Aktualności
„Jadwiga, królowa polska” Karola Kurpińskiego na Festiwalu Muzyki Polskiej
2020-08-03
Jednym z najbardziej znaczących wydarzeń tegorocznych wakacji będzie wykonanie opery Karola Kurpińskiego Jadwiga, królowa polska. Już 9 sierpnia, na zwieńczenie Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie zostanie wykonana ta mało znana i niesłusznie zapomniana opera Karola Kurpińskiego. To wielka gratka dla melomanów, zwłaszcza, że opera zostanie wykonana w wersji źródłowej.
Centralną postacią opery wg libretta Juliana Ursyna Niemcewicza jest Jadwiga Andegaweńska. Królowa musi dokonać wyboru pomiędzy szczęściem własnym, a powinnością wobec narodu: mimo odwzajemnionej miłości do arcyksięcia Wilhelma, Jadwiga decyduje się na związek z Jagiełłą, komentując swój los słowami: „niech serca skłonności ustąpią powinności”.
Opera Jadwiga, królowa polska doczekała się w I połowie XIX w. ponad trzydziestu przedstawień, po II wojnie światowej wystawiono ją w Teatrze Wielkim w Warszawie w 1985 roku. Podstawą ówczesnego wykonania było opracowanie Kazimierza Wiłkomirskiego.
Prace nad wersją źródłowo-krytyczną trwały ponad 3 lata. Jak zdradzają redaktorzy, rękopis Kurpińskiego jest niezwykle czytelny i precyzyjny, dopracowany w najdrobniejszych szczegółach. Zawiera sporo oznaczeń wykonawczych, dotyczących tempa, dynamiki i artykulacji, wskazujących na niezwykłą wrażliwość kompozytora na kolorystykę i brzmienie. Ciekawostką partytury jest, że dwie największe arie opery: aria Wilhelma oraz aria Jadwigi zostały rozpisane przez kompozytora w dwóch wersjach. Które z nich usłyszymy podczas najbliższego wykonania?
Podczas Festiwalu Muzyki Polskiej opera zostanie przedstawiona w wersji koncertowej. Chór Mieszany Katedry Wawelskiej i Krakowską Orkiestrę Festiwalową poprowadzi Maestro Rafał Jacek Delekta. W roli tytułowej wystąpi Edyta Piasecka (Jadwiga), a w pozostałych rolach Wojciech Parchem (Wilhelm), Sylwester Smulczyński (Ziemowit), Wojciech Rasiak (Spytko z Melsztyna), Stanisław Napierała (Jan z Tenczyna) i Krzysztof Szumański (Konrad, wielki mistrz krzyżacki).
Serdecznie zapraszamy na ten wyjątkowy koncert. Bilety dostępne są za symboliczną złotówkę!
CO? Karol Kurpiński, Jadwiga, królowa polska
GDZIE? Kraków, Kościół pw. św. Katarzyny
KIEDY? 9 sierpnia 2020, godz. 20:00
© PWM / rys. Mateusz Kołek
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.