Aktualności
Napisz monografię Paderewskiego i zostań autorem PWM!
2021-11-08
Polskie Wydawnictwo Muzyczne ogłasza konkurs na napisanie monografii o Ignacym Janie Paderewskim. To wyjątkowa szansa dla debiutantów, jak i doświadczonych autorów. Nie trzeba być muzykologiem, warunkiem koniecznym jest jednak lekkie pióro i ciekawy pomysł na wciągający tekst popularnonaukowy. Na zwycięzcę czekają atrakcyjne nagrody: 10 000 zł i podpisanie umowy wydawniczej. Zgłoszenia można wysyłać do 28 lutego 2022 roku.
Nie tylko dla muzykologów!
Konkurs PWM skierowany jest do wszystkich osób, dla których pisanie to prawdziwa gratka. Pasja i detektywistyczna chęć poznania życia I.J. Paderewskiego to cechy pożądane. Liczą się ciekawe pomysły, popularnonaukowy styl, który wciągnie nie tylko znawców i pasjonatów muzyki klasycznej. Aby wziąć udział w konkursie, uczestnicy muszą zgłosić tekst czterech krótkich rozdziałów oraz konspekt całej książki. Wybrana przez jury praca zostanie wydana w lubianej serii: Małe Monografie.
– Ignacy Jan Paderewski był wyjątkową i wielowymiarową postacią. Wydawano wprawdzie prace źródłowe i biografie tego wybitnego człowieka, ale zazwyczaj koncentrowano się na jego działalności politycznej i tylko niekiedy zahaczano o wątki muzyczne. A przecież Paderewski do pewnego momentu w życiu był głównie pianistą i kompozytorem! Naszą ambicją jest przybliżenie zarówno jego dzieł muzycznych, wybitnej aktywności pianistycznej, ale nie chcemy pominąć jego znaczenia dla polskiej historii. Dlatego ogłaszamy konkurs, którego efektem ma być popularna, atrakcyjnie napisana, niewielkich rozmiarów, ale jednak rzetelna monografia Paderewskiego. Zapraszamy do udziału wszystkich ludzi pióra. – dr Daniel Cichy, dyrektor – redaktor naczelny PWM.
Kto oceni?
Jury konkursu to znawcy i admiratorzy życia i twórczości I.J. Paderewskiego. Doskonale władają piórem, dzięki czemu zyskali uznanie w świecie kultury. Nadesłane prace będą oceniać: Justyna Szombara – muzykolożka, znawczyni życia i twórczości I.J. Paderewskiego, Danuta Gwizdalanka – poczytna autorka książek o wielkich kompozytorach, Antonii Libera – pisarz, autor należącej do kanonu polskiej literatury powieści: Madame, Małgorzata Małaszko-Stasiewicz – dyrektor Programu Drugiego Polskiego Radia oraz Daniel Cichy – dyrektor – redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Na koniec – esencja!
Główna nagroda w konkursie to 10 000 zł oraz podpisanie umowy wydawniczej z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. Wystarczy wypełnić formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie konkurs.malemonografie.pl i przesłać go wraz z fragmentem pracy i konspektem na adres: malemonografie@pwm.com.pl.
Na zgłoszenia czekamy do 28 lutego 2022 roku, a zwycięzcę poznamy 13 maja 2022 roku!
Więcej na konkurs.malemonografie.pl
Patroni medialni:
Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Najczęściej czytane:
Motywem dzieła Krzysztofa Knittla jest uchodźstwo i związana z nim niepewność oraz niepokój przed nieznanym, a także druga strona tego tematu, czyli konieczność udzielenia pomocy i schronienia. Tekst oratorium opiera się na wierszach Tadeusza Sławka. W utworze znajdziemy śpiew, recytacje, partie chóralne oraz improwizacje oparte na tradycjach Bliskiego Wschodu. Premiera albumu już 15 marca podczas 11. Festiwalu Prawykonań.
Przez dwa dni stolica Dolnego Śląska stała się centrum polskiego świata muzycznego. Jubileusz 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zorganizowany we współpracy z Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu to 35 wydarzeń, 28 godzin koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych. To także występy blisko 500 muzyków zrzeszonych w 8 formacjach artystycznych NFM oraz dzieła 35 kompozytorów związanych z Oficyną.
Muzykolodzy nazywają go potocznie „Kras 52” – od sygnatury, jaką nadano mu w Bibliotece Krasińskich. To najcenniejsze polskie źródło średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz ówczesnego Krakowa oraz dworu pierwszych Jagiellonów. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie dzięki wydaniu wykonawczemu w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marca Lewona. „Kodeks Krasińskich” ukaże się już 20 marca nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego?
Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia.
#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS! Po raz kolejny płyty wydane przez wytwórnię płytową działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nominowano do prestiżowych nagród fonograficznych Fryderyk.
Katowice ponownie staną się centrum polskiej muzyki współczesnej. 11. Festiwal Prawykonań, który odbędzie się w dniach 14-16 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, będzie okazją do wyjątkowych odkryć – tych najnowszych, ale także tych, które na swój czas musiały poczekać. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Rozpoczynający się miesiąc ma szansę zapisać się w historii muzyki polskiej nie tylko ze względu na dużą liczbę prawykonań. Uwagę entuzjastów muzyki skupią wydarzenia w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Warszawie. Swoje premiery będą miały tam zarówno utwory najnowsze, jak i dzieła starsze, które po wielu latach zapomnienia zostaną włączone do życia koncertowego.
Bezprecedensowy hit teatralny – w samej Warszawie w ciągu 50 lat od prapremiery doczekał się 800 przedstawień. Kiedy Polacy nie posiadali własnego państwa, rozpowszechniał rodzimą kulturę i tańce, docierając m.in. do Paryża, Pragi, Lwowa, Mińska, Kijowa, Wilna, Petersburga czy Moskwy. W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu bierzemy pod lupę Wesele w Ojcowie, szukając Ojca (a raczej Ojców!) jego sukcesu.