PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Wojciech Widłak listopadowym KOMPOZYTOREM MIESIĄCA

2021-11-01

W 2021 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zwraca uwagę na kierunki i nurty w muzyce polskiej XX i XXI wieku, a także na ich twórczych reprezentantów – kompozytorów związanych z Oficyną. W listopadzie kierujemy się ku konstruktywizmowi oraz ku muzyce Wojciecha Widłaka.
 

Wojciech Widłak jest kompozytorem i organistą. Studiował m.in. w Akademii Muzycznej w Krakowie, której od 2020 roku jest rektorem. W latach 1998–99 odbył studia uzupełniające w duńskiej Królewskiej Akademii Muzycznej w Kopenhadze pod kierunkiem Hansa Abrahamsena. 
 

Jest aktywnym kompozytorem, jego utwory wykonywane są w kraju i zagranicą podczas najważniejszych festiwali. W latach 90‘ w swoich utworach eksponował tradycyjną, wyrazistą harmonię, ekspresyjny rytm i obsesyjną powtarzalność. Od 2000 zwrócił się ku radykalniejszej brzmieniowości, wielowarstwowej strukturze, grze muzycznych idiomów. Ostatnio zajmują go: intensywna ekspresyjność, mikrotonowość, czas percepcyjny oraz autorska koncepcja „harmoniki obrotowej“. W refleksji kompozytorskiej porównuje komponowanie do pracy rzeźbiarza. Nieobce są mu inspiracje sferą wizualną i słowem oraz „obrazami wyobraźni”. Istotę twórczości widzi w budowaniu i wyrażaniu własnego świata dźwięków i doznań, odkrywaniu piękna oraz dzieleniu się nim ze słuchaczem.
 

Zapraszamy do zakupu w księgarni Oficyny oraz za pośrednictwem strony internetowej utworów Wojciecha Widłaka i poświęconych mu publikacji z atrakcyjnym rabatem. Zainteresowanych cyfrowym dostępem do nut zapraszamy do odkrywania twórczości artysty za pośrednictwem aplikacji nkoda.


 

Zachęcamy do zapoznania się z autorskim Alfabetem, który pozwala lepiej poznać Wojciecha Widłaka. 
 

A jak Agata i Akademia


Obie bardzo mi bliskie. Zdaje się, że na szczęście nie są o mnie zazdrosne ;)

 

B jak BACH


Wzór muzyczny na harmonię konstrukcji i konstrukcję harmonii, na głębię idei i emocji.

 

C jak Cierpliwość


Bezcenna zarówno w długodystansowej pracy twórczej, jak i pedagogicznej. Często wystawiana na próbę…

 

D jak Domy i Dźwięki


Ten prywatny z żoną i synami. Uczelnia... No, i ten trzeci dom – budowany z dźwięków. Rozdzielić siebie i swój czas pomiędzy wszystkie trzy to prawdziwe wyzwanie!

 

E jak e – razkreślne

Dźwięk dla mnie szczególny: występuje jako kluczowy w wielu moich utworach, lubię jego barwę i brzmienie, często do niego powracam. 

 

F jak Farniente, czyli nicnierobienie


Marzenie, które tak trudno wcielić w życie!

 

G jak Granice


W relacjach międzyludzkich niezbędne. W twórczości często się je przekracza. 

 

H jak Harmonia


Wcale nie przestała istnieć wraz z zarzuceniem systemu dur-moll. Wymaga systemowego myślenia o muzyce i jest szkołą logiki także w czasach współczesnych.

 

I jak Imperatyw-Inspiracja-Intensywność


Potrzeba twórczości w człowieku wzrasta samoistnie; od czasu do czasu temu imperatywowi po prostu się poddaję, czerpiąc inspirację z wyobraźni, świata zewnętrznego, obrazów czy poezji. Wszystko, co mam wykonać, robię intensywnie. W zamian dostaję całą gamę stanów ducha i emocji, od euforii do bezradności, z jedynym w swoim rodzaju poczuciem spełnienia, gdy utwór w końcu jest gotowy!

 

J jak Języki obce


Lubię słuchać i porównywać ich różne melodie, intonacje, odnajdywać ich zakorzenienie, pokrewieństwa i różnice.

 

K jak Kraków


Moje Miasto, jedyne takie na całym świecie. Jako rodowity krakowianin nie wyobrażam sobie stałego życia gdziekolwiek indziej i tu chcę zawsze powracać (z uwzględnieniem liter P i S).

 

L jak Logos


Porządek myśli, świata, rzeczy; treść i sens życia; refleksyjne kontinuum. I dialog z drugim człowiekiem.

 

Ł jak Łapanie oddechu


Nawet, a może zwłaszcza w skrajnym biegu trzeba znaleźć na nie czas!

