PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Rusza nowa strona internetowa „Ruchu Muzycznego”

2020-04-22

Ruch w sieci! Nawet nie ruszając się z domu można być blisko życia muzycznego. „Ruch Muzyczny”, najstarsze i najważniejsze polskie czasopismo poświęcone muzyce poważnej, w końcu jest dostępne w Internecie w całkowicie odnowionej wersji cyfrowej. Teraz czytelnika dzieli od „Ruchu Muzycznego” zaledwie jedno kliknięcie.
 

– Na stronie www.ruchmuzyczny.pl udostępniamy teksty z wydań papierowych i o wiele więcej aktualności, niepublikowane w wydaniu papierowym relacje z wydarzeń muzycznych oraz materiały wideo. Wkrótce pojawią się również podcasty oraz autorskie blogi redakcyjne. Każdy artykuł będzie można także skomentować. Zależy nam, aby obecność „Ruchu Muzycznego” w sieci była zachętą do przekazywania muzycznych doświadczeń i do konfrontacji punktów widzenia (słyszenia?!), aby na naszej stronie panował prawdziwy Ruch. To miejsce wymiany myśli, które Państwo, nasi Czytelnicy, będą współtworzyć. Nowe funkcje będziemy wprowadzać stopniowo – pracujemy nad tym, by forma wydania internetowego jak najlepiej służyła bogactwu zaplanowanych treści – mówi Piotr Matwiejczuk, redaktor naczelny „Ruchu Muzycznego”.

„Ruch Muzyczny” jest także dostępny w wersji elektronicznej. Na portalu virtualo.pl można kupić, w bardzo atrakcyjnych cenach, wszystkie numery dwutygodnika opublikowane w 2020 roku, oraz specjalny #0 z listopada 2019 roku. 

RUCH MUZYCZNY 8/2020



Najnowszy numer „Ruchu Muzycznego” w sprzedaży od 23 kwietnia, a w nim między innymi: pożegnanie zmarłego 29 marca tego roku Krzysztofa Pendereckiego. Specjalnie dla „Ruchu Muzycznego” wielkiego kompozytora wspominają: Iwona Lindstedt, Teresa Malecka, Anne-Sophie Mutter, Joanna Wnuk-Nazarowa, Jadwiga Rappé, Antonii Wit, Antoni Libera, Daniel Cichy i Aleksander Laskowski. Ponadto w numerze gratka dla miłośników archiwaliów: wybór tekstów o Krzysztofie Pendereckim, publikowanych w „Ruchu Muzycznym” w latach 1960–2013. Wśród autorów: Zygmunt Mycielski, Bohdan Pociej, Tadeusz A. Zieliński, Ludwig Erhardt, Tadeusz Kaczyński, Andrzej Chłopecki, Krzysztof Droba, Regina Chłopicka, Janusz Ekiert, Olgierd Pisarenko, Ewa Schreiber, Krzysztof Kwiatkowski, Marcin Gmys. Atrakcją numeru są także niepublikowane dotąd fotografie Krzysztofa Pendereckiego autorstwa między innymi: Jacka Poremby, Bartka Barczyka, Olgi Majrowskiej i Marka Knapa. A że czas dla muzyki nadal jest trudny i niezwyczajny, to w numerze znalazły się relacje z działań muzycznych w internecie w czasie pandemii koronawirusa; przedsięwzięcia instytucjonalne i prywatne, polskie i światowe. Proponujemy również przegląd najważniejszych płyt z dziełami Krzysztofa Pendereckiego, oraz recenzję albumu z symfoniami Johannesa Brahmsa pod dyrekcją Jerzego Semkowa. #8 zamyka pierwsza część ilustrowanej zdjęciami archiwalnymi historii dyrygenta Hansa Swarowsky’ego autorstwa Olgierda Pisarenki.


Torba za prenumeratę! Teraz twój Ruch



Niepowtarzalny projekt, elegancki wygląd, edycja limitowana – wyjątkowa torba „Ruchu Muzycznego” trafi do każdego, kto wykupi prenumeratę dwutygodnika. Torba z białej bawełny, ozdobiona logo RM, ze specjalną wewnętrzną kieszonką na drobiazgi jest niezbędnym gadżetem każdego miłośnika muzyki. Promocja dostępna do wyczerpania zapasów.

Najczęściej czytane:

6 utworów polskiej muzyki najnowszej, które warto poznać w maju

Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.