Aktualności
Dzień Muzyki Dawnej
2021-03-21
21 marca obchodzony jest Dzień Muzyki Dawnej. Dzielimy się przy tej okazji informacjami o jednym z flagowych projektów PWM – Dziedzictwo Muzyki Polskiej. To przedsięwzięcie, które ma na celu kompleksowe opracowanie dzieł muzyki polskiej powstałej w latach 1795–1918. Ponad stuletnia perspektywa – choć nie tak odległa jak dla muzyki czasów średniowiecza, czy renesansu – pozwala na umowne uznanie twórczości objętej tym programem za muzykę dawną.
Dziedzictwo Muzyki Polskiej jest programem realizowanym od 2016. Podejmowane w ramach DMP działania obejmują naukowe prace badawcze, archiwizację i digitalizację, nutowe wydania źródłowo-krytyczne oraz wykonawcze, dokumentowanie badań muzykologicznych i myśli popularnonaukowej, organizowanie koncertów wybitnych artystów, rejestrację i działania fonograficzne, wreszcie: udostępnianie tej spuścizny oraz działania edukacyjne i upowszechnieniowe, zarówno w internecie, jak i świecie rzeczywistym.
NUTY
Program Dziedzictwo Muzyki Polskiej pozwala Polskiemu Wydawnictwu Muzycznemu prowadzić na niespotykaną wcześniej skalę prace nad spuścizną najważniejszych kompozytorów polskich XIX wieku, których twórczość nie została do tej pory w całości opracowana i udostępniona na arenie międzynarodowej. Wraz z przedstawicielami świata muzykologicznego i artystycznego przygotowujemy wydania źródłowo-krytyczne dzieł m.in. Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego, Karola Kurpińskiego, Franciszka Lessla, Karola Lipińskiego, Stanisława Moniuszki, Feliksa Nowowiejskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Jana Stefaniego, Henryka Wieniawskiego czy Władysława Żeleńskiego. Publikacje te, będące efektem wnikliwych badań historycznych, opatrzone wielojęzycznym komentarzem oraz wydane w najwyższym edytorskim standardzie, stanowią bazę materiałów wykonawczych oraz orkiestrowych.
Idąc z duchem czasów, coraz więcej materiałów nutowych jest sukcesywnie udostępnianych na portalu www.polskabibliotekamuzyczna.pl oraz w ogólnoświatowym serwisie nkoda. W Polskiej Bibliotece Muzycznej znajduje się około 544 materiałów nutowych związanych z polską muzyką XIX wieku, a w ikonotece ponad 300 fotografii – warto zaznaczyć, że zbiory te wciąż są uzupełniane o nowe pozycje.
KSIĄŻKI
Publikacje książkowe, które ukazują się w ramach programu DMP pozwalają na dokumentowanie życia i twórczości kompozytorów czasów zaborów, refleksję nad trendami myślowymi i ideami kulturowymi oraz społecznymi tamtego czasu. Wydawnictwa książkowe ukazują się w kilku seriach, w tym w serii prezentującej życiorysy polskich kompozytorów przez pryzmat ich mniej znanych pasji (np. Podróż przez dźwięki), czy jako monografie naukowe i popularnonaukowe. Szczególnie cennymi publikacjami są ilustrowane książeczki z serii “małe PWM”, kierowane do najmłodszych. Ich atrakcyjna forma pozwala na upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy o czołowych twórcach XIX wieku: Fryderyku Chopinie, Stanisławie Moniuszce, Ignacym Janie Paderewskim czy – wkrótce - Henryku Wieniawskim.
PŁYTY
Wydawnictwa płytowe wytwórni Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ANAKLASIS serii Revisions koncentrują się na twórczej reinterpretacji dzieł XIX-wiecznych kompozytorów. To nowa, atrakcyjna forma przedstawienia współczesnej wizji dzieł Stanisława Moniuszki, Ignacego Jana Paderewskiego, czy Romana Statkowskiego, autorstwa wybitnych jazzmenów i artystów sceny współczesnej. Wierzymy, że łącząc „dawne” z „nowym” uda się poszerzyć krąg odbiorców muzyki zakorzenionej w rodzimym dziedzictwie. Ponadto w serii Heritage przypominane są „ukryte” do tej pory w archiwach perły polskiej fonografii z zasobów Polskich Nagrań, m.in. rejestracje wykonań utworów Stanisława Moniuszki i Fryderyka Chopina.
EDUKACJA
Realizowane od 2016 roku Seminarium Edytorstwa Muzycznego pozwala na sukcesywne zasypywanie pokoleniowej i kompetencyjnej luki w kształceniu redaktorów muzycznych i nutowych w Polsce. Zapaść, która w tym obszarze panowała od lat 90. do momentu przekształcenia PWM-u w instytucję kultury jest niwelowana dzięki współpracy z Instytutem Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz emerytowaną kadrą redaktorów Oficyny. Rozpoczęcie tego obliczonego na wiele lat procesu pozwoli na odbudowanie międzynarodowej pozycji polskiej szkoły edytorstwa muzycznego, która wyznaczała trendy wydawnicze na całym świecie.
UPOWSZECHNIANIE
Ścisła korelacja działań Wydawnictwa z innymi podmiotami (m. in. Polskie Radio Program 2, TVP Kultura, Urząd Miasta Kraków, Instytuty Polskie, ICE Kraków, instytucje i zespoły muzyczne: Teatr Wielki-Opera Narodowa, Narodowe Forum Muzyki, Sinfonia Iuventus, Lutosławski Quartet i wiele innych) pozwala podnieść skuteczność działań upowszechnieniowych rezultatów projektu Dziedzictwo Muzyki Polskiej, ale także wzmocnić aktywność edukacyjną prowadzoną wśród dzieci i młodzieży.
INNE DZIAŁANIA
Wśród flagowych działalności Wydawnictwa, uwzględniających twórczość kompozytorów objętych projektem są m.in.
* Dzień Edukacji Muzycznej – wydarzenie gromadzące uczniów i nauczycieli muzyki z całego kraju,
* projekt Muzyka z Kraju Chopina, upowszechniający twórczość rodzimych kompozytorów za granicą,
* cykl Po Cichu promujący bieżące wydawnictwa PWM poprzez wywiady z autorami i wykonawcami,
* aplikacja con.sol.la pozwalająca na samodzielne ćwiczenie utworów z nagranym akompaniamentem.
Dodatkowo, realizowane lub w przygotowaniu są: prezentacje publikacji na krajowych i zagranicznych targach i sympozjach, kampania cyfrowych wydawnictw nutowych w serwisie nkoda, podcasty i rejestracje audio-wideo.
Zachęcamy do śledzenia działań PWM podejmowanych w ramach projektu Dziedzictwo Muzyki Polskiej.
© PWM
Najczęściej czytane:
Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.
Fascynujący bohater, śmiała koncepcja, wreszcie znakomita obsada aktorska – Król Narcyz to nieszablonowy format opowieści o najsłynniejszym kompozytorze muzyki polskiej początków XX wieku. Wspólna produkcja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Radia Kraków zgromadziła cenionych realizatorów i aktorów teatralnych, którzy wykreowali świat Karola Szymanowskiego oraz jego bliskich. Emisja na antenie Radia Kraków w kolejne poniedziałki o godzinie 21.05, począwszy od 2 czerwca br.
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.