Aktualności
'Impressions on Paderewski' Krzysztofa Herdzina – nowa płyta marki ANAKLASIS
2020-11-06
Paderewski wielkim kompozytorem był. Herdzin wielkim improwizatorem jest. Z połącznia światów tych dwóch muzycznych gigantów powstała nowa jakość, którą się dzisiaj dzielimy. W 160. rocznicę urodzin Ignacego Jana Paderewskiego czas wyostrzyć słuch na najpiękniejsze o nim impresje.
Powiedzieć o Krzysztofie Herdzinie, że jest muzykiem wszechstronnym i tytanem pracy, to nic nie powiedzieć. Ten pianista, kompozytor, aranżer, dyrygent i producent muzyczny równie dobrze czuje się w żywiole jazzowym (grał w zespołach Jana Ptaszyna Wróblewskiego i Zbigniewa Namysłowskiego, sam jest band leaderem), muzyce współczesnej (za co był wielokrotnie nominowany do Fryderyka), filmie i teatrze. Współpracował także z największymi gwiazdami muzyki pop. Mówiąc krótko – musi o potrzebach publiczności wiedzieć coś, czego inni nie wiedzą.
Okazuje się, że wie też coś o kompozycjach Ignacego Jana Paderewskiego – wysłyszał w nich znakomity zaczyn do jazzowej reinterpretacji i śmiałych improwizacji. Zachowując wierność duchowi oryginałów – w tym słynnego Menueta G-dur – Herdzin nie tylko daje popis pianistycznej wirtuozerii, ale szuka dla kompozycji trzeciej drogi, pomiędzy szlachetną koturnowością muzyki poważnej, a żywiołowością i humorem właściwym jazzowi.
Jaki jest Paderewski Herdzina? Na pewno uniwersalny, chwilami zawadiacki, grany z pasją, humorem i zaskakująco aktualny – tematy sprzed ponad stu lat okazały się wdzięcznym tworzywem do snucia wartkich opowieści z odniesieniami do współczesności.
To nie nagranie studyjne, ale live – dźwięków o takiej temperaturze nie nagrywa się w warunkach laboratoryjnych! Płyta jest rejestracją koncertu, który odbył się 23 listopada 2019 roku w ramach XI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Ignacego Jana Paderewskiego organizowanego przez Filharmonię Pomorską w Bydgoszczy. Krążek zasila serię REVISIONS wytwórni płytowej ANAKLASIS, działającej pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Płyta od 6 listopada dostępna jest w sprzedaży w księgarni PWM i na pwm.com.pl, a także na empik.com, swiatksiazki.pl oraz w dobrych księgarniach muzycznych.
ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION
Najczęściej czytane:
Goplana, Janek, Stara baśń, Konrad Wallenrod: to – oprócz najczęściej wymienianej w dorobku kompozytora uwertury W Tatrach – największe, w dosłownym tego słowa znaczeniu, dzieła Władysława Żeleńskiego. Oprócz wymienionych oper, Władysław Żeleński jest autorem utworów symfonicznych ze Suitą tańców polskich, kameralnych, w tym Kwintetu fortepianowego, wokalnych, organowych i solowych.
Jednak wiele tytułów kompozytora wciąż pozostaje nieznanych. Od kilku lat PWM podejmuje zadanie przywrócenia przynajmniej części z nich do powszechnego użytku.
Powtórkę z muzyki w 2021 roku zaczynamy od sonoryzmu. Poniżej prezentujemy opis przygotowany przez prof. dr. hab. Iwonę Lindstedt, a jako lekturę uzupełniającą polecamy również styczniowy alfabet kompozytora, czyli tekst poświęcony Witoldowi Szalonkowi autorstwa dyrektora – redaktora naczelnego PWM, dra Daniela Cichego.
Czy muzyce potrzebny jest parytet? Zapewne nie, broni się sama. Ale przecież warto dostrzec i podkreślić artystyczne przewagi znakomitych kompozytorek współczesnych i ich wybitnych poprzedniczek – kobiety w polskiej muzyce to głos równie osobny, co wyrazisty. Tę potrzebę dostrzegła wytwórnia ANAKLASIS, która 29 stycznia wypuszcza do sprzedaży krążek POLISH HEROINES OF MUSIC z muzyką orkiestrową Elżbiety Sikory, Hanny Kulenty, Grażyny Bacewicz i Agaty Zubel.
