Aktualności
Wojciech Widłak listopadowym KOMPOZYTOREM MIESIĄCA
2021-11-01
W 2021 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zwraca uwagę na kierunki i nurty w muzyce polskiej XX i XXI wieku, a także na ich twórczych reprezentantów – kompozytorów związanych z Oficyną. W listopadzie kierujemy się ku konstruktywizmowi oraz ku muzyce Wojciecha Widłaka.
Wojciech Widłak jest kompozytorem i organistą. Studiował m.in. w Akademii Muzycznej w Krakowie, której od 2020 roku jest rektorem. W latach 1998–99 odbył studia uzupełniające w duńskiej Królewskiej Akademii Muzycznej w Kopenhadze pod kierunkiem Hansa Abrahamsena.
Jest aktywnym kompozytorem, jego utwory wykonywane są w kraju i zagranicą podczas najważniejszych festiwali. W latach 90‘ w swoich utworach eksponował tradycyjną, wyrazistą harmonię, ekspresyjny rytm i obsesyjną powtarzalność. Od 2000 zwrócił się ku radykalniejszej brzmieniowości, wielowarstwowej strukturze, grze muzycznych idiomów. Ostatnio zajmują go: intensywna ekspresyjność, mikrotonowość, czas percepcyjny oraz autorska koncepcja „harmoniki obrotowej“. W refleksji kompozytorskiej porównuje komponowanie do pracy rzeźbiarza. Nieobce są mu inspiracje sferą wizualną i słowem oraz „obrazami wyobraźni”. Istotę twórczości widzi w budowaniu i wyrażaniu własnego świata dźwięków i doznań, odkrywaniu piękna oraz dzieleniu się nim ze słuchaczem.
Zapraszamy do zakupu w księgarni Oficyny oraz za pośrednictwem strony internetowej utworów Wojciecha Widłaka i poświęconych mu publikacji z atrakcyjnym rabatem. Zainteresowanych cyfrowym dostępem do nut zapraszamy do odkrywania twórczości artysty za pośrednictwem aplikacji nkoda.
Zachęcamy do zapoznania się z autorskim Alfabetem, który pozwala lepiej poznać Wojciecha Widłaka.
A jak Agata i Akademia
Obie bardzo mi bliskie. Zdaje się, że na szczęście nie są o mnie zazdrosne ;)
B jak BACH
Wzór muzyczny na harmonię konstrukcji i konstrukcję harmonii, na głębię idei i emocji.
C jak Cierpliwość
Bezcenna zarówno w długodystansowej pracy twórczej, jak i pedagogicznej. Często wystawiana na próbę…
D jak Domy i Dźwięki
Ten prywatny z żoną i synami. Uczelnia... No, i ten trzeci dom – budowany z dźwięków. Rozdzielić siebie i swój czas pomiędzy wszystkie trzy to prawdziwe wyzwanie!
E jak e – razkreślne
Dźwięk dla mnie szczególny: występuje jako kluczowy w wielu moich utworach, lubię jego barwę i brzmienie, często do niego powracam.
F jak Farniente, czyli nicnierobienie
Marzenie, które tak trudno wcielić w życie!
G jak Granice
W relacjach międzyludzkich niezbędne. W twórczości często się je przekracza.
H jak Harmonia
Wcale nie przestała istnieć wraz z zarzuceniem systemu dur-moll. Wymaga systemowego myślenia o muzyce i jest szkołą logiki także w czasach współczesnych.
I jak Imperatyw-Inspiracja-Intensywność
Potrzeba twórczości w człowieku wzrasta samoistnie; od czasu do czasu temu imperatywowi po prostu się poddaję, czerpiąc inspirację z wyobraźni, świata zewnętrznego, obrazów czy poezji. Wszystko, co mam wykonać, robię intensywnie. W zamian dostaję całą gamę stanów ducha i emocji, od euforii do bezradności, z jedynym w swoim rodzaju poczuciem spełnienia, gdy utwór w końcu jest gotowy!
