Aktualności
Małe Monografie wielkich ludzi w sprzedaży od 19 maja
2021-05-10
Małe Monografie to wielobarwna seria o znanych i lubianych kompozytorach polskich i zagranicznych różnych epok. Książki pióra wybitnych muzykologów to lektura obowiązkowa nie tylko dla melomanów, miłośników kultury, uczniów i studentów, to seria dla wszystkich!
Dzięki swojemu kieszonkowemu rozmiarowi publikacje mogą stać się nieodłącznymi towarzyszami każdej chwili w: podróży, podczas drogi do pracy lub szkoły, ale także letniej wycieczki. Opowieści okraszone anegdotami i ciekawostkami z życia wielkich ludzi muzyki nie pozwolą na nudę!
Serię Małe Monografie inaugurują trzy książki.
Fot. © PWM / Martyna Szulakiewicz
Danuta Gwizdalanka opowiada o Witoldzie Lutosławskim. Mimo niedużej objętości, otrzymujemy esencję treści na temat osobowości kompozytora, szczególnego stylu bycia oraz kontekstów rodzinnych i historycznych, w jakich przyszło mu tworzyć. Rzut oka na najważniejsze dzieła - oraz idee kompozytorskie - pozwala zrozumieć, co zapewniło mu popularność za życia oraz zaszczytne miejsce w dziejach muzyki. Autorka opisuje historię kompozytora przystępnie i z sympatią. Wybór wypowiedzi przyjaciół Lutosławskiego - znanych postaci ze świata kultury - dopełnia obraz znakomitego artysty, człowieka obdarzonego wybitnym intelektem i serdecznego w kontaktach z ludźmi.
Zdarzyło się […] w pierwszych latach III RP, że właśnie Lutosławski trafił do trójki najbardziej uhonorowanych rodaków. Reaktywowano wówczas najwyższe polskie odznaczenie, ustanowione jeszcze w XVIII wieku – Order Orła Białego. 3 maja 1993 – generałowi Stanisławowi Maczkowi oraz Witoldowi Lutosławskiemu. Przyjmując kolejność alfabetyczną, można rzec, iż dzięki kapitule Orła Białego Lutosławski – wcześniej obwołany „pierwszym po Chopinie” – został również „pierwszym po papieżu”.
Danuta Gwizdalanka
Fot. © PWM / Martyna Szulakiewicz
O Romanie Palestrze napisał Lech Dzierżanowski. To biografia kompozytora zaginionego pokolenia. Po świetnym debiucie w latach 30. XX wieku i pracowicie spędzonym czasie okupacji Palester uważany był za jednego z najlepiej zapowiadających się kompozytorów polskich. Decyzja o pozostaniu na Zachodzie spowodowała, że z dnia na dzień stał się w Polsce personą non grata. Dwudziestoletnia praca w rozgłośni Radia Wolna Europa zapewniła mu utrzymanie i dała poczucie kontaktu z Ojczyzną, ale spowodowała, że coraz częściej postrzegany był jako redaktor, a nie twórca. A przecież nie przestał być kompozytorem. Do końca życia aktywny, tworzył, podążając własną drogą. Jego twórczość imponuje szerokością horyzontów i ciężarem gatunkowym. Autor książki kreśli portret kompozytora pragnącego żyć i tworzyć w poczuciu wolności. Przedstawia dramat wielkiego talentu w machinie historii. To ważna lektura, ponieważ bez znajomości dzieła i losów Palestra historia muzyki polskiej XX wieku jest niepełna.
Zapis cenzury na nazwisko Palestra dotyczył wszelkich publikacji. Wydany pośmiertnie (w 1970) zbiór wspomnieniowych opowiadań Grażyny Bacewicz Znak szczególny został przez cenzurę okrojony o tekst, którego bohaterem jest Palester. Podobnie wymazane zostało nazwisko Palestra z kart Autobiografii Zbigniewa Drzewieckiego (wydanej w 1971). Decyzją władz Roman Palester miał zniknąć ze społecznej świadomości.
Lech Dzierżanowski
Fot. © PWM / Martyna Szulakiewicz
Trzecia premierowa publikacja to unikatowa biografia jednego z najciekawszych i najbardziej tajemniczych kompozytorów polskich: Pawła Szymańskiego. Tego niełatwego zadania podjął się Krzysztof Kwiatkowski. Autor pisze wprost: Pisanie o muzyce Pawła Szymańskiego to jakby działanie wbrew samemu kompozytorowi. Podróż przez najciekawsze dzieła Szymańskiego dopełniają trzy wypowiedzi przyjaciół twórcy, też kompozytorów, którzy uchylają rąbka dobrze strzeżonej tajemnicy.
Paweł grał z nami na flecie prostym, był świetnym partnerem we wszystkich przedsięwzięciach. Tak jak i dziś, był zawsze bardzo krytyczny, wnikliwie analizował wszelkie sytuacje i nigdy nie ukrywał swoich opinii.
Krzysztof Knittel
Seria Małe Monografie to:
• książki wybitnych autorów polskich i zagranicznych
• przekłady najciekawszych pozycji z literatury światowej
• gratka dla melomanów, miłośników kultury, uczniów szkół średnich (muzycznych, plastycznych, ogólnokształcących o profilu humanistycznym), studentów
• tytuły dostępne w wersji drukowanej w kieszonkowym formacie oraz w wersji elektronicznej (ebook)
• literatura w przystępnej formule – bez nadmiaru faktografii i typowego aparatu naukowego, za to z anegdotami, ciekawostkami, fabularyzowanymi dialogami
Publikacje dostępne będą w sprzedaży od już 19 maja. Znaleźć je będzie można w stacjonarnym i internetowym sklepie PWM oraz w Empiku i dobrych sklepach muzycznych.
Materiałów na temat najnowszej serii PWM szukać można również na facebooku oraz YouTube PWM.
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.