PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

PWM partnerem VI Ogólnopolskiej Konferencji online „Konteksty kultury, konteksty edukacji. Szkoła artystyczna w czasach epidemii”

2020-05-11

Zdalna edukacja muzyczna stanowi wyzwanie dla nauczycieli. O tym, jakie możliwości daje nauczanie online, ale także jak uczyć, by nowa forma pracy dawała jak najwięcej korzyści, będzie można dowiedzieć się podczas VI Ogólnopolskiej Konferencji „Konteksty kultury, konteksty edukacji. Szkoła artystyczna w czasach epidemii”, organizowanej przez Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.


Celem Konferencji jest wsparcie nauczycieli oraz dyrektorów szkół artystycznych w nowej rzeczywistości zdalnego nauczania. Służyć temu będzie m.in. prezentacja najciekawszych przedsięwzięć edukacyjnych, które mogą być inspiracją do realizacji podstawy programowej. Wśród przedstawionych projektów znajdą się inicjatywy i przedsięwzięcia realizowane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Jednym z głównych punktów Konferencji będzie inauguracyjny webinar Prawne ramy nauczania online – jakie treści i w jakim zakresie można wykorzystywać w nauczaniu na odległość, w ramach którego dr hab. Grzegorz Mania przedstawi założenia i cele ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej Polskiego Wydawnictwa Muzycznego „Jesteś twórcą – masz prawo”. Prowadzący podzieli się doświadczeniem nabytym podczas szkoleń dla nauczycieli zrealizowanych w pięciu miastach Polski. Zaprezentowane zostaną także materiały dydaktyczne przygotowane w ramach przedsięwzięcia, które będą cennym środkiem do wykorzystania w pedagogicznej pracy zdalnej z uczniami. Zostanie również przedstawiona książka Muzyka w prawie autorskim dr. hab. Grzegorza Mani, wydana nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, która swoją premierę będzie miała 21 maja.

Konferencję zamknie dwudniowy panel „Dobre praktyki – doświadczenia nauczycieli, pomysły, inicjatywy, inspiracje”, podczas którego dyrektor – redaktor naczelny PWM, dr Daniel Cichy, zaprezentuje komponent edukacyjny projektu „100 na 100. Muzyczne dekady wolności” oraz nagrodzany dwoma Fryderykami BOX „100 na 100. Muyczne dekady wolności”. Uczestnicy będą mogli zapoznać się również z publikacjami pedagogicznymi z katalogu PWM, które mogą stać się inspiracją niejednych zajęć.

Szczegółowy harmonogram

Poniedziałek, 11 maja 2020, godz. 16.00
dr hab. Grzegorz Mania: Prawne ramy nauczania online – jakie treści i w jakim zakresie można
wykorzystywać w nauczaniu na odległość


Wtorek, 12 maja 2020, godz. 16.00
dr Anna Antonina Nogaj: Procesy przetwarzania informacji a zdalne kształcenie muzyczne - czyli
dlaczego „co za dużo to nie zdrowo”…?

Środa, 13 maja 2020, godz. 11.00
mgr Jadwiga Śmieszchalska: Profilaktyka zdrowotna dla nauczycieli w praktyce nauczania online

Piątek, 15 maja 2020, godz. 11.00
mgr Katarzyna Dziurdzikowska, Wicedyrektor CEA: Dokumentowanie pracy nauczyciela. Praca organów szkoły w warunkach zdalnych – jak zorganizować. Wymagania programowe, klasyfikacja.

Piątek, 15 maja 2020, godz. 16.00
dr Magdalena Ratalewska, dr Agnieszka Wierzbicka: Metodyka w e-edukacji – kiedy, po co i jak?

Sobota, 16 maja 2020, godz. 14.00
Dobre praktyki – doświadczenia nauczycieli, pomysły, inicjatywy, inspiracje (panel dyskusyjny)

• (Ewentualnie): Niedziela, 17 maja 2020, godz. 14.00
Dobre praktyki cz. 2 – doświadczenia nauczycieli, pomysły, inicjatywy, inspiracje (panel dyskusyjny)

Uczestnicy konferencji, którzy wezmą udział w przynajmniej połowie webinarów, otrzymają zaświadczenia przesyłane drogą elektroniczną. Webinary będzie można wyświetlić nie tylko w czasie rzeczywistym, ale również po ich zakończeniu, do końca dnia.

Więcej informacji: http://spmk.com.pl/

Patronat i dofinansowanie: Centrum Edukacji Artystycznej
Organizator: Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów
Partnerzy: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Katedra Kameralistyki Fortepianowej i Smyczkowej UMFC w Warszawie, Katedra Kameralistyki Akademii Muzycznej w Krakowie, Zakład Kameralistyki Fortepianowej Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, Państwowa Szkoła Muzyczna I i II st. im. M. Karłowicza w Katowicach

Najczęściej czytane:

6 utworów polskiej muzyki najnowszej, które warto poznać w maju

Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.