J jak Języki obce
Lubię słuchać i porównywać ich różne melodie, intonacje, odnajdywać ich zakorzenienie, pokrewieństwa i różnice.
K jak Kraków
Moje Miasto, jedyne takie na całym świecie. Jako rodowity krakowianin nie wyobrażam sobie stałego życia gdziekolwiek indziej i tu chcę zawsze powracać (z uwzględnieniem liter P i S).
L jak Logos
Porządek myśli, świata, rzeczy; treść i sens życia; refleksyjne kontinuum. I dialog z drugim człowiekiem.
Ł jak Łapanie oddechu
Nawet, a może zwłaszcza w skrajnym biegu trzeba znaleźć na nie czas!
M jak Muzyka
Jest jak powietrze, którym oddycham, przestrzeń, w której się wyrażam i komunikuję z drugim człowiekiem. Otwiera wrota do lepszego świata. Robi ze mną co zechce.
N jak Nostalgia i Niewiedza
Czuję, że obie towarzyszą w pracy kompozytora i nauczyciela akademickiego. Nostalgia w swym greckim znaczeniu (algos i nostos) zawiera cierpienie i powrót, a więc sferę uczuć i korzeni. Nostalgia jest formą tęsknoty – ta zaś w przypadku niektórych języków romańskich wywodzi się z łacińskiego ignorare i… „wydaje się cierpieniem z powodu niewiedzy” (Milan Kundera).
O jak Organy
Instrument dla mnie wyjątkowy – potężny, a chciałoby się mieć go w domu…
P jak Podróże-Powroty-Postoje
Komponowanie to podróż na antypody emocji. Życie jest podróżą w czasie – do przyszłości. Zdarza mi się też podróż do przeszłości, by zanurzyć się w oparach wspomnień czy refleksji nad historią. Lubię samo podróżowanie i odkrywanie dla siebie nowych miejsc. Lubię też mieć czas na „przerwę w podróży” – swoisty stan zawieszenia czasu pomiędzy tym, co było i tym, co nieustannie i nieuchronnie staje się.
R jak Rzeczywistość
Dla kompozytora – ten inny świat widziany jakby z dystansu. Dla akademika – podstawa rzetelnej pracy i refleksji. Ot, taka dialektyka egzystencji artysty-profesora…
S jak Słowacja
Moja przystań za polską miedzą; do jej swojskich klimatów, krajobrazów i smaków wracam po chwile szczęścia w ciszy.
Ś jak Środkowa Europa
Kraków, Wrocław, Praga, Wiedeń, Budapeszt, Zagrzeb, Braszów, Nitra, Graz, Cieszyn, Gorycja, Lewocza i Stary Sącz w jednym. Region bogaty w złożoną tradycję i historię, niezwykle różnorodny, a zarazem o wyczuwalnym wspólnym mianowniku; stanowczo niedoceniany. Kwintesencja autentycznej Europy. Tu czuję się u siebie.
T jak Tradycja
Dla niektórych wydaje się muzeum, skamieliną, zbędnym balastem, niechcianym obowiązkiem, ograniczeniem. Dla mnie to po pierwsze rezultat dynamicznego procesu stawania się, a więc fascynującego przechodzenia z teraźniejszości w przeszłość. Po drugie – skarbiec doświadczeń i wartości będący podstawą dla udanego skoku w przyszłość.
U jak Uczenie
Coś, co chciałem robić już od dzieciństwa… Wciąż szukam sposobów uczenia kompozycji i mam nadzieję, że dzięki temu jeszcze nie wpadłem w rutynę stetryczałego, cynicznego profesora.
W jak Wykonania utworów
Paradoksalnie, z biegiem lat, rosnącą liczbą i bogatszym doświadczeniem, przeżywane coraz bardziej...
Z jak Zasady
Bardzo ważne w życiu. Ale w twórczości trzeba umieć je łamać!
Ż jak Życie
Wypełnione mnóstwem niepotrzebnych spraw, czynności, myśli. Silva rerum. Spieszmy się znajdywać jego treść i sens, tak szybko przemija…
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.