Aktualności
Napisz monografię Paderewskiego i zostań autorem PWM!
2021-11-08
Polskie Wydawnictwo Muzyczne ogłasza konkurs na napisanie monografii o Ignacym Janie Paderewskim. To wyjątkowa szansa dla debiutantów, jak i doświadczonych autorów. Nie trzeba być muzykologiem, warunkiem koniecznym jest jednak lekkie pióro i ciekawy pomysł na wciągający tekst popularnonaukowy. Na zwycięzcę czekają atrakcyjne nagrody: 10 000 zł i podpisanie umowy wydawniczej. Zgłoszenia można wysyłać do 28 lutego 2022 roku.
Nie tylko dla muzykologów!
Konkurs PWM skierowany jest do wszystkich osób, dla których pisanie to prawdziwa gratka. Pasja i detektywistyczna chęć poznania życia I.J. Paderewskiego to cechy pożądane. Liczą się ciekawe pomysły, popularnonaukowy styl, który wciągnie nie tylko znawców i pasjonatów muzyki klasycznej. Aby wziąć udział w konkursie, uczestnicy muszą zgłosić tekst czterech krótkich rozdziałów oraz konspekt całej książki. Wybrana przez jury praca zostanie wydana w lubianej serii: Małe Monografie.
– Ignacy Jan Paderewski był wyjątkową i wielowymiarową postacią. Wydawano wprawdzie prace źródłowe i biografie tego wybitnego człowieka, ale zazwyczaj koncentrowano się na jego działalności politycznej i tylko niekiedy zahaczano o wątki muzyczne. A przecież Paderewski do pewnego momentu w życiu był głównie pianistą i kompozytorem! Naszą ambicją jest przybliżenie zarówno jego dzieł muzycznych, wybitnej aktywności pianistycznej, ale nie chcemy pominąć jego znaczenia dla polskiej historii. Dlatego ogłaszamy konkurs, którego efektem ma być popularna, atrakcyjnie napisana, niewielkich rozmiarów, ale jednak rzetelna monografia Paderewskiego. Zapraszamy do udziału wszystkich ludzi pióra. – dr Daniel Cichy, dyrektor – redaktor naczelny PWM.
Kto oceni?
Jury konkursu to znawcy i admiratorzy życia i twórczości I.J. Paderewskiego. Doskonale władają piórem, dzięki czemu zyskali uznanie w świecie kultury. Nadesłane prace będą oceniać: Justyna Szombara – muzykolożka, znawczyni życia i twórczości I.J. Paderewskiego, Danuta Gwizdalanka – poczytna autorka książek o wielkich kompozytorach, Antonii Libera – pisarz, autor należącej do kanonu polskiej literatury powieści: Madame, Małgorzata Małaszko-Stasiewicz – dyrektor Programu Drugiego Polskiego Radia oraz Daniel Cichy – dyrektor – redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Na koniec – esencja!
Główna nagroda w konkursie to 10 000 zł oraz podpisanie umowy wydawniczej z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. Wystarczy wypełnić formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie konkurs.malemonografie.pl i przesłać go wraz z fragmentem pracy i konspektem na adres: malemonografie@pwm.com.pl.
Na zgłoszenia czekamy do 28 lutego 2022 roku, a zwycięzcę poznamy 13 maja 2022 roku!
Więcej na konkurs.malemonografie.pl
Patroni medialni:
Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.