Aktualności
Kredki w dłoń! Ignacy Feliks Dobrzyński
2020-06-16
Cześć! Cieszymy się, że jesteście z nami i co tydzień poznajecie nową postać z muzycznego świata. Bohaterem dzisiejszej kolorowanki jest Ignacy Feliks Dobrzyński: kompozytor, który żył i tworzył w tym samym czasie co Fryderyk Chopin. W odróżnieniu od Chopina, który pisał prawie wyłącznie utwory na fortepian, Dobrzyński był autorem także symfonii, koncertów i opery. Bierzcie kredki w dłoń i kolorujcie, a przy okazji poczytajcie trochę o kompozytorze i posłuchajcie jego muzyki.
Lubicie opowieści o przygodach? Kompozytor, o którym dzisiaj mówimy, Ignacy Feliks Dobrzyński, chyba lubił, bo akcję swojej jedynej opery umieścił na Karaibach, opowiadając pełną zwrotów akcji historię o piratach. Oni dopiero potrafili szaleć!
Pamiętacie kolorowankę z portretem Józefa Elsnera? Wspominamy o nim, ponieważ był nauczycielem Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego, a talent swojego wychowanka określił słowami „zdolność niepospolita”. Oznaczało to, że Ignacy był bardzo zdolnym uczniem.
Talent Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego docenili międzynarodowi słuchacze i krytycy. Za jeden ze swoich utworów, II Symfonię c-moll Charakterystyczną zdobył II nagrodę na prestiżowym konkursie kompozytorskim w Wiedniu. Dzięki temu utworem zainteresował się inny znany kompozytor tamtych czasów – Felix Mendelssohn-Bartholdy, który wykonał tę symfonię podczas jednego ze swoich koncertów.
Dobrzyński, jak większość muzyków tych czasów, oprócz komponowania zajmował się także dyrygenturą. Zdobył też uznanie jako nauczyciel gry na fortepianie – owocem jego pracy stał się podręcznik do nauki gry na tym instrumencie.
Los sprawił, że Ignacy Feliks Dobrzyński nie miał możliwości wykonywania swoich symfonii i dzieł scenicznych ze względu na trudną sytuację w kraju: Polska była pod zaborami i organizowanie koncertów z utworami polskich kompozytorów było praktycznie niemożliwe. Obecnie utwory „zdolnego niepospolicie” kompozytora coraz częściej są wykonywane podczas koncertów i wydawane na płytach. Odkrywajcie razem z nami jego wielki talent!
Na tym obrazku znalazły się przedmioty związane z życiem i twórczością Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego:
wierzba – mówi się, że wierzba jest symbolem polskości; na tym obrazku nawiązuje do najbardziej znanej symfonii Dobrzyńskiego, nazywanej Charakterystyczną, w której kompozytor wykorzystał motywy tańców i pieśni polskich, a tytuły dwóch z czterech części to Alla Masovienna i Alla Cracovienna, czyli na mazowiecką i krakowską nutę
puchar z numerem 2 – Dobrzyński zgłosił II Symfonię Charakterystyczną na wiedeński konkurs na najlepszą symfonię. Utwór zdobył drugie miejsce, co pomogło kompozytorowi zdobyć rozgłos
sofa – utworów kameralnych, czyli przeznaczonych do wykonywania przez niewielką liczbę muzyków słuchało się w czasach pana Ignacego nie w salach koncertowych, ale w prywatnych salonach i salonikach, zasiadając w fotelach i na sofach; skoro na obrazku pojawiła się sofa, pewnie domyślacie się już, że Ignacy Feliks Dobrzyński napisał pokaźną liczbę utworów kameralnych
pirat i statek piracki – to nawiązanie do opery Monbar czyli Flibustierowie, której akcja rozgrywa się na Karaibach i zawiera wątki pirackie; zobaczcie, sam kompozytor stoi po pas w wodach Karaibów! (ciekawe, czy lubił pływać?)
usta – nawiązują do twórczości wokalnej (czyli przeznaczonej do śpiewania) Ignacego Jana Dobrzyńskiego
Podczas kolorowania portretu Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego posłuchajcie jego II Symfonii Charakterystycznej. Ciekawe, czy usłyszycie znajome motywy piosenek ludowych?
© PWM / rys. Mateusz Kołek
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.