Aktualności
AUKSODRONE już 5 listopada
2021-10-25
Tegoroczny festiwal AUKSODRONE będzie pełen koncertów, spotkań i wydarzeń dla dzieci. Oprócz trzech dni z dziełami dramatycznymi Alka Nowaka i Szczepana Twardocha oraz premiery płytowej od ANAKLASIS, zapraszamy na wydarzenia poświęcone kompozytorom-jubilatom. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest współorganizatorem festiwalu.
Drach. Dramma per musica i Syrena. Melodrama aeterna – te dwa dzieła dramatyczne duetu Nowak-Twardoch miały premiery podczas dwóch poprzednich edycji festiwalu. Przyszedł czas na finalną część trylogii: Pokora. Dramma giocoso zabrzmi w całości pierwszego dnia festiwalu, 5 listopada.
„»Trylogiczność« nie będzie oczywista, ale będzie”, komentuje związki Pokory z wcześniejszymi swoimi utworami do tekstów Twardocha Alek Nowak. „Czytając tekst, myśląc też o Drachu i o Syrenie widzę siatkę analogii i łączników. Nie tylko między tymi tekstami, ale też między nimi i światem. Między historią ogólną i historią moją własną. Między tym co dziś, co rok temu, co sto lat temu i co tysiąc lat temu. […] W Drachu była cykliczność, w Syrenie lustrzana symetria, tu będzie element powtarzalności i symetria zaburzona”.
Warto dodać, że Pokora – podobnie jak Drach i Syrena – zostanie niebawem zarejestrowana i wydana przez markę ANAKLASIS w serii OPERA! Natomiast wszyscy miłośnicy muzyki nagradzanego duetu już 5 listopada będą mogli dodać do posiadanego na kompakcie lub winylu Dracha wydaną przez ANAKLASIS Syrenę na płycie CD, która tego dnia trafi do sprzedaży.
Na AUKSODRONE będzie także czas na świętowanie. W tym roku swoje 70. urodziny obchodzą Aleksander Lasoń i Eugeniusz Knapik, byłby to także okrągły jubileusz Andrzeja Krzanowskiego. Podczas trzech festiwalowych dni usłyszymy monograficzne koncerty z utworami przedstawicieli Pokolenia Stalowowolskiego. Będzie napisany w 2006 roku trzyczęściowy utwór AUKSO na orkiestrę smyczkową, którego tytuł jednoznacznie wskazuje dedykację (Lasoń), liryczna, nawiązująca do tradycji muzycznej romantyzmu i baroku II Symfonia (Krzanowski) oraz znajdujące się w kanonie muzyki XX wieku Wyspy na kameralną orkiestrę smyczkową oraz Corale, interludio e aria, z Magdaleną Maliszewską na flecie i Marcinem Świątkiewiczem na klawesynie (Knapik).
Dopełnieniem koncertów będą rozmowy prowadzone w ramach „Strefy Ruchu” przez redaktorów „Ruchu Muzycznego”. Zapraszamy na spotkania z artystami, którzy na AUKSODRONE pojawią się w roli twórców bądź wykonawców: Aleksandrem Lasoniem i Piotrem Orzechowskim ‘Pianohooliganem’, Alkiem Nowakiem i Szczepanem Twardochem, Grażyną Krzanowską i Krzysztofem Herdzinem oraz z Eugeniuszem Knapikiem i Dominikiem Wanią.
Nie zabraknie także atrakcji dla najmłodszych, którzy w trakcie trzech warsztatów odbywających się podczas AUKSODRONE wspólnie z prowadzącą, Asi Miną, zastanowią się, kim jest kompozytor, dyrygent i muzyk-wykonawca. Jako przykłady posłużą wybitne osobistości świata muzyki, sportretowane w wydanych przez PWM zeszytach z serii „Gama i Pasażerowie”: Najdzielniejszy z dziadków – Krzysztof Penderecki, Marszałek Bimbus – Jerzy Maksymiuk i Aga Jaga – Agata Zubel. Będzie to okazja do poznania ich fascynujących historii podczas czytania i udźwiękawiania fragmentów książeczek. Będzie komponowanie, dyrygowanie i śpiewanie! A wszystko po to, żeby udowodnić, że można być kompozytorem, dyrygentem i muzykiem jednocześnie.
Szczegółowy harmonogram oraz dodatkowe informacje znajdują się na stronie festiwalu AUKSODRONE.
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.