Aktualności
Dwie statuetki Fryderyków 2020 dla BOX-u „100 na 100” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego
2020-03-09
Akademia fonograficzna nagrodziła ekskluzywny Box „100 na 100” aż dwiema nagrodami muzycznymi Fryderyk. 8 marca podczas Gali Muzyki Poważnej Dyrektor – Redaktor Naczelny PWM dr Daniel Cichy odebrał prestiżowe statuetki za Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej oraz w kategorii Album Roku Muzyka Symfoniczna.
Kalejdoskop muzycznych przemian i stylów zebrany na 36 płytach CD – BOX „100 na 100” przedstawia panoramę 100 lat najlepszej polskiej muzyki w wykonaniu znakomitych artystów. W powstanie tego unikatowego wydawnictwa zaangażowało się 1700 najwybitniejszych polskich artystów, dokonując 61 rejestracji wybitnych pozycji literatury muzycznej ostatniego stulecia. Nie zabrakło również pereł z archiwów Polskiego Radia i Polskich Nagrań.
– Dwie statuetki? I to w tak ważnych kategoriach? Ogromne emocje, radość, duma, satysfakcja. I wdzięczność dla całego środowiska muzycznego, bo to ono zostało dziś nagrodzone. Fonograficzna odsłona projektu „100 na 100. Muzyczne dekady wolności” to wynik pracy najlepszych z najlepszych, ogromnej mobilizacji i zaangażowania kompozytorów, artystów wykonawców, muzykologów, członków Rady Programowej projektu, partnerów, wreszcie cudownego zespołu PWM-u – mówi dr Daniel Cichy, Dyrektor – Redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Wśród orkiestr, chórów i zespołów, które wzięły udział w przygotowaniu tego ponadczasowego przedsięwzięcia znalazły się m.in. Filharmonia Narodowa, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Polska Orkiestra Radiowa, Narodowe Forum Muzyki, Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, Sinfonia Iuventus, Sinfonia Varsovia, AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy, Sinfonietta Cracovia, Kwartet Śląski, Chór Polskiego Radia i Camerata Silesia. Z dyrygentów warto wymienić maestrów: Łukasza Borowicza, Jacka Kaspszyka, Jerzego Maksymiuka, Marka Mosia, Grzegorza Nowaka, Antoniego Wita. W gronie solistów znaleźli się m.in. Joanna Freszel, Tomasz Konieczny, Olga Pasiecznik czy Agata Zubel.
– Mamy świadomość, że BOX to przedsięwzięcie bez precedensu na skalę światową! Żaden kraj nie zdobył się w historii na wykonanie tak spektakularnego i rzetelnego fonograficznego podsumowania ostatnich stu lat muzycznej aktywności. Dziękuję, że w to „niewykonalne” zadanie uwierzyli nasi mecenasi – Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego i biuro programu Niepodległa – dodaje Cichy.
BOX „100 na 100” powstał jako część projektu „100 na 100. Muzyczne dekady wolności” – największego projektu muzycznego wolnej Polski. W ramach przedsięwzięcia z inicjatywy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i we współpracy z wybranymi instytucjami kultury w kraju i za granicą w jubileuszowym dla polskiej niepodległości 2018 roku odbyło się m.in. 11 koncertów w Polsce i 11 koncertów na świecie (tego samego dnia, 11 listopada), 100 filmowych muzycznych wizytówek publikowanych jest regularnie na kanale YouTube PWM, wydano 100 nagrań na płytach CD, przygotowano ponad 50 wydawnictw nutowych i 50 materiałów orkiestrowych, opublikowano książki dla dzieci i dorosłych, a także utworzono multimedialne centrum wiedzy o najnowszej polskiej muzyce: stonasto.pl.
Box „100 na 100” został przygotowany w polskiej i angielskiej wersji językowej. Dostępny jest w sprzedaży na stronie www.pwm.com.pl
Krążki wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne znalazły się w czołówce nominowanych do tegorocznych Fryderyków. Oprócz BOX-u „100 na 100” Akademia Fonograficzna wyróżniła płyty wydane pod marką ANAKLASIS, która swoją działalność pod auspicjami PWM rozpoczęła w listopadzie 2019 roku. Nominację w kategorii Album Roku Muzyka Współczesna ma na swoim koncie album KRAUZE, NOWAK, KUPCZAK, STAŃCZYK: Works for Rhodes Piano & Strings, a nietuzinkowe interpretacje pieśni Stanisława Moniuszki w wykonaniu Agaty Zubel, Andrzeja Bauera i Cezarego Duchnowskego zarejestrowane na płycie E-ŚPIEWNIK – w kategorii Album Roku Muzyka Kameralna.
