Aktualności
Kredki w dłoń! Fryderyk Chopin
2020-06-23
Cześć! Dzisiaj proponujemy Wam kolorowankę z portretem Fryderyka Chopina. Możliwe, że słyszeliście już nazwisko tego kompozytora (sami wspominaliśmy o nim przy wpisie o Ignacym Feliksie Dobrzyńskim), a może nawet znacie kilka jego utworów. Nie zdziwiłoby nas to – Fryderyk Chopin jest bardzo znanym kompozytorem. Jeżeli jednak nic jeszcze o nim nie wiecie, to oprócz kolorowania, zapraszamy do lektury dzisiejszego wpisu. Dobrej zabawy!
Fryderyk Chopin uważany jest za jednego z najwybitniejszych kompozytorów polskich. Zapytacie dlaczego Polski kompozytor nosi obco brzmiące nazwisko? Już tłumaczymy: tato Fryderyka był Francuzem. Przyjechał do Polski i tu założył rodzinę. Jego dzieci, w tym Fryderyk, nosiły więc po nim nazwisko. Z tego powodu Francuzi do dzisiaj twierdzą, że Fryderyk jest kompozytorem francuskim. Charakter twórczości kompozytora z odniesieniami do polskiej muzyki ludowej, a także to, że sam Chopin – mimo, że mieszkał w Paryżu – uznawał się za Polaka, rozstrzyga te dywagacje (dywagacje to trudne słowo, oznaczające rozważania).
Mały Frycek (to zdrobnienie od imienia Fryderyk) zaczął uczyć się gry na fortepianie w wieku 4 lat, a kiedy miał lat 7 dał swój pierwszy koncert. Wtedy też zaczął komponować. To było śmieszne, bo Fryderyk był tak mały, że nie potrafił jeszcze wtedy zapisać na pięciolinii swoich utworów. Robili to jego tata oraz jego pierwszy nauczyciel, Wojciech Żywny.
Największą część twórczości Chopina stanowią utwory na fortepian. Fryderyk bardzo dużo koncertował, wykonując głównie swoje utwory. Jednak niechętnie dawał koncerty dla dużej publiczności, wolał koncertować w małym gronie. Jego dzieła idealnie pasowały do salonowych spotkań.
Fryderyk Chopin zazwyczaj nie nadawał swoim utworom tytułów, które miałyby oddawać ich charakter. Wyjątkiem jest Preludium Des-dur op. 28 nr 15, na którego kartach napisał „Deszczowe” i dzisiaj znane jest pod takim tytułem. To jedno z najpiękniejszych preludiów kompozytora, które powstało podczas pobytu kompozytora na Majorce. Wiecie, tam zazwyczaj jest piękna pogoda. Pech chciał, że kiedy Chopin tam przebywał, częściej padał deszcz niż świeciło słońce.
Jeśli lubicie kolędować, to z pewnością znacie kolędę Lulajże Jezuniu. Chopin wykorzystał jej motywy w jednym ze swoich utworów, Scherzu h-moll.
Na tym obrazku znalazły się przedmioty związane z życiem i twórczością Fryderyka Chopina:
księżyc – to nawiązanie do krótkich utworów fortepianowych nazywanych nokturnami; „notturno” w języku włoskim oznacza „noc” lub „nocny”; nokturny skomponowane przez Chopina należą do najbardziej znanych i najpiękniejszych jego utworów
piorun – odniesienie do jednej z najbardziej znanych etiud Chopina, którą – ze względu na jej burzliwy i gwałtowny charakter, a także okoliczności powstania (po tym, jak kompozytor dowiedział się o wybuchu powstania listopadowego) – nazwano Rewolucyjną
katedra – to Sacré-Cœur, jedna z najbardziej znanych katedr na świecie, zbudowana na szczycie bardzo znanej dzielnicy Paryża – Montmartre; Chopin mieszkał właśnie w tej dzielnicy
serce – po śmierci kompozytor pochowany został w Paryżu, ale zgodnie z wolą Fryderyka Chopina, jego serce przewieziono do Polski i umieszczono w kościele św. Krzyża w Warszawie
wierzby – to symbol Polski; twórczość Chopina przepełniona jest motywami odnoszącymi się do polskiej muzyki ludowej; o utworach Chopina mówi się więc, że mają polski charakter
żołnierze – kiedy Chopin przebywał na zagranicznych koncertach, w Polsce wybuchło powstanie listopadowe, co spowodowało, że powrót do kraju stał się niemożliwy
mazurek – lubicie mazurki? Fryderyk Chopin je… komponował! W muzyce mazurkiem nazywamy utwór (najczęściej na fortepian), który wykorzystuje charakterystyczne rytmy mazurowe zaczerpnięte z muzyki ludowej
filiżanka z gorącą czekoladą – Fryderyk był łasuchem i bardzo lubił pić czekoladę; jeśli nie próbowaliście czekolady w formie płynnej, to gorąco Wam polecamy – jest pyszna!
armata ukryta wśród kwiatów – to nawiązanie do słów niemieckiego kompozytora i krytyka muzycznego, Roberta Schumanna, który po jednym z koncertów Chopina powiedział, że jego utwory to „armaty ukryte wśród kwiatów”
Uprzyjemnijcie sobie czas kolorowania słuchaniem utworów Fryderyka Chopina. Proponujemy:
2. Preludium Des–dur op. 28 nr 15 Deszczowe
3. Scherzo h-moll op. 20; fragment – Lulajże Jezuniu
4. Nokturn cis-moll op. posth.
© PWM / rys. Mateusz Kołek
Najczęściej czytane:
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.
Sylwetka Mieczysława Wajnberga umyka szerokiej opinii publicznej. Przez lata pomijany i niedoceniany, prawdziwy sukces osiągnął dopiero po śmierci, wpisując się na stałe w repertuary filharmonii i teatrów operowych na całym świecie. Jego burzliwe losy przybliża czytelnikom muzykolożka Danuta Gwizdalanka w najnowszej książce z serii Małe Monografie pt. Wajnberg.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne od kilku lat konsekwentnie podejmuje inicjatywy i realizuje kolejne odsłony projektu „Sounds of Poland”, którego celem jest promocja muzyki polskiej za granicą. W październiku w trzech miastach Kraju Kwitnącej Wiśni: Tokio, Kioto i Himeji zaprezentowaliśmy japońskiej publiczności arcydzieła muzyki polskiej XX wieku, skomponowane przez Karola Szymanowskiego, Grażynę Bacewicz, Henryka Wieniawskiego i Józefa Elsnera.