Aktualności
„Ciemno wszędzie, głucho wszędzie, co to będzie, co to będzie?” 17 marca DZIADY ukażą się na płycie gramofonowej
2021-03-10
Hipnotyzujące spotkanie jazzu z muzyką elektroniczną i ambientem od 17 marca dostępne także na płycie gramofonowej. Album DZIADY High Definition Quartet z plejadą gwiazd muzyki eksperymentalnej zasila serię REVISIONS o kolejne wydawnictwo sygnowane marką ANAKLASIS, będąc drugim z kolei winylem w katalogu wydawcy. Na krążku oprócz muzyków kwartetu usłyszymy gigantów ambientu, twórców o światowej renomie, jak William Basinski, Krzysztof Knittel, Robert Rich, Christian Fennesz i Igor Boxx z duetu Skalpel.
High Definition Quartet to zespół, który sprawdza się w międzygatunkowych poszukiwaniach, a jego pianista i lider Piotr Orzechowski nie bez przyczyny wziął sobie przydomek Pianohooligan – z łobuzerską zuchwałością przeskakuje płoty pomiędzy muzycznymi krainami. W przypadku DZIADÓW jest to rzadko odwiedzane pogranicze jazzu czy muzyki improwizowanej w szerszym rozumieniu i elektroniki, w której jedni widzą jeszcze ambient, inni już muzykę współczesną domowej roboty.
Wywoływanie duchów odbyło się tu na kanwie II części Dziadów Adama Mickiewicza, a gośćmi z zaświatów okazują się wybitne postacie światowej muzyki eksperymentalnej: mag ambientu William Basinski, mistrz preparowanej gitary Christian Fennesz i specjalista od ponurych, onirycznych dźwiękoobrazów Robert Rich. W tym fascynującym rytuale uczestniczą też Krzysztof Knittel, grający na reagującym na podczerwień monochordzie oraz Igor Boxx, połowa duetu Skalpel.
Wydany wcześniej wyłącznie na kompakcie materiał ukaże się po raz pierwszy na winylu, ku radości melomanów, bo kto nie posmakował brzmienia analogowego, ten nigdy nie będzie w niebie.
Płyta CD z nietuzinkowymi interpretacjami Mickiewiczowskiego dramatu zdobyła wiele nagród i wyróżnień. Na szczególną uwagę zasługuje tytuł Jazzowej Płyty Roku 2019 według Redakcji JazzPRESS & Radia JAZZ.FM. Album odbił się szerokim echem wśród krytyków, zbierając szereg znakomitych recenzji.
„Jest na albumie DZIADY niemało muzyki wybitnej. Kwartet demonstruje doskonale sprężystą grę, łączy potrzebną dyscyplinę z impulsywną swobodą, wspaniale odnajduje się w przewidzianych przez Orzechowskiego formach: złowrogich ostinatach, delikatnych kantylenach, minimalistycznych groove’ach czy sugerującej Chopina balladzie. Nie ma wątpliwości, że jest to muzykowanie najwyższej klasy”, oceniał Maciej Krawiec na łamach portalu dwutygodnik.com.
„Mamy tu do czynienia z muzyką uwalniającą ekstrema, w które – wydaje się – nie zapuścił się dotąd żaden z czterech członków zespołu. Kulminacje nie rozwiązują się, a kolejne partie nie znajdują szczęśliwych finałów, bo celem muzyków jest ekstaza i wywołanie ducha. To badanie na żywo możliwości jazzu, a zarazem test możliwości emocjonalnych człowieka”, pisze o krążku Jarek Szubrycht.
Fot. Adam Golec
Gdyby tego było mało, nieprzekonanym polecamy muzyczne podsumowanie roku 2019, które dla Culture.pl stworzył Filip Lech, określając w nim DZIADY jako „jedną z najciekawszych płyt, która ukazała się w PWM-owskim wydawnictwie ANAKLASIS”. Natomiast Arek Lerch dla VIOLENCE ONLINE ocenił, że „niewątpliwie jest to najciekawsza, przełomowa w sumie produkcja jazzowa, zamykająca rok 2019. Przełomowa i najtrudniejsza. Podejmuj wyzwanie, człowieku. Warto czekać na moment olśnienia”.
Tym razem na winylu od 17 marca DZIADY dostępne będą w stacjonarnej księgarni PWM, na pwm.com.pl, swiatksiazki.pl, a także w najlepszych księgarniach i sklepach muzycznych oraz na wirtualnych półkach sieci empik.
Wykonawcy:
HIGH DEFINITION QUARTET
Mateusz Śliwa – saksofon tenorowy
Piotr Orzechowski ‘Pianohooligan’ – fortepian, koncepcja projektu
Alan Wykpisz – kontrabas
Grzegorz Pałka – perkusja
Krzysztof Knittel, William Basinski, Christian Fennesz, Igor Boxx, Robert Rich – elektronika
Projekt powstał we współpracy z Agencją Artystyczną GAP, a jego koncertowa premiera odbyła się w ramach programu wydarzeń kulturalnych towarzyszących Kongresowi Open Eyes Economy Summit w 2016 roku.