 

M jak Muzyka


Jest jak powietrze, którym oddycham, przestrzeń, w której się wyrażam i komunikuję z drugim człowiekiem. Otwiera wrota do lepszego świata. Robi ze mną co zechce.

 

N jak Nostalgia i Niewiedza


Czuję, że obie towarzyszą w pracy kompozytora i nauczyciela akademickiego. Nostalgia w swym greckim znaczeniu (algos i nostos) zawiera cierpienie i powrót, a więc sferę uczuć i korzeni. Nostalgia jest formą tęsknoty – ta zaś w przypadku niektórych języków romańskich wywodzi się z łacińskiego ignorare i… „wydaje się cierpieniem z powodu niewiedzy” (Milan Kundera).

 

O jak Organy


Instrument dla mnie wyjątkowy – potężny, a chciałoby się mieć go w domu…

 

P jak Podróże-Powroty-Postoje


Komponowanie to podróż na antypody emocji. Życie jest podróżą w czasie – do przyszłości. Zdarza mi się też podróż do przeszłości, by zanurzyć się w oparach wspomnień czy refleksji nad historią. Lubię samo podróżowanie i odkrywanie dla siebie nowych miejsc. Lubię też mieć czas na „przerwę w podróży” – swoisty stan zawieszenia czasu pomiędzy tym, co było i tym, co nieustannie i nieuchronnie staje się.

 

R jak Rzeczywistość

Dla kompozytora – ten inny świat widziany jakby z dystansu. Dla akademika – podstawa rzetelnej pracy i refleksji. Ot, taka dialektyka egzystencji artysty-profesora… 

 

S jak Słowacja

Moja przystań za polską miedzą; do jej swojskich klimatów, krajobrazów i smaków wracam po chwile szczęścia w ciszy.

 

Ś jak Środkowa Europa

Kraków, Wrocław, Praga, Wiedeń, Budapeszt, Zagrzeb, Braszów, Nitra, Graz, Cieszyn, Gorycja, Lewocza i Stary Sącz w jednym. Region bogaty w złożoną tradycję i historię, niezwykle różnorodny, a zarazem o wyczuwalnym wspólnym mianowniku; stanowczo niedoceniany. Kwintesencja autentycznej Europy. Tu czuję się u siebie.

 

T jak Tradycja

Dla niektórych wydaje się muzeum, skamieliną, zbędnym balastem, niechcianym obowiązkiem, ograniczeniem. Dla mnie to po pierwsze rezultat dynamicznego procesu stawania się, a więc fascynującego przechodzenia z teraźniejszości w przeszłość. Po drugie – skarbiec doświadczeń i wartości będący podstawą dla udanego skoku w przyszłość.

 

U jak Uczenie

Coś, co chciałem robić już od dzieciństwa… Wciąż szukam sposobów uczenia kompozycji i mam nadzieję, że dzięki temu jeszcze nie wpadłem w rutynę stetryczałego, cynicznego profesora.

 

W jak Wykonania utworów

Paradoksalnie, z biegiem lat, rosnącą liczbą i bogatszym doświadczeniem, przeżywane coraz bardziej...

 

Z jak Zasady

Bardzo ważne w życiu. Ale w twórczości trzeba umieć je łamać!

 

Ż jak Życie


Wypełnione mnóstwem niepotrzebnych spraw, czynności, myśli. Silva rerum. Spieszmy się znajdywać jego treść i sens, tak szybko przemija…

Najczęściej czytane:

Nowa seria nutowa „Kompozytorzy Młodym”

Polska muzyka współczesna to żywe świadectwo budowania kulturalnego dziedzictwa, twórczość różnorodna, ciekawa, innowacyjna, niezwykle potrzebna w rozwoju estetycznym najmłodszych i wartościowa w poszerzaniu muzycznych horyzontów. Dlatego Polskie Wydawnictwo Muzyczne w roku 80-lecia istnienia postanowiło zainicjować nową serię nutową – „Kompozytorzy Młodym”.

Wyostrz słuch na pieśni Zygmunta Mycielskiego

Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.

Kompozytorka Miesiąca: Elżbieta Sikora i jej #biurkokompozytorki

Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą. 

Polskie Wydawnictwo Muzyczne na konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie

Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.

Muzyka Grażyny Bacewicz zabrzmi podczas prestiżowego konkursu dyrygenckiego!

Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.

Tak świętowaliśmy 80-lecie PWM. Muzyczne spotkania 2025

3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.

Prapremiery wieńczące 2025 rok

Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.

„Ruch Muzyczny” świętuje 80-te urodziny wyjątkowym koncertem

Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego

XVI Ogólnopolska Konferencja Bibliotekarzy Muzycznych

Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".

Pracownicy i autorzy PWM uhonorowani odznaczeniami państwowymi

Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.