Dzisiaj mija 75. rocznica śmierci Feliksa Nowowiejskiego.
Od kilku lat obserwujemy wzrastające zainteresowanie twórczością tego kompozytora – jego utwory pojawiają się coraz częściej w programach koncertowych i na deskach oper. W roku 2016 oraz 2017 (rok Feliksa Nowowiejskiego) mieliśmy okazję usłyszeć wiele na nowo odkrywanych dzieł kompozytora, by wspomnieć choćby koncert Sinfonii Varsovii i Chóru Filharmonii Narodowej z oratorium Znalezienie Świętego Krzyża, czy przepiękną realizację Legendy Bałtyku przygotowaną przez Teatr Wielki w Poznaniu.
W związku z utrzymującym się brakiem możliwości organizowania wydarzeń z udziałem publiczności informujemy, że do TUTTI.pl można zgłaszać również wykonania w trybie on-line: nie będą one traktowane jako zawieszenie w Internecie, a jak regularny koncert. Dodatkowym bonusem od PWM jest możliwość utrzymania aktywnego linku do takiego koncertu do dwóch tygodni bez dodatkowych opłat.
W 2021 roku zwracamy uwagę na kierunki i nurty w muzyce polskiej XX i XXI wieku, a także na ich twórczych reprezentantów – kompozytorów związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. W styczniu, mówiąc o sonoryzmie, kierujemy się ku życiu i twórczości Witolda Szalonka.
Których utworów kompozytorów polskich będziemy słuchać w Nowym Roku najczęściej? Jaki klucz wyboru repertuaru będzie dominował w filharmoniach i zespołach polskich w roku 2021? Będzie to twórczość kobiet-kompozytorek (Grażyny Bacewicz, Elżbiety Sikory, Marty Ptaszyńskiej, Hanny Kulenty), utwory świętujących okrągłą rocznicę urodzin kompozytorów z rocznika 1971 (Pawła Mykietyna, Marcela Chyrzyńskiego, Macieja Zielińskiego, Mikołaja Piotra Góreckiego, czy może – ze względu na przypadającą w styczniu 100. rocznicę śmierci Władysława Żeleńskiego – utwory tego właśnie kompozytora?
Zbliżamy się do końca 2020 roku, a więc czas na małe podsumowanie! Przez ostatnie kilka miesięcy publikowaliśmy w naszym cyklu #zksięgarniPWM rekomendacje publikacji, które cieszyły się Waszym zainteresowaniem. Chcielibyśmy przypomnieć te, które wpisały się w grono naszych bestsellerów – czyli najlepiej sprzedających się w prawie minionym roku.
Na najpiękniejszy w roku czas, na tak wyczekiwane Święta Bożego Narodzenia, wypełnione zapachami wigilijnych potraw, blaskiem przystrojonych choinek i melodiami ukochanych kolęd, przygotowaliśmy dla Państwa niespodziankę. W aplikacji con.sol.la zamieściliśmy wybór najpiękniejszych kolęd w opracowaniu na zespół jazzowy. Serdecznie zachęcamy do kolędowania na jazzowo.
Rok 2020 był dla kultury czasem zmian i nieoczekiwanych wyzwań, które przyniosła nowa rzeczywistość. Kultura nie odeszła jednak w zapomnienie dzięki działalności artystów, instytucji i stowarzyszeń pragnących wykorzystywać nowe możliwości kontaktu z odbiorcami. Przez cały rok Polskie Wydawnictwo Muzyczne nie tylko kontynuowało zaplanowane działania wydawnicze, ale też docierało z polską muzyką do wszystkich spragnionych kultury, dzięki wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi w projektach skierowanych do różnych odbiorców – i tych najmłodszych, i trochę starszych, muzyków profesjonalnych i aspirujących artystów, w Polsce i na świecie.