Aktualności
„Ciemno wszędzie, głucho wszędzie, co to będzie, co to będzie?” 17 marca DZIADY ukażą się na płycie gramofonowej
2021-03-10
Hipnotyzujące spotkanie jazzu z muzyką elektroniczną i ambientem od 17 marca dostępne także na płycie gramofonowej. Album DZIADY High Definition Quartet z plejadą gwiazd muzyki eksperymentalnej zasila serię REVISIONS o kolejne wydawnictwo sygnowane marką ANAKLASIS, będąc drugim z kolei winylem w katalogu wydawcy. Na krążku oprócz muzyków kwartetu usłyszymy gigantów ambientu, twórców o światowej renomie, jak William Basinski, Krzysztof Knittel, Robert Rich, Christian Fennesz i Igor Boxx z duetu Skalpel.
High Definition Quartet to zespół, który sprawdza się w międzygatunkowych poszukiwaniach, a jego pianista i lider Piotr Orzechowski nie bez przyczyny wziął sobie przydomek Pianohooligan – z łobuzerską zuchwałością przeskakuje płoty pomiędzy muzycznymi krainami. W przypadku DZIADÓW jest to rzadko odwiedzane pogranicze jazzu czy muzyki improwizowanej w szerszym rozumieniu i elektroniki, w której jedni widzą jeszcze ambient, inni już muzykę współczesną domowej roboty.
Wywoływanie duchów odbyło się tu na kanwie II części Dziadów Adama Mickiewicza, a gośćmi z zaświatów okazują się wybitne postacie światowej muzyki eksperymentalnej: mag ambientu William Basinski, mistrz preparowanej gitary Christian Fennesz i specjalista od ponurych, onirycznych dźwiękoobrazów Robert Rich. W tym fascynującym rytuale uczestniczą też Krzysztof Knittel, grający na reagującym na podczerwień monochordzie oraz Igor Boxx, połowa duetu Skalpel.
Wydany wcześniej wyłącznie na kompakcie materiał ukaże się po raz pierwszy na winylu, ku radości melomanów, bo kto nie posmakował brzmienia analogowego, ten nigdy nie będzie w niebie.
Płyta CD z nietuzinkowymi interpretacjami Mickiewiczowskiego dramatu zdobyła wiele nagród i wyróżnień. Na szczególną uwagę zasługuje tytuł Jazzowej Płyty Roku 2019 według Redakcji JazzPRESS & Radia JAZZ.FM. Album odbił się szerokim echem wśród krytyków, zbierając szereg znakomitych recenzji.
„Jest na albumie DZIADY niemało muzyki wybitnej. Kwartet demonstruje doskonale sprężystą grę, łączy potrzebną dyscyplinę z impulsywną swobodą, wspaniale odnajduje się w przewidzianych przez Orzechowskiego formach: złowrogich ostinatach, delikatnych kantylenach, minimalistycznych groove’ach czy sugerującej Chopina balladzie. Nie ma wątpliwości, że jest to muzykowanie najwyższej klasy”, oceniał Maciej Krawiec na łamach portalu dwutygodnik.com.
„Mamy tu do czynienia z muzyką uwalniającą ekstrema, w które – wydaje się – nie zapuścił się dotąd żaden z czterech członków zespołu. Kulminacje nie rozwiązują się, a kolejne partie nie znajdują szczęśliwych finałów, bo celem muzyków jest ekstaza i wywołanie ducha. To badanie na żywo możliwości jazzu, a zarazem test możliwości emocjonalnych człowieka”, pisze o krążku Jarek Szubrycht.
Fot. Adam Golec
Gdyby tego było mało, nieprzekonanym polecamy muzyczne podsumowanie roku 2019, które dla Culture.pl stworzył Filip Lech, określając w nim DZIADY jako „jedną z najciekawszych płyt, która ukazała się w PWM-owskim wydawnictwie ANAKLASIS”. Natomiast Arek Lerch dla VIOLENCE ONLINE ocenił, że „niewątpliwie jest to najciekawsza, przełomowa w sumie produkcja jazzowa, zamykająca rok 2019. Przełomowa i najtrudniejsza. Podejmuj wyzwanie, człowieku. Warto czekać na moment olśnienia”.
Tym razem na winylu od 17 marca DZIADY dostępne będą w stacjonarnej księgarni PWM, na pwm.com.pl, swiatksiazki.pl, a także w najlepszych księgarniach i sklepach muzycznych oraz na wirtualnych półkach sieci empik.
Wykonawcy:
HIGH DEFINITION QUARTET
Mateusz Śliwa – saksofon tenorowy
Piotr Orzechowski ‘Pianohooligan’ – fortepian, koncepcja projektu
Alan Wykpisz – kontrabas
Grzegorz Pałka – perkusja
Krzysztof Knittel, William Basinski, Christian Fennesz, Igor Boxx, Robert Rich – elektronika
Projekt powstał we współpracy z Agencją Artystyczną GAP, a jego koncertowa premiera odbyła się w ramach programu wydarzeń kulturalnych towarzyszących Kongresowi Open Eyes Economy Summit w 2016 roku.
Zapraszamy do odwiedzenia strony internetowej wytwórni ANAKLASIS, na której znajdziecie m.in. pełny katalog marki fonograficznej. Szczegółów szukajcie na www.anaklasis.pl.
ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION
www.anaklasis.pl
www.pwm.com.pl/anaklasis
www.facebook.com/anaklasisrecords/
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.