Aktualności
Dzień Muzyki Dawnej
2021-03-21
21 marca obchodzony jest Dzień Muzyki Dawnej. Dzielimy się przy tej okazji informacjami o jednym z flagowych projektów PWM – Dziedzictwo Muzyki Polskiej. To przedsięwzięcie, które ma na celu kompleksowe opracowanie dzieł muzyki polskiej powstałej w latach 1795–1918. Ponad stuletnia perspektywa – choć nie tak odległa jak dla muzyki czasów średniowiecza, czy renesansu – pozwala na umowne uznanie twórczości objętej tym programem za muzykę dawną.
Dziedzictwo Muzyki Polskiej jest programem realizowanym od 2016. Podejmowane w ramach DMP działania obejmują naukowe prace badawcze, archiwizację i digitalizację, nutowe wydania źródłowo-krytyczne oraz wykonawcze, dokumentowanie badań muzykologicznych i myśli popularnonaukowej, organizowanie koncertów wybitnych artystów, rejestrację i działania fonograficzne, wreszcie: udostępnianie tej spuścizny oraz działania edukacyjne i upowszechnieniowe, zarówno w internecie, jak i świecie rzeczywistym.
NUTY
Program Dziedzictwo Muzyki Polskiej pozwala Polskiemu Wydawnictwu Muzycznemu prowadzić na niespotykaną wcześniej skalę prace nad spuścizną najważniejszych kompozytorów polskich XIX wieku, których twórczość nie została do tej pory w całości opracowana i udostępniona na arenie międzynarodowej. Wraz z przedstawicielami świata muzykologicznego i artystycznego przygotowujemy wydania źródłowo-krytyczne dzieł m.in. Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego, Karola Kurpińskiego, Franciszka Lessla, Karola Lipińskiego, Stanisława Moniuszki, Feliksa Nowowiejskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Jana Stefaniego, Henryka Wieniawskiego czy Władysława Żeleńskiego. Publikacje te, będące efektem wnikliwych badań historycznych, opatrzone wielojęzycznym komentarzem oraz wydane w najwyższym edytorskim standardzie, stanowią bazę materiałów wykonawczych oraz orkiestrowych.
Idąc z duchem czasów, coraz więcej materiałów nutowych jest sukcesywnie udostępnianych na portalu www.polskabibliotekamuzyczna.pl oraz w ogólnoświatowym serwisie nkoda. W Polskiej Bibliotece Muzycznej znajduje się około 544 materiałów nutowych związanych z polską muzyką XIX wieku, a w ikonotece ponad 300 fotografii – warto zaznaczyć, że zbiory te wciąż są uzupełniane o nowe pozycje.
KSIĄŻKI
Publikacje książkowe, które ukazują się w ramach programu DMP pozwalają na dokumentowanie życia i twórczości kompozytorów czasów zaborów, refleksję nad trendami myślowymi i ideami kulturowymi oraz społecznymi tamtego czasu. Wydawnictwa książkowe ukazują się w kilku seriach, w tym w serii prezentującej życiorysy polskich kompozytorów przez pryzmat ich mniej znanych pasji (np. Podróż przez dźwięki), czy jako monografie naukowe i popularnonaukowe. Szczególnie cennymi publikacjami są ilustrowane książeczki z serii “małe PWM”, kierowane do najmłodszych. Ich atrakcyjna forma pozwala na upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy o czołowych twórcach XIX wieku: Fryderyku Chopinie, Stanisławie Moniuszce, Ignacym Janie Paderewskim czy – wkrótce - Henryku Wieniawskim.
PŁYTY
Wydawnictwa płytowe wytwórni Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ANAKLASIS serii Revisions koncentrują się na twórczej reinterpretacji dzieł XIX-wiecznych kompozytorów. To nowa, atrakcyjna forma przedstawienia współczesnej wizji dzieł Stanisława Moniuszki, Ignacego Jana Paderewskiego, czy Romana Statkowskiego, autorstwa wybitnych jazzmenów i artystów sceny współczesnej. Wierzymy, że łącząc „dawne” z „nowym” uda się poszerzyć krąg odbiorców muzyki zakorzenionej w rodzimym dziedzictwie. Ponadto w serii Heritage przypominane są „ukryte” do tej pory w archiwach perły polskiej fonografii z zasobów Polskich Nagrań, m.in. rejestracje wykonań utworów Stanisława Moniuszki i Fryderyka Chopina.
EDUKACJA
Realizowane od 2016 roku Seminarium Edytorstwa Muzycznego pozwala na sukcesywne zasypywanie pokoleniowej i kompetencyjnej luki w kształceniu redaktorów muzycznych i nutowych w Polsce. Zapaść, która w tym obszarze panowała od lat 90. do momentu przekształcenia PWM-u w instytucję kultury jest niwelowana dzięki współpracy z Instytutem Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz emerytowaną kadrą redaktorów Oficyny. Rozpoczęcie tego obliczonego na wiele lat procesu pozwoli na odbudowanie międzynarodowej pozycji polskiej szkoły edytorstwa muzycznego, która wyznaczała trendy wydawnicze na całym świecie.
UPOWSZECHNIANIE
Ścisła korelacja działań Wydawnictwa z innymi podmiotami (m. in. Polskie Radio Program 2, TVP Kultura, Urząd Miasta Kraków, Instytuty Polskie, ICE Kraków, instytucje i zespoły muzyczne: Teatr Wielki-Opera Narodowa, Narodowe Forum Muzyki, Sinfonia Iuventus, Lutosławski Quartet i wiele innych) pozwala podnieść skuteczność działań upowszechnieniowych rezultatów projektu Dziedzictwo Muzyki Polskiej, ale także wzmocnić aktywność edukacyjną prowadzoną wśród dzieci i młodzieży.
INNE DZIAŁANIA
Wśród flagowych działalności Wydawnictwa, uwzględniających twórczość kompozytorów objętych projektem są m.in.
* Dzień Edukacji Muzycznej – wydarzenie gromadzące uczniów i nauczycieli muzyki z całego kraju,
* projekt Muzyka z Kraju Chopina, upowszechniający twórczość rodzimych kompozytorów za granicą,
* cykl Po Cichu promujący bieżące wydawnictwa PWM poprzez wywiady z autorami i wykonawcami,
* aplikacja con.sol.la pozwalająca na samodzielne ćwiczenie utworów z nagranym akompaniamentem.
Dodatkowo, realizowane lub w przygotowaniu są: prezentacje publikacji na krajowych i zagranicznych targach i sympozjach, kampania cyfrowych wydawnictw nutowych w serwisie nkoda, podcasty i rejestracje audio-wideo.
Zachęcamy do śledzenia działań PWM podejmowanych w ramach projektu Dziedzictwo Muzyki Polskiej.
© PWM
Najczęściej czytane:
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.