PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Dzień Muzyki Dawnej

2021-03-21

21 marca obchodzony jest Dzień Muzyki Dawnej. Dzielimy się przy tej okazji informacjami o jednym z flagowych projektów PWM – Dziedzictwo Muzyki Polskiej. To przedsięwzięcie, które ma na celu kompleksowe opracowanie dzieł muzyki polskiej powstałej w latach 1795–1918. Ponad stuletnia perspektywa – choć nie tak odległa jak dla muzyki czasów średniowiecza, czy renesansu – pozwala na umowne uznanie twórczości objętej tym programem za muzykę dawną.

 

Dziedzictwo Muzyki Polskiej jest programem realizowanym od 2016. Podejmowane w ramach DMP działania obejmują naukowe prace badawcze, archiwizację i digitalizację, nutowe wydania źródłowo-krytyczne oraz wykonawcze, dokumentowanie badań muzykologicznych i myśli popularnonaukowej, organizowanie koncertów wybitnych artystów, rejestrację i działania fonograficzne, wreszcie: udostępnianie tej spuścizny oraz działania edukacyjne i upowszechnieniowe, zarówno w internecie, jak i świecie rzeczywistym.

 

NUTY

 

Program Dziedzictwo Muzyki Polskiej pozwala Polskiemu Wydawnictwu Muzycznemu prowadzić na niespotykaną wcześniej skalę prace nad spuścizną najważniejszych kompozytorów polskich XIX wieku, których twórczość nie została do tej pory w całości opracowana i udostępniona na arenie międzynarodowej. Wraz z przedstawicielami świata muzykologicznego i artystycznego przygotowujemy wydania źródłowo-krytyczne dzieł m.in. Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego, Karola Kurpińskiego, Franciszka Lessla, Karola Lipińskiego, Stanisława Moniuszki, Feliksa Nowowiejskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Jana Stefaniego, Henryka Wieniawskiego czy Władysława Żeleńskiego. Publikacje te, będące efektem wnikliwych badań historycznych, opatrzone wielojęzycznym komentarzem oraz wydane w najwyższym edytorskim standardzie, stanowią bazę materiałów wykonawczych oraz orkiestrowych.

 

            

 

Idąc z duchem czasów, coraz więcej materiałów nutowych jest sukcesywnie udostępnianych na portalu www.polskabibliotekamuzyczna.pl oraz w ogólnoświatowym serwisie nkoda. W Polskiej Bibliotece Muzycznej znajduje się około 544 materiałów nutowych związanych z polską muzyką XIX wieku, a w ikonotece ponad 300 fotografii – warto zaznaczyć, że zbiory te wciąż są uzupełniane o nowe pozycje.

 

 

KSIĄŻKI

 

Publikacje książkowe, które ukazują się w ramach programu DMP pozwalają na dokumentowanie życia i twórczości kompozytorów czasów zaborów, refleksję nad trendami myślowymi i ideami kulturowymi oraz społecznymi tamtego czasu. Wydawnictwa książkowe ukazują się w kilku seriach, w tym w serii prezentującej życiorysy polskich kompozytorów przez pryzmat ich mniej znanych pasji (np. Podróż przez dźwięki), czy jako monografie naukowe i popularnonaukowe. Szczególnie cennymi publikacjami są ilustrowane książeczki z serii “małe PWM”, kierowane do najmłodszych. Ich atrakcyjna forma pozwala na upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy o czołowych twórcach XIX wieku: Fryderyku Chopinie, Stanisławie Moniuszce, Ignacym Janie Paderewskim czy – wkrótce - Henryku Wieniawskim.

 

            

 

 

PŁYTY

 

Wydawnictwa płytowe wytwórni Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ANAKLASIS serii Revisions koncentrują się na twórczej reinterpretacji dzieł XIX-wiecznych kompozytorów. To nowa, atrakcyjna forma przedstawienia współczesnej wizji dzieł Stanisława Moniuszki, Ignacego Jana Paderewskiego, czy Romana Statkowskiego, autorstwa wybitnych jazzmenów i artystów sceny współczesnej. Wierzymy, że łącząc „dawne” z „nowym” uda się poszerzyć krąg odbiorców muzyki zakorzenionej w rodzimym dziedzictwie. Ponadto w serii Heritage przypominane są „ukryte” do tej pory w archiwach perły polskiej fonografii z zasobów Polskich Nagrań, m.in. rejestracje wykonań utworów Stanisława Moniuszki i Fryderyka Chopina.

