PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

„Ciemno wszędzie, głucho wszędzie, co to będzie, co to będzie?” 17 marca DZIADY ukażą się na płycie gramofonowej

2021-03-10

Hipnotyzujące spotkanie jazzu z muzyką elektroniczną i ambientem od 17 marca dostępne także na płycie gramofonowej. Album DZIADY High Definition Quartet z plejadą gwiazd muzyki eksperymentalnej zasila serię REVISIONS o kolejne wydawnictwo sygnowane marką ANAKLASIS, będąc drugim z kolei winylem w katalogu wydawcy. Na krążku oprócz muzyków kwartetu usłyszymy gigantów ambientu, twórców o światowej renomie, jak William Basinski, Krzysztof Knittel, Robert Rich, Christian Fennesz i Igor Boxx z duetu Skalpel.


High Definition Quartet to zespół, który sprawdza się w międzygatunkowych poszukiwaniach, a jego pianista i lider Piotr Orzechowski nie bez przyczyny wziął sobie przydomek Pianohooligan – z łobuzerską zuchwałością przeskakuje płoty pomiędzy muzycznymi krainami. W przypadku DZIADÓW jest to rzadko odwiedzane pogranicze jazzu czy muzyki improwizowanej w szerszym rozumieniu i elektroniki, w której jedni widzą jeszcze ambient, inni już muzykę współczesną domowej roboty. 



Wywoływanie duchów odbyło się tu na kanwie II części Dziadów Adama Mickiewicza, a gośćmi z zaświatów okazują się wybitne postacie światowej muzyki eksperymentalnej: mag ambientu William Basinski, mistrz preparowanej gitary Christian Fennesz i specjalista od ponurych, onirycznych dźwiękoobrazów Robert Rich. W tym fascynującym rytuale uczestniczą też Krzysztof Knittel, grający na reagującym na podczerwień monochordzie oraz Igor Boxx, połowa duetu Skalpel.

Wydany wcześniej wyłącznie na kompakcie materiał ukaże się po raz pierwszy na winylu, ku radości melomanów, bo kto nie posmakował brzmienia analogowego, ten nigdy nie będzie w niebie.

Płyta CD z nietuzinkowymi interpretacjami Mickiewiczowskiego dramatu zdobyła wiele nagród i wyróżnień. Na szczególną uwagę zasługuje tytuł Jazzowej Płyty Roku 2019 według Redakcji JazzPRESS & Radia JAZZ.FM. Album odbił się szerokim echem wśród krytyków, zbierając szereg znakomitych recenzji.

„Jest na albumie DZIADY niemało muzyki wybitnej. Kwartet demonstruje doskonale sprężystą grę, łączy potrzebną dyscyplinę z impulsywną swobodą, wspaniale odnajduje się w przewidzianych przez Orzechowskiego formach: złowrogich ostinatach, delikatnych kantylenach, minimalistycznych groove’ach czy sugerującej Chopina balladzie. Nie ma wątpliwości, że jest to muzykowanie najwyższej klasy”, oceniał Maciej Krawiec na łamach portalu dwutygodnik.com.

„Mamy tu do czynienia z muzyką uwalniającą ekstrema, w które – wydaje się – nie zapuścił się dotąd żaden z czterech członków zespołu. Kulminacje nie rozwiązują się, a kolejne partie nie znajdują szczęśliwych finałów, bo celem muzyków jest ekstaza i wywołanie ducha. To badanie na żywo możliwości jazzu, a zarazem test możliwości emocjonalnych człowieka”, pisze o krążku Jarek Szubrycht.


Fot. Adam Golec

Gdyby tego było mało, nieprzekonanym polecamy muzyczne podsumowanie roku 2019, które dla Culture.pl stworzył Filip Lech, określając w nim DZIADY jako „jedną z najciekawszych płyt, która ukazała się w PWM-owskim wydawnictwie ANAKLASIS”. Natomiast Arek Lerch dla VIOLENCE ONLINE ocenił, że „niewątpliwie jest to najciekawsza, przełomowa w sumie produkcja jazzowa, zamykająca rok 2019. Przełomowa i najtrudniejsza. Podejmuj wyzwanie, człowieku. Warto czekać na moment olśnienia”.

Tym razem na winylu od 17 marca DZIADY dostępne będą w stacjonarnej księgarni PWM, na pwm.com.pl, swiatksiazki.pl, a także w najlepszych księgarniach i sklepach muzycznych oraz na wirtualnych półkach sieci empik.

Wykonawcy:

HIGH DEFINITION QUARTET
Mateusz Śliwa – saksofon tenorowy
Piotr Orzechowski ‘Pianohooligan’ – fortepian, koncepcja projektu
Alan Wykpisz – kontrabas
Grzegorz Pałka – perkusja
Krzysztof Knittel, William Basinski, Christian Fennesz, Igor Boxx, Robert Rich – elektronika

Projekt powstał we współpracy z Agencją Artystyczną GAP, a jego koncertowa premiera odbyła się w ramach programu wydarzeń kulturalnych towarzyszących Kongresowi Open Eyes Economy Summit w 2016 roku.

Zapraszamy do odwiedzenia strony internetowej wytwórni ANAKLASIS, na której znajdziecie m.in. pełny katalog marki fonograficznej. Szczegółów szukajcie na www.anaklasis.pl.

ANAKLASIS 
A DIVISION OF 
PWM EDITION

www.anaklasis.pl 
www.pwm.com.pl/anaklasis 
www.facebook.com/anaklasisrecords/

Najczęściej czytane:

Prawykonania utworów Agaty Zubel i Zygmunta Krauze inspirowanych malarstwem współczesnym

W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.

Polifonia epok i osobowości: płyta LAETA MUNDUS dostępna także na LP

Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.

Podwójna tożsamość zaginionej partytury – Historia pewnego utworu

Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.

Wywiad z autorkami „Wiolinkowych opowieści”

Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.

8. Konkurs Kompozytorski im. Krzysztofa Pendereckiego. Termin nadsyłania prac: 8 kwietnia 2025 roku

Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.

Kim był ulubiony uczeń Haydna? Premiera nowej książki z serii „Małe Monografie”

Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.

 

W 2025 roku grajmy TUTTI muzykę polską!

225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: ZYGMUNT KRAUZE i jego #BiurkoKompozytora

W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.

Sięgnij po najpiękniejsze polskie kolędy

Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.