Zapraszamy do odwiedzenia strony internetowej wytwórni ANAKLASIS, na której znajdziecie m.in. pełny katalog marki fonograficznej. Szczegółów szukajcie na www.anaklasis.pl.
ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION
www.anaklasis.pl
www.pwm.com.pl/anaklasis
www.facebook.com/anaklasisrecords/
Najczęściej czytane:
Jeżeli właśnie rozpoczynasz przygodę z harfą, to warto, byś zapoznała lub zapoznał się z publikacjami wydanymi przez naszą Oficynę. Znajdziesz wśród nich nie tylko atrakcyjny materiał dydaktyczny, ale także barwnie ilustrowane miniaturki, gwarantujące radość z gry na harfie.
Agnieszka Kaczmarek-Bialic, harfistka koncertująca jako solistka i kameralistka zarówno w Polsce, jak i za granicą, przygotowała rekomendacje pięciu swoich ulubionych publikacji przeznaczonych na ten instrument. Artystka zdradza również historie, które kryją się za wskazanymi utworami. Która postać z japońskiej gry wideo i filmu anime stała się inspiracją do skomponowania utworu na harfę? Czy Witold Lutosławski potrafił komponować z myślą o „niebiańskim instrumencie”? Kto poprosił Janinę Garścię o nowe kompozycje dla siebie i swojego brata?
W piątek 15 marca rozpocznie się wielkie święto dla miłośników eufonium i saxhornu, werbla, czy buławy. Ogólnopolska Konferencja Orkiestr Dętych w Radomiu (15-17 marca) zgromadzi w jednym miejscu muzyków, dyrygentów i orkiestry, po to, by wymieniać się doświadczeniami, doskonalić swoje umiejętności oraz zdobywać szeroko ujętą w programie wiedzę teoretyczną.
Muzyka – czym jest? Co oznacza? Na czym polega jej wartość? Estetyka muzyki Rogera Scrutona to brytyjski bestseller, który od niemal 30 lat pobudza do refleksji nad filozoficznym wymiarem sztuki dźwięków. Dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego książka nareszcie trafia w ręce polskich czytelników.
Swoim brzmieniem przenosi do świata baśni, mchu i paproci. Tworzy światy równoległe, maluje dźwiękiem impresje. Trudno znaleźć bardziej magiczny i przyciągający tajemniczością instrument od harfy.
Poznajcie pięć publikacji dla harfistów, wydanych przez PWM, które przyniosą radość z tworzenia muzycznych opowieści. Wśród nich odnajdziecie m.in. perełkę polskiej literatury harfowej, którą wskaże Wam Agnieszka Grela-Fedkowicz – harfistka i kompozytorka o szerokich horyzontach gatunkowych i stylistycznych, pedagożka oraz połówka Fedkowicz Duo, zespołu tworzącego muzykę z dużą ilością przestrzeni i kolorów.
Twórczość kompozytorów, którzy rewolucjonizowali pejzaż stylistyczny muzyki polskiej okresu po drugiej wojnie światowej, czasów naznaczonych wpływem Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” i działalnością Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia zabrzmi 8 marca w Muzeum Narodowym w Krakowie.
Zapraszamy Was do comiesięcznej zabawy z ilustracjami tegorocznego kalendarza PWM. Szukaj atrybutów na ilutracjach i zdobywaj ciekawe nagrody.
Konkurs "Gdzie jest Wally" rozgrywa się w 11 odsłonach. Śledź naszą stronę na Facebooku od lutego do grudnia i wygrywaj. Do zdobycia: nowe publikacje i atrakcyjne rabaty.
Na przełomie lutego i marca 2024 roku przypada 170. rocznica urodzin Juliusza Zarębskiego – jednego z najwybitniejszych kompozytorów polskich drugiej połowy XIX w. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego twórcy – w tym dwie nowości wydawnicze – można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Akademia Fonograficzna ogłosiła nazwiska artystów wyróżnionych tegorocznym Złotym Fryderykiem za całokształt twórczości. W sekcji muzyki poważnej nagrodę otrzyma Krzysztof Meyer, kompozytor z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
W październiku 2023 roku Elżbieta Sikora skończyła 80 lat. W jubileuszowym sezonie 2023/2024 i w roku 2024, na całym świecie odbywają się liczne wykonania muzyki tej jednej z ważniejszych postaci polskiej muzyki najnowszej. W najbliższych miesiącach dzieła Sikory będzie można usłyszeć w Zielonej Górze, Warszawie, Berlinie, Paryżu oraz Krakowie.
Śmiertelny wróg Szymanowskiego, mierny kompozytor oraz zły człowiek, którego należy potępić i wymazać z powszechnej świadomości. Kim był Eugeniusz Morawski i dlaczego tak mało o nim wiemy? W najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Oskar Łapeta obnaża prawdę o kompozytorze, niszcząc utrwalony przez oponentów wizerunek.