PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Zapraszamy na Kurs Edytorstwa Muzycznego – po raz pierwszy online

2020-09-10

Rusza III edycja Kursu Edytorstwa Muzycznego! Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na jedyne w swoim rodzaju zajęcia edukacyjne, które w tym roku po raz pierwszy odbędą się online. Zgłoszenia przyjmowane są do 27 września.

 

 

 

Kurs Edytorstwa Muzycznego to cykl bezpłatnych zajęć adresowanych do absolwentów studiów muzycznych I i II stopnia (muzykologia, akademie muzyczne i inne) zainteresowanych edytorstwem muzycznym. Tegoroczna edycja koncentruje się zwłaszcza na aspektach związanych z komputerowym składem nut oraz obsługą oprogramowania używanego w profesjonalnej pracy redaktorskiej. Absolwenci kursu posiadają odpowiednie kwalifikacje nie tylko do przeniesienia własnej działalności kompozytorskiej czy redakcyjnej do cyfrowego wymiaru, ale także do podjęcia współpracy z redakcją Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

 

Kurs łączy zajęcia praktyczne z teoretycznymi, a podział grup na podstawową i zaawansowaną pozwala na najlepsze dostosowanie poziomu nauczania do oczekiwań uczestników. Każde spotkanie obejmuje praktyczną naukę obsługi programu do edycji nut Sibelius oraz wykłady lub seminaria poświęcone różnorodnym zagadnieniom dotyczącym tajników edytorstwa muzycznego, takich jak proces wydawniczy, korekta nutowa i tekstowa, opracowania źródłowo-krytyczne czy typografia.

 

Do tej pory Kurs Edytorstwa Muzycznego ukończyło ponad stu kopistów, korektorów i redaktorów nutowych, z których wielu nawiązało trwającą do dziś współpracę z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. Zajęcia prowadzone są przez uznanych specjalistów z zakresu edytorstwa muzycznego związanych ze środowiskiem akademickim, m.in. prof. Zofię Chechlińską (NIFC/UJ), dra Marcina Konika (NIFC/UJ), dra Macieja Jochymczyka (UJ). Swoim wieloletnim praktycznym doświadczeniem dzielą się również kopiści i redaktorzy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, co gwarantuje zdobywanie praktycznych umiejętności i wiedzy teoretycznej pod okiem najlepszych specjalistów w Polsce. Zajęcia odbywać się będą w formie zdalnej co drugą sobotę od 10 października do 5 czerwca w godzinach 10:00–15:30.

Absolwenci, którzy ukończą kurs z wymaganą frekwencją oraz przygotują pracę zaliczeniową, otrzymają certyfikat umożliwiający podjęcie współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

 

Więcej informacji na temat kursu znajduje się na stronie: www.edytorstwo.pwm.com.pl. Zgłoszenia wraz z CV i listem motywacyjnym należy przesyłać do 27 września 2020 roku na adres: kem@pwm.com.pl.

Osoby, które chcą rekrutować się do grupy zaawansowanej, będą proszone o wykonanie trzech próbek składu komputerowego w programie Sibelius. Pliki dostępne są do pobrania na stronie www.edytorstwo.pwm.com.pl w zakładce REKRUTACJA. Wyniki rekrutacji przedstawimy drogą mailową 2 października.

 

Kurs Edytorstwa Muzycznego finansowany jest ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Dziedzictwo muzyki polskiej”. Partnerami przedsięwzięcia są Narodowy Instytut Fryderyka Chopina oraz Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Najczęściej czytane:

6 utworów polskiej muzyki najnowszej, które warto poznać w maju

Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.