Retransmisja gali w TVP Kultura już dziś, 9 marca, o godz. 20:30.
Najczęściej czytane:
W niedzielny poranek 21 grudnia, chwilę przed godziną dziewiątą, z Krakowa wyruszył Pociąg Wypełniony Muzyką, inaugurując ogólnopolską akcję Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Jubileuszowy pociąg zakończył w wielkim stylu całoroczne obchody 80-lecia oficyny.
Od osiemdziesięciu lat Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Jubileuszowy rok 2025 obfitował w huczne wydarzenia, premiery i projekty realizowane zarówno w kraju, jak i za granicą. Od nowych publikacji nutowych i książkowych, przez wydawnictwa płytowe i zasoby cyfrowe, po koncerty, edukację i międzynarodowe współprace – PWM z dumą podsumowuje dwanaście miesięcy intensywnej działalności.
Z początkiem nowego roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne rozpocznie kolejny etap dynamicznego rozwoju, przenosząc swoje krakowskie biuro, mieszczące się od 1952 roku przy alei Krasińskiego 11a, do tymczasowego budynku K1, potocznie nazywanego „Błękitkiem” i znajdującego się przy alei Pokoju 1 (obok Ronda Grzegórzeckiego). W związku z planowanymi pracami księgarnia stacjonarna przy alei Krasińskiego 11a zostanie 23 grudnia czasowo zamknięta. Zachęcamy do zapoznania się z ofertą świątecznej wyprzedaży, która potrwa w księgarni przy alei Krasińskiego 11a od 19 do 23 grudnia. To znakomita okazja by skorzystać z wyjątkowych – bo sięgających 70%! – rabatów!
Nieukończony Koncert fortepianowy, niewydany mazurek, zniszczone Concertino... Kompozytorskie szkice Karola Szymanowskiego to cenne źródło dla muzykologów badających jego język muzyczny i proces twórczy – ale czy jest dla nich miejsce także w życiu koncertowym? W tej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się nie pojedynczemu dziełu, lecz zbiorowi utworów – niedokończonych, nieznanych oraz zrekonstruowanych.
24 preludia i improwizacje na fortepian Piotra Orzechowskiego (aka Pianohooligan) to najnowsza publikacja nutowa Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, przeznaczona dla średniozaawansowanych i zaawansowanych wykonawców. Zawarty w niej cykl utworów to zapis solowej praktyki improwizacyjnej oryginalnego i bezkompromisowego kompozytora oraz pianisty–wirtuoza.
Wielki finał Jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego! W Centrum św. Jana w Gdańsku (ul. Świętojańska 50) w przedświąteczną niedzielę, 21 grudnia o godzinie 20.00, wystąpią Adam Bałdych (skrzypce renesansowe) i Michał Górczyński (klarnet kontrabasowy) oraz Ensemble Peregrina w składzie: Agnieszka Budzińska-Bennett (śpiew i harfa), Hanna Järveläinen (śpiew), Eve Kopli (śpiew) i Karin Weston (śpiew). W programie wieczoru zabrzmią kompozycje zainspirowane najcenniejszymi rękopisami średniowiecznej muzyki polskiej w niezwykłej jazzowej reinterpretacji. Koncert stanowi uroczyste zwieńczenie wyjątkowej podróży specjalnego Pociągu Wypełnionego Muzyką.
Wsiądź do najbardziej muzycznego pociągu w Polsce! 21 grudnia 2025 ze stacji Kraków Główny odjedzie jubileuszowy Pociąg Wypełniony Muzyką. Na pokład zaprasza Polskie Wydawnictwo Muzyczne, które w tym roku świętuje 80-lecie swojej działalności.
Polska muzyka współczesna to żywe świadectwo budowania kulturalnego dziedzictwa, twórczość różnorodna, ciekawa, innowacyjna, niezwykle potrzebna w rozwoju estetycznym najmłodszych i wartościowa w poszerzaniu muzycznych horyzontów. Dlatego Polskie Wydawnictwo Muzyczne w roku 80-lecia istnienia postanowiło zainicjować nową serię nutową – „Kompozytorzy Młodym”.
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.