PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

„100 na 100. Muzyczne dekady wolności” – premiera rejestracji koncertów na kanale YouTube PWM

2020-03-27

Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do filharmonii bez wychodzenia z domu. W ramach akcji #zostańwdomu na kanale YouTube PWM wszyscy tęskniący do muzycznych wrażeń będą mogli bezpłatnie obejrzeć premierowo udostępnione rejestracje koncertów zrealizowanych w ramach projektu „100 na 100. Muzyczne dekady wolności”. Każdy koncert rozpoczyna napisana z okazji 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości Fanfara dla Niepodległej Krzysztofa Pendereckiego.
 

W roku stulecia odzyskania Niepodległości Polskie Wydawnictwo Muzyczne zorganizowało przedsięwzięcie o niespotykanym dotąd zasięgu. W ramach projektu „100 na 100. Muzyczne dekady wolności”, oprócz działań promocyjnych, edukacyjnych i wydawniczych, jednego dnia, 11 listopada 2018 roku, odbyło się 11 koncertów w najważniejszych ośrodkach muzycznych w Polsce. Od Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego, aż po Teatr Wielki – Operę Narodową brzmiała muzyka polska powstała od 1918 roku. Tego samego dnia utwory kompozytorów z listy „100 na 100” wykonali w 11 miastach na świecie najwyższej klasy artyści specjalizujący się w muzyce współczesnej, tacy jak m.in. ICE International Contemporary Ensemble, London Sinfonietta, Klangforum Wien czy Ensemble Modern. Łącznie 11 listopada wykonano 100 utworów polskich kompozytorów XX i XXI wieku.

Wychodząc naprzeciw melomanom, Polskie Wydawnictwo Muzyczne otwiera swoje archiwa, zapraszając na premiery rejestracji audiowideo wybranych koncertów z dnia świętowania 100-lecia Niepodległości, które co wtorek o godz. 18:00 będą udostępniane na kanale YouTube PWM.

31 marca zapraszamy do wysłuchania Koncertu fortepianowego a-moll op. 17 Ignacego Jana Paderewskiego z Kevinem Kennerem w roli solisty, któremu towarzyszy Orkiestry Filharmonii Krakowskiej prowadzona przez Tadeusza Strugałę.



Tydzień później, 7 kwietnia, PWM przypomni drugą część koncertu z Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie, a w niej Stabat Mater Karola Szymanowskiego w wykonaniu znakomitych solistów: Anny Mikołajczyk-Niewiedział, Ewy Marciniec i Leszka Skrli oraz Chóru i Orkiestry Filharmonii Krakowskiej.



14 kwietnia po raz pierwszy na kanale YouTube PWM będzie można obejrzeć rejestrację z NOSPR – w programie koncertu, w którym wzięli udział wybitni wokaliści: Iwona Hossa, Ewa Wolak, Łukasz Załęski oraz Wojciech Gierlach, a także Chór NFM i Polski Narodowy Chór Młodzieżowy oraz zespół NOSPR pod batutą Michała Klauzy, znalazły się Bogurodzica i Te Deum Wojciecha Kilara oraz Totus Tuus op. 60 Henryka Mikołaja Góreckiego.



Serię koncertowych odsłon „100 na 100” zakończy 21 kwietnia przypomnienie koncertu galowego z Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Niezrównany Garrick Ohlsson przy fortepianie, wyśmienici śpiewacy: Ewa Vesin, Karolina Sikora, Arnold Rutkowski, Mariusz Godlewski i Tomasz Konieczny, Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej pod batutą Jacka Kaspszyka, a w ich wykonaniu Koncert fortepianowy a–moll op. 17 Ignacego Jana Paderewskiego, Beatus Vir op. 38 Henryka Mikołaja Góreckiego oraz Te Deum Krzysztofa Pendereckiego – dawka najlepszej muzyki, której nie można przegapić.



Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wysłuchania dzieł uznanych polskich kompozytorów w zjawiskowych wykonaniach – więcej informacji o koncertach na http://stonasto.pl/wydarzenie/lista oraz na https://www.youtube.com/user/PWMEdition

Program:
31.03, godz. 18:00 – Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie, cz. I
7.04, godz. 18:00 - Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie, cz. II
14.04, godz. 18:00 – NOSPR
21.04, godz. 18:00 - Teatr Wielki – Opera Narodowa

Projekt „100 na 100. Muzyczne dekady wolności” został objęty Patronatem Narodowym Prezydenta Rzeczypospolitej Andrzeja Dudy w Stulecie Odzyskania Niepodległości.
Projekt „100 na 100. Muzyczne dekady wolności” został sfinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Wieloletniego „Niepodległa” na lata 2017–2021.
Partnerzy strategiczni: Program 2 Polskiego Radia, TVP 1 S.A. i TVP Kultura.
Partnerzy projektu: ZAiKS i PLL LOT.
Partnerzy medialni: Polskie Radio S.A., Polskie Radio Dzieciom, Rzeczpospolita, TVP 3 Kraków, Gość Niedzielny.


„100 na 100. Muzyczne dekady wolności”, koncert galowy w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, fot. Wojciech Wandzel


„100 na 100. Muzyczne dekady wolności”, koncert w Filharmonii im. K. Szymanowskiego, fot. Wojciech Wandzel


„100 na 100. Muzyczne dekady wolności”, koncert w Filharmonii im. K. Szymanowskiego, fot. Wojciech Wandzel


„100 na 100. Muzyczne dekady wolności”, koncert w NOSPR, fot. Marcin Gilarski

Najczęściej czytane:

6 utworów polskiej muzyki najnowszej, które warto poznać w maju

Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.