PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Song Master Class: lekcje online z Tomaszem Koniecznym i Lechem Napierałą

2020-09-21

Pieśni Stanisława Moniuszki i Romualda Twardowskiego są znane i cenione zarówno przez wykonawców, jak i publiczność. A gdyby tak móc poznać te utwory od podszewki? Światowej sławy artyści zapraszają na prywatne lekcje mistrzowskie – z dostawą do domu! Wybitny bas-baryton Tomasz Konieczny i znakomity pianista Lech Napierała wychodzą naprzeciw wszystkim, którzy chcą lepiej poznać najpiękniejsze polskie pieśni. Startuje internetowy projekt Song Master Class.
 

© Song Master Class, fot. Marta Napierała


Tomasz Konieczny jest śpiewakiem, którego nie trzeba przedstawiać publiczności śledzącej doniesienia z największych scen operowych świata. Wraz z uznanym pianistą i doświadczonym kameralistą Lechem Napierałą zaprasza nie tylko adeptów sztuki muzycznej, ale też melomanów i pasjonatów muzyki kameralnej do wspólnego odkrywania piękna i niuansów zawartych w polskich pieśniach XIX i XX wieku. Projekt Song Master Class koncentruje się na wybranych utworach Stanisława Moniuszki i Romualda Twardowskiego – kompozytora, który w 2020 roku obchodził swoje 90. urodziny. Na stronie www.songmasterclass.com udostępnionych jest aż 30 wideotutoriali prezentujących dwa najsłynniejsze cykle pieśni Romualda Twardowskiego: Znad Wilii oraz Oblicze Morza, a także najpopularniejsze utwory Stanisława Moniuszki: balladę Dziad i baba i pieśń Do Niemna. Każdemu utworowi poświęcone są trzy materiały wideo, które koncentrują się na spojrzeniu na pieśni od strony wokalisty, pianisty oraz współpracy artystów-kameralistów. Kompleksowy zapis audiowizualny pracy nad utworami wypełniony rzeczowymi wskazówkami przekazanymi w przystępny sposób jest znakomitą podstawą do pracy i inspiracją dla każdego adepta śpiewu i amatora fortepianu. Dzięki tłumaczeniu materiałów na język angielski, niemiecki i japoński także artyści nieposługujący się językiem pieśni będą mogli szczegółowo przysłuchać się polskiej wymowie, co ułatwi im włączenie wyjątkowych dzieł liryki wokalnej do swoich repertuarów. Dostęp do wszystkich materiałów jest bezpłatny.


© Song Master Class, fot. Marta Napierała

Tomasz Konieczny i Lech Napierała znają pieśni Romualda Twardowskiego jak nikt inny dzięki bezpośredniej współpracy z kompozytorem nad płytą, która już tej jesieni zostanie wydana przez ANAKLASIS, wytwórnię płytową działającą w ramach Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Także twórczość Stanisława Moniuszki znajduje się w obszarze zainteresowań Koniecznego, który w 2019 roku uczestniczył m.in. w oklaskiwanej produkcji Halki w słynnym Theater an der Wien, a także w koncercie poświęconym kompozytorowi w Teatrze Wielkim–Operze Narodowej w Warszawie, zorganizowanym z okazji 200. rocznicy urodzin twórcy.

Oprócz unikatowych materiałów o nieprzeciętnych walorach edukacyjnych, na www.songmasterclass.org udostępnione jest także wyjątkowe nagranie omawianych dzieł w wersji koncertowej. To recital poświęcony najpiękniejszym polskim pieśniom w wykonaniu niezrównanych artystów – prosto z Wiednia!

Zajrzyj na www.songmasterclass.org i na kanał YouTube Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.



Projekt finansowany jest przez Narodowe Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci”.

Partnerem projektu jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Patroni medialni: Radio Łódź, TVP Kultura, Tok FM, Program 2 Polskiego Radia, TVP 3 Łódź

Najczęściej czytane:

Polifonia epok i osobowości: płyta LAETA MUNDUS dostępna także na LP

Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.

Podwójna tożsamość zaginionej partytury – Historia pewnego utworu

Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.

Wywiad z autorkami „Wiolinkowych opowieści”

Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.

8. Konkurs Kompozytorski im. Krzysztofa Pendereckiego. Termin nadsyłania prac: 8 kwietnia 2025 roku

Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.

Kim był ulubiony uczeń Haydna? Premiera nowej książki z serii „Małe Monografie”

Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.

 

W 2025 roku grajmy TUTTI muzykę polską!

225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: ZYGMUNT KRAUZE i jego #BiurkoKompozytora

W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.

Sięgnij po najpiękniejsze polskie kolędy

Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.

Instrument miesiąca: trąbkowe rekomendacje Sławomira Cichora

Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.

 

O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.