Aktualności
Małe Monografie wielkich ludzi w sprzedaży od 19 maja
2021-05-10
Małe Monografie to wielobarwna seria o znanych i lubianych kompozytorach polskich i zagranicznych różnych epok. Książki pióra wybitnych muzykologów to lektura obowiązkowa nie tylko dla melomanów, miłośników kultury, uczniów i studentów, to seria dla wszystkich!
Dzięki swojemu kieszonkowemu rozmiarowi publikacje mogą stać się nieodłącznymi towarzyszami każdej chwili w: podróży, podczas drogi do pracy lub szkoły, ale także letniej wycieczki. Opowieści okraszone anegdotami i ciekawostkami z życia wielkich ludzi muzyki nie pozwolą na nudę!
Serię Małe Monografie inaugurują trzy książki.

Fot. © PWM / Martyna Szulakiewicz
Danuta Gwizdalanka opowiada o Witoldzie Lutosławskim. Mimo niedużej objętości, otrzymujemy esencję treści na temat osobowości kompozytora, szczególnego stylu bycia oraz kontekstów rodzinnych i historycznych, w jakich przyszło mu tworzyć. Rzut oka na najważniejsze dzieła - oraz idee kompozytorskie - pozwala zrozumieć, co zapewniło mu popularność za życia oraz zaszczytne miejsce w dziejach muzyki. Autorka opisuje historię kompozytora przystępnie i z sympatią. Wybór wypowiedzi przyjaciół Lutosławskiego - znanych postaci ze świata kultury - dopełnia obraz znakomitego artysty, człowieka obdarzonego wybitnym intelektem i serdecznego w kontaktach z ludźmi.
Zdarzyło się […] w pierwszych latach III RP, że właśnie Lutosławski trafił do trójki najbardziej uhonorowanych rodaków. Reaktywowano wówczas najwyższe polskie odznaczenie, ustanowione jeszcze w XVIII wieku – Order Orła Białego. 3 maja 1993 – generałowi Stanisławowi Maczkowi oraz Witoldowi Lutosławskiemu. Przyjmując kolejność alfabetyczną, można rzec, iż dzięki kapitule Orła Białego Lutosławski – wcześniej obwołany „pierwszym po Chopinie” – został również „pierwszym po papieżu”.
Danuta Gwizdalanka

Fot. © PWM / Martyna Szulakiewicz
O Romanie Palestrze napisał Lech Dzierżanowski. To biografia kompozytora zaginionego pokolenia. Po świetnym debiucie w latach 30. XX wieku i pracowicie spędzonym czasie okupacji Palester uważany był za jednego z najlepiej zapowiadających się kompozytorów polskich. Decyzja o pozostaniu na Zachodzie spowodowała, że z dnia na dzień stał się w Polsce personą non grata. Dwudziestoletnia praca w rozgłośni Radia Wolna Europa zapewniła mu utrzymanie i dała poczucie kontaktu z Ojczyzną, ale spowodowała, że coraz częściej postrzegany był jako redaktor, a nie twórca. A przecież nie przestał być kompozytorem. Do końca życia aktywny, tworzył, podążając własną drogą. Jego twórczość imponuje szerokością horyzontów i ciężarem gatunkowym. Autor książki kreśli portret kompozytora pragnącego żyć i tworzyć w poczuciu wolności. Przedstawia dramat wielkiego talentu w machinie historii. To ważna lektura, ponieważ bez znajomości dzieła i losów Palestra historia muzyki polskiej XX wieku jest niepełna.
Zapis cenzury na nazwisko Palestra dotyczył wszelkich publikacji. Wydany pośmiertnie (w 1970) zbiór wspomnieniowych opowiadań Grażyny Bacewicz Znak szczególny został przez cenzurę okrojony o tekst, którego bohaterem jest Palester. Podobnie wymazane zostało nazwisko Palestra z kart Autobiografii Zbigniewa Drzewieckiego (wydanej w 1971). Decyzją władz Roman Palester miał zniknąć ze społecznej świadomości.
Lech Dzierżanowski

Fot. © PWM / Martyna Szulakiewicz
Trzecia premierowa publikacja to unikatowa biografia jednego z najciekawszych i najbardziej tajemniczych kompozytorów polskich: Pawła Szymańskiego. Tego niełatwego zadania podjął się Krzysztof Kwiatkowski. Autor pisze wprost: Pisanie o muzyce Pawła Szymańskiego to jakby działanie wbrew samemu kompozytorowi. Podróż przez najciekawsze dzieła Szymańskiego dopełniają trzy wypowiedzi przyjaciół twórcy, też kompozytorów, którzy uchylają rąbka dobrze strzeżonej tajemnicy.
Paweł grał z nami na flecie prostym, był świetnym partnerem we wszystkich przedsięwzięciach. Tak jak i dziś, był zawsze bardzo krytyczny, wnikliwie analizował wszelkie sytuacje i nigdy nie ukrywał swoich opinii.
Krzysztof Knittel
Seria Małe Monografie to:
• książki wybitnych autorów polskich i zagranicznych
• przekłady najciekawszych pozycji z literatury światowej
• gratka dla melomanów, miłośników kultury, uczniów szkół średnich (muzycznych, plastycznych, ogólnokształcących o profilu humanistycznym), studentów
• tytuły dostępne w wersji drukowanej w kieszonkowym formacie oraz w wersji elektronicznej (ebook)
• literatura w przystępnej formule – bez nadmiaru faktografii i typowego aparatu naukowego, za to z anegdotami, ciekawostkami, fabularyzowanymi dialogami
Publikacje dostępne będą w sprzedaży od już 19 maja. Znaleźć je będzie można w stacjonarnym i internetowym sklepie PWM oraz w Empiku i dobrych sklepach muzycznych.
Materiałów na temat najnowszej serii PWM szukać można również na facebooku oraz YouTube PWM.
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.