 

            

 

 

EDUKACJA

 

Realizowane od 2016 roku Seminarium Edytorstwa Muzycznego pozwala na sukcesywne zasypywanie pokoleniowej i kompetencyjnej luki w kształceniu redaktorów muzycznych i nutowych w Polsce. Zapaść, która w tym obszarze panowała od lat 90. do momentu przekształcenia PWM-u w instytucję kultury jest niwelowana dzięki współpracy z Instytutem Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz emerytowaną kadrą redaktorów Oficyny. Rozpoczęcie tego obliczonego na wiele lat procesu pozwoli na odbudowanie międzynarodowej pozycji polskiej szkoły edytorstwa muzycznego, która wyznaczała trendy wydawnicze na całym świecie.

 

 

UPOWSZECHNIANIE

 

Ścisła korelacja działań Wydawnictwa z innymi podmiotami (m. in. Polskie Radio Program 2, TVP Kultura, Urząd Miasta Kraków, Instytuty Polskie, ICE Kraków, instytucje i zespoły muzyczne: Teatr Wielki-Opera Narodowa, Narodowe Forum Muzyki, Sinfonia Iuventus, Lutosławski Quartet i wiele innych) pozwala podnieść skuteczność działań upowszechnieniowych rezultatów projektu Dziedzictwo Muzyki Polskiej, ale także wzmocnić aktywność edukacyjną prowadzoną wśród dzieci i młodzieży.

 

 

INNE DZIAŁANIA

 

Wśród flagowych działalności Wydawnictwa, uwzględniających twórczość kompozytorów objętych projektem są m.in.

* Dzień Edukacji Muzycznej – wydarzenie gromadzące uczniów i nauczycieli muzyki z całego kraju,

* projekt Muzyka z Kraju Chopina, upowszechniający twórczość rodzimych kompozytorów za granicą,

* cykl Po Cichu promujący bieżące wydawnictwa PWM poprzez wywiady z autorami i wykonawcami,

* aplikacja con.sol.la pozwalająca na samodzielne ćwiczenie utworów z nagranym akompaniamentem.

 

            

 

Dodatkowo, realizowane lub w przygotowaniu są: prezentacje publikacji na krajowych i zagranicznych targach i sympozjach, kampania cyfrowych wydawnictw nutowych w serwisie nkoda, podcasty i rejestracje audio-wideo.

 

 

Zachęcamy do śledzenia działań PWM podejmowanych w ramach projektu Dziedzictwo Muzyki Polskiej.

 

© PWM

Najczęściej czytane:

Wybitna koreańska skrzypaczka Bomsori Kim ambasadorką twórczości Grażyny Bacewicz

Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.

Konkurs Kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem. Termin nadsyłania prac: 1 kwietnia 2025 roku

Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.

Chopin okiem Iwaszkiewicza. Słynna biografia na nowo

70 lat temu ukazał się literacki portret Fryderyka Chopina pióra Jarosława Iwaszkiewicza, który na stałe wpisał się do kanonu literatury poświęconej kompozytorowi. Teraz, dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, powraca na półki w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. Premiera nowego wydania już 26 lutego.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: SŁAWOMIR KUPCZAK i jego #BiurkoKompozytora

W lutym zaglądamy do pracowni Sławomira Kupczaka – kompozytora związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym od ponad dwunastu lat. Tworzy muzykę solową, kameralną, symfoniczną, elektroakustyczną, teatralną oraz filmową. Jak sam przyznaje, komponowanie jest procesem złożonym i skomplikowanym, ale jednocześnie jest też przygodą, niosącą ze sobą sporą radość. Na jego biurku znajdziemy całkiem sporo urządzeń i przyrządów służących tworzeniu kolejnych utworów.

Muzyczne spotkania PWM. Bądźmy bliżej siebie

Muzyczne spotkania odbywające się w ramach tegorocznego jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego będą okazją do poznania najpiękniejszych dzieł muzyki kameralnej i chóralnej oraz zacieśnienia więzi między słuchaczami a kompozytorami i wykonawcami. Nie zabraknie również utworów solowych skomponowanych na dzwony carillonu. Do wspólnego świętowania podczas jubileuszowych koncertów zapraszamy w dniach 7–8 marca do Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.

Wydarzenia edukacyjne podczas muzycznych spotkań na 80-lecie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

W ramach obchodów jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zapraszamy do różnych przestrzeni NFM na spotkania edukacyjne. W ciągu dwóch dni świętowania odbędzie się szereg wydarzeń, które pozwolą uczestnikom na głębsze poznanie historii polskiej muzyki oraz jej twórców. 

Muzyczne spotkania. Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania!

To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia! 

Prawykonania utworów Agaty Zubel i Zygmunta Krauze inspirowanych malarstwem współczesnym

W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.

Polifonia epok i osobowości: płyta LAETA MUNDUS dostępna także na LP

Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.

Podwójna tożsamość zaginionej partytury – Historia pewnego utworu

Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.