PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Kameralistyka wkracza na salony. PWM partnerem IV Krakowskiego Salonu Muzycznego

2020-08-24

Polskie Wydawnictwo Muzyczne zostało partnerem unikatowego festiwalu przywracającego pamięć o tradycji salonów muzycznych jako popularnego elementu życia kulturalnego XIX-wiecznego Krakowa. Organizowany przez Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów IV Krakowski Salon Muzyczny rusza już 10 września.


Projekt stanowi kontynuację festiwalu, którego poprzednie edycje odbyły się w latach 2017–2019. Jego celem w założeniu jest popularyzacja twórczości kameralnej, w tym dzieł kompozytorów polskich, nie tylko XIX-wiecznych, ale również współczesnych oraz przywracanie pamięci o tradycji salonów muzycznych – także przez koncertowanie w prywatnych domach. Ze względu jednak na obecną sytuację epidemiologiczną wszystkie tegoroczne koncerty odbędą się w Domu Jana Matejki. Festiwal będzie trwał od 10 do 29 września.

W ramach projektu zorganizowanych zostanie sześć koncertów i dwie prelekcje przybliżające obyczaje koncertowe, twórczość niedocenianych, zapomnianych kompozytorów oraz sylwetki zapomnianych postaci krakowskiego i europejskiego życia artystycznego.

Program festiwalu:

10 września 2020, godz. 19.00: Walce miłosne – w hołdzie Teodorze Matejko: Dorota Szczepańska (sopran), Hanna Hipp (mezzosopran), Karol Kozłowski (tenor), Łukasz Hajduczenia (baryton), Zarębski Piano Duo: Piotr Różański, Grzegorz Mania (fortepian); w programie Brahms, Żeleński, Schumann) Prelekcja (godz. 18.00): dr hab. Agnieszka Draus (AM w Krakowie)
Transmisja online: 11 września 2020, godz. 18.00

14 września 2020, godz. 19.00: Sztuka transkrypcji: Szymanowski na wiolonczelę – Bartosz Koziak (wiolonczela), Agnieszka Kozło (fortepian); w programie Szymanowski
Transmisja online: 15 września 2020, godz. 18.00

20 września 2020, godz. 19.00: Trio smyczkowe: Anna Maria Staśkiewicz (skrzypce), Katarzyna Budnik (altówka), Marcin Zdunik (wiolonczela); w programie Bach
Transmisja online: 21 września 2020, godz. 18.00

23 września 2020, godz. 18.00 – koncert wyłącznie w formie online: Recital altówkowy: Katarzyna Budnik (altówka), Grzegorz Mania (fortepian), w programie Clarke, Scharwenka

24 września 2020, godz. 19.00: Polskie tria fortepianowe: Michał Francuz (fortepian), Joanna Konarzewska (skrzypce), Rafał Kwiatkowski (wiolonczela); w programie Żeleński, Fitelberg
Transmisja online: 25 września 2020, godz. 18.00

29 września 2020, godz. 19.00 Pionier romantyzmu na salonach – w hołdzie Beethovenowi: Herbert Trio – Bartłomiej Wezner (fortepian), Joanna Kreft (skrzypce), Dominik Płociński (wiolonczela); w programie Beethoven
Prelekcja (godz. 18.00): mgr Jolanta Bujas (Instytut Muzykologii UJ)
Transmisja online: 30 września 2020, godz. 18.00

Projekt, poza koncertami, przewiduje również prelekcje dr hab. Agnieszki Draus (Akademia Muzyczna w Krakowie) oraz mgr Jolanty Bujas (Instytut Muzykologii UJ) poświęcone obyczajom koncertowym i kompozytorom.



Festiwal będzie transmitowany online na kanale YouTube Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów. Wstęp na wydarzenia będzie bezpłatny. Informacje o dostępności biletów będą podawane na stronie internetowej i facebooku Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów.

Festiwal dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Partnerami wydarzenia są Dom Jana Matejki – Oddział Muzeum Narodowego, Instytut Muzykologii UJ, Instytut Kultury Willa Decjusza oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Wydarzenie odbywa się pod patronatami honorowymi: Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałka Województwa Małopolskiego – Witolda Kozłowskiego, JM Rektora Uniwesytetu Jagiellońskiego prof. dr hab. Jacka Popiela. Patronat medialny nad festiwalem objęły TVP Kultura, TVP Kraków, Program 2 Polskiego Radia, Radio Kraków, POLMIC.

Strona internetowa: www.spmk.com.pl/salon
Facebook: www.facebook.com/krakowskisalonmuzyczny
Kanał na YouTube: www.youtube.com/channel/SPMK

Najczęściej czytane:

Muzyka Grażyny Bacewicz zabrzmi podczas prestiżowego konkursu dyrygenckiego!

Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.

Tak świętowaliśmy 80-lecie PWM. Muzyczne spotkania 2025

3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.

Prapremiery wieńczące 2025 rok

Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.

„Ruch Muzyczny” świętuje 80-te urodziny wyjątkowym koncertem

Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego

XVI Ogólnopolska Konferencja Bibliotekarzy Muzycznych

Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".

Pracownicy i autorzy PWM uhonorowani odznaczeniami państwowymi

Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

„… od nas kochać mocniej na pewno nie mogą” – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Historia pewnego utworu

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.

Nieznany rozdział z życia Chopina. Studium brytyjskich wojaży po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu

Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.

Przezwyciężyć fatum – „Philaenis” Romana Statkowskiego. Historia pewnego utworu

Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.

Roman Statkowski w katalogu PWM – w 100. rocznicę śmierci

12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.