykonaniu błyskotliwej saksofonistki Aliny Mleczko, okrzykniętej przez „Gramophone” „gwiazdą interpretacji muzyki współczesnej”, pianistki Clare Hammond oraz klawesynisty Macieja Skrzeczkowskiego uzupełnia, last but not least, Serenada na dwa flety i orkiestrę smyczkową z niedościgłymi Agatą Kielar-Długosz i Łukaszem Długoszem w partiach solowych.
Już 8 marca podczas Gali Polskiego Przemysłu Fonograficznego Fryderyk 2020 w NOSPR dowiemy się, kto z nominowanych otrzyma prestiżową statuetkę. Przypominamy, iż o zwycięstwo w kategorii Album Roku Muzyka Współczesna walczy znakomity krążek: Works for Rhodes Piano & Strings w wykonaniu Piotra Orzechowskiego „Pianohooligana” oraz AUKSO – Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy pod dyrekcją Marka Mosia. Natomiast nietuzinkowe interpretacje pieśni Stanisława Moniuszki w wykonaniu Agaty Zubel, Andrzeja Bauera i Cezarego Duchnowskego, zarejestrowane na płycie e-Śpiewnik, czekają na zwycięstwo w kategorii Album Roku Muzyka Kameralna.
Wszystkie płyty wydane w ramach ANAKLASIS dostępne są w najlepszych księgarniach i sklepach muzycznych, w serwisach cyfrowych oraz na wirtualnych półkach sieci empik! Polecamy!
ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION
www.anaklasis.pl
www.pwm.com.pl/anaklasis
www.facebook.com/anaklasisrecords/
Najczęściej czytane:
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.