Aktualności
„Jadwiga, królowa polska” Karola Kurpińskiego na Festiwalu Muzyki Polskiej
2020-08-03
Jednym z najbardziej znaczących wydarzeń tegorocznych wakacji będzie wykonanie opery Karola Kurpińskiego Jadwiga, królowa polska. Już 9 sierpnia, na zwieńczenie Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie zostanie wykonana ta mało znana i niesłusznie zapomniana opera Karola Kurpińskiego. To wielka gratka dla melomanów, zwłaszcza, że opera zostanie wykonana w wersji źródłowej.
Centralną postacią opery wg libretta Juliana Ursyna Niemcewicza jest Jadwiga Andegaweńska. Królowa musi dokonać wyboru pomiędzy szczęściem własnym, a powinnością wobec narodu: mimo odwzajemnionej miłości do arcyksięcia Wilhelma, Jadwiga decyduje się na związek z Jagiełłą, komentując swój los słowami: „niech serca skłonności ustąpią powinności”.
Opera Jadwiga, królowa polska doczekała się w I połowie XIX w. ponad trzydziestu przedstawień, po II wojnie światowej wystawiono ją w Teatrze Wielkim w Warszawie w 1985 roku. Podstawą ówczesnego wykonania było opracowanie Kazimierza Wiłkomirskiego.
Prace nad wersją źródłowo-krytyczną trwały ponad 3 lata. Jak zdradzają redaktorzy, rękopis Kurpińskiego jest niezwykle czytelny i precyzyjny, dopracowany w najdrobniejszych szczegółach. Zawiera sporo oznaczeń wykonawczych, dotyczących tempa, dynamiki i artykulacji, wskazujących na niezwykłą wrażliwość kompozytora na kolorystykę i brzmienie. Ciekawostką partytury jest, że dwie największe arie opery: aria Wilhelma oraz aria Jadwigi zostały rozpisane przez kompozytora w dwóch wersjach. Które z nich usłyszymy podczas najbliższego wykonania?
Podczas Festiwalu Muzyki Polskiej opera zostanie przedstawiona w wersji koncertowej. Chór Mieszany Katedry Wawelskiej i Krakowską Orkiestrę Festiwalową poprowadzi Maestro Rafał Jacek Delekta. W roli tytułowej wystąpi Edyta Piasecka (Jadwiga), a w pozostałych rolach Wojciech Parchem (Wilhelm), Sylwester Smulczyński (Ziemowit), Wojciech Rasiak (Spytko z Melsztyna), Stanisław Napierała (Jan z Tenczyna) i Krzysztof Szumański (Konrad, wielki mistrz krzyżacki).
Serdecznie zapraszamy na ten wyjątkowy koncert. Bilety dostępne są za symboliczną złotówkę!
CO? Karol Kurpiński, Jadwiga, królowa polska
GDZIE? Kraków, Kościół pw. św. Katarzyny
KIEDY? 9 sierpnia 2020, godz. 20:00
© PWM / rys. Mateusz Kołek
Najczęściej czytane:
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!