Aktualności
Festiwal Paweł Mykietyn – konteksty w Nowym Teatrze w Warszawie
2020-09-28
W muzyce współczesnej nieczęsto pojawiają się tak zjawiskowe meteoryty, hipnotyzujące swoim pięknem i dramaturgicznie doskonałą narracją, przy wyrafinowaniu i precyzji stosowanych środków. 7 października w Nowym Teatrze w Warszawie rusza Festiwal Paweł Mykietyn – konteksty, poświęcony twórczości jednego z najciekawszych kompozytorów polskich swojego pokolenia. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Podczas festiwalowych koncertów między 7 a 11 października w Nowym Teatrze w Warszawie oprócz wybranych utworów Pawła Mykietyna będzie można również usłyszeć kompozycje Pawła Szymańskiego – kompozytora starszego od Mykietyna o generację, którego u progu swej drogi wybrał on jako główny punkt odniesienia.

Pierwszy koncert festiwalu to połączenie arcydzieł Mykietyna i Szymańskiego, fortepianowych z wokalnymi. Pieśni do słów Trakla i Sonety Szekspira reprezentują dwa skrajnie odmienne typy myślenia o ekspresji głosu, estetyce, a jednocześnie w sposób kongenialny ewokują światy poetyckie odległe o epoki, ekstazę miłosną z jednej strony i melancholię kończącego się świata z drugiej.
Podczas drugiego koncertu, zaplanowanego na 9 października, zagra Sinfonia Varsovia pod dyrekcją charyzmatycznego Bassema Akiki. Zabrzmią utwory istotne dla Pawła Mykietyna, który usuwa się tu w cień, wskazując na kompozytorów starszej generacji, podobnie jak on sam mistrzowsko grających różnymi idiomami, odwołujących się do dawnych form, jak sinfonietta, sonata czy nawet czeska polka i budujących niezrównane narracje.
Koncert kameralny (10 października) to maraton kwartetowy, a obok Lutosławski String Quartet i Royal String Quartet dwójka pełnych energetycznej precyzji wykonawców – klawesynistka Małgorzata Sarbak i perkusista Miłosz Pękala. To zarazem mini antologia polskiej muzyki kameralnej, z hipnotycznym obrazem pewnej podroży pociągiem Pawła Szymańskiego, a jednocześnie obraz ewolucji stylu kompozytorskiego Pawła Mykietyna widoczny w jego dwóch skrajnie odmiennych, lecz podobnie angażujących arcydzieł – II i III Kwartecie smyczkowym. Z zespołem Lutosławski String Quartet gościnnie wystąpi pianista Maciej Piszek.
Festiwal zakończy 11 października koncert muzyki elektronicznej, z ikonicznymi arcydziełami stworzonymi na taśmę.
Wszechogarniający dźwięk konstrukcji iluzorycznych, w którym można się bezpiecznie zatopić i – co nie tak częste w muzyce współczesnej – niezwykle pięknych i przyjaznych w odbiorze nawet dla początkującego słuchacza. Do zachwycających, czasem nawet pobrzmiewających idylliczną sielanką utworów Mykietyna i Szymańskiego dołączone są wciągające oniryczne narracje Adama Falkiewicza oraz fascynujący utwór pioniera muzyki elektronicznej w Polsce – Włodzimierza Kotońskiego, który był nauczycielem wszystkich tych trzech genialnych kompozytorów reprezentujących zarazem trzy generacje.
Nowy Teatr
Madalińskiego 10/16, Warszawa
Bilety na wszystkie koncerty: 30 zł (normalne) i 20 zł (ulgowe) dostępne na: bilety.nowyteatr.org
Szczegółowy program znajduje się na nowyteatr.org
Na podstawie materiałów organizatora
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.